Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Door deze trend zien we ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een slimme laadpaal in Rekken aan huis. Met behulp van een privé laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw BMW i4 + Tesla Model X Long Range Plus. Niet meer wachten op een vrije plek en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Middels onze vergelijker check je praktische informatie over velerlei laadstations, bieden we een aantal handige kooptips en vind je de beste installateurs bij jou in de regio.
- Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
- Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
- Altijd een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Gratis rijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis is al te bestellen vanaf €950.
- Een thuis-laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.
Index
Laadstation thuis plaatsen Rekken
Elektrisch rijden zien we steeds meer. Het opladen van de accu van een EV zoals de Skoda Enyaq iV 80 kan op diverse manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Rekken kopen is een goede investering. Het werkt snel en veilig en je kunt rekenen op een goede actieradius. Daarbovenop is het vele malen goedkoper dan een laadpunt in de wijk. Wel heb je te maken met de laadpaal zelf, de installatiekosten en de tarieven voor de elektriciteit (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Alles wat je nodig hebt is een garage of eigen oprit. Welk laadstation is geschikt voor mijn voertuig en mijn woning? Verderop bieden wij belangrijke aspecten om over na te denken met betrekking tot laadpaal laten installeren in Rekken. Of klik door voor meer informatie over Informatie over elektrisch rijden.
Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Rekken installeren kan op 2 manieren. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of je bevestigt ‘m op een losse paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Denk goed na over de afstand van jouw EV en de laadplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase of 3-fasen station
Het 1-fase laadstation draait op een standaard 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. Elke meterkast heeft de beschikking over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Het laadvermogen is dan max. 11 kW. Een 3-fase laadzuil kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Tegen een kleine meerprijs kan je jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Rekken. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
Spotgoedkoop opladen en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: los of vast
Je hebt de opties voor een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een losse kabel. Het grootste gemak van de vaste variant is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Een ander pluspunt is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, tot wel 10 meter. Het grote nadeel is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat er water in de kabel kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Een ander minpunt is dat het een rommelig geheel wordt. Ook kan het zijn dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.
Het gemak van een losse kabel (net als socket) is dat elke soort EV kan opladen. Daarvoor neem je de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Daarnaast heb je geen rommelige hangende kabels en blijft de kabel langer goed. Het minpunt is dat je een stap extra moet uitvoeren als je even kort wilt opladen. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een paal met een losse laadkabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In zo’n geval hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Rekken.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
We onderscheiden 2 soorten: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het enige verschil zit hem in hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een enkele paal heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Dit biedt uitkomst als je 2 elektrische auto’s hebt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Slimme toepassingen
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. Hieronder check je meer informatie over slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: genoeg stroom in huis en voor je auto zonder dat de meterkast overbelast raakt.
- Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
- Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
- Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
- AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
- Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.
Laadpaal installateur Rekken vergelijken
De prijzen van laadpalen zijn nogal verschillend. De kostprijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €950 tot €3350. Het prijskaartje hangt met name af van de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Verder zijn er slimme wallboxen en palen met toffe opties als Dynamic Load Balancing die een hogere verkoopprijs hebben. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Rekken. Laadstation type Laadcapaciteit Laadtijd Prijs 1-fase laadpaal 3,7 kW 12 uur €535- €600 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €510- €630 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €675- €770 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €835- €1005
Bekende merken
- EVBox:Vakkundige en gecertificeerde.
- Wallbox (wandlader): Geavanceerd design en maximale flexibiliteit.
- NewMotion: eenvoudige en toegankelijke systemen.
- Alfen: SIM-lock vrije laadstations.
- Mennekes: Sterk, duurzaam en efficiënt.
- EVhub: Leverancier van betaalbare laadstations.
- Webasto: Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.
- Ecotap: DC-snellaadpunten voor plug-in hybrides en EV’s.
- Blue Current: Gemakkelijk te bedienen laadpunten.
- Chargepoint: Compact en stijlvol ontwerp.
- Myenergi / Zappi: Direct klaar voor gebruik zonder verborgen kosten.
- Tesla Wall Connector: Supersnel laden van de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Compact systeem dat je overal naartoe kunt meenemen.
