Laadpaal West-Terschelling

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Een gevolg is dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Het is dan mogelijk om te gaan voor een 100% eigen laadpaal in West-Terschelling aan huis. Middels een zelfvoorzienend laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Volkswagen ID.4 1st of Hyundai Kona Electric 39 kWh. Niet meer wachten op een vrije plek en het is ook financieel gezien een goede investering. Op EVPlan.nl zoek je extra informatie over verschillende soorten laadstations, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk bij jou in de regio.

  • Met een eigen elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
  • Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
  • Elke ochtend beginnen met een volle accu, altijd een optimale actieradius.
  • Gratis rijden door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
  • Een slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen voor €920.
  • Een thuis-laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen West-Terschelling

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het opladen van de accu van een EV zoals de Hyundai Kona Electric 64 kWh gaat steeds eenvoudiger. Een particuliere eigen goedkope laadpaal West-Terschelling kopen is steeds meer in trek. Het is ontzettend handig in gebruik en je hoeft niet onzeker te zijn over een volgeladen accu. Eveneens is het stukken betaalbaarder dan een laadstation in de omgeving. Wat betreft kosten heb je te maken met de laadpaal zelf, de installatiekosten en de stroomprijzen (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit of garage. Welke laadpaal is nu handig voor mijn woning en auto? Hierbij delen we bruikbare informatie ten aanzien van laadpaal laten installeren in West-Terschelling. Op EVplan.nl lees je ook meer over Duurzaam rijden.

Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation West-Terschelling kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een stevige paal. Verder zijn er geen verschillen. Denk goed na over de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV (zo kun je besparen op de kabellengte).

1-fase of 3-fasen apparaat
Het 1-fase laadstation is compatibel met de normale 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Iedere woning heeft ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Het 3-fase systeem gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Het maximale laadvermogen is dan 11 kW. Een 3-fase laadzuil kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in West-Terschelling. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.

Een eigen oplaadpunt aan huis

Spotgoedkoop opladen en niet meer zoeken naar een vrij laadstation

Laadkabel: vast of los
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een verplaatsbare kabel. Het gemak van een vaste kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Een ander voordeel is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, tot wel 10 meter. Een negatief aspect is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat er water in de kabel kan komen (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Wat we ook vaak horen is dat het een rommelig geheel wordt. Ook moet ook opgemerkt worden dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.

Het grote voordeel van een losse kabel (of een socket) is de vrijheid in het opladen. Het opladen gebeurt namelijk met de stekker die je in de auto hebt liggen. Eveneens is het een strakker geheel en blijft de kabel langer goed. Het belangrijkste nadeel is dat je een stap extra moet uitvoeren als je even snel wilt laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om daarna het geheel te connecten. Een paal met een losse laadkabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In dit geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in West-Terschelling.

Verschil enkele en dubbele laadpaal
Jij kunt gaan voor 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het enige verschil zit hem in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een enkele paal kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Ideaal als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.

Slimme functies
Laadstations hebben vaak ingebouwde slimme laadfuncties. Bijgaand lees je meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de nieuwste functies.

  • Dynamic Load Balancing: handige functie die overbelasting voorkomt.
  • Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
  • Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
  • Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
  • AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
  • Abonnementen & Laadpas: altijd een goed overzicht van al je oplaadmomenten.

Laadpaal installateur West-Terschelling vergelijken

De huidige prijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De kostprijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €600 tot €3225. De aanschafkosten hangen vooral af van de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Verder zijn er allerlei slimme systemen met leuke mogelijkheden als Dynamic Load Balancing die kostbaarder zijn. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal West-Terschelling.

Soort laadpaalLaadvermogenLaadtijdInvestering
1-fase laadpaal3,7 kW10,5 uur€545- €625
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 7 uur€530- €620
3-fase laadpaal11 kW3,6 uur€685- €775
3-fase laadpaal22 kW1,5 uur€825- €1010
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis exclusief installatiekosten.

Populaire merken

  1. EVBox:Makkelijk te installeren, gebruiken en onderhouden.
  2. Wallbox (wandlader): Altijd inzicht in je laadsessies.
  3. NewMotion: duidelijk inzicht door middel van online laadpuntbeheer.
  4. Alfen: Een solide en hoogwaardig product voldoet aan strenge richtlijnen.
  5. Mennekes: Sterk, duurzaam en efficiënt.
  6. EVhub: Gemakkelijke installatie (ook voor doe-het-zelver).
  7. Webasto: Volledig op afstand te beheren.
  8. Ecotap: Degelijk Nederlands design.
  9. Blue Current: Geschikt voor 3,7 – 22 kW laden.
  10. Chargepoint: Geschikt voor Plug & Play, direct laden.
  11. Myenergi / Zappi: Middels de HUB constant up-to-date.
  12. Tesla Wall Connector: Betaalbaar en geschikt voor Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Met App voor inzicht in stroomverbruik en laadkosten.
  14. Overweeg ook: ABB, Eaton, Etrel, Enovates, Etrel, Keba, Flexicharge, Hypercharger & Tritium, Zaptec, Efacec, Xcharge.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatiekosten 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in West-Terschelling lopen uiteen tussen de €450 – €2175. Deze prijs komt tot stand door een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer er gegraven moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.

