De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Hierdoor zien we ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Het alternatief is een handige laadpaal in Gelselaar aan huis. Met behulp van een laadstation op eigen terrein geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Polestar 2 en/of Lucid Air Pure. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Middels onze vergelijker zoek je bruikbare informatie over geschikte laadstations, bieden we een aantal handige kooptips en vind je de beste installateurs bij jou in de regio.
- Met een eigen elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
- Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Voordelige autorijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis is er al voor €935.
- Een particulier laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.
Index
Laadstation thuis plaatsen Gelselaar
Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het opladen van een elektrisch voertuig zoals bijv. een Volvo XC40 P8 AWD Recharge kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een 100% eigen goedkope laadpaal Gelselaar kopen is iets wat we steeds meer zien. Hij is altijd beschikbaar en je hoeft niet onzeker te zijn over een lange actieradius. Bovendien is het vele malen goedkoper dan een openbaar laadpunt. Wel heb je te maken met de aanschaf en installatie van de paal en de kWh prijs voor de stroom (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen oprit of garage. Welke laadpaal is geschikt voor mij EV en woning? Op deze pagina vind je inhoudelijke informatie en tips m.b.t. laadpaal laten installeren in Gelselaar. Op EVplan.nl lees je ook meer over Zero Emission.
Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Gelselaar kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of je bevestigt ‘m op een losse paal. Verder zijn er geen verschillen. Denk goed na over hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1-fase of 3-fasen installatie
De 1-fase variant werkt met de standaard 230 voltage. Daarmee behaal je standaard 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Elk woonadres in ons land heeft minstens (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadzuil gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadstation kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Tegen een kleine meerprijs kan je de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Gelselaar. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.
Een oplaadpaal aan huis?
Goedkoop laden en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: vast of los
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een verplaatsbare kabel. Het grote voordeel van de vastzittende kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Een bijkomend voordeel is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij EV-box tot wel 8 meter. Het minpunt is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat er water in de kabel kan komen (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het wat rommelig oogt. Ten derde is het goed om je te bedenken dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.
Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (ofwel een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Opladen kan altijd en overal met de kabel die af-fabriek is geleverd. Ook ligt de kabel niet zo in het zicht en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Belangrijk nadeel is dat er een extra handeling vereist is als je de accu gaat opladen. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. De oplossing met een losse kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Koop je een nieuwe elektrische auto? Dan kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Gelselaar.
Enkele of dubbele laadpaal
Men kan kiezen voor één aansluiting of twee aansluitingen. Het enige verschil zit hem in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekkeringang biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Dit is praktisch wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of juist voor bedrijven.
Smart functies
Laadpalen hebben tegenwoordig intuïtieve slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder check je meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.
- Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
- Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
- Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
- Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
- AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
- Abonnementen & Laadpas: houd overzicht over jouw laadstation(s) en laadsessies.
Laadpaal installateur Gelselaar vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De prijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €525 – €3375. De prijs wordt bepaald door het laadvermogen van het systeem. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Ook zijn er allerlei slimme stations met leuke extra’s als Dynamic Load Balancing die duurder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Gelselaar. Soort laadstation Capaciteit Tijd volle batterij Prijs 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 – 12 uur €530- €605 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 uur €535- €630 3-fase laadpaal 11 kW 4,5 uur €700- €750 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €845- €1060
Populaire systemen
- EVBox:Vakkundige en gecertificeerde.
- Wallbox (wandlader): De beste manier van elektrisch opladen.
- NewMotion: slimme laadservices voor thuis.
- Alfen: Slimme functies tegen een aantrekkelijke prijs.
- Mennekes: Robuust, mooi van vorm, aansluitklaar.
- EVhub: Voor elke EV met een type 1 of type 2 stekker.
- Webasto: Veilig, gemakkelijk en snel opladen.
- Ecotap: Degelijk Nederlands design.
- Blue Current: Veilig en robuuste laadstations.
- Chargepoint: Opladen en terugleveren van energie via smartgridkoppeling.
- Myenergi / Zappi: Ingebouwde aardlekschakelaar voor wisselstroom tot 30mA.
- Tesla Wall Connector: Model X, Model S en Model 3 laden met verschillende stroomsterkten.
- NRGkick: Tot 3-fasen opladen, overal waar je wilt.
