Laadpaal Emst

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Dat heeft als gevolg dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Het is dan mogelijk om te gaan voor een 100% eigen laadpaal in Emst aan huis. Op basis van jouw eigen laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Audi e-tron GT en/of Kia e-Soul 64 kWh. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is erg goedkoop. Middels onze vergelijker check je waardevolle informatie over velerlei laadstations, een handige keuzehulp en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk die werken in jouw gemeente.

  • Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
  • Je bent niet afhankelijk van het openbaar netwerk.
  • Elke dag opnieuw een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
  • Spotgoedkoop rijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
  • Een slimme laadpaal aan huis bestel je al voor €940.
  • Een eigen laadstation aan huis heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Emst

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het opladen van de accu van een EV als onder andere de Audi e-tron GT kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een eigen goedkope laadpaal Emst kopen is een goede investering. Je kunt eenvoudig laden en je kunt rekenen op een volgeladen accu. Bovendien is het veel betaalbaarder dan een openbaar laadstation in de wijk. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de eenmalige aanschafprijs, installatie en de kWh prijs voor de stroom (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Het enige wat je nodig hebt is een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal is nu handig voor mijn auto en mijn situatie? In het gedeelte hieronder bieden wij een aantal kooptips m.b.t. laadpaal laten installeren in Emst. Bekijk ook meer info over Alle elektrische auto’s.

Laadpaal of wallbox
Een laadstation Emst kun je op twee wijzen aanbrengen. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of op een montagepaal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Onderzoek de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.

1-fase of 3-fasen systeem
De 1 fase aansluiting functioneert met de normale 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Elk adres beschikt over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadzuil biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadzuil kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt dan deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Emst. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.

Een eigen oplaadpunt op de oprit?

Goedkoop en snel laden en nooit meer wachten op een vrije plek

Laadkabel: vast of los
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een afneembare/losse kabel. Het grootste gemak van de vastzittende kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Wat hierbij ook handig is is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, vaak wel 6 – 8 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat er door wind en regen water in kan komen (of je moet de auto binnen opladen). Wat je ook vaak ziet is dat het er wat rommelig bij hangt. Tenslotte moet ook opgemerkt worden dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.

Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (alsook voor een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Het laadproces doe je met de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Ook oogt het minder rommelig en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Het belangrijkste nadeel is dat het altijd even iets langer duurt als je jouw EV wilt laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. De oplossing met een losse kabel is doorgaans toch praktischer. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In dit geval hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Emst.

Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Er bestaan 2 types: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het enige verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een enkele paal biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Dit is praktisch als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of voor zakelijke doeleinden.

Slimme functies
De nieuwste laadsystemen herbergen meer en meer slimme laadfuncties. Bijgaand delen we meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.

  • Dynamic Load Balancing: voorkomt dat de stroom uitvalt.
  • Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
  • Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
  • Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
  • AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
  • Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.

Laadpaal installateur Emst vergelijken

Die consumentenprijzen van laadpalen laten een grote variatie zien. De kosten van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €650 t/m €3000. De prijs wordt bepaald door de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Daarnaast zijn er slimme wallboxen en palen met speciale functies als voice of gezichtsherkenning die in aanschaf duurder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Emst.

Type laadstationLaadvermogenOplaadtijdPrijzen
1-fase laadpaal3,7 kW10,5 uur€520- €615
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 7 uur€540- €650
3-fase laadpaal11 kW3 – 4 uur€655- €755
3-fase laadpaal22 kW2 uur€830- €1025
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis exclusief installatiekosten.

Goede systemen

  1. EVBox:Altijd automatische software-updates.
  2. Wallbox (wandlader): Altijd inzicht in je laadsessies.
  3. NewMotion: gecertificeerde boxen die weerbestendig zijn.
  4. Alfen: Voor iedere elektrische auto.
  5. Mennekes: Altijd optimaal op de hoogte met de Charge App.
  6. EVhub: Stevige en krachtige laadpalen voor een scherpe prijs.
  7. Webasto: Slimme Dynamic Load Balancing optie.
  8. Ecotap: Gebruiksvriendelijke en uitgebreide Ecotap managementtool.
  9. Blue Current: Simpel en gemakkelijk bedienen.
  10. Chargepoint: Personalisering van laadstation mogelijk.
  11. Myenergi / Zappi: Dankzij Loadbalancing blijven apparaten in huis altijd functioneren.
  12. Tesla Wall Connector: Perfect voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Compact systeem dat je overal naartoe kunt meenemen.
  14. Overweeg ook: ABB, Enovates, Delta, Eaton, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Flexicharge en Tritium, Zaptec, Circontrol, Xcharge.

laadstation-thuis-vergelijken

Tarieven voor installatie 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Emst lopen uiteen tussen de €360 – €2200. Dit hangt af van de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe langer deze afstand, des te meer graafwerk er bij komt kijken en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.

