Laadpaal Vondelingenplaat

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Daarbij komt ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een 100% eigen laadpaal in Vondelingenplaat aan huis. Via een zelfvoorzienend laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Skoda Enyaq iV 80 of Tesla Model X Long Range Plus. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en de kWh prijs is voordeliger. Middels onze vergelijker check je extra informatie over verschillende soorten laadpunten, een handige keuzehulp en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs bij jou in de regio.

  • Met een eigen elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
  • Je bent niet afhankelijk van het openbaar netwerk.
  • Altijd een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
  • Autorijden voor gunstige tarieven wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
  • Deze slimme laadpaal aan huis bestel je al vanaf €935.
  • Een privaat laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Vondelingenplaat

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het elektrisch laden van een EV zoals de Skoda Enyaq iV 80 is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een eigen goedkope laadpaal Vondelingenplaat kopen is een uitstekend idee. Je kunt eenvoudig laden en je hebt dan de zekerheid van een optimale actieradius. Verder is het vele malen goedkoper dan een laadpunt in de wijk. De kosten worden gevormd door de aanschaf en installatie van de paal en de kWh prijs voor de stroom (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Alles wat je nodig hebt is een garage of eigen oprit. Welk laadstation is geschikt voor mijn voertuig en mijn woning? Verderop bespreken we een aantal kooptips wat betreft laadpaal laten installeren in Vondelingenplaat. Op EVplan.nl lees je ook meer over Elektrische auto prive rijden.

Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Vondelingenplaat kan op 2 manieren worden geplaatst. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of je installeert het op een paal. De werking is verder helemaal identiek. Bekijk kritisch de afstand tot de parkeerplek zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.

1-fase of 3-fasen installatie
Het 1 fase systeem kan laden met de standaardaansluiting van 230V. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Elk woonadres in ons land heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadzuil biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen per uur. Een 3-fase laadpaal is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt dit laten aanleggen door een elektricien in Vondelingenplaat. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.

Een eigen oplaadstation voor de deur?

De goedkoopste oplossing en altijd een vrije plek!

Vaste of losse laadkabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een losse variant. De meerwaarde van een vaste kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Ook is het goed om te weten dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat er door wind en regen water in kan komen (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het er niet zo netjes uit ziet. Bovendien noemen we nog even dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.

Het grote voordeel van een losse kabel (ofwel een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Je pakt namelijk de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Daarnaast oogt het een stuk georganiseerder en blijft de kabel langer goed. Het minpunt is dat er een extra stap is als je wilt laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om alles vervolgens aan te sluiten. Het station met een losse kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In dat geval hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Vondelingenplaat.

Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
We onderscheiden 2 soorten: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 aansluiting is geschikt om 1 voertuig op te laden, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Dit biedt uitkomst als je 2 elektrische auto’s hebt of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.

Innovatieve toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig meer en meer slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder tref jij extra details over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.

  • Dynamic Load Balancing: handige functie die overbelasting voorkomt.
  • Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
  • Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
  • Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
  • AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
  • Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.

Laadpaal installateur Vondelingenplaat vergelijken

De tarieven van laadpalen zijn nogal verschillend. De adviesprijs van een laadstation voor thuis varieert van €600 – €3150. Het prijskaartje hangt met name af van de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Ook onderscheiden we slimme systemen met toffe snufjes als Autostart die een stukje prijziger zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Vondelingenplaat.

Type laadpaalVermogenLaadtijdTarief
1-fase laadpaal3,7 kW11 – 12 uur€505- €645
1-fase laadpaal7,4 kW6 uur€525- €650
3-fase laadpaal11 kW3 – 5 uur€685- €770
3-fase laadpaal22 kW1,6 uur€860- €940
Tabel met gemiddelde kosten laadpaal aan huis (zonder installatie).

Bekende producten

  1. EVBox:Compact en minimalistisch ontwerp.
  2. Wallbox (wandlader): Meest betrouwbare en veilige optie voor het opladen van je auto.
  3. NewMotion: toegang tot netwerk met meer dan 180.000 laadpalen.
  4. Alfen: Ontworpen om laadsnelheden te maximaliseren en het energiegebruik te optimaliseren.
  5. Mennekes: Kompact, praktisch en premium.
  6. EVhub: Stevige en krachtige laadpalen voor een scherpe prijs.
  7. Webasto: Slimme technologie in een slank design laadstation.
  8. Ecotap: Optioneel leverbaar met vaste kabel.
  9. Blue Current: Compacte, betrouwbare en gemakkelijke laadstations.
  10. Chargepoint: Verkrijgbaar met verschillende laadsnelheden, max 2x22kWh.
  11. Myenergi / Zappi: Geschikt voor 1-fase, 2-fase en 3-fase voertuigen.
  12. Tesla Wall Connector: De beste keuze voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Tot 3-fasen opladen, overal waar je wilt.
  14. Andere leveranciers: ABB, Etrel, Eaton, Enovates, Etrel, Schneider Electric , Keba, Hypercharger of Tritium, Zaptec, Xcharge, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Prijzen voor installatie 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Vondelingenplaat liggen tussen de €420 en €2075. Dit is afhankelijk van of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.

