De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Daarbij komt ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Het alternatief is een privé laadpaal in Plasmolen aan huis. Door gebruik te maken van een privé laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Hyundai Kona Electric 64 kWh of jouw Audi e-tron S 55 quattro. Niet meer wachten op een vrije plek en het is erg goedkoop. Middels onze vergelijker zoek je praktische informatie over meerdere laadpunten, bieden we een aantal handige kooptips en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk bij jou in de regio.
- Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
- Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
- Elke dag opnieuw een volle accu, altijd een optimale actieradius.
- Nog voordeliger rijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
- Deze slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen vanaf €975.
- Jouw eigen laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.
Thema’s
Laadstation thuis plaatsen Plasmolen
De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het elektrisch laden van een EV zoals de Audi e-tron GT kan op verschillende manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Plasmolen kopen biedt veel voordelen. Je kunt eenvoudig laden en je hoeft niet onzeker te zijn over een goed geladen accu. Daarnaast is het een stuk voordeliger dan bij een laadstation in de omgeving. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de tarieven voor de elektriciteit (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een garage of eigen oprit. Welke laadpaal is nu handig voor mijn voertuig en mijn woning? Hierbij delen we bruikbare informatie rondom laadpaal laten installeren in Plasmolen. Bekijk ook meer info over Hybride voertuigen.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Plasmolen kan op 2 manieren worden aangebracht. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een speciale paal. Verder zijn er geen verschillen. Analyseer de afstand tot de parkeerplek om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase of 3-fasen systeem
Het 1-fase laadstation functioneert met de standaard 230 voltage. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Elk woonadres in ons land heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadpaal maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Het laadvermogen is dan max. 11 kW. De 3-fase installatie kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt dan dit laten aanleggen door een elektricien in Plasmolen. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
Goedkoop en snel laden en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Losse of vaste laadkabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse kabel. Het gemak van de vaste stekker is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Wat hierbij ook handig is is dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, vaak wel 6 – 8 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel een minder lange levensduur heeft door de (soms) slechte weersomstandigheden (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Bovendien moet ook opgemerkt worden dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (net als socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Je pakt namelijk de reguliere meegeleverde kabel. Evenzeer oogt het een stuk georganiseerder en profiteer je van een langere levensduur. Het minpunt is dat er een extra handeling vereist is als je even snel wilt laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Het station met een losse kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Koop je een nieuwe elektrische auto? In zo’n scenario hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Plasmolen.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Je kan kiezen uit een enkel of een dubbel laadstation. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 stekkeringang biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Dit biedt uitkomst voor huishoudens met 2 EV’s en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Smart toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen vaak ingebouwde slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk tref jij meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: beschermt tegen overbelasting van het energienetwerk.
- Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
- Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
- Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
- AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
- Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.
Laadpaal installateur Plasmolen vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen laten een grote variatie zien. De investering van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €850 – €3100. De aanschafkosten hangen vooral af van het laadvermogen van het systeem. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. In aanvulling hierop kan je kiezen voor slimme opladers met toffe snufjes als Dynamic Load Balancing die een stukje prijziger zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Plasmolen. Laadpaal type Capaciteit Laadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 – 12 uur €520- €640 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €540- €605 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €660- €785 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €870- €985
Goede leveranciers
- EVBox:Altijd automatische software-updates.
- Wallbox (wandlader): Realtime oplaadcontrole.
- NewMotion: toegang tot netwerk met meer dan 180.000 laadpalen.
- Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van de laadkosten.
- Mennekes: Slimme Plug & Charge functionaliteit.
- EVhub: No-nonsense laadoplossingen voor een scherpe prijs.
- Webasto: Een aantrekkelijk instapmodel vanaf €595,00.
- Ecotap: Uniek ‘less is more’ design.
- Blue Current: Geschikt voor 3,7 tot 22 kW laden.
- Chargepoint: Laden en afrekenen via een persoonlijke laadpas.
- Myenergi / Zappi: Middels de HUB constant up-to-date.
