De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Dat heeft als gevolg dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een 100% eigen laadpaal in Gemert-Bakel aan huis. Middels een particulier laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Mercedes EQA + Renault Twingo Electric. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en het is een stuk voordeliger. Hier zoek je praktische informatie over verschillende type laadpalen, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers die werken in jouw gemeente.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
- Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
- Altijd een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Goedkoper autorijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis is er al vanaf €910.
- Jouw eigen laadstation heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Thema’s
- Laadpaal aan huis installeren
- Beste laadpaal installatiebedrijven Gemert-Bakel vergelijken december 2024
- Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
- Publiek laadstation aanvragen via de gemeente Gemert-Bakel
- Openbare oplaadpunten bekijken
- Laadpalen zakelijk aanvragen
- Lees de veelgestelde vragen (FAQ)
Laadstation thuis plaatsen Gemert-Bakel
Elektrisch rijden zien we steeds meer. Het opladen van een elektrisch voertuig zoals bijv. een Hyundai Kona Electric 64 kWh is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Gemert-Bakel kopen is iets wat we steeds meer zien. Nooit meer in de rij bij een laadstation en je hebt dan de zekerheid van een lange actieradius. Daarbij is het stukken betaalbaarder dan een openbaar laadpunt. De kosten bestaan uit: de initiële aanschaf + installatie en de verbruikskosten (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Alles wat je nodig hebt is een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn auto en mijn situatie? In onze keuzehulp bieden wij een aantal kooptips met betrekking tot laadpaal laten installeren in Gemert-Bakel. Bekijk ook meer info over Laadpalen vergelijken.
Laadpaal of wallbox
Een laadstation Gemert-Bakel kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een losse paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Achterhaal de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase of 3-fasen apparaat
Het 1 fase systeem maakt gebruik van de reguliere 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Elke meterkast heeft de beschikking over sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase installatie maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. Een 3-fase laadzuil heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt tegen geringe kosten deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Gemert-Bakel. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Een oplaadpaal aan huis?
Goedkoop laden en altijd verzekerd van een vrije plek
Laadkabel: los of vast
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een afneembare/losse kabel. Het belangrijkste voordeel van een vaste kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Verder is het zo dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, vaak wel 6 – 8 meter. Een negatief aspect is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Ten derde is het in de praktijk zo dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (alsook voor een socket) is de vrijheid in het opladen. Het opladen gebeurt namelijk met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Daarbij oogt het een stuk georganiseerder en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Een punt van kritiek is dat je een stap extra moet uitvoeren als je gaat laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, daarna sluit je ‘m aan. Een paal met een losse laadkabel werkt in de praktijk vaak het best. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In dit geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Gemert-Bakel.
Enkel of dubbel laadstation
Jij kunt gaan voor een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het verschil heeft te maken met het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een enkele paal heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Heel erg praktisch wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Smart toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder vind je een uiteenzetting over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.
- Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
- Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
- Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
- Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
- Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.
Laadpaal installateur Gemert-Bakel vergelijken
De kosten van laadpalen laten een grote variatie zien. De investering van een laadstation voor thuis ligt tussen de €850 t/m €3325. De prijs hangt vooral af van de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. In aanvulling hierop kan je kiezen voor slimme laadpunten met toffe extra’s als Hub/Satellite die een stukje prijziger zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Gemert-Bakel. Type station Vermogen Laadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 uur €525- €605 1-fase laadpaal 7,4 kW 6 uur €510- €640 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €665- €755 3-fase laadpaal 22 kW 1,6 uur €855- €940
Betrouwbare leveranciers
- EVBox:Verbonden met Wi-Fi, 3G en Bluetooth.
- Wallbox (wandlader): Slimme Wifi & Bluetooth connectiviteit.
- NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
- Alfen: Inzicht in gebruik en load balancing.
- Mennekes: Robuust, mooi van vorm, aansluitklaar.
- EVhub: Een van de voordeligste aanbieders in de markt.
- Webasto: Populaire systemen al vanaf €595,00.
- Ecotap: Stevige laadpalen met 2 mm staal ter versteviging.
- Blue Current: Veilig en robuuste laadstations.
- Chargepoint: Zeer eenvoudig te bedienen laadstation.
- Myenergi / Zappi: Variabel laden tussen 6A en 32A.
