Laadpaal Ressen

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Dit resulteert in het feit dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Overweeg dan zeker eens een eigen laadpaal in Ressen aan huis. Door middel van een privé laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Audi e-tron GT & Porsche Taycan 4S. Niet meer wachten op een vrije plek en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Op EVPlan.nl vind je waardevolle informatie over geschikte laadstations, vertellen we je waar je zoal op moet letten en vind je de beste installateurs uit jouw gemeente.

  • Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
  • Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
  • Elke ochtend beginnen met een volle accu, altijd 100% actieradius.
  • Gratis rijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
  • Een slimme laadpaal aan huis is er al voor €980.
  • Een particulier laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Ressen

Elektrisch rijden zien we steeds meer. Jouw elektrische auto opladen zoals de BMW i4 kan op steeds meer plekken. Een extra goedkope laadpaal Ressen kopen is een goede investering. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je rijdt elke ochtend weg met een volle accu. Verder is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een laadstation in de omgeving. Wat betreft kosten heb je te maken met de installatie, hardware, kabels en de tarieven voor de elektriciteit (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal is geschikt voor mijn woning en auto? Verderop bespreken we een aantal kooptips omtrent laadpaal laten installeren in Ressen. Zie ook aanvullende informatie over Laadpaal plaatsen.

Laadpaal of wallbox
Een laadstation Ressen installeren kan op 2 manieren. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een losse paal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Analyseer de afstand tot de parkeerplek om lange dure laadkabels te vermijden.

1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
Het 1 fase systeem werkt met de doorsnee 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Elk adres beschikt over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem kan maar liefst 3x 230V leveren. Het maximale laadvermogen is 11 kW per uur. Een 3-fase laadstation kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heb je geen 3-fase aansluiting? Voor een paar honderd euro kun jij jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Ressen. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.

Een oplaadpaal aan huis?

Goedkoop laden en nooit meer in de rij bij een laadstation

Vaste of losse kabel
Je hebt de opties voor een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een verplaatsbare kabel. De meerwaarde van een vastzittende kabel is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Een ander voordeel is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, tot wel 10 meter. Een negatief aspect is dat de levensduur van de kabel minder is door de (soms) slechte weersomstandigheden (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Wat je ook vaak ziet is dat het er niet zo netjes uit ziet. Daarbij kan het zijn dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.

Het grote voordeel van een losse kabel (of socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Het laadproces doe je met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Ook heb je geen rommelige hangende kabels en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Belangrijk nadeel is dat je een stap extra moet uitvoeren als je de accu gaat opladen. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Het station met een losse kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Koop je een nieuwe elektrische auto? Dan hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Ressen.

Enkele of dubbele laadpaal
Er bestaan 2 types: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een enkele paal kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Nuttig als je 2 elektrische auto’s hebt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.

Innovatieve toepassingen
Laadstations hebben meer en meer slimme laadfuncties. Hieronder check je meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.

  • Dynamic Load Balancing: controleert het stroomgebruik van de woning.
  • Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
  • Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
  • Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
  • AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
  • Abonnementen & Laadpas: houd overzicht over jouw laadstation(s) en laadsessies.

Laadpaal installateur Ressen vergelijken

De prijzen van laadpalen zijn heel divers. De prijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €725 tot en met €3075. De prijs wordt bepaald door het totale laadvermogen van de installatie. Des te hoger het vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. In aanvulling hierop onderscheiden we slimme palen met extra opties als Autostart die duurder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Ressen.

Soort laadstationLaadvermogenLaadtijdInvestering
1-fase laadpaal3,7 kW10 uur€520- €600
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 6 uur€520- €630
3-fase laadpaal11 kW4 uur€665- €755
3-fase laadpaal22 kW1,6 uur€855- €1055
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis excl. installatie.

Betrouwbare leveranciers

  1. EVBox:Flexibele laadoplossingen voor kantoor en thuis.
  2. Wallbox (wandlader): Meest betrouwbare en veilige optie voor het opladen van je auto.
  3. NewMotion: slimme laadservices voor thuis.
  4. Alfen: Betrouwbare laadpalen van Nederlandse bodem.
  5. Mennekes: Wereldwijde specialist voor industriële stekkervoorzieningen.
  6. EVhub: Laadstations van hoogwaardig slagvast polycarbonaat.
  7. Webasto: Een aantrekkelijk instapmodel vanaf €595,00.
  8. Ecotap: DC-snellaadpunten voor plug-in hybrides en EV’s.
  9. Blue Current: Laden met alle gebruikelijke laadpassen via RFID.
  10. Chargepoint: Koppeling aan eigen duurzame energieopwekking mogelijk.
  11. Myenergi / Zappi: Ingebouwde aardlekschakelaar voor wisselstroom tot 30mA.
  12. Tesla Wall Connector: Ons advies voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Slimme laadpaal die je kunt meenemen, tot 22kW.
  14. Alternatieve marken: ABB, Etrel, Delta, Eaton, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Flexicharge en Tritium, Xcharge, Circontrol, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatietarieven 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Ressen bedragen tussen de €450 – €2075. Dit wordt grotendeels bepaalt door of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe groter het perceel, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en hoe meer kabels benodigd zijn.