- Alternatieve marken: ABB, Enovates, Delta, Eaton, Etrel, Hypercharger, Keba, Schneider Electric en Tritium, Zaptec, Efacec, Xcharge.
Prijzen voor installatie 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Gelselaar lopen uiteen tussen de €420 en ongeveer €1900. Dit hangt af van of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer er uitgegraven moet worden en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Laadpas bij laadpaal aan huis
Vaak wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Men hoeft dat niet af te nemen, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van abonnementen voor laadpalen bedragen ongeveer €4,00 per maand.
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- Tarief instellen voor externe gebruikers.
- Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.
Laadpaal voor thuis kopen?
Vind ervaren installateurs uit jouw omgeving.
Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden
Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. De elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. In de tabel hieronder hebben wij een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1158 km (maandelijks). Op basis daarvan berekenen we met welke kosten je rekening moet houden. In onze berekening gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Gelselaar):
- Benzine rijden 2024: €0,110/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,042/km
Aandrijving | Prijzen p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,110 | €127,38 | €1528,56 |
Elektrisch rijden | €0,042 | €48,64 | €583,63 |
Besparing | €0,068 | €78,74 | €944,93 |
Laadpaal aanvragen gemeente Berkelland
Rijd je elektrisch, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? Je kunt dan een openbaar oplaadpunt in Gelselaar aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:
- Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
- De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een aanzienlijke actieradius.
Als je aan deze voorwaarden voldoet wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente beslist uiteindelijk of en waar de laadzuil aangesloten wordt. Hierbij bekijken zij invalshoeken zoals toegankelijkheid en geschatte drukte. Elke EV-rijder kan het gebruiken. Meer details kan je bekijken op www.gemeenteberkelland.nl. Hier lees je bovendien of er eventueel subsidie beschikbaar is. Flink wat gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Energieleverancier.
Overzicht openbare laadpunten (december 2024)
Laadstations in Gelselaar zijn dagelijks beschikbaar. Elke laadpashouder kan daar gebruik van maken. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De prijzen lopen uiteen tussen de €0,250 tot wel €0,585 p/kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In het onderstaande kaartje treft je de openbare laadstations in Gelselaar. Doorzoek daarnaast oplaadpunten en aanbieders in Haarlo, Borculo, Mariënvelde, Ruurlo en Keijenborg.
Laadpunten voor bedrijven en kantoren
Een laadpaal bij je werk is relevant voor werknemers en klanten. Zoek je naar opties voor een parkeerterrein met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Tegenwoordig moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
- Ook kan je extra geld verdienen door derden te laten betalen voor het gebruik van de palen.
Informatie over thuis elektrisch laden
Een laadstation aan huis laten installeren, wat kost het?
Een privé laadpaal aan huis incl. de benodigde installatie zit zo tussen de €975 – €2300. De definitieve prijs wordt berekend aan de hand van het model laadzuil (additionele slimme functies), het totale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.
Wat betaal ik voor een volle accu?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van je eigen energieleverancier zoals Engie, Budget energie, NLE, Essent, Eneco en Oxxio, Vandebron, Pure energie, Vattenfall. Dit is nu ongeveer €0,210 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €3,85 per 100 kilometer. Om een indicatie te geven: een doorsnee benzinewagen kost circa €9,75 per 100 kilometer. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De huidige EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Gelderland.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De specialist kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in het centrale stroompunt in je huis. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Via dit stroompunt vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. In overeenstemming met de specialist bereken je wat een goede plek is om het graafwerk te beperken. De ervaren laadpaal installateur in Gelselaar plaatst het oplaadpunt tegen de muur of op een bevestigingspaal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Al met al is ieder huis geschikt voor het laden van een elektrische auto. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Bekijk vooraf wel of je meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De vroegere modellen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De huidige elektrische auto’s kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. We spreken ook wel over krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Gelselaar kan dit uit handen nemen. De geschatte kosten van zo’n service bedragen ongeveer €800. Let op: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Laadkabels / stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 wordt vooral gebruikt door merken uit de Europese Unie. Veel gangbare elektrische auto’s in Gelselaar hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook openbare laadpalen in Nederland hebben deze type 2 Mennekes stekker.
Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke provincie vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Berkelland heeft momenteel geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Je kunt wel een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt verzoeken of de laadzuil in de buurt van jouw woning geplaatst mag worden. Voor meer info en aanvragen zie www.gemeenteberkelland.nl.