Elektrisch rijden zien we steeds meer. Dat betekent ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Het is dan mogelijk om te gaan voor een handige laadpaal in Rietmolen aan huis. D.m.v. een privé laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw BMW i4 en/of Lucid Air Pure. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is een stuk voordeliger. Op EVPlan.nl bekijk je waardevolle informatie over meerdere soorten laadpunten, bieden we een aantal handige kooptips en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit jouw gemeente.
- Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
- Elke dag opnieuw een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Goedkoop rijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis is er al vanaf €910.
- Een eigen laadstation aan huis kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Inhoudsopgave
- Tips bij het kiezen van een laadpaal voor thuis
- Beste laadpaal leveranciers Rietmolen vergelijken oktober 2024
- Klik hier voor jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
- Aanvragen openbaar laadstation elektrisch rijden gemeente Berkelland
- Vind openbare oplaadpunten in de buurt
- Laadpalen voor zakelijk gebruik
- De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Rietmolen
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van een elektrisch voertuig als onder andere de Audi Q4 Sportback e-tron kan op diverse manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Rietmolen kopen is een zeer interessante optie. Hij is altijd beschikbaar en je hoeft niet onzeker te zijn over een 100% actieradius. Overigens is het veel betaalbaarder dan laden bij openbare stations. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de installatie, hardware, kabels en de tarieven voor de elektriciteit (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Het enige wat je nodig hebt is een garage of eigen oprit. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn woning en auto? In onze keuzehulp bieden wij een aantal zaken waar je rekening mee moet houden voor laadpaal laten installeren in Rietmolen. Zie ook aanvullende informatie over Zero Emission.
Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Rietmolen kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of je installeert het op een paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Denk vooraf na over de afstand tot de parkeerplek om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase of 3-fasen systeem
Het 1-fase laadstation werkt met de normale 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Elke woning in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadzuil kan maar liefst 3x 230V leveren. Het maximale laadvermogen is 11 kW. De 3-fase installatie kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt hierin investeren en de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Rietmolen. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een oplaadstation aan huis
Goedkoop laden en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: los of vast
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een afneembare kabel. De meerwaarde van de vaste stekker is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Een ander voordeel is dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, tot wel 8 meter. Belangrijk nadeel is dat de levensduur van de kabel minder is omdat er water in de kabel kan komen (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Wat we ook vaak horen is dat het er niet zo netjes uit ziet. Daarbij kan het zijn dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.
Het handige van een losse kabel (dus met alleen een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Het laadproces doe je met de reguliere meegeleverde kabel. Daarnaast heb je geen rommelige hangende kabels en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Waar je op moet letten is dat het altijd even iets langer duurt als je jouw EV wilt laden. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een laadpaal zonder vaste kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? Dan hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Rietmolen.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Er zijn twee mogelijkheden: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 aansluiting kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Nuttig voor huishoudens met 2 EV’s of juist voor bedrijven.
Smart functies
Laadpalen hebben tegenwoordig meer en meer slimme laadfuncties. Hierbij lees jij extra uitleg over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.
- Dynamic Load Balancing: controleert het stroomgebruik van de woning.
- Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
- Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
- Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
- Abonnementen & Laadpas: mogelijkheid om gastgebruik toe te staan.
Laadpaal installateur Rietmolen vergelijken
De tarieven van laadpalen laten een grote variatie zien. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €625 t/m €3000. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan het laadvermogen van het systeem. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Bovendien kan je kiezen voor slimme systemen met extra snufjes als gezichtsherkenning die een hogere verkoopprijs hebben. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Rietmolen. Laadpaal type Capaciteit Tijd volle batterij Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 uur €520- €645 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €550- €620 3-fase laadpaal 11 kW 3,6 uur €680- €755 3-fase laadpaal 22 kW 1,6 uur €860- €1035
Top systemen
- EVBox:Flexibele laadoplossingen voor kantoor en thuis.
- Wallbox (wandlader): De beste manier van elektrisch opladen.
- NewMotion: toegang tot 180.000 openbare laadpunten in 35 landen.
- Alfen: DEKRA (voorheen KEMA), CE en Z.E. Ready gecertificeerd.
- Mennekes: Overal mobiel op de hoogte.
- EVhub: Smart laden met de EVhub laadpas.
- Webasto: Slimme technologie in een slank design laadstation.
- Ecotap: Gebruiksvriendelijke en uitgebreide Ecotap managementtool.
- Blue Current: Geschikt voor 3,7 – 22 kW laden.
