Laadpaal De Rips

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Dit resulteert in het feit dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een eigen laadpaal in De Rips aan huis. Middels een privé laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw BMW iX3 & Renault Zoe ZE50 R135. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is erg goedkoop. Op deze pagina tref je extra informatie over verschillende soorten laadstations, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers uit jouw omgeving.

  • Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
  • Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
  • Elke ochtend beginnen met een volle accu, altijd een optimale actieradius.
  • Extra goedkoop rijden wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
  • Een slimme laadpaal aan huis is al te koop vanaf €990.
  • Een particulier laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen De Rips

Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het opladen van de accu van een EV als o.a. een Tesla Model 3 Long Range Dual Motor kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een 100% eigen goedkope laadpaal De Rips kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Hij is altijd beschikbaar en je hoeft niet onzeker te zijn over een perfect opgeladen accu. Daarbovenop is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een publiek laadpunt. De kosten worden gevormd door een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de verbruikskosten (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Je moet wel de beschikking hebben over een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn EV en mijn woning/meterkast? Op deze pagina check je inhoudelijke informatie en tips omtrent laadpaal laten installeren in De Rips. Op EVplan.nl lees je ook meer over Accu.

Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation De Rips kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of je installeert het op een paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Denk goed na over de afstand tot de parkeerplek (zo kun je besparen op de kabellengte).

1- of 3-fasen aansluitingen
Een 1-fase laadzuil functioneert met de doorsnee 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Elke meterkast beschikt over minstens (1x30a of 1x40a). Het 3-fase systeem biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen per uur. Een 3-fase laadzuil kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt tegen geringe kosten jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in De Rips. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.

Een eigen oplaadpunt op de oprit?

Goedkoop laden en niet meer zoeken naar een vrij laadstation

Losse of vaste kabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een losse variant. Het grootste gemak van een vastzittende kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Verder is het zo dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, bij EV-box tot wel 8 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel vaker gereinigd moet worden door de (soms) slechte weersomstandigheden (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Wat we ook vaak horen is dat het er niet zo netjes uit ziet. Als laatste noemen we nog even dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.

Het grote voordeel van een losse kabel (of een socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Hiervoor gebruik je de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Eveneens ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Een punt van kritiek is dat er een extra handeling vereist is als je jouw auto gaat laden. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, daarna sluit je ‘m aan. Het station met een losse kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? Dan hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Alternatief: bekijk ook de snelladers in De Rips.

Enkele vs dubbele laadpaal
Er bestaan 2 types: een enkel of een dubbel laadstation. Het verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een enkele paal kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Heel erg praktisch voor huishoudens met 2 EV’s of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.

Innovatieve functies
Laadstations hebben meer en meer slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder vind jij meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.

  • Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
  • Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
  • Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
  • Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
  • AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
  • Abonnementen & Laadpas: eenvoudig jouw laadpaal openstellen voor derden.

Laadpaal installateur De Rips vergelijken

De huidige prijzen van laadpalen zijn nogal verschillend. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €800 – €3325. De prijs wordt bepaald door de laadcapaciteit van het station. Hoe hoger het vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Ook zien we steeds meer slimme systemen met innovatieve snufjes als Peak Shaving die een stukje prijziger zijn. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal De Rips.

Type stationLaadcapaciteitOplaadtijdTarief
1-fase laadpaal3,7 kW10 uur€510- €610
1-fase laadpaal7,4 kW6 uur€530- €610
3-fase laadpaal11 kW4- 5 uur€670- €770
3-fase laadpaal22 kW1,5 uur€825- €1015
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis exclusief installatiekosten.

Bekende systemen

  1. EVBox:Ingebouwde elektrische beveiligingen.
  2. Wallbox (wandlader): Mooi design en krachtige performance.
  3. NewMotion: duidelijk inzicht door middel van online laadpuntbeheer.
  4. Alfen: Dynamisch loadbalancen mogelijk dankzij slimme meter.
  5. Mennekes: Sinds 2014 de standaardstekker voor EV’s in Europa.
  6. EVhub: Dashboard voor facturatie, verrekening en stroomverbruik.
  7. Webasto: Flexibele laadoplossing voor thuis, bedrijf en VVE’s.
  8. Ecotap: Zeer gebruiksvriendelijk en vandalismebestendig.
  9. Blue Current: Gemakkelijk te bedienen laadpunten.
  10. Chargepoint: Koppeling aan uw eigen afreken- of toegangssysteem.
  11. Myenergi / Zappi: IP65 gecertificeerd voor gebruik buiten (stofvrij en sproeidicht).
  12. Tesla Wall Connector: Snelste oplaadsnelheid voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Met slimme geïntegreerde energiemeter.
  14. Overweeg ook: ABB, Etrel, Eaton, Delta, Etrel, Hypercharger, Keba, Flexicharge of Tritium, Xcharge, Circontrol, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatieprijzen 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in De Rips variëren van €450 en €1875. Dit hangt vooral af van of er iets in de meterkast omgezet moet worden en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer er uitgegraven moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.

