Laadpaal Rijswijk

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is de toekomst. Dat heeft als gevolg dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een eigen laadpaal in Rijswijk aan huis. D.m.v. een privé laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Dacia Spring Electric of Hyundai Kona Electric 39 kWh. Niet meer wachten op een vrije plek en je hebt het snel terugverdiend. Middels onze vergelijker check je praktische informatie over diverse type laadpunten, vertellen we je waar je zoal op moet letten en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit jouw gemeente.

  • Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
  • Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
  • Altijd een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
  • Gratis rijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
  • Deze slimme laadpaal aan huis is al te bestellen vanaf €975.
  • Een laadstation bij de woning verdien je terug in 5 – 10 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Rijswijk

Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het opladen van een elektrisch voertuig als onder andere de Mini Electric kan op steeds meer plekken. Een extra goedkope laadpaal Rijswijk kopen is iets wat we steeds meer zien. Je kunt eenvoudig laden en je kunt rekenen op een volle accu. Evenzeer is het stukken betaalbaarder dan een openbaar laadpunt. Wat betreft kosten heb je te maken met de aanschaf en installatie van de paal en de stroom / verbruikskosten (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn situatie? Op deze pagina vind je inhoudelijke informatie en tips ten aanzien van laadpaal laten installeren in Rijswijk. Zie ook onze informatie over Zakelijk elektrische auto leasen.

Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Rijswijk kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Bekijk altijd goed de afstand tot de parkeerplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.

1-fase of 3-fasen systeem
Een 1-fase laadpaal is compatibel met de standaard 230 voltage. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Elke meterkast beschikt over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadpaal onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadstation heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt eenvoudig je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Rijswijk. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.

Een eigen oplaadpunt aan huis

Spotgoedkoop opladen en nooit meer wachten op een vrije plek

Laadkabel: vast of los
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een verplaatsbare kabel. De meerwaarde van een vastzittende kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Verder is het zo dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, tot wel 10 meter. Waar je op moet letten is dat de levensduur van de kabel minder is omdat deze sneller nat wordt (of je moet de auto binnen opladen). Daarnaast kan het zijn dat het er niet zo netjes uit ziet. Ook kan het zijn dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.

Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (als mede een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Daarvoor neem je de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Tevens ziet het er niet zo chaotisch uit en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Het belangrijkste nadeel is dat er een extra stap is als je even kort wilt opladen. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, daarna sluit je ‘m aan. Een paal met een losse laadkabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Koop je een nieuwe elektrische auto? In dit geval hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Rijswijk.

Enkel of dubbel laadstation
Er zijn 2 opties: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het verschil zit hem in hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een enkelvoudige paal heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Dit biedt uitkomst wanneer je 2 auto’s in bezit hebt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.

Innovatieve functies
Laadpalen hebben tegenwoordig meer en meer slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf lees je een uiteenzetting over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.

  • Dynamic Load Balancing: past laadvermogen automatisch aan op beschikbare hoeveelheid stroom.
  • Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
  • Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
  • Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
  • AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
  • Abonnementen & Laadpas: laadkosten automatisch te verrekenen met je baas.

Laadpaal installateur Rijswijk vergelijken

De kosten van laadpalen liggen nogal uiteen. De kosten van een laadstation voor thuis ligt tussen de €800 tot €3300. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe meer vermogen het station heeft, des te sneller de batterij weer is opgeladen. In aanvulling hierop heb je de keuze uit slimme wallboxen en palen met extra extra’s als gezichtsherkenning die een grotere investering vereisen. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Rijswijk.

Soort laadstationLaadcapaciteitOplaadtijdInvestering
1-fase laadpaal3,7 kW11 – 12 uur€520- €635
1-fase laadpaal7,4 kW5 uur€500- €645
3-fase laadpaal11 kW3 – 5 uur€700- €755
3-fase laadpaal22 kW1,7 uur€875- €1065
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis excl. installatie.

Top leveranciers

  1. EVBox:De beste laadpaal voor thuis.
  2. Wallbox (wandlader): Beheer meerdere gebruikers en laders met MyWallbox.
  3. NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
  4. Alfen: Voor iedere elektrische auto.
  5. Mennekes: Slimme Plug & Charge functionaliteit.
  6. EVhub: Leverancier die zich onderscheidt op prijs.
  7. Webasto: Plug & Charge (aansluiten en direct laden).
  8. Ecotap: Gebruiksvriendelijke en uitgebreide Ecotap managementtool.
  9. Blue Current: Slim en flexibel laden voor thuis.
  10. Chargepoint: Geschikt voor alle typen elektrische auto’s.
  11. Myenergi / Zappi: Dankzij Loadbalancing blijven apparaten in huis altijd functioneren.
  12. Tesla Wall Connector: De beste oplossing voor jouw Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Ideaal op de campingplaats of bij een hotel.
  14. Alternatieven: ABB, Delta, Eaton, Etrel, Etrel, Keba, Schneider Electric , Hypercharger en Tritium, Zaptec, Efacec, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatiekosten 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Rijswijk schommelen tussen de € 350 en €1900. Dit is afhankelijk van de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.