- Chargepoint: Personalisering van laadstation mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Laag tarief sensor om maximale besparingen te doen.
- Tesla Wall Connector: Het krachtige laadstation voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Ideaal op de campingplaats of bij een hotel.
- Overweeg ook: ABB, Enovates, Delta, Eaton, Etrel, Hypercharger, Keba, Flexicharge en Tritium, Circontrol, Xcharge, Efacec.
Installatieprijzen 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Rietmolen komen uit tussen de €330 & €1925. Deze prijs komt tot stand door de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Des te groter deze afstand is, des te meer graafwerk er bij komt kijken en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Abonnementskosten laadpas
Soms wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Dit is niet verplicht, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van abonnementen voor laadpalen bedragen ongeveer €5,00 (maandelijks).
- Inzicht in je dagelijks gebruik.
- De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
- Eventueel kun je andere EV-bezitter bij jou laten laden.
- Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.
Een eigen laadpaal voor thuis?
Bekijk de beste deskundigen die werken in je omgeving.
Gemiddelde besparing elektrisch rijden
Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. In de tabel hieronder kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1132 kilometer per maand. Met dit aantal kilometers checken we wat je kunt besparen. In het rekenvoorbeeld gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Rietmolen):
- Benzine rijden 2024: €0,145/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,049/km
Type | Tarieven p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,145 | €164,14 | €1969,68 |
Elektrisch rijden | €0,049 | €55,47 | €665,62 |
Besparing | €0,096 | €108,67 | €1304,06 |
Laadpaal aanvragen gemeente Berkelland
Een elektrische auto gekocht, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? Je mag dan een openbaar oplaadpunt in Rietmolen aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
- De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Zodra je voldoet aan deze criteria neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente bepaalt of en in welke straat de laadzuil werkzaam zal worden. Ze checken daarvoor facetten als toegankelijkheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Iedereen kan terecht bij dit oplaadpunt. Alle details is ook gepubliceerd op www.gemeenteberkelland.nl. Daar kom je er ook achter of er een subsidie mogelijk is. Steeds meer gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Elektriciteitsnet.
Lijst met openbare laadpunten (oktober 2024)
Laadstations in Rietmolen zijn dagelijks beschikbaar. Elke laadpashouder kan hier parkeren en laden. Het is relatief wel duur. De tarieven schommelen tussen de €0,230 tot €0,580 p/kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In het Google Maps overzicht treft jij de openbare laadstations in Rietmolen. Doorzoek daarnaast laadstations en verkopers in Neede, Rekken, Beltrum, Eibergen en Groenlo.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is een prettige service voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Heb je een kantoorpand met 10 parkeerplekken of meer? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van een aantal subsidieregelingen. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Ook kunnen bedrijven verdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het gebruik.
FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal aan huis inclusief installatie kost tussen de €800 & €2500. De definitieve prijs wordt grotendeels bepaalt door af het model laadzuil (wel/geen slimme functies), het totale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan de stroomaanbieder van je huis zoals Budget energie, Essent, NLE, Energiedirect, Eneco en Vandebron, Vattenfall, PowerPeers, Oxxio. Dat is om en nabij de €0,240 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €4,05 per 100 kilometer. Om een indicatie te geven: een benzine aangedreven auto kost je zo’n €9,55 per 100 kilometer. In combinatie met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een EV anno 2024 vergt 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Gelderland.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De monteur legt een nieuwe stroomgroep aan in het centrale stroompunt in je huis. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Via de stroomkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). In overeenstemming met de specialist bereken je wat de meest efficiënte route is om het graafwerk te beperken. Jouw laadpaal installateur in Rietmolen plaatst het oplaadpunt tegen de muur of op een losse paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Uiteindelijk is elke meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Hierbij is van belang of de woning beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste elektrische voertuigen kon men nog opladen op 220V (1-fase). De actuele auto’s vereisen een 3-fasen aansluiting. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Rietmolen zal al dit werk voor je oplossen. De totale onkosten zijn circa €1100. Let op: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Laadkabel + stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 stekkers komen we tegen bij de Europese merken. Veruit de meest gangbare elektrische auto’s in Rietmolen hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook openbare laadpalen in Nederland hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere provincie kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Berkelland verschaft op dit ogenblik geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt hierbij verzoeken of de paal vlakbij jouw huis geïnstalleerd kan worden. Bekijk ook www.gemeenteberkelland.nl.