Laadpaal Haarlo

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is de toekomst. Door deze trend zien we ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een 100% eigen laadpaal in Haarlo aan huis. Door middel van jouw eigen laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Mercedes EQA of jouw Hyundai Kona Electric 39 kWh. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en je hebt het snel terugverdiend. Op EVPlan.nl lees je praktische informatie over diverse laadpunten, een handige keuzehulp en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk werkzaam in jouw regio.

  • Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
  • Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
  • Elke dag opnieuw een volle accu, altijd een optimale actieradius.
  • Nog voordeliger rijden door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen vanaf €975.
  • Jouw eigen laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Haarlo

Elektrisch rijden zien we steeds meer. Het elektrisch laden van een EV zoals de Tesla Model 3 Standard Range Plus kan op steeds meer plekken. Een eigen goedkope laadpaal Haarlo kopen is een zeer interessante optie. Je kunt eenvoudig laden en je hebt dan de zekerheid van een lange actieradius. Tevens is het een stuk goedkoper dan een publiek toegankelijk laadstation. Wat betreft kosten heb je te maken met een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en uiteraard de verbruikte stroom (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal is nu handig voor mijn woning en auto? Hierbij bieden wij bruikbare informatie rondom laadpaal laten installeren in Haarlo. Zie ook onze informatie over Smart Charging.

Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Haarlo installeren kan op 2 manieren. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een vrijstaande paal. De werking is verder helemaal identiek. Denk goed na over de afstand van jouw EV en de laadplek (zo kun je besparen op de kabellengte).

1-fase of 3-fasen apparaat
Een 1-fase laadpaal werkt met een standaard 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Elke meterkast heeft de beschikking over sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadzuil is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. De 3-fase variant kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt dan de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Haarlo. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.

Een eigen oplaadpunt op de oprit?

Goedkoop laden en altijd verzekerd van een vrije plek

Vaste of losse kabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een afneembare kabel. Het belangrijkste voordeel van een vaste kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Een bijkomend voordeel is dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, tot wel 10 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Een ander nadeel is dat het er niet zo netjes uit ziet. Ten derde moet ook opgemerkt worden dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.

Het gemak van een losse kabel (of een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Het opladen gebeurt namelijk met de kabel die af-fabriek is geleverd. Daarbij heb je geen rommelige hangende kabels en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Het belangrijkste nadeel is dat er een extra handeling vereist is als je even snel wilt laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. De oplossing met een losse kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Ga je een ander elektrische auto rijden? In dat geval hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Haarlo.

Advies: enkele of dubbele laadpaal
Jij kunt gaan voor 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 stekkeringang kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Heel erg praktisch als je 2 elektrische auto’s hebt of juist voor bedrijven.

Smart functies
De nieuwste laadsystemen herbergen vaak ingebouwde slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder check je meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.

  • Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
  • Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
  • Gezichtsherkenning: een veilige functie waardoor alleen jij de paal kan bedienen.
  • Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
  • AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
  • Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.

Laadpaal installateur Haarlo vergelijken

De kosten van laadpalen variëren enorm. De prijs van een laadstation voor thuis varieert van €700 en €3400. De aanschafkosten hangen vooral af van het laadvermogen van het systeem. Hoe krachtiger je systeem, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Tevens heb je de keuze uit slimme palen met toffe opties als voice of gezichtsherkenning die in aanschaf duurder zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Haarlo.

Type laadpaalCapaciteitTijd volle batterijKosten
1-fase laadpaal3,7 kW10,5 uur€510- €635
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 6 uur€550- €615
3-fase laadpaal11 kW4,5 uur€655- €760
3-fase laadpaal22 kW1,6 uur€875- €1010
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis excl. installatie.

Bekende leveranciers

  1. EVBox:Mogelijk om laadvermogen te upgraden.
  2. Wallbox (wandlader): Slimme Wifi & Bluetooth connectiviteit.
  3. NewMotion: toegang tot 180.000 openbare laadpunten in 35 landen.
  4. Alfen: SIM-lock vrije laadstations.
  5. Mennekes: Overal mobiel op de hoogte.
  6. EVhub: Hoogwaardig en slagvast polycarbonaat.
  7. Webasto: Slimme Dynamic Load Balancing optie.
  8. Ecotap: Met slimme functies als Smart Grid en Load Balancing.
  9. Blue Current: Met innovatieve Hidden Laadpaal.
  10. