Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Daarbij komt ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een handige laadpaal in Oosthuizen aan huis. Middels een laadstation op eigen terrein ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Tesla Model 3 Long Range Dual Motor & Skoda Enyaq iV 80X. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en de kWh prijs is voordeliger. Op deze website lees je handige informatie over populaire soorten laadpalen, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en vind je ervaren leveranciers en installateurs die werken in jouw gemeente.
- Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
- Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, en dus een maximale actieradius.
- Rijden zonder kosten als je ook kiest voor zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis is al te koop vanaf €905.
- Een particulier laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Index
- Een eigen laadpaal voor thuis installeren
- Beste laadpaal installateurs Oosthuizen vergelijken oktober 2024
- Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
- Een openbaar laadstation aanvragen bij de gemeente Edam-Volendam
- Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten
- Laadpalen voor zakelijk gebruik
- De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Oosthuizen
De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het opladen van een elektrisch voertuig zoals bijvoorbeeld de Audi Q4 Sportback e-tron kan op steeds meer plekken. Een 100% eigen goedkope laadpaal Oosthuizen kopen is steeds meer in trek. Je kunt eenvoudig laden en je hebt dan elk moment van de dag een perfect opgeladen accu. Daarbij is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij onderweg laden. Wat betreft kosten heb je te maken met de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de stroomprijzen (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal past bij mijn auto en mijn situatie? Hierbij kan je aan de slag met belangrijke aspecten om over na te denken voor laadpaal laten installeren in Oosthuizen. Op deze website lees je ook meer over Accu.
Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Oosthuizen kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een stevige paal. Verder zijn er geen verschillen. Check de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1- of 3-fasen aansluitingen
Het 1-fase laadstation functioneert met de doorsnee 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Elke meterkast beschikt over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Dit geeft een laadvermogen van +/- 11 kW. De 3-fase variant is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt eenvoudig deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Oosthuizen. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen
Voordelig opladen en altijd verzekerd van een vrije plek
Laadkabel: vast of los
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een losse kabel. Het grootste gemak van een vaste kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Een ander pluspunt is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, bij EV-box tot wel 8 meter. Het minpunt is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat deze sneller nat wordt (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Een ander nadeel is dat het er niet zo netjes uit ziet. Daarbij kan het zijn dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (net als een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Hiervoor gebruik je de reguliere meegeleverde kabel. Daarbij ziet het er niet zo chaotisch uit en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Een punt van kritiek is dat je een stap extra moet uitvoeren als je gaat laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Het station met een losse kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Koop je een nieuwe elektrische auto? In dat geval hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Oosthuizen.
Enkele of dubbele laadpaal
Er zijn twee keuzes: een enkele of een dubbele laadpaal. Het verschil heeft te maken met het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een enkele paal heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Dit biedt uitkomst als je 2 elektrische auto’s hebt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Innovatieve functies
De nieuwste laadsystemen herbergen steeds vaker slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf delen we een uiteenzetting over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.
- Dynamic Load Balancing: past laadvermogen automatisch aan op beschikbare hoeveelheid stroom.
- Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
- Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
- Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
- AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
- Abonnementen & Laadpas: laadkosten automatisch te verrekenen met je baas.
Laadpaal installateur Oosthuizen vergelijken
De kosten van laadpalen variëren enorm. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €650 tot +/- €3375. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Ook zijn er slimme systemen met leuke snufjes als Hub/Satellite die een stukje prijziger zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Oosthuizen. Type station Capaciteit Tijd volle batterij Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,5 uur €545- €630 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €505- €620 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €690- €800 3-fase laadpaal 22 kW 1,7 uur €840- €1060
Goede merken
- EVBox:Altijd automatische software-updates.
- Wallbox (wandlader): Geavanceerd design en maximale flexibiliteit.
- NewMotion: eenvoudige en toegankelijke systemen.
- Alfen: Compatibel met alle elektrische auto’s.
- Mennekes: Ruim aanbod laadzuilen, wandladers en kabels.
- EVhub: No-nonsense laadoplossingen voor een scherpe prijs.
- Webasto: Plug & Charge (aansluiten en direct laden).
- Ecotap: Thuisladers met Load Balancing.
- Blue Current: Geschikt voor 1-fase en 3-fase ladende auto’s.
- Chargepoint: Koppeling aan uw eigen afreken- of toegangssysteem.
- Myenergi / Zappi: Direct klaar voor gebruik zonder verborgen kosten.
