Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Dat heeft als gevolg dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een eigen laadpaal in Giethmen aan huis. Door gebruik te maken van een particulier laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Audi Q4 e-tron of Porsche Taycan Cross Turismo. Niet meer wachten op een vrije plek en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Op EVPlan.nl check je waardevolle informatie over diverse type laadpalen, een handige keuzehulp en vind je ervaren leveranciers en installateurs werkzaam in jouw regio.
- Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
- Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Nog goedkoper rijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen voor €905.
- Een eigen laadstation aan huis kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Index
Laadstation thuis plaatsen Giethmen
Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Het opladen van de accu van een EV als onder andere de Tesla Model 3 Standard Range Plus kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Giethmen kopen is een zeer interessante optie. Nooit meer in de rij bij een laadstation en je hoeft niet onzeker te zijn over een goede actieradius. Overigens is het een stuk goedkoper dan een openbaar laadpunt. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de installatie, hardware, kabels en de tarieven voor de elektriciteit (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Het enige wat je verder moet hebben is een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal past bij mijn auto en mijn situatie? Hierbij bieden wij een aantal kooptips voor laadpaal laten installeren in Giethmen. Bekijk ook meer info over Elektrische auto leasen.
Laadpaal of wallbox
Een laadstation Giethmen kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of hij komt op een aparte paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Check de afstand tot de parkeerplek, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1-fase of 3-fasen installatie
De 1-fase variant is compatibel met de normale 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Elke woning in Nederland heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadzuil onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Het laadvermogen is dan max. 11 kW. De 3-fase installatie is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt tegen geringe kosten de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Giethmen. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Een oplaadstation aan huis
Spotgoedkoop opladen en altijd verzekerd van een vrije plek
Laadkabel: los of vast
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een vaste kabel of een afneembare kabel. Het grote voordeel van een vaste kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Een ander voordeel is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, tot wel 10 meter. Het minpunt is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat deze sneller nat wordt (of je moet de auto binnen opladen). Wat je ook vaak ziet is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Ook kan het zijn dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.
Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (net als socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Hiervoor gebruik je de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Verder ziet het er wat netter uit en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Het minpunt is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je even snel wilt laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een laadzuil met losse kabel is vaak de beste keuze. Koop je een nieuwe elektrische auto? In dit geval zijn er geen aanpassingen nodig. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Giethmen.
Enkel of dubbel laadstation
Er zijn 2 mogelijkheden: één aansluiting of twee aansluitingen. Het enige verschil zit hem in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekkeringang biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Heel erg praktisch als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of voor zakelijke doeleinden.
Slimme functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben steeds vaker slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf delen we alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat de stroom uitvalt.
- Peak shaving: een maximale capaciteit instellen voor alle laadstations.
- Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
- Gebarenherkenning: je hebt geen pasje, tag of sleutel nodig om een sessie te starten of stoppen.
- AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
- Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.
Laadpaal installateur Giethmen vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De prijs van een laadstation voor thuis varieert van €650 en €3200. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Bovendien zijn er slimme opladers met extra extra’s als Hub/Satellite die een hogere verkoopprijs hebben. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Giethmen. Type laadstation Vermogen Laadtijd Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,8 uur €545- €620 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 uur €525- €640 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €655- €790 3-fase laadpaal 22 kW 2 uur €875- €995
Betrouwbare merken
- EVBox:Mogelijk om laadvermogen te upgraden.
- Wallbox (wandlader): Tot 8 keer sneller opladen.
- NewMotion: gecertificeerde boxen die weerbestendig zijn.
- Alfen: Ontworpen om laadsnelheden te maximaliseren en het energiegebruik te optimaliseren.
- Mennekes: Optioneel te verbinden met zonn-energie-installatie.
- EVhub: Betaalbare no-nonsense laadstations voor de particulier.
- Webasto: Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.
- Ecotap: Uniek ‘less is more’ design.
- Blue Current: Compact systeem met slimme functies.
- Chargepoint: Slim systeem dat ook Backwards compatible is.
- Myenergi / Zappi: Veilig laden dankzij loadbalancing.
- Tesla Wall Connector: De beste oplossing voor jouw Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Ideaal op de campingplaats of bij een hotel.
