Elektrisch rijden zien we steeds meer. Dat heeft als gevolg dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een eigen laadpaal in Rozenburg aan huis. Middels een particulier laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Audi Q4 Sportback e-tron of jouw Byton M-Byte 95 kWh 4WD. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Hier check je extra informatie over diverse laadpunten, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk bij jou in de regio.
- Met een eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
- Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, altijd 100% actieradius.
- Autorijden zonder onkosten wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
- Een slimme laadpaal aan huis is al te bestellen vanaf €985.
- Een individueel laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Thema’s
- Tips bij het kiezen van een laadpaal voor thuis
- Beste laadpaal installateurs Rozenburg vergelijken oktober 2024
- Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?
- Laadstation voor elektrisch voertuig aanvragen bij de gemeente Haarlemmermeer
- Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten
- Laadpalen voor ondernemers
- Veelgestelde vragen over laden
Laadstation thuis plaatsen Rozenburg
Elektrisch rijden zien we steeds meer. Jouw elektrische auto opladen zoals bijvoorbeeld de Volvo XC40 P8 AWD Recharge kan op verschillende manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Rozenburg kopen is een uitstekend idee. Het is ontzettend handig in gebruik en je hebt dan elk moment van de dag een volle accu. Overigens is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij onderweg laden. Je hebt te maken met de volgende kosten: de eenmalige aanschafprijs, installatie en de tarieven voor de elektriciteit (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is nu handig voor mijn woning en auto? Hieronder delen we een aantal zaken waar je rekening mee moet houden omtrent laadpaal laten installeren in Rozenburg. Zie ook aanvullende informatie over Voordeligste laadpaal.
Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Rozenburg installeren kan op 2 manieren. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of op een stevige paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Bekijk altijd goed hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1-fase of 3-fasen installatie
Een 1-fase laadpaal werkt met de standaardaansluiting van 230V. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Iedere woning heeft minstens (1x30a of 1x40a). De 3-fase installatie maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen. De 3-fase variant kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt hierin investeren en je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Rozenburg. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.
Een oplaadstation aan huis
De goedkoopste oplossing en nooit meer wachten op een vrije plek
Vaste of losse kabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een losse kabel. Het pluspunt van een vaste kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Een bijkomend voordeel is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, bij EV-box tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken door de (soms) slechte weersomstandigheden (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Wat we ook vaak horen is dat het een rommelig geheel wordt. Daarbij moet je opletten dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.
Het grote gemak van een losse kabel (of een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Je pakt namelijk de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Daarbovenop ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Waar je op moet letten is dat je een stap extra moet uitvoeren als je de accu gaat opladen. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om alles vervolgens aan te sluiten. Het station met een losse kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? Dan zijn er geen aanpassingen nodig. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Rozenburg.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Er zijn 2 opties: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het verschil heeft te maken met het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een enkele paal kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Ideaal voor huishoudens met 2 EV’s en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Smart toepassingen
Laadstations hebben doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. Bijgaand lees je meer info over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.
- Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
- Peak shaving: voorkomt overbelasting van het elektriciteitsnet tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
- Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
- Abonnementen & Laadpas: eenvoudig jouw laadpaal openstellen voor derden.
Laadpaal installateur Rozenburg vergelijken
De tarieven van laadpalen variëren enorm. De prijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €950 tot €3025. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan het totale laadvermogen van de installatie. Des te hoger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Daarnaast heb je de keuze uit slimme systemen met leuke mogelijkheden als Dynamic Load Balancing die een grotere investering vereisen. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Rozenburg. Type laadstation Laadcapaciteit Tijd volle batterij Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €525- €650 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €535- €650 3-fase laadpaal 11 kW 4,5 uur €700- €790 3-fase laadpaal 22 kW 1,6 uur €860- €1040
Betrouwbare merken
- EVBox:Standaard 3 jaar garantie.
- Wallbox (wandlader): Tot 8 keer sneller opladen.
- NewMotion: gecertificeerde boxen die weerbestendig zijn.
- Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van de laadkosten.
- Mennekes: Robuust, mooi van vorm, aansluitklaar.
- EVhub: Optioneel integratie met slimme EVhub laadpas.
- Webasto: Populaire systemen al vanaf €595,00.
- Ecotap: Minimalistisch design met krachtige performance.
- Blue Current: Zeer gebruiksvriendelijke laadstations.