- Tesla Wall Connector: De beste keuze voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Een unieke mobiele oplader met bluetooth.
- Andere leveranciers: ABB, Etrel, Eaton, Enovates, Etrel, Flexicharge, Keba, Schneider Electric en Tritium, Zaptec, Circontrol, Xcharge.
Installatiekosten 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Oosthuizen lopen uiteen tussen de €310 en plus minus €2075. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.
Laadpas bij laadpaal aan huis
Doorgaans wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen bedragen zo’n €7,00 p/maand.
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
- Eventueel kun je andere EV-bezitter bij jou laten laden.
- Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.
Een eigen laadpaal voor thuis?
Check ervaren deskundigen uit jouw omgeving.
Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. Op deze pagina bieden wij een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1075 kilometer (maandelijks). Op basis daarvan berekenen we wat de verwachte kostenbesparing is. Hierbij kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Oosthuizen):
- Benzine rijden 2024: €0,130/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,046/km
Aandrijving | Tarieven p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,130 | €139,75 | €1677,00 |
Elektrisch rijden | €0,046 | €49,45 | €593,40 |
Besparing | €0,084 | €90,30 | €1083,60 |
Laadpaal aanvragen gemeente Edam-Volendam
Rijd je een elektrische auto, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? Je mag dan zo’n openbaar oplaadpunt in Oosthuizen aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:
- Jouw woning is niet geschikt om zelf een laadpunt bij te installeren.
- Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.
Mits je voldoet aan de eisen bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente beslist uiteindelijk of en in welke omgeving de laadzuil geplaatst wordt. Ze analyseren hiervoor factoren als vindbaarheid en of het technisch kan. Iedere woningbezitter kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Meer informatie vind je op www.edam-volendam.nl. Hier lees je bovendien of er eventueel subsidie beschikbaar is. Veel gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Laadpalen.
Kaart met openbare laadpunten (oktober 2024)
Laadstations in Oosthuizen nemen in rap tempo toe. Iedereen met een EV kan daar gebruik van maken. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De prijzen variëren tussen de €0,260 tot €0,620 p/kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In het onderstaande kaartje vind je de openbare laadstations in Oosthuizen. Bekijk ook oplaadplekken en installatiebedrijven in Warder, Middelie, Kwadijk, Westbeemster en Noordbeemster.
Laadpunten bij het bedrijf plaatsen
Een laadpaal bij je bedrijf is een extra stukje service richting je personeel en relaties. Bekijk je de mogelijkheden voor een gebouw met tenminste 10 parkeerplaatsen? Volgens de laatste regelgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Bovendien verdient een zakelijke laadpaal zich terug door derden te laten betalen voor het laden.
De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Een particulier laadpaal voor huis inclusief installatie zit zo tussen de €1025 en €2175. De kosten van het hele pakket wordt gecalculeerd a.d.h.v. het type en model (softwarematige slimme functies), de laadcapaciteit, het aantal benodigde kabelmeters en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Wat betaal ik voor een volle accu?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan jouw huidige energieleverancier zoals Eneco, Engie, Energiedirect, Essent, NLE en Pure energie, Vandebron, PowerPeers, Vattenfall. Over het algemeen niet meer dan €0,220 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €3,90 per 100 kilometer. Vergeet niet: een benzine aangedreven auto kost al gauw €10,25 per 100 kilometer. Met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een normale EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Noord-Holland.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De monteur legt een nieuwe stroomgroep aan in het centrale stroompunt in je huis. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Via dit stroompunt vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. Samen met de monteur bespreek je waar het laadpunt het beste kan komen om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De laadpaal installateur in Oosthuizen monteert het als wallbox of op een montagepaal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Al met al is iedere meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Soms moet er wel wat aangepast worden. Hierbij is van belang of de woning is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De oude modellen EV’s werden geladen op 220V (1-fase). De huidige elektrische wagens vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Dit komt neer op krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Oosthuizen zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De prijzen van deze service bedragen zo’n €1025. Belangrijk: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 is vooral te zien bij Europese leveranciers en fabrikanten. Veel van de gangbare elektrische auto’s in Oosthuizen kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke regio heeft een eigen beleid. De gemeente Edam-Volendam verstrekt op dit moment geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Je kunt wel een openbaar laadpunt aan te vragen. Vraag daarbij gerust of de paal in de buurt van jouw huis geplaatst mag worden. Voor meer info en aanvragen zie www.edam-volendam.nl.