Laadpaal Edam

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Dit resulteert in het feit dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Het alternatief is een eigen laadpaal in Edam aan huis. Door middel van een privé laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Polestar 2 & Byton M-Byte 95 kWh 4WD. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en het is een stuk voordeliger. Hier bekijk je handige informatie over velerlei type laadstations, bieden we een aantal handige kooptips en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers uit jouw omgeving.

  • Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
  • Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
  • In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
  • Autorijden zonder onkosten door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
  • Een slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen vanaf €905.
  • Jouw eigen laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Edam

Elektrisch rijden zien we steeds meer. Het opladen van jouw EV zoals bijv. een Volkswagen ID.4 1st kan op verschillende manieren. Een eigen goedkope laadpaal Edam kopen is een goede investering. Het is gemakkelijk en snel en je hoeft niet onzeker te zijn over een 100% actieradius. Bovendien is het een stuk voordeliger dan bij laden bij openbare stations. De kosten bestaan uit: de laadpaal zelf, de installatiekosten en uiteraard de verbruikte stroom (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Alles wat je nodig hebt is een garage of eigen oprit. Welke laadpaal is nu handig voor mijn EV en mijn woning/meterkast? Hierbij delen we aantal belangrijke aandachtspunten m.b.t. laadpaal laten installeren in Edam. Zie ook onze informatie over Goedkoopste laadpaal.

Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Edam kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of je bevestigt ‘m op een losse paal. Verder zijn er geen verschillen. Houd rekening met de afstand tussen de auto en de laadplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.

1-fase of 3-fasen systeem
De 1 fase installatie functioneert met de standaard 230 voltage. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Dit geeft een laadvermogen van +/- 3.7 kW. Elk woonadres in ons land heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Het maximale laadvermogen is 11 kW per uur. De 3-fase variant heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt gemakkelijk de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Edam. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.

Een eigen oplaadpunt aan huis

De goedkoopste oplossing en niet meer zoeken naar een vrij laadstation

Losse of vaste laadkabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een vaste kabel of een losse stekker. Het pluspunt van de vastzittende kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Ook is het goed om te weten dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Het minpunt is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat er door wind en regen water in kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het er wat rommelig bij hangt. Daarbij moet je er rekening mee houden dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.

Het gemak van een losse kabel (of een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Je pakt namelijk de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Ook ligt de kabel niet zo in het zicht en gaat jouw kabel langer mee. Het grote nadeel is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je jouw auto gaat laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een laadpaal zonder vaste kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In zo’n geval zijn er geen aanpassingen nodig. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Edam.

Advies: enkele of dubbele laadpaal
Je kan kiezen uit een enkel of een dubbel laadstation. Het enige verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 stekkeringang heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Ideaal wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of juist voor bedrijven.

Slimme toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig meer en meer slimme laadfuncties. Hieronder check jij extra uitleg over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.

  • Dynamic Load Balancing: voorkom stroomuitval als je je auto oplaadt.
  • Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
  • Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
  • Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
  • AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
  • Abonnementen & Laadpas: jouw laadkosten automatisch verrekenen met je werkgever.

Laadpaal installateur Edam vergelijken

De tarieven van laadpalen lopen zeer uiteen. De kosten van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €550 tot €3225. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van het laadvermogen van het systeem. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Tevens zijn er allerlei slimme systemen met innovatieve extra’s als Autostart die duurder zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Edam.

Soort laadstationVermogenOplaadtijdInvestering
1-fase laadpaal3,7 kW12 uur€510- €645
1-fase laadpaal7,4 kW5,5 uur€520- €625
3-fase laadpaal11 kW4,5 uur€650- €780
3-fase laadpaal22 kW1,8 uur€875- €1055
Prijzen van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Goede producten

  1. EVBox:Flexibele laadoplossingen voor kantoor en thuis.
  2. Wallbox (wandlader): Slimme Wifi & Bluetooth connectiviteit.
  3. NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
  4. Alfen: Voor iedere elektrische auto.
  5. Mennekes: Comfortabel, slim en veilig je elektrische auto opladen.
  6. EVhub: Leverancier van betaalbare laadstations.
  7. Webasto: Plug & Charge-functie en slimme functies.
  8. Ecotap: Thuisladers met Load Balancing.
  9. Blue Current: Plug & Charge of met laadpas laden.
  10. Chargepoint: Opladen en terugleveren van energie via smartgridkoppeling.
  11. Myenergi / Zappi: Geschikt voor 1-fase, 2-fase en 3-fase voertuigen.
  12. Tesla Wall Connector: Model X, Model S en Model 3 laden met verschillende stroomsterkten.
  13. NRGkick: Ideaal op de campingplaats of bij een hotel.
  14. Alternatieve leveranciers: ABB, Eaton, Delta, Etrel, Etrel, Keba, Hypercharger, Schneider Electric & Tritium, Xcharge, Circontrol, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Tarieven voor installatie 2023
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Edam liggen tussen de €420 en plus minus €2075. Deze prijs komt tot stand door of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe groter het terrein, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.

