Laadpaal Ruurlo

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Daarbij komt ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. De oplossing is een eigen laadpaal in Ruurlo aan huis. Op basis van een laadstation van jezelf rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Dacia Spring Electric of Mercedes EQV 300 Lang. Niet meer wachten op een vrije plek en het is een stuk voordeliger. Op deze website lees je uitgebreide informatie over velerlei soorten laadstations, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs die werken in jouw gemeente.

  • Met een eigen elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
  • Niet meer wachten bij een dure snellader.
  • Altijd een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
  • Extra goedkoop rijden wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
  • Een slimme laadpaal aan huis koop je al vanaf €925.
  • Jouw eigen laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Ruurlo

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het elektrisch laden van een EV als onder andere de MG ZS EV is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een eigen goedkope laadpaal Ruurlo kopen is een goede investering. Je kunt eenvoudig laden en je hoeft niet onzeker te zijn over een 100% actieradius. Bovendien is het vele malen goedkoper dan laden bij openbare stations. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de stroomprijzen (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Het enige wat je verder moet hebben is een parkeerplaats/garage of oprit. Welk laadstation is geschikt voor mij EV en woning? Verderop check je belangrijke aspecten om over na te denken met betrekking tot laadpaal laten installeren in Ruurlo. Zie ook onze informatie over Betrouwbare elektrische auto.

Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation Ruurlo kan op 2 manieren worden geplaatst. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een vrijstaande paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Houd rekening met de afstand tot de parkeerplek om lange dure laadkabels te vermijden.

1-fase of 3-fasen systeem
Een 1-fase laadzuil functioneert met de standaardaansluiting van 230V. Daarmee behaal je standaard 16A. Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. Elke meterkast heeft de beschikking over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen. De 3-fase installatie kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt dan dit laten aanleggen door een elektricien in Ruurlo. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.

Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen

De voordeligste manier van opladen en nooit meer wachten op een vrije plek

Losse of vaste laadkabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een verplaatsbare kabel. Het gemak van de vaste stekker is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Ook is het goed om te weten dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij EV-box tot wel 8 meter. Het minpunt is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat deze sneller nat wordt (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Een ander minpunt is dat het er wat rommelig bij hangt. Bovendien moet ook opgemerkt worden dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.

Het gemak van een losse kabel (of socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Daarvoor neem je de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Tevens ziet het er wat netter uit en blijft de kabel langer goed. Het grote nadeel is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je gaat laden. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Een laadzuil met losse kabel is doorgaans toch praktischer. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In zo’n geval hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Ruurlo.

Verschil enkele en dubbele laadpaal
Er zijn twee opties: een enkel of een dubbel laadstation. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een enkele paal heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Dit biedt uitkomst als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.

Smart toepassingen
De huidige oplossingen hebben milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder lees je alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de nieuwste functies.

  • Dynamic Load Balancing: handige functie die overbelasting voorkomt.
  • Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
  • Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
  • Gebarenherkenning: je hebt geen pasje, tag of sleutel nodig om een sessie te starten of stoppen.
  • AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
  • Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.

Laadpaal installateur Ruurlo vergelijken

Die consumentenprijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De adviesprijs van een laadstation voor thuis varieert van €575 tot +/- €3200. De prijs wordt bepaald door het vermogen van de laadpaal. Hoe krachtiger het vermogen, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Verder kan je kiezen voor slimme opladers met innovatieve features als Peak Shaving die duurder zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Ruurlo.

Soort laadpaalCapaciteitTijd volle batterijTarief
1-fase laadpaal3,7 kW11 uur€540- €625
1-fase laadpaal7,4 kW5,5 uur€515- €640
3-fase laadpaal11 kW4 uur€690- €790
3-fase laadpaal22 kW2 uur€830- €990
Gemiddelde aanschafkosten laadpaal aan huis (excl. installatie).

Populaire producten

  1. EVBox:Flexibele laadoplossingen voor kantoor en thuis.
  2. Wallbox (wandlader): Beheer meerdere gebruikers en laders met MyWallbox.
  3. NewMotion: altijd met zorgvuldige en deskundige installatie.
  4. Alfen: Slimme functies tegen een aantrekkelijke prijs.
  5. Mennekes: Kompact, praktisch en premium.
  6. EVhub: Een van de voordeligste aanbieders in de markt.
  7. Webasto: Slimme Dynamic Load Balancing optie.
  8. Ecotap: Slimme stroomverdeling tussen de geschakelde laadstations met Smart Grid.
  9. Blue Current: Geschikt voor alle elektrische voertuigen.
  10. Chargepoint: Zeer eenvoudig te bedienen laadstation.
  11. Myenergi / Zappi: Altijd connected met de speciale HUB.
  12. Tesla Wall Connector: Speciaal voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Met slimme geïntegreerde energiemeter.
  14. Alternatieve marken: ABB, Etrel, Delta, Eaton, Etrel, Schneider Electric , Keba, Hypercharger en Tritium, Circontrol, Xcharge, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Tarieven voor installatie 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Ruurlo wisselen tussen de €370 en ongeveer €2025. Dit is afhankelijk van de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer er uitgegraven moet worden en hoe meer meters kabel er benodigd is.

