Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Dat heeft als gevolg dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een 100% eigen laadpaal in Heijen aan huis. Op basis van een laadstation van jezelf rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Hyundai Kona Electric 64 kWh + Tesla Model X Long Range Plus. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is ook financieel gezien een goede investering. Op deze website ontdek je praktische informatie over velerlei laadpunten, een handige keuzehulp en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers die werken in jouw gemeente.
- Met een particuliere elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Niet meer wachten bij een dure snellader.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Goedkoop rijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen voor €960.
- Een laadstation bij de woning heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Onderwerpen
Laadstation thuis plaatsen Heijen
De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het opladen van de accu van een EV zoals bijv. een BMW iX3 is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Heijen kopen is iets wat we steeds meer zien. Het werkt snel en eenvoudig en je hoeft niet onzeker te zijn over een volle accu. Daarbovenop is het veel betaalbaarder dan een openbaar laadpunt. De kosten bestaan uit: de installatie, hardware, kabels en de tarieven voor de elektriciteit (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Alles wat je nodig hebt is een garage of eigen oprit. Welke laadpaal past bij mijn woning en auto? In het gedeelte hieronder vind je een aantal zaken waar je rekening mee moet houden m.b.t. laadpaal laten installeren in Heijen. Bekijk ook meer info over Betrouwbare elektrische auto.
Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Heijen installeren kan op 2 manieren. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een losse paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Houd rekening met de afstand tussen de auto en de laadplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase of 3-fasen apparaat
Het 1 fase systeem werkt met de normale 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. Ieder huis in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. De 3-fase variant kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt eenvoudig de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Heijen. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.
Een eigen oplaadpunt aan huis
Goedkoop en snel laden en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Vaste of losse laadkabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een kabel die afneembaar is. Het pluspunt van een vastzittende kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Ook is het goed om te weten dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, bij EV-box tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel een minder lange levensduur heeft door de (soms) slechte weersomstandigheden (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Een ander nadeel is dat het een rommelig geheel wordt. Als laatste moet je opletten dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Het grote gemak van een losse kabel (ofwel een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Je pakt namelijk de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Eveneens is het een strakker geheel en profiteer je van een langere levensduur. Het minpunt is dat het altijd even iets langer duurt als je even kort wilt opladen. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een paal met een losse laadkabel wordt meestal aanbevolen. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? Dan hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Heijen.
Enkel of dubbel laadstation
Er bestaan twee types: een enkel of een dubbel laadstation. Het enige verschil zit hem in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 aansluiting kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Dit is praktisch als je 2 elektrische auto’s hebt of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Slimme toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben steeds vaker slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder lees jij meer informatie over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: controleert het stroomgebruik van de woning.
- Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
- Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
- Gebarenherkenning: je hebt geen pasje, tag of sleutel nodig om een sessie te starten of stoppen.
- AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
- Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.
Laadpaal installateur Heijen vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De prijs van een laadstation voor thuis varieert van €950 tot +/- €3250. De prijs hangt vooral af van het laadvermogen van het systeem. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Daarnaast zijn er allerlei slimme laadpunten met innovatieve extra’s als Hub/Satellite die in aanschaf duurder zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Heijen. Soort laadstation Laadcapaciteit Oplaadtijd Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,8 uur €545- €620 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €510- €625 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €665- €775 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €840- €1005
Populaire leveranciers
- EVBox:Geschikt voor elke elektrische auto.
- Wallbox (wandlader): Compatibel met alle elektrische auto’s.
- NewMotion: toegang tot 180.000 openbare laadpunten in 35 landen.
- Alfen: Een solide en hoogwaardig product voldoet aan strenge richtlijnen.
- Mennekes: Overal mobiel op de hoogte.
- EVhub: Dashboard voor facturatie, verrekening en stroomverbruik.
- Webasto: Volledig op afstand te beheren.
- Ecotap: Eenvoudige bediening met start/stop knop.
- Blue Current: Geschikt voor 1-fase en 3-fase ladende auto’s.
- Chargepoint: Een fraaie laadpaal in 11 kW of 22 kW uitvoering.
- Myenergi / Zappi: Variabel laden tussen 6A en 32A.
- Tesla Wall Connector: Speciaal voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Slimme laadpaal die je kunt meenemen, tot 22kW.
