Elektrisch rijden is de toekomst. Dat betekent ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een eigen laadpaal in Ven-Zelderheide aan huis. Dankzij een laadstation op eigen terrein rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Tesla Model 3 Long Range Dual Motor & Byton M-Byte 95 kWh 4WD. Niet meer wachten op een vrije plek en je hebt het snel terugverdiend. Hier ontdek je bruikbare informatie over velerlei soorten laadstations, geven we een duidelijk stappenplan en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit jouw omgeving.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, altijd 100% actieradius.
- Nog voordeliger rijden als je ook kiest voor zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen voor €970.
- Een eigen laadstation aan huis kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Inhoudsopgave
Laadstation thuis plaatsen Ven-Zelderheide
Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het opladen van jouw EV zoals bijvoorbeeld de Volkswagen ID.4 1st kan op verschillende manieren. Een extra goedkope laadpaal Ven-Zelderheide kopen is steeds meer in trek. Het werkt snel en veilig en je rijdt elke ochtend weg met een goede actieradius. Bovendien is het een stuk voordeliger dan bij onderweg laden. Wat betreft kosten heb je te maken met de eenmalige aanschafprijs, installatie en de verbruikskosten (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is geschikt voor mijn woning en auto? Hierbij vind je een aantal kooptips omtrent laadpaal laten installeren in Ven-Zelderheide. Zie ook aanvullende informatie over Elektrische autoverzekering.
Wallbox of laadpaal
Een laadstation Ven-Zelderheide kan op 2 manieren worden geplaatst. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een speciale paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Analyseer de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation om lange dure laadkabels te vermijden.
1- of 3-fasen aansluitingen
De 1-fase variant draait op de doorsnee 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. In principe heeft elke woning zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). De 3-fase installatie maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Dit geeft een laadvermogen van +/- 11 kW. Het 3-fase systeem heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt tegen geringe kosten je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Ven-Zelderheide. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.
Een eigen oplaadpunt aan huis
Goedkoop en snel laden en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Vaste of losse laadkabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een losse stekker. Het grote voordeel van de vaste variant is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Ook is het goed om te weten dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, tot wel 8 meter. Een negatief aspect is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (of je moet de auto binnen opladen). Wat we ook vaak horen is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Ook is het goed om je te bedenken dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Het gemak van een losse kabel (of socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Je pakt namelijk de stekker die je in de auto hebt liggen. Daarbij ziet het er niet zo chaotisch uit en blijft de kabel langer goed. Het belangrijkste nadeel is dat er een extra handeling vereist is als je gaat laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, pas daarna kan je ‘m aansluiten. De oplossing met een losse kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In dat geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Ven-Zelderheide.
Enkele vs dubbele laadpaal
Er zijn twee keuzes: een enkel of een dubbel laadstation. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een enkele paal biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Dit is praktisch als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Slimme toepassingen
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door meer en meer slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk vind jij meer info over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
- Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
- Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
- Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
- AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
- Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.
Laadpaal installateur Ven-Zelderheide vergelijken
De prijzen van laadpalen laten een grote variatie zien. De investering van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €700 – €3250. De kosten worden tot stand door o.a. het vermogen van de laadpaal. Hoe meer vermogen het station heeft, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Bovendien kan je kiezen voor slimme opladers met leuke snufjes als gezichts- en gebarenherkenning die een grotere investering vereisen. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Ven-Zelderheide. Soort laadpaal Vermogen Laadtijd Prijzen 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 uur €515- €635 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,4 uur €505- €600 3-fase laadpaal 11 kW 4,5 uur €675- €785 3-fase laadpaal 22 kW 2 uur €825- €975
Top merken
- EVBox:Weer- en schokbestendig.
- Wallbox (wandlader): Meest betrouwbare en veilige optie voor het opladen van je auto.
- NewMotion: profiteer van volledig inzicht in laadkosten via een online portal.
- Alfen: Inzicht in gebruik en load balancing.
- Mennekes: Maker van moderne elektromobiliteit.
- EVhub: Betaalbare no-nonsense laadstations voor de particulier.
- Webasto: Slimme Dynamic Load Balancing optie.
- Ecotap: DC-snellaadpunten voor plug-in hybrides en EV’s.
- Blue Current: Simpel en gemakkelijk bedienen.
- Chargepoint: Zeer eenvoudige bediening en degelijk ontwerp.
- Myenergi / Zappi: Slimme aanpasbare maximale stroom limiet.
