De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Dat betekent ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Het is dan mogelijk om te gaan voor een 100% eigen laadpaal in Ingen aan huis. Door gebruik te maken van een laadstation op eigen terrein hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Dacia Spring Electric & Renault Twingo Electric. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en de kWh prijs is voordeliger. Op dit portaal check je praktische informatie over geschikte laadstations, bieden we een aantal handige kooptips en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs werkzaam in jouw regio.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
- Je beschikt altijd over een volle accu, altijd 100% actieradius.
- Extra goedkoop rijden door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen voor €980.
- Een laadstation op eigen grond verdien je al binnen 7 jaar terug.
Index
- Een eigen laadpaal aan huis laten plaatsen
- Beste laadpaal leveranciers Ingen vergelijken oktober 2024
- Kostenoverzicht elektrisch rijden
- Laadstation voor elektrisch voertuig aanvragen bij de gemeente Buren
- Openbare oplaadpunten in de regio
- Offerte laadpalen voor je bedrijf
- De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Ingen
Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het opladen van de accu van een EV als o.a. een Mini Electric kan op diverse manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Ingen kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Het werkt snel en eenvoudig en je hebt dan de zekerheid van een volle accu. Verder is het veel betaalbaarder dan een laadpunt in de wijk. Wat betreft kosten heb je te maken met de eenmalige aanschafprijs, installatie en de verbruikskosten (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Het enige wat je nodig hebt is een garage of eigen oprit. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn woning en auto? Hierbij delen we handige tips en adviezen m.b.t. laadpaal laten installeren in Ingen. Of klik door voor meer informatie over Hybride auto’s.
Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation Ingen kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of je bevestigt ‘m op een losse paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Achterhaal de afstand van jouw EV en de laadplek, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1-fase of 3-fasen installatie
Het 1-fase laadstation werkt met de standaard 230 voltage. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Elke meterkast heeft de beschikking over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadpaal maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. De 3-fase installatie kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt dan de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Ingen. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
Goedkoop laden en altijd een vrije plek!
Laadkabel: vast of los
Je hebt de opties voor een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een kabel die afneembaar is. Het grootste gemak van de vaste stekker is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Wat hierbij ook handig is is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, vaak wel 6 – 8 meter. Het minpunt is dat de levensduur van de kabel minder is omdat er water in de kabel kan komen (tenzij je binnen laadt). Een ander nadeel is dat het wat rommelig oogt. Ook moet ook opgemerkt worden dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Het grote gemak van een losse kabel (ofwel een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Hiervoor gebruik je de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Daarbovenop oogt het netter en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Belangrijk nadeel is dat je een stap extra moet uitvoeren als je gaat laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Een losse kabel werkt in de praktijk vaak het best. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In dat geval hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Ingen.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Er zijn 2 mogelijkheden: één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 aansluiting heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Dit is praktisch als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Slimme functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben steeds vaker slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk tref je extra details over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.
- Dynamic Load Balancing: genoeg stroom in huis en voor je auto zonder dat de meterkast overbelast raakt.
- Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
- Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
- Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
- Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.
Laadpaal installateur Ingen vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De prijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €625 tot €3075. De prijs wordt bepaald door het totale laadvermogen van de installatie. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Daarnaast kan je kiezen voor slimme palen met innovatieve mogelijkheden als Peak Shaving die een grotere investering vereisen. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Ingen. Type station Laadcapaciteit Tijd volle batterij Prijs 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,5 uur €500- €615 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 7 uur €550- €635 3-fase laadpaal 11 kW 3,6 uur €680- €760 3-fase laadpaal 22 kW 1,6 uur €855- €955
Bekende merken
- EVBox:Verbonden met Wi-Fi, 3G en Bluetooth.
- Wallbox (wandlader): Hightech vermogen met een compacte omvang.
- NewMotion: ook veel opties voor zakelijke gebruikers.
- Alfen: Ontworpen om laadsnelheden te maximaliseren en het energiegebruik te optimaliseren.
- Mennekes: Maker van moderne elektromobiliteit.
- EVhub: Leverancier van betaalbare laadstations.
- Webasto: Een aantrekkelijk instapmodel vanaf €595,00.
- Ecotap: Stevige laadpalen met 2 mm staal ter versteviging.
- Blue Current: Geschikt voor 3,7 tot 22 kW laden.
- Chargepoint: Robuuste omhulling, vandalismebestendig.
- Myenergi / Zappi: Dankzij Loadbalancing blijven apparaten in huis altijd functioneren.
