Laadpaal Rotterdam

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Dat betekent ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een handige laadpaal in Rotterdam aan huis. Met behulp van jouw eigen laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Aiways U5 of bijvoorbeeld de Audi e-tron S 55 quattro. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is ook financieel gezien een goede investering. Op deze website tref je waardevolle informatie over betrouwbare type laadpalen, geven we een duidelijk stappenplan en vind je de beste installateurs uit jouw gemeente.

  • Met een particuliere elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
  • Niet afhankelijk van de beschikbaarheid van een openbare laadpaal.
  • Altijd een volle accu, altijd 100% actieradius.
  • Autorijden voor gunstige tarieven wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis schaf je al aan voor €940.
  • Een eigen laadstation aan huis heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Rotterdam

Elektrisch rijden is de toekomst. Het laden van een elektrisch voertuig als o.a. een MG ZS EV kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een extra goedkope laadpaal Rotterdam kopen is een zeer interessante optie. Het werkt snel en eenvoudig en je rijdt elke ochtend weg met een 100% actieradius. Verder is het stukken betaalbaarder dan onderweg laden. Wel heb je te maken met de laadpaal zelf, de installatiekosten en uiteraard de verbruikte stroom (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Alles wat je nodig hebt is een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal is geschikt voor mijn EV en mijn woning/meterkast? Op deze pagina bespreken we inhoudelijke informatie en tips wat betreft laadpaal laten installeren in Rotterdam. Of klik door voor meer informatie over Voordelige laadpas.

Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Rotterdam installeren kan op 2 manieren. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of je installeert het op een paal. De werking is verder helemaal identiek. Denk vooraf na over de afstand tussen de auto en de laadplek zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.

1-fase of 3-fasen systeem
De 1 fase aansluiting werkt met de normale 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Elke meterkast beschikt over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadpaal gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadpaal heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Rotterdam. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.

Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen

Goedkoop laden en altijd verzekerd van een vrije plek

Laadkabel: los of vast
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een losse variant. Het grootste gemak van een vaste kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Wat hierbij ook handig is is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, tot wel 10 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat deze sneller nat wordt (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Wat je ook vaak ziet is dat het er wat rommelig bij hangt. Tenslotte noemen we nog even dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.

Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (dus met alleen een socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Het opladen gebeurt namelijk met de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Overigens ziet het er niet zo chaotisch uit en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Een punt van kritiek is dat er een extra handeling vereist is als je jouw EV wilt laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Het station met een losse kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Koop je een nieuwe elektrische auto? Dan ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Rotterdam.

Advies: enkele of dubbele laadpaal
Er zijn twee keuzes: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een enkelvoudige paal biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Heel erg praktisch als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.

Innovatieve toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben intuïtieve slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk lees jij extra details over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.

  • Dynamic Load Balancing: automatische verdeling van het totaal beschikbare vermogen.
  • Peak shaving: een maximale capaciteit instellen voor alle laadstations.
  • Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
  • Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
  • AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
  • Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.

Laadpaal installateur Rotterdam vergelijken

De prijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De investering van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €800 t/m €3225. De kosten worden tot stand door o.a. de laadcapaciteit van het station. Hoe meer vermogen, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Bovendien kan je kiezen voor slimme opladers met extra functies als voice of gezichtsherkenning die een grotere investering vereisen. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Rotterdam.

Laadstation typeLaadcapaciteitLaadtijdPrijs
1-fase laadpaal3,7 kW10,5 uur€540- €640
1-fase laadpaal7,4 kW5,6 uur€545- €640
3-fase laadpaal11 kW3 – 4 uur€690- €785
3-fase laadpaal22 kW1,5 – 2 uur€830- €975
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis excl. installatie.

Top leveranciers

  1. EVBox:Altijd automatische software-updates.
  2. Wallbox (wandlader): Realtime oplaadcontrole.
  3. NewMotion: toegang tot 180.000 openbare laadpunten in 35 landen.
  4. Alfen: Een solide en hoogwaardig product voldoet aan strenge richtlijnen.
  5. Mennekes: Slim kabelbeheer voor vaste kabels.
  6. EVhub: De beste prijs/kwaliteit verhouding in de markt.
  7. Webasto: Volledig op afstand te beheren.
  8. Ecotap: Voor elke Plugin Hybride en/of volledige elektrische auto.
  9. Blue Current: Geschikt voor 3,7 – 22 kW laden.
  10. Chargepoint: Koppeling aan uw eigen afreken- of toegangssysteem.
  11. Myenergi / Zappi: Laag tarief sensor om maximale besparingen te doen.
  12. Tesla Wall Connector: Perfect voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Flexibel en eenvoudig de laadstroom aanpassen.
  14. Zie ook merken als: ABB, Etrel, Enovates, Delta, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Hypercharger of Tritium, Circontrol, Xcharge, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatieprijzen 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Rotterdam schommelen tussen de € 380 en +/- €2100. Dit wordt berekend aan de hand van het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.