- Tesla Wall Connector: Speciaal voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Laadsessies op afstand starten en stoppen met slimme App.
- Andere mogelijkheden: ABB, Eaton, Enovates, Etrel, Etrel, Keba, Hypercharger, Flexicharge of Tritium, Zaptec, Circontrol, Xcharge.
Installatieprijzen 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Plasmolen bedragen tussen de €430 en +/- €2075. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe groter het terrein, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Laadpas bij laadpaal aan huis
Doorgaans wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Dit is geen vereiste, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van zo’n laadpaal abonnement zijn circa €7,50 per maand.
- Inzicht in je dagelijks gebruik.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
- Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Zoek populaire verkooppunten uit jouw streek.
Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. Hieronder tonen we een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1145 km (maandelijks). Op basis van dit gemiddelde becijferen we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. In onze calculatie gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Plasmolen):
- Benzine rijden 2024: €0,115/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
Aandrijving | Prijzen p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,115 | €131,68 | €1580,10 |
Elektrisch | €0,043 | €49,24 | €590,82 |
Besparing | €0,072 | €82,44 | €989,28 |
Laadpaal aanvragen gemeente Mook en Middelaar
Heb jij de beschikking over een EV, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Plasmolen aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:
- Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
- Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een noemenswaardige actieradius.
Op het moment dat jij hieraan voldoet neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente beslist uiteindelijk of en op welke plek de laadzuil werkzaam zal worden. Ze onderzoeken factoren als bereikbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Elke bewoner kan hier gebruik van maken. Alle details vind je op www.mookenmiddelaar.nl. Hier lees je bovendien of er eventueel subsidie beschikbaar is. Steeds meer gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Elektrische autoverzekering.
Overzicht met openbare oplaadpunten (december 2024)
Laadstations in Plasmolen zien we steeds meer. Iedere EV-bezitter kan terecht bij deze punten. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De kosten variëren tussen de €0,230 – €0,565 p/kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In het onderstaande kaartje vind je de openbare laadstations in Plasmolen. Check tevens laadzuilen en installateurs in Mook, Molenhoek, Malden, Kekerdom en Leuth.
Laadpunten voor bedrijven
Een laadpaal bij het bedrijfspand is een extra stukje service richting personeel of bezoekers. Betreft het een parkeerterrein met meer dan 10 parkeervakken? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder een aantal subsidieregelingen. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Ook kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het opladen.
Veelgestelde vragen (FAQ) over thuis elektrisch laden
Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een particulier laadpaal voor huis inclusief de installatieservice kost +/- tussen de €975 – €2300. Het hele prijskaartje wordt berekend aan de hand van het model laadzuil (eventuele slimme functies), de laadcapaciteit, de afstand tussen meterkast en laadstation en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. Je rekent de kilowattuurprijs af bij de stroomaanbieder van je huis zoals Budget energie, Energiedirect, Engie, NLE, Essent en PowerPeers, Pure energie, Vattenfall, Vandebron. Over het algemeen niet meer dan €0,235 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €3,60 p/100 km. Even om te vergelijken: een benzineauto kost ongeveer €9,90 per 100 kilometer. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een EV anno 2024 heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Limburg.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De specialist kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in het centrale stroompunt in je huis. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Vanaf de meterkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). In overeenstemming met de specialist bereken je wat de meest efficiënte route is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De ervaren laadpaal installateur in Plasmolen monteert het als wallbox of hij komt op een aparte paal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is iedere meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste EV’s konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). Moderne types kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Plasmolen zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De onkosten van deze installatieservice bedragen zo’n €800. Let op: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Laadkabel stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 stekkers komen we tegen bij de Europese merken. Veel favoriete elektrische auto’s in Plasmolen kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) hebben deze type 2 Mennekes stekker.
Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt. Elke regio vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Mook en Middelaar heeft op dit ogenblik geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Vraag daarbij gerust of deze laadpaal in de buurt van jouw woning geplaatst mag worden. Bekijk ook www.mookenmiddelaar.nl.