Kosten van het laadpas abonnement
Bij sommige aanbieders wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Het is absoluut niet verplicht, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van abonnementen voor laadpalen bedragen circa €3,75 per maand.

  • Inzicht in je laadsessies.
  • Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
  • Laat je gasten ook bij je thuis hun auto opladen.
  • Profiteer van 24/7 service en updates.

Laadpaal voor thuis aanschaffen?

Check erkende verkooppunten uit jouw gemeente.

Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden

Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. Op deze pagina tonen we een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1169 kilometer op maandbasis. Op basis daarvan verwachten we wat de mogelijke besparing zal zijn. Hierbij kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Vondelingenplaat):

  • Benzine rijden 2024: €0,145/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,049/km
AandrijvingKosten p/kmPer maandP/jaar
Benzine€0,145€169,51€2034,06
Elektrisch rijden€0,049€57,28€687,37
Besparing€0,096€112,22€1346,69
Tabel met besparing elektrisch rijden t.o.v. benzine in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Rotterdam

Rijd je elektrisch, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? In deze gevallen mag jij een openbaar oplaadpunt in Vondelingenplaat aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:

  • Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
  • Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
  • Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een minimale actieradius of accucapaciteit.

In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente wijst uit of en op welke plek de laadzuil geplaatst wordt. Ze checken daarvoor factoren als vindbaarheid en technische haalbaarheid. Iedereen met een elektrische auto mag gebruik maken van het oplaadpunt. Alle info kan je lezen op www.rotterdam.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of er eventueel subsidie beschikbaar is. Flink wat gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Bijtelling EV’s.

Kaart met openbare laadpunten (april 2024)

Laadstations in Vondelingenplaat zijn veel beschikbaar. Iedere EV-bezitter mag daar in principe gebruik van maken. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De prijzen wisselen tussen de €0,265 tot wel €0,550 per kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In het volgende schema onderzoek je de openbare laadstations in Vondelingenplaat. Check tevens laadstations en installatiebedrijven in Pernis Rotterdam, Hoogvliet Rotterdam, Rozenburg, Poortugaal en Rotterdam-Albrandswaard.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden vondelingenplaat-3196

Laadpunten bij het bedrijf plaatsen

Een laadpaal bij het bedrijfspand is een prettige service voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Heb je een bedrijf met meer dan 10 parkeervakken? Op basis van de huidige wetgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er verschillende subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
  • Ook kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door derden te laten betalen voor het laden.


Veelgestelde vragen (FAQ) over thuis elektrisch laden

Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal voor huis inclusief de installatieservice kost +/- tussen de €925 – €2300. Het hele prijskaartje wordt grotendeels bepaalt door af het soort laadsysteem (met of juist zonder slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals een extra groep aanleggen.

Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan jouw huidige energieleverancier zoals Essent, Eneco, Engie, Energiedirect, Budget energie en PowerPeers, Vandebron, Oxxio, Vattenfall. Over het algemeen niet meer dan €0,220 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €3,90 p/100 km. Belangrijk: een benzine aangedreven auto kost je zo’n €9,65 p/100 km. Als de laadpaal draait op zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. De huidige EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Zuid-Holland.

Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De installateur treft de nodige voorbereidingen in de meterkast. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Via dit stroompunt wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). In overeenstemming met de specialist bereken je wat de beste manier is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De laadpaal installateur in Vondelingenplaat plaatst het oplaadpunt tegen de muur of op een bevestigingspaal.

Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Al met al is elke woning geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Belangrijk is of de meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De allereerste elektrische auto’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De actuele types hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Dit noemen we ook wel krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Vondelingenplaat zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De geschatte kosten van zo’n service zijn zo’n €1025. Let op: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.

Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers (van laadkabels) kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 wordt met name toegepast bij merken uit de Europese Unie. Veel van de bekende elektrische auto’s in Vondelingenplaat beschikken over een type 2 aansluiting. Ook de openbare laadpunten in ons land hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.

Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt. Iedere gemeente vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Rotterdam verschaft op dit moment geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt hierbij verzoeken of de paal dichtbij jouw huis geplaatst mag worden. Zie ook de website van de gemeente www.rotterdam.nl.

Plaats een reactie