Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Dat betekent ook dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Je kunt dan beter kiezen voor een 100% eigen laadpaal in Edam-Volendam aan huis. Dankzij jouw eigen laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Audi Q4 Sportback e-tron of jouw Audi e-tron Sportback 50 quattro. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en het is veel voordeliger. Hier ontdek je uitgebreide informatie over diverse type laadstations, een handige keuzehulp en vind je de beste installateurs uit jouw gemeente.
- Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
- Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Goedkope kilometer-tarieven op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis schaf je al aan voor €985.
- Een individueel laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Onderwerpen
- Informatie over een laadpaal aan huis
- Beste laadpaal installatiebedrijven Edam-Volendam vergelijken december 2024
- Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
- Een laadstation voor jouw EV in de openbare ruimte aanvragen bij de gemeente Edam-Volendam
- Openbare oplaadpunten in de regio
- Laadpalen voor bedrijven
- Klik hier voor veelgestelde vragen (FAQ)
Laadstation thuis plaatsen Edam-Volendam
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van de accu van een EV als o.a. een Hyundai Kona Electric 64 kWh kan op verschillende manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Edam-Volendam kopen is een uitstekend idee. Het werkt snel en veilig en je hebt dan de zekerheid van een perfect opgeladen accu. Ook is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een openbaar laadpunt. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de initiële aanschaf + installatie en de kWh prijs voor de stroom (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welk laadstation moet ik kiezen voor mij EV en woning? In onze keuzehulp bieden wij belangrijke aspecten om over na te denken omtrent laadpaal laten installeren in Edam-Volendam. Zie ook onze informatie over Laadpalen.
Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Edam-Volendam installeren kan op 2 manieren. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een montagepaal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Bekijk kritisch de afstand tussen de auto en de laadplek (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase of 3-fasen station
De 1 fase installatie kan laden met de doorsnee 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Dit geeft een laadvermogen van +/- 3.7 kW. Ieder huis in Nederland heeft ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Een 3-fase laadstation onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. Het 3-fase systeem kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt tegen geringe kosten je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Edam-Volendam. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
Voordelig opladen en altijd verzekerd van een vrije plek
Laadkabel: vast of los
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een afneembare kabel. Het belangrijkste voordeel van een vastzittende kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Een ander voordeel is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, tot wel 8 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat deze sneller nat wordt (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Wat we ook vaak horen is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Ook is het in de praktijk zo dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.
Het handige van een losse kabel (als mede een socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Daarvoor neem je de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Evenzeer is het een strakker geheel en gaat jouw kabel langer mee. Het belangrijkste nadeel is dat de drempel wat hoger wordt als je wilt laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om alles vervolgens aan te sluiten. Een laadzuil met losse kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Ga je een ander elektrische auto rijden? Dan kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Edam-Volendam.
Enkel of dubbel laadstation
Er bestaan twee types: een enkel of een dubbel laadstation. Hetgeen waar ze in verschillen is hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 ingang kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Heel erg praktisch wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Innovatieve toepassingen
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder tref je een uiteenzetting over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
- Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
- Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
- Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
- Abonnementen & Laadpas: eenvoudig jouw laadpaal openstellen voor derden.
Laadpaal installateur Edam-Volendam vergelijken
De tarieven van laadpalen zijn nogal verschillend. De kostprijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €875 en €3375. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van het laadvermogen van het systeem. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Ook heb je de keuze uit slimme systemen met speciale extra’s als Hub/Satellite die een hogere verkoopprijs hebben. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Edam-Volendam. Laadstation type Capaciteit Oplaadtijd Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €550- €610 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,4 uur €545- €615 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €650- €770 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €860- €1025
Top merken
- EVBox:Vakkundige en gecertificeerde.
- Wallbox (wandlader): Met handige App met uitgebreide statistieken.
- NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
- Alfen: Slimme functies tegen een aantrekkelijke prijs.
- Mennekes: Sinds 2014 de standaardstekker voor EV’s in Europa.
- EVhub: Smart laden met de EVhub laadpas.
- Webasto: Plug & Charge (aansluiten en direct laden).
- Ecotap: Stevige, gebruiksvriendelijke en zelfvoorzienende palen.
- Blue Current: Geschikt voor 1-fase en 3-fase ladende auto’s.
- Chargepoint: Robuuste omhulling, vandalismebestendig.
- Myenergi / Zappi: Laag tarief sensor om maximale besparingen te doen.