Heb ik een laadpas nodig?
Doorgaans wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal bedragen zo’n €4,50 p/maand.

  • Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
  • De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
  • Zelf een kWh-prijs instellen voor gastgebruik.
  • Automatische firmware-updates.

Een eigen laadpaal voor thuis?

Zoek goede installateurs uit jouw streek.

Kostenoverzicht elektrisch rijden

Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. De elektrische auto en het thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. In het onderstaande gedeelte vind je een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1038 km op maandbasis. Met dit gemiddelde als uitgangspunt verwachten we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. In het rekenvoorbeeld zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Ressen):

  • Benzine rijden 2024: €0,115/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
SoortPrijzen p/kmPer maandPer jaar
Benzine€0,115€119,37€1432,44
Elektrisch rijden€0,043€44,63€535,61
Besparing€0,072€74,74€896,83
Gemiddelde besparing van elektrisch rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Lingewaard

Rijd je elektrisch, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt In dat geval kan je een openbaar oplaadpunt in Ressen aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:

  • Jouw woning is niet geschikt om zelf een laadpunt bij te installeren.
  • In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
  • De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.

Mits je voldoet aan de eisen wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente zal concluderen of en in welke straat de laadzuil aangesloten wordt. Hierbij bekijken zij variabelen als toegankelijkheid en geschatte drukte. Iedereen met een elektrische auto mag hier parkeren en laden. Alle info is ook gepubliceerd op www.lingewaard.nl. Hier lees je bovendien welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Meer en meer gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Via deze website kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Elektrische auto prive rijden.

Openbare oplaadpunten in de regio (april 2024)

Laadstations in Ressen vind je op steeds meer plekken. Elke weggebruiker kan hier laden. De onkosten liggen daar wel hoger. De onkosten schommelen tussen de €0,260 tot wel €0,585 per kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In de onderstaande kaart vind jij de openbare laadstations in Ressen. Bekijk ook laadstations en aanbieders in Bemmel, Oosterhout, Slijk-Ewijk, Homoet en Valburg.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden ressen-6684

Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)

Een laadpaal voor zakelijke toepassingen kan worden gebruikt door personeel of bezoekers. Betreft het een bedrijf met minimaal 10 parkeerplaatsen? Naar de nieuwste wetgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
  • Ook kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het gebruik van de palen.


De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden

Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Een individueel laadpaal voor huis incl. de benodigde installatie varieert qua prijs tussen de €975 en €2400. De prijsindicatie wordt berekend aan de hand van het type en model (softwarematige slimme functies), het maximale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en extra werkzaamheden in de meterkast zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.

Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan jouw vaste energieleverancier zoals NLE, Essent, Eneco, Budget energie, Energiedirect en Vattenfall, Pure energie, Vandebron, Oxxio. Over het algemeen niet meer dan €0,230 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,70 per 100 kilometer. Ter illustratie: een gemiddelde benzineauto kost ongeveer €10,25 p/100 km. In combinatie met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een EV anno 2024 heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Gelderland.

Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De installateur legt een aparte stroomgroep aan in de stroomvoorziening van je woning. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Van dit stroompunt wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). Samen met de monteur bespreek je wat de beste manier is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De laadpaal installateur in Ressen monteert ‘m in overleg tegen de muur of bevestigt ‘m op een losse paal.

Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Uiteindelijk is iedere meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Belangrijk is of de meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De oude modellen EV’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De actuele EV’s kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Ressen kan het allemaal juist aansluiten. De tarieven hiervan bedragen ongeveer €925. Goed om te weten: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.

Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Laadkabels / stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 zien we met name terug bij merken uit de Europese Unie. Een groot deel van de populaire elektrische auto’s in Ressen kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.

Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een eigen thuislaadpunt. Iedere gemeente heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Lingewaard heeft momenteel geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of het openbare laadpunt in de buurt van jouw huis kan komen te staan. Bekijk ook www.lingewaard.nl.

Plaats een reactie