Laadpas
Tegenwoordig wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je kunt natuurlijk zonder, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van een laadpaal abonnement bedragen zo’n €2,50 op maandbasis.

  • Altijd inzicht in je laadgebruik.
  • Automatische facturering en verrekening.
  • Eventueel kun je andere EV-bezitter bij jou laten laden.
  • Automatische firmware-updates.

Laadpaal bij je thuis installeren?

Bekijk ervaren installatiebedrijven uit jouw omgeving.

Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?

Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. Op deze pagina illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1149 km op maandbasis. Met dit gemiddelde als uitgangspunt verwachten we wat jouw potentiële besparing is. Hierbij gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Rijswijk):

  • Benzine rijden 2024: €0,140/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,048/km
TypePrijzen p/kmP/maandPer jaar
Benzine rijden€0,140€160,86€1930,32
Elektrisch€0,048€55,15€661,82
Besparing€0,092€105,71€1268,50
Gemiddelde besparing van elektrisch rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Buren

Heb je een EV, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Rijswijk aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:

  • Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
  • Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
  • De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een minimale actieradius.

Mits je voldoet aan de eisen bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente wijst uit of en in welke omgeving de laadzuil aangesloten wordt. Ze onderzoeken facetten als bereikbaarheid en drukte. Elke bewoner kan hier gebruik van maken. Extra achtergrondinfo kan je bekijken op www.buren.nl. Daar lees je ook welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Steeds meer gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Goedkoopste elektrische auto.

Openbare oplaadpunten vergelijken (april 2024)

Laadstations in Rijswijk zijn dagelijks beschikbaar. Iedereen kan hier parkeren en laden. Het is relatief wel duur. De onkosten liggen tussen de €0,230 tot wel €0,550 per kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In de onderstaande kaart vind je de openbare laadstations in Rijswijk. Vind ook oplaadplekken en aanbieders in Maurik, Kerk Avezaath, Wadenoijen, Kapel Avezaath en Zoelen.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden rijswijk-4023

Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten

Een laadpaal naast kantoor biedt veel uitkomst voor bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Heb je een kantoorpand met tenminste 10 parkeerplaatsen? Volgens de laatste regelgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
  • Daarbovenop kan je extra geld verdienen door derden te laten betalen voor het opladen.


Informatie over thuis elektrisch laden

Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een laadpaal bij de woning incl. de benodigde installatie kost +/- tussen de €1050 – €2475. Het tarief hangt af van het type laadstation (wel/geen slimme functies), de laadcapaciteit, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals een extra groep aanleggen.

Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij jouw leveranciers van energie zoals Eneco, NLE, Budget energie, Essent, Engie en Vattenfall, PowerPeers, Vandebron, Pure energie. Gemiddeld is dat +/- €0,245 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €3,75 per 100 kilometer. Ter illustratie: een gemiddelde benzineauto komt uit op zo’n €10,20 per 100 kilometer. Als je laadt met eigen zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. De standaard EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Gelderland.

Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De expert zal enkele aanpassingen moeten doen in het centrale stroompunt in je huis. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Van de meterkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). In overeenstemming met de specialist bereken je waar het station moet komen zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. Jouw laadpaal installateur in Rijswijk monteert het als wallbox of op een speciale paal.

Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Uiteindelijk is ieder huis geschikt om elektrische voertuigen te laden. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Achterhaal of de groepenkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste modellen werden geladen op 1-fase stroom (220V). De nieuwste types vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Rijswijk kan dit allemaal regelen. De kosten daarvoor bedragen ongeveer €925. Disclaimer: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.

Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Stekkers (van laadkabels) heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 wordt met name toegepast bij verschillende merken binnen de EU. Veel van de gangbare elektrische auto’s in Rijswijk zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook de openbare laadpunten in ons land kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.

Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere regio vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Buren biedt momenteel geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Het alternatief is om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt aanvragen of de paal nabij jouw huis geplaatst mag worden. Zie ook www.buren.nl.

Plaats een reactie