- Tesla Wall Connector: Zelf instellen met welke max. stroom je auto geladen moet worden.
- NRGkick: Ideaal op de campingplaats of bij een hotel.
- Ook interessant: ABB, Delta, Eaton, Enovates, Etrel, Schneider Electric , Keba, Flexicharge of Tritium, Xcharge, Circontrol, Zaptec.
Installatiekosten 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Edam-Volendam variëren van €380 en plus minus €1825. Deze prijs komt tot stand door het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en hoe meer kabels benodigd zijn.
Heb ik een laadpas nodig?
Steeds vaker wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van abonnementen voor laadpalen liggen rond de €6,75 per maand.
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
- Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
- Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Achterhaal erkende leveranciers uit jouw omgeving.
Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?
Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie hebben een korte terugverdientijd. In het onderstaande gedeelte vind je een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1028 kilometer per maand. Op basis van dit gemiddelde becijferen we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. In het rekenvoorbeeld hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Edam-Volendam):
- Benzine rijden 2024: €0,135/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,049/km
Aandrijving | Kosten p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,135 | €138,78 | €1665,36 |
Elektrisch rijden | €0,049 | €50,37 | €604,46 |
Besparing | €0,0860 | €88,41 | €1060,90 |
Laadpaal aanvragen gemeente Edam-Volendam
Lease of koop jij een elektrische auto, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? Op dat moment kan jij zo’n openbaar oplaadpunt in Edam-Volendam aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:
- Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
- Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
- De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Op het moment dat jij hieraan voldoet zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente neemt een besluit over of en in welke omgeving de laadzuil geplaatst wordt. Ze analyseren hiervoor invalshoeken zoals bereikbaarheid en doorstroming. Iedereen met een elektrische auto mag het gebruiken. Alle info is ook gepubliceerd op www.edam-volendam.nl. Daar kom je er ook achter of je in aanmerking komt voor een subsidie. Flink wat gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Smart Charging.
Kaart met openbare laadpunten (december 2024)
Laadstations in Edam-Volendam kan je op meer en meer plekken vinden. Iedere EV-bezitter kan hier parkeren en laden. Let op: het is wel vrij prijzig. De tarieven schommelen tussen de €0,265 – €0,595 p/kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In onze maps kaart vind je de openbare laadstations in Edam-Volendam. Op deze site vind je ook oplaadplekken en leveranciers in Landsmeer, Diemen, Amsterdam, Het Hogeland en Delfzijl.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij je werk is relevant voor bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Zoek je naar opties voor een bedrijfspand met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er verschillende subsidieregelingen. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Bovendien kan je iets bijverdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het gebruik van de palen.
FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een thuis-laadpaal inclusief installatie varieert kostentechnisch tussen de €800 – €2075. De totale investering hangt vooral af van het soort laadsysteem (additionele slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en extra werkzaamheden in de meterkast zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van jouw vaste energieleverancier zoals Engie, Budget energie, Eneco, Essent, Energiedirect en Oxxio, Vattenfall, Pure energie, PowerPeers. Rekenen op zo’n €0,240 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €4,05 per 100 kilometer. Om een indicatie te geven: een benzineauto kost al gauw €10,05 p/100 km. Als je kiest voor zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. Een basis EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Noord-Holland.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De specialist legt een nieuwe stroomgroep aan in de stroomvoorziening van je woning. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Vanaf de stoomkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). In overleg met de expert wordt besloten wat de meest efficiënte route is om de werkzaamheden binnen de perken te houden. De gecertificeerde laadpaal installateur in Edam-Volendam zet het laadstation vast tegen de muur of op een vrijstaande paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Onderaan de streep is iedere meterkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Bekijk vooraf wel of je meterkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De eerste modellen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). Moderne EV’s vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). We spreken ook wel over krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Edam-Volendam kan jou hierin ontzorgen. De kosten daarvoor liggen rond de €975. Let op: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Laadkabel stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 zien we met name terug bij Europese leveranciers en fabrikanten. De meeste favoriete elektrische auto’s in Edam-Volendam hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op je oprit. Elke gemeente kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Edam-Volendam heeft momenteel geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt daarbij het verzoek indienen of de laadzuil niet al te ver van jouw huis geplaatst mag worden. Zie ook de website van de gemeente www.edam-volendam.nl.
Alle plaatsen in deze gemeente