Kosten van het laadpas abonnement
Steeds vaker wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je hoeft dit niet te nemen, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen bedragen zo’n €3,00 (maandelijks).

  • Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
  • Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
  • Gastgebruik toestaan.
  • Profiteer van 24/7 service en updates.

Laadpaal voor thuis aanschaffen?

Achterhaal betrouwbare installateurs uit jouw streek.

Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?

Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Hieronder maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1076 km per 4 weken. Met dit gemiddelde als uitgangspunt checken we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. In onze begroting gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in West-Terschelling):

  • Benzine rijden 2024: €0,135/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,047/km
TypePrijzen p/kmP/maandP/jaar
Benzine rijden€0,135€145,26€1743,12
Elektrisch€0,047€50,57€606,86
Besparing€0,088€94,69€1136,26
Mogelijke besparing dankzij elektrisch rijden in maart 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Terschelling

Rijd je elektrisch, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Je kunt dan zo’n openbaar oplaadpunt in West-Terschelling aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:

  • Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
  • Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
  • De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een aanzienlijke actieradius.

Als je aan deze voorwaarden voldoet neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente geeft aan of en op welke plek de laadzuil komt te staan. Daarbij bekijkt de gemeente facetten als vindbaarheid en drukte. Elke bewoner mag het gebruiken. Updates en informatie is ook gepubliceerd op www.terschelling.nl. Hier kan je ook lezen welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Veel gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Op deze website kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Beste laadpassen.

Overzicht met alle openbare oplaadpunten (maart 2024)

Laadstations in West-Terschelling zijn veel beschikbaar. Iedereen met een laadpas kan hier laden. Let op: het is wel vrij prijzig. De kosten schommelen tussen de €0,250 en €0,620 p/kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In de onderstaande kaart vind je de openbare laadstations in West-Terschelling. Vind ook laadstations en leveranciers in Midlum, Wijnaldum, Pietersbierum, Sexbierum en Oosterbierum.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden west-terschelling-8881

Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten

Een laadpaal bij het bedrijfspand kan worden gebruikt door personeel of bezoekers. Betreft het een bedrijf met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder een aantal subsidiemogelijkheden. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
  • Ook kan je het laadpunt versneld terugverdienen door derden te laten betalen voor het opladen.


FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden

Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Een privé laadpaal aan huis inclusief installatie kost tussen de €775 – €2450. Het tarief hangt af van het soort systeem (met of juist zonder slimme functies), het maximale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en extra werkzaamheden in de meterkast zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.

Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan je eigen energieleverancier zoals Engie, NLE, Essent, Energiedirect, Eneco en Vattenfall, Pure energie, PowerPeers, Oxxio. Dat is om en nabij de €0,215 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,80 p/100 km. Om een indicatie te geven: een normale auto op benzine kost ongeveer €9,70 p/100 km. Als je het integreert met zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. De huidige EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Friesland.

Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De installateur zal enkele aanpassingen moeten doen in je stroomkast. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Vanaf de stoomkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. Samen met de installateur overleg je wat de beste manier is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. Jouw laadpaal installateur in West-Terschelling monteert ‘m in overleg tegen de muur of op een stevige paal.

Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Doorgaans is ieder huis geschikt om elektrische voertuigen te laden. Soms moet er wel wat aangepast worden. Belangrijk is of de meterkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste modellen kon men nog opladen op 220V (1-fase). De hedendaagse EV’s kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Dit komt neer op krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in West-Terschelling kan dit uit handen nemen. De onkosten van deze installatieservice liggen rond de €1075. Goed om te weten: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.

Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Stekkers van laadkabels verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij verschillende merken binnen de EU. De favoriete elektrische auto’s in West-Terschelling hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook openbare laadpunten in Nederland kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.

Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Elke provincie heeft een eigen beleid. De gemeente Terschelling heeft op dit ogenblik geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt daarbij het verzoek indienen of de laadzuil niet al te ver van jouw woning geplaatst mag worden. Zie ook de website van de gemeente www.terschelling.nl.

Plaats een reactie