Abonnementstarieven laadpassen
Hedendaags wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Het kan ook prima zonder, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van zo’n laadpaal abonnement bedragen ongeveer €7,50 (maandelijks).

  • Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
  • Automatische verrekening werkgever.
  • Eventueel kun je andere EV-bezitter bij jou laten laden.
  • Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.

Een goedkope laadpaal voor thuis?

Vergelijk betrouwbare deskundigen die werken in je omgeving.

Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?

Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. In het onderstaande gedeelte kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1105 km (maandelijks). Met dit gemiddelde als uitgangspunt ramen we wat je kunt besparen. In onze begroting gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Rotterdam):

  • Benzine rijden 2024: €0,135/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,049/km
SoortTarieven p/kmPer maandPer jaar
Benzine€0,135€149,18€1790,10
Elektrisch rijden€0,049€54,15€649,74
Besparing€0,0860€95,03€1140,36
Tabel met besparing elektrisch rijden t.o.v. benzine in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Rotterdam

Heb jij de beschikking over een EV, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? Je mag dan zo’n openbaar oplaadpunt in Rotterdam aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:

  • Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
  • Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
  • Je bezit een elektrische of hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.

In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente zal concluderen of en waar precies de laadzuil geplaatst wordt. Ze analyseren hiervoor aspecten zoals zichtbaarheid en of het technisch kan. Elke inwoner mag gebruik maken van het oplaadpunt. Meer informatie is ook gepubliceerd op www.rotterdam.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of je in aanmerking komt voor een subsidie. Meer en meer gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Informatie over elektrisch rijden.

Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten (april 2024)

Laadstations in Rotterdam zijn 24/7 actief. Iedereen met een laadpas kan hier laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De onkosten wisselen tussen de €0,280 – €0,560 p/kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In de onderstaande kaart bekijk jij de openbare laadstations in Rotterdam. Vind ook laadzuilen en leveranciers in Barendrecht, Ridderkerk, Alblasserdam, Krimpen aan den IJssel en Capelle aan den IJssel.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden rotterdam-3064

Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik

Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is heel praktisch voor bijv. je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Zoek je naar opties voor een pand met minimaal 10 parkeerplaatsen? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van verschillende subsidieregelingen. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
  • Verder verdient een zakelijke laadpaal zich terug door derden te laten betalen voor het laden.


Lees de veelgestelde vragen (FAQ) m.b.t. thuis elektrisch laden

Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een individueel laadpaal voor huis inclusief plaatsing varieert kostentechnisch tussen de €850 en €2350. De kosten van het hele pakket wordt grotendeels bepaalt door af het type laadpaal (additionele slimme functies), de laadcapaciteit, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).

Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van jouw vaste energieleverancier zoals Engie, Eneco, Budget energie, Essent, NLE en PowerPeers, Vattenfall, Pure energie, Vandebron. Dit is nu ongeveer €0,245 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €4,25 per 100 kilometer. Ter vergelijking: een auto met benzinemotor kost circa €10,10 per 100 kilometer. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. De gemiddelde EV eist 10 – 16 zonnepanelen om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Zuid-Holland.

Hoe wordt het geïnstalleerd?
De installateur zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in je stroomkast. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Vanaf dit stroompunt gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. Samen met de installateur overleg je wat de beste manier is om het graafwerk te beperken. De laadpaal installateur in Rotterdam zet het als wallbox tegen de muur of installeert het op een paal.

Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Doorgaans is elke meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Hierbij is van belang of de woning met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De oude modellen EV’s konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De actuele elektrische voertuigen hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). We spreken ook wel over krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Rotterdam kan jou hierin ontzorgen. De geschatte kosten van zo’n service zijn zo’n €825. Goed om te weten: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.

Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers van laadkabels verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 wordt gebruikt door Europese leveranciers en fabrikanten. Een groot deel van de populaire elektrische auto’s in Rotterdam hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.

Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt. Iedere regio kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Rotterdam biedt op dit moment geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt specifiek verzoeken of het laadpunt dichtbij jouw huis geïnstalleerd kan worden. Voor meer info en aanvragen zie www.rotterdam.nl.


Alle plaatsen in deze gemeente

Plaats een reactie