- Chargepoint: Geschikt voor Plug & Play, direct laden.
- Myenergi / Zappi: Ingebouwde aardlekschakelaar voor wisselstroom tot 30mA.
- Tesla Wall Connector: De beste keuze voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Compact systeem dat je overal naartoe kunt meenemen.
- Overweeg ook: ABB, Enovates, Delta, Eaton, Etrel, Schneider Electric , Keba, Flexicharge of Tritium, Xcharge, Efacec, Circontrol.
Installatietarieven 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Rozenburg komen uit tussen de €420 & €2200. De prijs wordt bepaald door of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Kosten van het laadpas abonnement
Bij steeds meer services wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van abonnementen voor laadpalen zijn circa €7,25 per maand.
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
- Zelf een kWh-prijs instellen voor gastgebruik.
- Profiteer van 24/7 service en updates.
Laadpaal voor thuis kopen?
Check erkende adviseurs uit jouw omgeving.
Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. In het onderstaande gedeelte tonen we een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1166 kilometer per 4 weken. Hiermee berekenen we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. In onze berekening gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Rozenburg):
- Benzine rijden 2024: €0,130/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,046/km
Type | Prijzen p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,130 | €151,58 | €1818,96 |
Elektrisch rijden | €0,046 | €53,64 | €643,63 |
Besparing | €0,084 | €97,94 | €1175,33 |
Laadpaal aanvragen gemeente Haarlemmermeer
Lease of koop jij een elektrische auto, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? Je kunt dan een openbaar oplaadpunt in Rozenburg aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:
- Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
- In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een minimale elektrische actieradius.
Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en waar precies de laadzuil komt te staan. Ze overwegen daarbij zaken als bereikbaarheid en geschatte drukte. Elke EV-rijder kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Alle details vind je op www.haarlemmermeer.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of je in aanmerking komt voor een subsidie. Steeds meer gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op die site kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Overzicht elektrische auto’s.
Overzicht met openbare oplaadpunten (oktober 2024)
Laadstations in Rozenburg zijn veel beschikbaar. Iedereen met een abonnement kan terecht bij deze punten. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De tarieven schommelen tussen de €0,300 tot €0,615 per kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In onze maps kaart treft je de openbare laadstations in Rozenburg. Vergelijk ook laadplekken en installateurs in Poortugaal, Rotterdam-Albrandswaard, Rhoon, Maasland en Hoek van Holland.
Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)
Een laadpaal bij uw bedrijf biedt veel uitkomst voor klanten, bezoekers en personeel. Heb je een bedrijf met minimaal 10 parkeerplaatsen? Volgens de laatste regelgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij meerdere subsidieregelingen. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
- Tevens kan je het laadpunt versneld terugverdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het laden.
FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Een laadpaal voor thuis inclusief installatie varieert qua prijs tussen de €900 en €2025. De totaalprijs wordt grotendeels bepaalt door af het type laadstation (wel of geen slimme functies), het totale laadvermogen, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij je stroomleverancier voor je woning zoals Engie, Essent, Energiedirect, Budget energie, Eneco en Vandebron, PowerPeers, Vattenfall, Oxxio. Over het algemeen niet meer dan €0,215 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €3,60 p/100 km. Ter vergelijking: een benzineauto kost circa €10,35 p/100 km. In combinatie met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een normale EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Noord-Holland.
Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De monteur zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in jouw meterkast. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Vanuit de meterkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. In samenspraak met de vakman bepaal je wat een goede plek is om de werkzaamheden binnen de perken te houden. De gecertificeerde laadpaal installateur in Rozenburg monteert het als wallbox of op een vrijstaande paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Al met al is iedere meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De allereerste elektrische auto’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. Nieuwere elektrische voertuigen worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Rozenburg zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De onkosten van deze installatieservice bedragen zo’n €1050. Let op: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabels / stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 stekkers komen we tegen bij Europese leveranciers en fabrikanten. Veel beschikbare elektrische auto’s in Rozenburg beschikken over een type 2 aansluiting. Ook de openbare laadpunten in ons land kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt. Iedere regio heeft een eigen beleid. De gemeente Haarlemmermeer verschaft op dit moment geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt specifiek verzoeken of het laadpunt vlakbij jouw woning kan komen. Voor meer info en aanvragen zie www.haarlemmermeer.nl.