- Tesla Wall Connector: De beste oplossing voor jouw Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Flexibel en compact systeem, ideaal voor op reis.
- Andere merken: ABB, Eaton, Delta, Enovates, Etrel, Flexicharge, Keba, Schneider Electric of Tritium, Circontrol, Xcharge, Efacec.
Installatietarieven 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Ingen variëren van €300 en €1950. Dit hangt vooral af van een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe groter het terrein, des te meer graafwerk er bij komt kijken en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Abonnementsprijzen laadpassen
Eventueel wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Dit is geen vereiste, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van deze laadpaal abonnementen bedragen ongeveer €5,75 per maand.
- Inzicht in je laadsessies.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- Je kunt gebruik maken van betaald gastgebruik.
- Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Zoek betrouwbare installatiebedrijven uit jouw gemeente.
Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
Elektrisch rijden is financieel erg interessant. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. In de tabel hieronder kan je een rekenvoorbeeld zien. De Nederlander rijdt om en nabij de 1151 kilometer per maand. Met dit aantal kilometers ramen we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. Hierbij gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Ingen):
- Benzine rijden 2024: €0,150/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,050/km
Aandrijving | Tarieven p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,150 | €172,65 | €2071,80 |
Elektrisch rijden | €0,050 | €57,55 | €690,60 |
Besparing | €0,100 | €115,10 | €1381,20 |
Laadpaal aanvragen gemeente Buren
Heb je een EV, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In dat geval kan je zo’n openbaar oplaadpunt in Ingen aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:
- Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
- Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een aanzienlijke actieradius.
Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente neemt een besluit over of en waar precies de laadzuil gemonteerd wordt. Ze overwegen daarbij relevante zaken als zichtbaarheid en technische haalbaarheid. Iedere woningbezitter kan hier gebruik van maken. Alle details is beschikbaar op www.buren.nl. Hier lees je bovendien of er een subsidie mogelijk is. Het merendeel van de gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Via deze website kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Elektrische auto verzekering.
Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten (oktober 2024)
Laadstations in Ingen zijn goed vertegenwoordigd. Iedere EV-bezitter kan daar gebruik van maken. Het is relatief wel duur. De onkosten variëren tussen de €0,250 tot €0,590 p/kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In de onderstaande kaart treft je de openbare laadstations in Ingen. Vind ook laadmogelijkheden en installateurs in Eck en Wiel, Rijswijk, Maurik, Kerk Avezaath en Wadenoijen.
Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)
Een laadpaal bij je bedrijf is relevant voor je personeel en relaties. Gaat het om een gebouw met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Op basis van de huidige wetgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van een aantal subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Verder kan je iets bijverdienen door derden te laten betalen voor het opladen.
Lees de veelgestelde vragen (FAQ) m.b.t. thuis elektrisch laden
Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een laadpaal voor thuis aanschaffen met daarbij de installatie zit zo tussen de €850 – €2150. De prijsindicatie hangt vooral af van het model laadzuil (additionele slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), het aantal benodigde kabelmeters en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. Je rekent de kilowattuurprijs af bij je stroomleverancier voor je woning zoals Engie, Essent, NLE, Budget energie, Eneco en Vandebron, Pure energie, Vattenfall, Oxxio. Gemiddeld is dat +/- €0,240 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €4,10 per 100 kilometer. Goed om te weten: een benzineauto kost je al snel €10,10 per 100 kilometer. Als je het integreert met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. De gemiddelde EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Gelderland.
Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De leverancier plaatst een aardlekautomaat en een nieuwe stroomgroep in het centrale stroompunt in je huis. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Van de stroomkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. Samen met de monteur bespreek je wat de meest efficiënte route is om de werkzaamheden binnen de perken te houden. De laadpaal installateur in Ingen monteert ‘m in overleg tegen de muur of op een speciale paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Al met al is elke stroomkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Soms moet er wel wat aangepast worden. Let er wel op dat je groepenkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De oude modellen EV’s waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. Moderne auto’s worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. We spreken ook wel over krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Ingen kan het allemaal juist aansluiten. De totale onkosten bedragen zo’n €1125. Let op: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers (van laadkabels) zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij de Europese merken. Veel bekende elektrische auto’s in Ingen zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben deze type 2 Mennekes stekker.
Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt. Elke gemeente is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Buren heeft op dit ogenblik geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt specifiek verzoeken of het oplaadpunt niet al te ver van jouw woning kan komen te staan. Zie ook de website van de gemeente www.buren.nl.