- Alternatieve marken: ABB, Eaton, Delta, Etrel, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Schneider Electric & Tritium, Zaptec, Circontrol, Xcharge.
Installatieprijzen 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Rekken wisselen tussen de €310 tot €2125. Dit wordt grotendeels bepaalt door een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Heb ik een laadpas nodig?
Vaak wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van zo’n laadpaal abonnement bedragen ongeveer €6,25 per maand.
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- Automatische verrekening werkgever.
- instellen van laadkosten voor gastgebruik.
- 24/7 helpdesk support.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Zoek populaire specialisten uit jouw regio.
Kostenoverzicht elektrisch rijden
Elektrisch rijden is financieel erg interessant. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Onderstaand kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1130 kilometer op maandbasis. Hiermee calculeren we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. In onze calculatie gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Rekken):
- Benzine rijden 2024: €0,135/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,047/km
Soort | Kosten p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,135 | €152,55 | €1830,60 |
Elektrisch | €0,047 | €53,11 | €637,32 |
Besparing | €0,088 | €99,44 | €1193,28 |
Laadpaal aanvragen gemeente Berkelland
Een elektrische auto gekocht, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Rekken aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
- Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een minimale elektrische actieradius.
Op het moment dat jij hieraan voldoet wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente zal concluderen of en in welke straat de laadzuil gemonteerd wordt. Hierbij bekijken zij zaken als toegankelijkheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Elk huishouden mag hier parkeren en laden. Updates en informatie is ook gepubliceerd op www.gemeenteberkelland.nl. Daar lees je ook of de gemeente subsidies verstrekt. Meer en meer gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Elektrisch of benzine.
Kaart met openbare oplaadpunten (december 2024)
Laadstations in Rekken nemen in rap tempo toe. Elke laadpashouder kan hier laden. De onkosten liggen daar wel hoger. De tarieven liggen tussen de €0,275 tot wel €0,550 p/kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In het volgende schema treft jij de openbare laadstations in Rekken. Op deze site vind je ook laadplekken en installatiebedrijven in Beltrum, Eibergen, Groenlo, Lievelde en Zieuwent.
Laadpunten voor bedrijven en kantoren
Een laadpaal bij je werk biedt veel uitkomst voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Beschik je over een locatie met tenminste 10 parkeerplaatsen? Op basis van de huidige wetgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. meerdere subsidieregelingen. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Bovendien kunnen bedrijven verdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het gebruik van de palen.
Lees de veelgestelde vragen (FAQ) m.b.t. thuis elektrisch laden
Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een laadpaal voor thuis inclusief installatie zit zo tussen de €800 – €2000. De uiteindelijke kostprijs wordt berekend aan de hand van het soort systeem (eventuele slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan jouw huidige energieleverancier zoals NLE, Eneco, Budget energie, Essent, Energiedirect en PowerPeers, Pure energie, Vandebron, Vattenfall. Dit is nu ongeveer €0,210 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,60 p/100 km. Ter illustratie: een normale auto op benzine kost al gauw €9,85 p/100 km. Als je laadt met eigen zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een EV anno 2024 vergt 10 – 16 zonnepanelen om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Gelderland.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De monteur zal enkele aanpassingen moeten doen in de stroomvoorziening van je woning. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Vanaf de stoomkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. Samen wordt besloten waar het laadpunt het beste kan komen om de werkzaamheden binnen de perken te houden. Jouw laadpaal installateur in Rekken plaatst het als wallbox aan de muur of installeert het op een paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Uiteindelijk is elke meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Belangrijk is of de meterkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De oude modellen EV’s kon men nog opladen op 220V (1-fase). De nieuwste elektrische wagens hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Rekken kan dit allemaal regelen. De prijzen van deze service bedragen circa €850. Let op: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabels / stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 wordt gebruikt door de merken die binnen de EU worden gemaakt. Een groot deel van de favoriete elektrische auto’s in Rekken kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) beschikken over type 2 (Mennekes).
Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Elke gemeente heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Berkelland verstrekt momenteel geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt specifiek verzoeken of het oplaadpunt vlakbij jouw woning kan komen te staan. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.gemeenteberkelland.nl.