Laadpaal Keijenborg

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Een gevolg is dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een eigen laadpaal in Keijenborg aan huis. Met behulp van een particulier laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Audi e-tron GT of Hyundai Kona Electric 39 kWh. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Hier check je praktische informatie over betrouwbare type laadpunten, een handige keuzehulp en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs die werken in jouw gemeente.

  • Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
  • Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
  • Elke dag opnieuw een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
  • Nog goedkoper rijden door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
  • Een slimme laadpaal aan huis is al te koop voor €925.
  • Een thuis-laadstation heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Keijenborg

Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het laden van een elektrisch voertuig zoals een Tesla Model 3 Standard Range Plus is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een eigen goedkope laadpaal Keijenborg kopen is iets wat we steeds meer zien. Nooit meer in de rij bij een laadstation en je hebt dan elk moment van de dag een volle accu. Daarnaast is het een stuk goedkoper dan een publiek laadpunt. Wel heb je te maken met een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de stroomprijzen (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Je moet wel de beschikking hebben over een garage of eigen oprit. Welke laadpaal is nu handig voor mijn situatie? In het gedeelte hieronder vind je aantal belangrijke aandachtspunten met betrekking tot laadpaal laten installeren in Keijenborg. Zie ook aanvullende informatie over Voordeligste elektrische auto.

Wallbox of laadpaal
Een laadstation Keijenborg installeren kan op 2 manieren. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een montagepaal. Verder zijn er geen verschillen. Check de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation om lange dure laadkabels te vermijden.

1-fase of 3-fasen station
De 1 fase aansluiting is compatibel met de normale 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Dit geeft een laadvermogen van +/- 3.7 kW. Elke meterkast beschikt over ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Een 3-fase laadzuil gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. De 3-fase variant kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt eenvoudig de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Keijenborg. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.

Een privé oplaadpaal voor je huis?

Spotgoedkoop opladen en nooit meer wachten op een vrije plek

Laadkabel: los of vast
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een losse stekker. Het grootste gemak van een vastzittende kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Een ander voordeel is dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat deze sneller nat wordt (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Een ander nadeel is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Bovendien moet je er rekening mee houden dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.

Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (net als een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Het opladen gebeurt namelijk met de stekker die je in de auto hebt liggen. Daarbij oogt het een stuk georganiseerder en gaat jouw kabel langer mee. Waar je op moet letten is dat het altijd even iets langer duurt als je jouw auto gaat laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, daarna sluit je ‘m aan. Een paal met een losse laadkabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In zo’n geval zijn er geen aanpassingen nodig. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Keijenborg.

Enkele vs dubbele laadpaal
We onderscheiden twee soorten: één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil heeft te maken met het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 ingang kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Heel erg praktisch als je 2 elektrische auto’s hebt of voor zakelijke doeleinden.

Slimme toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. Hieronder tref je meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.

  • Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
  • Peak shaving: met Peak Shaving kunt u voor uw laadstations een maximale capaciteit instellen.
  • Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
  • Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
  • AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
  • Abonnementen & Laadpas: laadkosten automatisch te verrekenen met je baas.

Laadpaal installateur Keijenborg vergelijken

Die consumentenprijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De kostprijs van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €575 t/m €3250. De kosten worden tot stand door o.a. het totale laadvermogen van de installatie. Hoe meer vermogen het station heeft, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Ook heb je de keuze uit slimme stations met extra snufjes als Autostart die een stukje prijziger zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Keijenborg.

Soort laadstationCapaciteitTijd volle batterijPrijs
1-fase laadpaal3,7 kW10,8 uur€520- €645
1-fase laadpaal7,4 kW5,4 uur€520- €600
3-fase laadpaal11 kW4 uur€650- €785
3-fase laadpaal22 kW1,8 uur€825- €1075
Prijzen van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Top systemen

  1. EVBox:Ingebouwde elektrische beveiligingen.
  2. Wallbox (wandlader): Tot 8 keer sneller opladen.
  3. NewMotion: duidelijk inzicht door middel van online laadpuntbeheer.
  4. Alfen: DEKRA (voorheen KEMA), CE en Z.E. Ready gecertificeerd.
  5. Mennekes: Comfortabel, slim en veilig je elektrische auto opladen.
  6. EVhub: Voor elke EV met een type 1 of type 2 stekker.
  7. Webasto: Plug & Charge (aansluiten en direct laden).
  8. Ecotap: Stevige, gebruiksvriendelijke en zelfvoorzienende palen.
  9. Blue Current: Gecertificeerd laadpunt en voldoet aan alle Nederlandse veiligheidsnormen.
  10. Chargepoint: Milieuvriendelijk en volledig recyclebaar systeem.
  11. Myenergi / Zappi: Altijd en overal inzicht via de mobiele App.
  12. Tesla Wall Connector: Zelf instellen met welke max. stroom je auto geladen moet worden.
  13. NRGkick: Flexibel en compact systeem, ideaal voor op reis.
  14. Alternatieve leveranciers: ABB, Etrel, Eaton, Enovates, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Keba & Tritium, Zaptec, Circontrol, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatiekosten 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Keijenborg wisselen tussen de €360 en ongeveer €1850. Deze prijs komt tot stand door of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe groter het terrein, hoe meer er uitgegraven moet worden en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.