- Tesla Wall Connector: Het krachtige laadstation voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Een unieke mobiele oplader met bluetooth.
- Andere mogelijkheden: ABB, Delta, Eaton, Etrel, Etrel, Hypercharger, Keba, Schneider Electric en Tritium, Efacec, Xcharge, Circontrol.
Installatietarieven 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Ven-Zelderheide liggen tussen de €450 en ongeveer €1900. Dit is afhankelijk van of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe groter het terrein, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.
Laadpas
Bij steeds meer services wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is geen vereiste, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement zijn zo’n €6,25 per maand.
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
- Eventueel kun je andere EV-bezitter bij jou laten laden.
- Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Achterhaal aangesloten installateurs uit jouw gemeente.
Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt plus installatie verdien je vrij vlot terug. Onderstaand kan je een rekenvoorbeeld zien. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1150 km per 4 weken. Met dit getal berekenen we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. Daarbij gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Ven-Zelderheide):
- Benzine rijden 2024: €0,140/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,048/km
Aandrijving | Tarieven p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,140 | €161,00 | €1932,00 |
Elektrisch | €0,048 | €55,20 | €662,40 |
Besparing | €0,092 | €105,80 | €1269,60 |
Laadpaal aanvragen gemeente Gennep
Rijd je elektrisch, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? Je kunt dan een openbaar oplaadpunt in Ven-Zelderheide aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:
- Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
- In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
- Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een noemenswaardige actieradius.
Zodra je voldoet aan deze criteria bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente geeft aan of en in welke straat de laadzuil aangesloten wordt. Ze checken daarvoor relevante zaken als zichtbaarheid en geschatte drukte. Elk huishouden kan het gebruiken. Uitgebreide informatie kan je bekijken op www.gennep.nl. Daar kom je er ook achter of je een subsidie kunt krijgen. Veel Nederlandse gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Op deze website kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Duurzaam rijden.
Lijst met openbare oplaadpunten in de buurt (december 2024)
Laadstations in Ven-Zelderheide zijn op steeds meer plekken te vinden. Iedereen met een abonnement kan hier laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De prijzen schommelen tussen de €0,300 tot wel €0,580 per kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In de afbeelding hieronder onderzoek jij de openbare laadstations in Ven-Zelderheide. Doorzoek daarnaast laadstations en verkooppunten in Heijen, Milsbeek, Ottersum, Middelaar en Plasmolen.
Laadpunten voor bedrijven
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is heel praktisch voor bijv. klanten, bezoekers en personeel. Zoek je naar opties voor een parkeerterrein met 10 parkeerplekken of meer? Op basis van de huidige wetgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van een aantal subsidieregelingen. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Ook kunnen bedrijven verdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het gebruik.
FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een privé laadpaal aan huis met daarbij de installatie varieert qua prijs tussen de €825 en €2000. Het tarief wordt berekend aan de hand van het soort systeem (met of juist zonder slimme functies), het totale laadvermogen, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals een extra groep aanleggen.
Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan je stroomleverancier voor je woning zoals Energiedirect, Essent, Budget energie, Eneco, NLE en Vandebron, Pure energie, Oxxio, Vattenfall. Gemiddeld is dat +/- €0,220 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €4,30 per 100 kilometer. Even om te vergelijken: een doorsnee benzinewagen kost je zo’n €10,20 p/100 km. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een EV anno 2024 behoeft 12 – 16 zonnepanelen om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Limburg.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De monteur zal enkele aanpassingen moeten doen in de meterkast. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Vanuit de meterkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. In overeenstemming met de specialist bereken je wat de meest efficiënte route is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De ervaren laadpaal installateur in Ven-Zelderheide monteert ‘m in overleg tegen de muur of installeert het op een paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Over het algemeen is iedere meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Soms moet er wel wat aangepast worden. Bekijk vooraf wel of je meterkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De allereerste elektrische auto’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. Moderne types vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Dit kennen we ook als krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Ven-Zelderheide kan jou hierin ontzorgen. De prijzen van deze service zijn zo’n €800. Belangrijk: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 wordt gebruikt door merken uit de Europese Unie. De meeste populaire elektrische auto’s in Ven-Zelderheide hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook openbare laadpalen in Nederland beschikken over type 2 (Mennekes).
Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Elke provincie is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Gennep verschaft op dit ogenblik geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of het oplaadpunt vlakbij jouw woning geplaatst mag worden. Een verzoek indienen kan op www.gennep.nl.