Heb ik een laadpas nodig?
Tegenwoordig wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van deze laadpaal abonnementen liggen rond de €4,50 p/maand.

  • Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
  • Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
  • Gast Tarief instellen.
  • Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.

Een goedkope laadpaal voor thuis?

Vind de beste leveranciers uit jouw gemeente.

Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden

Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. In het onderstaande gedeelte vind je een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1031 kilometer op maandbasis. Op basis daarvan verwachten we wat jouw potentiële besparing is. Hierbij gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Edam):

  • Benzine rijden 2023: €0,130/km
  • Elektrisch rijden 2023: €0,046/km
SoortTarieven p/kmP/maandPer jaar
Benzine€0,130€134,03€1608,36
Elektrisch€0,046€47,43€569,11
Besparing€0,084€86,60€1039,25
Tabel met besparing elektrisch rijden t.o.v. benzine in februari 2023.

Laadpaal aanvragen gemeente Edam-Volendam

Heb je een EV, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? Je kunt dan zo’n openbaar oplaadpunt in Edam aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:

  • Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
  • Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
  • De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.

In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente neemt een besluit over of en in welke straat de laadzuil gemonteerd wordt. Ze onderzoeken variabelen als vindbaarheid en technische haalbaarheid. Elke EV-rijder kan hier gebruik van maken. Meer details kan je lezen op www.edam-volendam.nl. Hier lees je bovendien of de gemeente subsidies verstrekt. Steeds meer gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Alle elektrische auto’s.

Openbare oplaadpunten in de buurt (februari 2023)

Laadstations in Edam kan je op meer en meer plekken vinden. Elke laadpashouder kan hier parkeren en laden. Het is relatief wel duur. De onkosten wisselen tussen de €0,255 – €0,575 per kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In de afbeelding hieronder zie je alle openbare laadstations in Edam. Vergelijk ook laadmogelijkheden en leveranciers in Volendam, Den Ilp, Schiphol-Rijk, Schiphol en Duivendrecht.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden edam-1135

Laadpunten voor bedrijven

Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is een extra stukje service richting werknemers en klanten. Zoek je naar opties voor een pand met minimaal 10 parkeerplaatsen? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, met name interessant voor startende ondernemers.
  • Bovendien kan je extra geld verdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het opladen.


FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden

Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een individueel laadpaal voor huis inclusief installatiewerk zit zo tussen de €1000 & €2375. De kosten van het hele pakket wordt gecalculeerd a.d.h.v. het soort laadsysteem (eventuele slimme functies), de laadcapaciteit, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).

Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je rekent de kilowattuurprijs af bij de stroomaanbieder van je huis zoals Budget energie, Engie, Essent, Energiedirect, Eneco en Pure energie, Vandebron, PowerPeers, Oxxio. Dat is om en nabij de €0,240 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €4,00 p/100 km. Vergeet niet: een doorsnee benzinewagen kost al gauw €10,15 p/100 km. Als je kiest voor zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. Een basis EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Noord-Holland.

Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De expert kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in het centrale stroompunt in je huis. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Van de meterkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. Samen wordt besloten waar het laadpunt het beste kan komen om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De laadpaal installateur in Edam monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een stevige paal.

Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Uiteindelijk is elke meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Soms moet er wel wat aangepast worden. Bekijk vooraf wel of je meterkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste modellen konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De hedendaagse auto’s hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Dit kennen we ook als krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Edam kan dit allemaal regelen. De totale onkosten bedragen zo’n €1025. Bedenk wel: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.

Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Stekkers (van laadkabels) verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 stekkers komen we tegen bij de merken die binnen de EU worden gemaakt. Veel van de beschikbare elektrische auto’s in Edam kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland hebben ook standaard type 2 aansluitingen.

Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt. Elke gemeente kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Edam-Volendam biedt op dit moment geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Je kunt er wel over nadenken om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt specifiek verzoeken of het laadpunt vlakbij jouw woning geïnstalleerd kan worden. Voor meer informatie zie www.edam-volendam.nl.

Plaats een reactie