Abonnementsprijzen laadpassen
Doorgaans wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is geen vereiste, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal zijn zo’n €5,00 (maandelijks).

  • Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
  • Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
  • Gastgebruik toestaan.
  • Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.

Een eigen laadpaal voor thuis?

Bekijk betrouwbare adviseurs in de regio.

Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden

Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. Het kopen van een elektrische auto en jouw thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Op deze pagina bieden wij een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1100 kilometer per 4 weken. Op basis van dit gemiddelde becijferen we wat de verwachte kostenbesparing is. Hierbij hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in De Rips):

  • Benzine rijden 2024: €0,125/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,045/km
TypeKosten p/kmP/maandPer jaar
Benzine rijden€0,125€137,50€1650,00
Elektrisch€0,045€49,50€594,00
Besparing€0,080€88,00€1056,00
Tabel met besparing elektrisch rijden t.o.v. benzine in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Gemert-Bakel

Rijd je elektrisch, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? In dat geval kan je een openbaar oplaadpunt in De Rips aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:

  • Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
  • Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
  • Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.

Als je aan deze voorwaarden voldoet neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente geeft aan of en waar de laadzuil werkzaam zal worden. Ze onderzoeken relevante zaken als toegankelijkheid en veiligheid. Elk huishouden kan het gebruiken. Updates en informatie kun je terugvinden op www.gemert-bakel.nl. Hier kan je ook lezen of er eventueel subsidie beschikbaar is. Meer en meer gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Daar kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Laadpalen.

Openbare oplaadpunten in de regio (april 2024)

Laadstations in De Rips zijn 24/7 actief. Iedere EV-bezitter heeft de mogelijkheid daar te laden. De onkosten liggen daar wel hoger. De tarieven liggen tussen de €0,235 tot wel €0,565 p/kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In het Google Maps overzicht treft jij de openbare laadstations in De Rips. Vind ook laadstations en installateurs in Milheeze, Bakel, Helenaveen, Neerkant en Liessel.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden de-rips-5764

Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten

Een laadpaal bij het bedrijfspand is relevant voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Bekijk je de mogelijkheden voor een pand met 10 parkeervakken of meer? Naar de nieuwste wetgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder meerdere subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, met name interessant voor startende ondernemers.
  • Ook kan je iets bijverdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het opladen.


FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden

Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal voor huis inclusief installatiewerk zit qua kostprijs tussen de €1050 – €2025. De definitieve prijs wordt grotendeels bepaalt door af het type laadpaal (wel of geen slimme functies), de laadcapaciteit, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en extra werkzaamheden in de meterkast zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.

Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan jouw huidige energieleverancier zoals Eneco, Budget energie, Energiedirect, Engie, NLE en Oxxio, Pure energie, PowerPeers, Vattenfall. Dit is nu ongeveer €0,225 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €4,05 p/100 km. Even om te vergelijken: een gemiddelde benzineauto kost circa €10,25 p/100 km. Als je het integreert met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een basis EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Noord-Brabant.

Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De vakman zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in de stroomkast in de woning. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Vanaf de meterkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). In samenspraak met de vakman bepaal je waar de laadpaal wordt geplaatst om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. Jouw laadpaal installateur in De Rips monteert ‘m in overleg tegen de muur of op een bevestigingspaal.

Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Onderaan de streep is elke woning aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Let er wel op dat je groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste EV’s kon men nog opladen op 220V (1-fase). De nieuwste auto’s hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Dit kennen we ook als krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in De Rips kan dit uit handen nemen. De kosten daarvoor bedragen ongeveer €900. Bedenk wel: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.

Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Laadkabel stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 wordt gebruikt door de Europese merken. Veel van de bekende elektrische auto’s in De Rips beschikken over een type 2 aansluiting. Ook de openbare laadpunten in ons land zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).

Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op je oprit. Iedere regio kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Gemert-Bakel biedt op het ogenblik geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Eventueel kun je wel proberen om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt aanvragen of het openbare laadpunt in de buurt van jouw woning geplaatst mag worden. Een verzoek indienen kan op www.gemert-bakel.nl.

Plaats een reactie