- Alternatieve marken: ABB, Etrel, Eaton, Enovates, Etrel, Keba, Flexicharge, Hypercharger & Tritium, Efacec, Xcharge, Zaptec.
Installatietarieven 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Giethmen bedragen tussen de €330 & €1950. De prijs wordt bepaald door of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe groter het terrein, des te meer graafwerk er bij komt kijken en hoe meer meters kabel er benodigd is.
Heb ik een laadpas nodig?
Bij steeds meer services wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van deze laadpaal abonnementen bedragen zo’n €4,75 (maandelijks).
- Inzicht in je laadsessies.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
- Automatische firmware-updates.
Een eigen laadpaal voor thuis?
Vergelijk erkende adviseurs uit jouw omgeving.
Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. In het onderstaande gedeelte maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1078 km op maandbasis. Met dit gemiddelde als uitgangspunt ramen we wat jouw potentiële besparing is. In ons voorbeeld kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Giethmen):
- Benzine rijden 2024: €0,120/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
Aandrijving | Prijzen p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,120 | €129,36 | €1552,32 |
Elektrisch rijden | €0,044 | €47,43 | €569,18 |
Besparing | €0,076 | €81,93 | €983,14 |
Laadpaal aanvragen gemeente Ommen
Rijd je elektrisch, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? In dat geval kan je een openbaar oplaadpunt in Giethmen aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:
- Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
- Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een minimale actieradius.
Op het moment dat jij hieraan voldoet neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente beslist uiteindelijk of en in welke omgeving de laadzuil gemonteerd wordt. Ze onderzoeken relevante zaken als bereikbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Elke bewoner mag gebruik maken van het oplaadpunt. Alle details is te vinden op www.ommen.nl. Hier lees je bovendien of er een subsidie mogelijk is. Meer en meer gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Via deze website kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Onderhoud.
Overzicht met openbare oplaadpunten (december 2024)
Laadstations in Giethmen zijn op steeds meer plekken te vinden. Iedereen met een EV kan hier laden. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De onkosten variëren tussen de €0,280 tot wel €0,605 p/kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In het Google Maps overzicht check jij de openbare laadstations in Giethmen. Op deze site vind je ook laadstations en aanbieders in Dalmsholte, Lierderholthuis, Heino, Wijhe en Wesepe.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij je bedrijf is relevant voor klanten, bezoekers en personeel. Heb je een bedrijf met tenminste 10 parkeerplaatsen? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder een aantal subsidiemogelijkheden. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
- Bovendien verdient een zakelijke laadpaal zich terug door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het opladen.
Lees de veelgestelde vragen (FAQ) m.b.t. thuis elektrisch laden
Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een laadpaal bij de woning inclusief plaatsing varieert kostentechnisch tussen de €900 – €2000. De totaalprijs is afhankelijk van het soort laadsysteem (additionele slimme functies), het maximale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan je stroomleverancier voor je woning zoals Essent, Eneco, Energiedirect, Engie, Budget energie en PowerPeers, Pure energie, Oxxio, Vattenfall. Rekenen op zo’n €0,240 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €4,20 per 100 kilometer. Ter illustratie: een doorsnee benzinewagen kost om en nabij de €10,15 p/100 km. Als je laadt met eigen zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. De gemiddelde EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Overijssel.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De installateur zal enkele aanpassingen moeten doen in het centrale stroompunt in je huis. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Van de stroomkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. In overeenstemming met de specialist bereken je wat een goede plek is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. Jouw laadpaal installateur in Giethmen plaatst het als wallbox aan de muur of op een montagepaal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Onderaan de streep is elke meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Let er wel op dat je groepenkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De allereerste elektrische auto’s werden geladen op 220V (1-fase). Innovatieve auto’s vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Giethmen kan dit allemaal regelen. De totale onkosten bedragen zo’n €850. Belangrijk: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 stekkers komen we tegen bij verschillende merken binnen de EU. Veruit de meest beschikbare elektrische auto’s in Giethmen beschikken over een type 2 aansluiting. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere regio kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Ommen heeft op dit ogenblik geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Je kunt wel een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt vragen of het laadpunt nabij jouw woning geïnstalleerd kan worden. Zie ook de website van de gemeente www.ommen.nl.