- Andere merken: ABB, Delta, Etrel, Eaton, Etrel, Hypercharger, Keba, Schneider Electric of Tritium, Xcharge, Efacec, Zaptec.
Tarieven voor installatie 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Heijen wisselen tussen de €310 & €1800. Dit wordt berekend aan de hand van de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe langer deze afstand, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Abonnementskosten laadpas
Tegenwoordig wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen bedragen ongeveer €4,50 op maandbasis.
- Inzicht in je dagelijks gebruik.
- Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
- Laat je gasten ook bij je thuis hun auto opladen.
- Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Vind populaire adviseurs uit jouw streek.
Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
Elektrisch rijden kan veel geld besparen. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. In het onderstaande gedeelte bieden wij een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1149 kilometer per maand. Met dit aantal kilometers verwachten we wat jouw potentiële besparing is. In ons voorbeeld zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Heijen):
- Benzine rijden 2024: €0,135/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,047/km
Aandrijving | Prijzen p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,135 | €155,12 | €1861,38 |
Elektrisch | €0,047 | €54,00 | €648,04 |
Besparing | €0,088 | €101,11 | €1213,34 |
Laadpaal aanvragen gemeente Gennep
Een elektrische auto gekocht, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Heijen aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:
- Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
- In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
- Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een noemenswaardige actieradius.
Mits je voldoet aan de eisen neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente neemt een besluit over of en waar de laadzuil geplaatst wordt. Hierbij bekijken zij invalshoeken zoals zichtbaarheid en of het technisch kan. Elke EV-rijder mag hier parkeren en laden. Uitgebreide informatie is te vinden op www.gennep.nl. Hier lees je bovendien welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Flink wat gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Via deze website kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Milieuvriendelijke EV.
Kaart met openbare oplaadpunten (december 2024)
Laadstations in Heijen zijn aanwezig. Elke laadpashouder kan hier laden. Let op: het is wel vrij prijzig. De onkosten schommelen tussen de €0,250 tot wel €0,580 p/kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In de afbeelding hieronder check jij de openbare laadstations in Heijen. Check tevens laadzuilen en verkopers in Milsbeek, Ottersum, Middelaar, Plasmolen en Mook.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal bij uw bedrijf kan worden gebruikt door bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Gaat het om een bedrijf met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Volgens de laatste regelgeving moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
- Tevens kan je extra geld verdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het gebruik.
Lees de veelgestelde vragen (FAQ) m.b.t. thuis elektrisch laden
Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een thuis-laadpaal met daarbij de installatie zit qua kostprijs tussen de €1000 – €2025. De kosten van het hele pakket hangt vooral af van het soort laadsysteem (additionele slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Wat kost een auto thuis opladen?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij de stroomaanbieder van je huis zoals Energiedirect, NLE, Essent, Engie, Budget energie en Vattenfall, PowerPeers, Pure energie, Vandebron. Over het algemeen niet meer dan €0,210 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €3,65 p/100 km. Ter illustratie: een benzine aangedreven auto komt uit op zo’n €10,40 p/100 km. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. Een basis EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Limburg.
Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De leverancier integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in de stroomvoorziening van je woning. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Via de meterkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. Samen met de monteur bespreek je wat een goede plek is om de werkzaamheden binnen de perken te houden. Jouw laadpaal installateur in Heijen monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een losse paal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Uiteindelijk is ieder huis geschikt voor het laden van een elektrische auto. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Bekijk vooraf wel of je meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De vroegere modellen konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. Moderne modellen vereisen een 3-fasen aansluiting. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Heijen zal al dit werk voor je oplossen. De prijzen van deze service zijn zo’n €900. Let op: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Laadkabel stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 wordt gebruikt door Europese leveranciers en fabrikanten. Veruit de meest favoriete elektrische auto’s in Heijen hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) beschikken over type 2 (Mennekes).
Kan ik subsidie aanvragen als ik thuis een laadpaal plaats?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt. Iedere gemeente vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Gennep verschaft op dit ogenblik geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Je kunt het wel overwegen om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Vraag daarbij gerust of de paal nabij jouw huis geplaatst mag worden. Voor meer informatie zie www.gennep.nl.