Informatie over laadpassen
Steeds vaker wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Het kan ook prima zonder, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van een laadpaal abonnement bedragen circa €6,00 (maandelijks).

  • Altijd inzicht in je laadgebruik.
  • Automatische verrekening werkgever.
  • Je kunt gebruik maken van betaald gastgebruik.
  • Automatische firmware-updates.

Een eigen laadpaal voor thuis?

Vind ervaren leveranciers uit jouw omgeving.

Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?

Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. Het kopen van een elektrische auto en jouw thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. In de tabel hieronder hebben wij een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1154 kilometer per 4 weken. Met dit aantal kilometers begroten we welke besparing er mogelijk is. In ons voorbeeld nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Ruurlo):

  • Benzine rijden 2024: €0,145/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,049/km
AandrijvingKosten p/kmP/maandPer jaar
Benzine rijden€0,145€167,33€2007,96
Elektrisch rijden€0,049€56,55€678,55
Besparing€0,096€110,78€1329,41
Tabel met besparing elektrisch rijden t.o.v. benzine in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Berkelland

Een elektrische auto gekocht, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? Je kunt dan zo’n openbaar oplaadpunt in Ruurlo aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:

  • Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
  • Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
  • Je bezit een elektrische of hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.

Als je aan deze voorwaarden voldoet neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente bepaalt of en op welke locatie de laadzuil werkzaam zal worden. Ze analyseren hiervoor zaken als bereikbaarheid en veiligheid. Iedereen met een elektrische auto kan hier gebruik van maken. Alle details is ook te lezen op www.gemeenteberkelland.nl. Daar kom je er ook achter of er een subsidie mogelijk is. Veel gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Milieuvriendelijke EV.

Overzicht met alle openbare oplaadpunten (april 2024)

Laadstations in Ruurlo zijn elke dag werkzaam. Iedereen met een laadpas kan terecht bij deze punten. Let op: het is wel vrij prijzig. De prijzen bedragen tussen de €0,230 en €0,565 p/kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In het Google Maps overzicht zie je alle openbare laadstations in Ruurlo. Check tevens oplaadpunten en aanbieders in Keijenborg, Hengelo, Vorden, Laren en Barchem.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden ruurlo-7261

Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten

Een laadpaal bij je bedrijf is heel praktisch voor bijv. werknemers en klanten. Zoek je naar opties voor een kantoor of bedrijf met tenminste 10 parkeerplaatsen? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van meerdere subsidieregelingen. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
  • Ook kunnen bedrijven verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het gebruik.


De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden

Een laadstation aan huis laten installeren, wat kost het?
Een laadpaal bij de woning inclusief installatiewerk kost +/- tussen de €750 & €2425. De kosten van het hele pakket wordt grotendeels bepaalt door af het model laadzuil (met of juist zonder slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.

Wat kost een auto thuis opladen?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. Je rekent de kilowattuurprijs af bij de stroomaanbieder van je huis zoals Essent, Engie, Energiedirect, Eneco, NLE en Vandebron, Pure energie, Oxxio, PowerPeers. Dat is doorgaans zo’n €0,220 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €4,15 per 100 kilometer. Ter vergelijking: een auto met benzinemotor kost je al snel €9,70 p/100 km. Met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De huidige EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Gelderland.

Hoe wordt het geïnstalleerd?
De vakman legt een nieuwe stroomgroep aan in jouw meterkast. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Van de stroomkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. In overleg met de expert wordt besloten wat de beste manier is om graafwerk en benodigde kabels te beperken. Jouw laadpaal installateur in Ruurlo plaatst het als wallbox aan de muur of op een speciale paal.

Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Meestal is ieder huis geschikt om elektrische voertuigen te laden. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Achterhaal of de groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste elektrische voertuigen konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De huidige elektrische auto’s vereisen een 3-fasen aansluiting. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Ruurlo kan dit allemaal regelen. De tarieven hiervan zijn circa €1125. Let op: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.

Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Laadkabels / stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 wordt vooral gebruikt door merken uit Europa. De meeste gangbare elektrische auto’s in Ruurlo hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.

Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Elke regio vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Berkelland heeft op dit moment geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of het openbare laadpunt dichtbij jouw huis kan komen. Zie ook www.gemeenteberkelland.nl.

Plaats een reactie