- Tesla Wall Connector: Speciaal voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met slimme NRGkick plug-adapters altijd de juiste connector.
- Andere leveranciers: ABB, Eaton, Etrel, Delta, Etrel, Hypercharger, Flexicharge, Keba en Tritium, Efacec, Zaptec, Circontrol.
Installatiekosten 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Gemert-Bakel liggen tussen de €350 en ongeveer €2075. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Des te groter deze afstand is, hoe meer er uitgegraven moet worden en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.
Abonnementstarieven laadpassen
Optioneel wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Je kunt natuurlijk zonder, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement bedragen zo’n €3,25 per maand.
- Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
- Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
- Zelf een kWh-prijs instellen voor gastgebruik.
- Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Achterhaal populaire vakmannen uit jouw streek.
Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. Bijgaand kan je een rekenvoorbeeld zien. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1059 km op maandbasis. Op basis daarvan calculeren we met welke kosten je rekening moet houden. In onze calculatie gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Gemert-Bakel):
- Benzine rijden 2024: €0,110/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
Aandrijving | Kosten p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,110 | €116,49 | €1397,88 |
Elektrisch rijden | €0,044 | €46,60 | €559,15 |
Besparing | €0,0660 | €69,89 | €838,73 |
Laadpaal aanvragen gemeente Gemert-Bakel
Een elektrische auto gekocht, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? Op dat moment kan jij zo’n openbaar oplaadpunt in Gemert-Bakel aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:
- Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
- In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een minimale elektrische actieradius.
Op het moment dat jij hieraan voldoet neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente neemt een besluit over of en in welke straat de laadzuil gemonteerd wordt. Daarbij bekijkt de gemeente invalshoeken zoals toegankelijkheid en technische haalbaarheid. Iedereen met een elektrische auto mag het gebruiken. Extra achtergrondinfo vind je op www.gemert-bakel.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of je een subsidie kunt krijgen. Meer en meer gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Via deze website kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Smart Charging.
Kaart met openbare oplaadpunten (december 2024)
Laadstations in Gemert-Bakel zijn er voldoende. Elke weggebruiker kan hier laden. Let op: het is wel vrij prijzig. De kosten lopen uiteen tussen de €0,235 tot wel €0,555 p/kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In de afbeelding hieronder onderzoek je de openbare laadstations in Gemert-Bakel. Doorzoek daarnaast oplaadplekken en verkooppunten in Landerd, Uden, Grave, Oss en Zaltbommel.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal bij je bedrijf is een extra stukje service richting bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Heb je een kantoorpand met meer dan 10 parkeervakken? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er meerdere subsidieregelingen. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, met name interessant voor startende ondernemers.
- Bovendien kan je iets bijverdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het laden.
FAQ – Veelgestelde vragen m.b.t. thuis elektrisch laden
Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een laadpaal voor thuis aanschaffen en laten installeren kost tussen de €1000 – €2325. De totale investering hangt af van het model laadzuil (met of juist zonder slimme functies), het maximale laadvermogen, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan je eigen energieleverancier zoals Budget energie, Engie, Eneco, Essent, NLE en Pure energie, Oxxio, Vandebron, Vattenfall. Gemiddeld is dat +/- €0,250 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,50 p/100 km. Vergeet niet: een normale auto op benzine kost al gauw €9,70 per 100 kilometer. In combinatie met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een normale EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Noord-Brabant.
Hoe werkt de installatie?
De monteur legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in de meterkast. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Vanaf de meterkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. Samen met de monteur bespreek je waar het laadpunt het beste kan komen om de werkzaamheden binnen de perken te houden. De laadpaal installateur in Gemert-Bakel monteert ‘m in overleg tegen de muur of hij komt op een aparte paal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is elke meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Achterhaal of de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De eerste EV’s werden geladen op 220V (1-fase). Moderne auto’s worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Gemert-Bakel zal al dit werk voor je oplossen. De onkosten van deze installatieservice zijn zo’n €950. Goed om te weten: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Stekkers van laadkabels zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 zien we met name terug bij merken uit de Europese Unie. Veel beschikbare elektrische auto’s in Gemert-Bakel zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een eigen thuislaadpunt. Elke provincie vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Gemert-Bakel heeft op dit moment geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt verzoeken of de laadzuil niet al te ver van jouw woning kan komen te staan. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.gemert-bakel.nl.
Alle plaatsen in deze gemeente