Abonnementskosten laadpas
Vaak wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je kunt natuurlijk zonder, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van een laadpaal abonnement zijn circa €4,25 per maand.

  • Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
  • Automatische verrekening werkgever.
  • Tarief instellen voor externe gebruikers.
  • Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.

Een goedkope laadpaal voor thuis?

Zoek aangesloten leveranciers uit jouw streek.

Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?

Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. De elektrische auto en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Bijgaand kan je een rekenvoorbeeld zien. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1153 kilometer op maandbasis. Hiermee berekenen we met welke kosten je rekening moet houden. In ons geval gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Keijenborg):

  • Benzine rijden 2024: €0,140/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,048/km
SoortPrijzen p/kmP/maandPer jaar
Benzine€0,140€161,42€1937,04
Elektrisch€0,048€55,34€664,13
Besparing€0,092€106,08€1272,91
Tabel met besparing elektrisch rijden t.o.v. benzine in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Bronckhorst

Een elektrische auto gekocht, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Keijenborg aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:

  • Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
  • In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
  • Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een aanzienlijke actieradius.

Als je aan deze voorwaarden voldoet neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente wijst uit of en op welke locatie de laadzuil aangesloten wordt. Hierbij bekijken zij relevante zaken als zichtbaarheid en geschatte drukte. Iedereen met een elektrische auto kan terecht bij dit oplaadpunt. Updates en informatie vind je op www.bronckhorst.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of er eventueel subsidie beschikbaar is. Veel gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op deze website kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Zero Emission.

Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten (april 2024)

Laadstations in Keijenborg zijn veel beschikbaar. Iedere EV-bezitter kan daar gebruik van maken. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De onkosten schommelen tussen de €0,230 – €0,600 p/kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In het onderstaande kaartje bekijk je de openbare laadstations in Keijenborg. Vind ook laadzuilen en installatiebedrijven in Hengelo, Vorden, Laren, Barchem en Wichmond.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden keijenborg-7256

Laadpunten bij het bedrijf plaatsen

Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is relevant voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Bekijk je de mogelijkheden voor een kantoor of bedrijf met 10 parkeervakken of meer? Volgens de laatste regelgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er een aantal subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
  • Tevens verdient een zakelijke laadpaal zich terug door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het laden.


Veelgestelde vragen aangaande thuis elektrisch laden

Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Een laadpaal voor thuis aanschaffen incl. de benodigde installatie kost tussen de €825 & €2275. De uiteindelijke kostprijs komt tot stand door het soort laadsysteem (met of juist zonder slimme functies), het maximale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.

Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan je eigen energieleverancier zoals Energiedirect, Essent, NLE, Budget energie, Engie en Vandebron, PowerPeers, Vattenfall, Pure energie. Over het algemeen niet meer dan €0,245 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €4,05 per 100 kilometer. Ter illustratie: een auto met benzinemotor kost circa €10,25 p/100 km. In combinatie met zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. De standaard EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Gelderland.

Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De installateur treft de nodige voorbereidingen in jouw meterkast. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Van dit stroompunt vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. In overleg met de expert wordt besloten wat een goede plek is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De gecertificeerde laadpaal installateur in Keijenborg plaatst het als wallbox aan de muur of op een losse paal.

Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Over het algemeen is iedere meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Let er wel op dat je groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De allereerste elektrische auto’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De nieuwste elektrische wagens hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Keijenborg kan jou hierin ontzorgen. De onkosten van deze installatieservice bedragen zo’n €975. Bedenk wel: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.

Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers (van laadkabels) kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 zien we vooral terug bij de Europese merken. De beschikbare elektrische auto’s in Keijenborg hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) beschikken over type 2 (Mennekes).

Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een eigen thuislaadpunt. Elke gemeente kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Bronckhorst heeft op dit moment geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt verzoeken of de laadzuil dichtbij jouw huis kan komen te staan. Zie ook www.bronckhorst.nl.

Plaats een reactie