Kosten van het laadpas abonnement
Vaak wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Je kunt natuurlijk zonder, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal bedragen ongeveer €6,25 per maand.

  • Inzicht in je laadsessies.
  • Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
  • Laat je gasten ook bij je thuis hun auto opladen.
  • Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.

Een goedkope laadpaal voor thuis?

Zoek betrouwbare installatiebedrijven die werken in je omgeving.

Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?

Elektrisch rijden is financieel erg interessant. De elektrische auto zelf en jouw thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. In het onderstaande gedeelte vind je een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1081 km per maand. Op basis van dit gemiddelde checken we met welke kosten je rekening moet houden. In ons voorbeeld zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Emst):

  • Benzine rijden 2024: €0,135/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,047/km
SoortPrijzen p/kmPer maandPer jaar
Benzine rijden€0,135€145,94€1751,22
Elektrisch€0,047€50,81€609,68
Besparing€0,088€95,13€1141,54
Tabel met besparing elektrisch rijden t.o.v. benzine in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Epe

Rijd je elektrisch, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In dat geval kan je een openbaar oplaadpunt in Emst aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:

  • Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
  • Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
  • Je bezit een elektrische of hybride auto met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.

Zodra je voldoet aan deze criteria bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente zal concluderen of en op welke plek de laadzuil gemonteerd wordt. Daarbij bekijkt de gemeente zaken als zichtbaarheid en parkeerdruk. Iedereen met een elektrische auto kan hier gebruik van maken. Meer details is te vinden op www.epe.nl. Hier lees je bovendien of er eventueel subsidie beschikbaar is. Het merendeel van de gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Op die site kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Beste elektrische auto.

Openbare oplaadpunten (april 2024)

Laadstations in Emst zijn goed vertegenwoordigd. Elke laadpashouder mag daar in principe gebruik van maken. Let op: het is wel vrij prijzig. De prijzen wisselen tussen de €0,250 tot €0,620 per kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In onze maps kaart onderzoek jij de openbare laadstations in Emst. Check tevens oplaadpunten en aanbieders in Lemelerveld, Lemele, Giethmen, Dalmsholte en Lierderholthuis.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden emst-8166

Laadpunten voor bedrijven

Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is heel praktisch voor bijv. je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Betreft het een parkeerterrein met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er een aantal subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
  • Daarbovenop kunnen bedrijven verdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het opladen.


Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden

Een laadstation aan huis laten installeren, wat kost het?
Een eigen laadpaal aan huis incl. de benodigde installatie kost tussen de €975 & €2050. Het tarief wordt gecalculeerd a.d.h.v. het soort systeem (eventuele slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).

Wat betaal ik voor een volle accu?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij jouw huidige energieleverancier zoals Eneco, Engie, Essent, NLE, Budget energie en Pure energie, Vattenfall, Vandebron, Oxxio. Rekenen op zo’n €0,230 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,95 p/100 km. Om een indicatie te geven: een benzine aangedreven auto kost je al snel €10,10 p/100 km. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. De gemiddelde EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Gelderland.

Hoe wordt het geïnstalleerd?
De expert legt een aparte stroomgroep aan in je stroomkast. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Van dit stroompunt loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. In samenspraak met de vakman bepaal je waar de laadpaal wordt geplaatst om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De ervaren laadpaal installateur in Emst plaatst het oplaadpunt tegen de muur of op een stevige paal.

Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Meestal is elke woning geschikt voor het laden van een elektrische auto. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De oude modellen EV’s werden geladen op 220V (1-fase). Nieuwere auto’s hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Dit noemen we ook wel krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Emst kan het allemaal juist aansluiten. De onkosten van deze installatieservice bedragen circa €975. Bedenk wel: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.

Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers van laadkabels heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 wordt met name toegepast bij merken uit de Europese Unie. Veel van de gangbare elektrische auto’s in Emst kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.

Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere regio kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Epe heeft op dit ogenblik geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt verzoeken of het openbare laadpunt nabij jouw huis geïnstalleerd kan worden. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.epe.nl.

Plaats een reactie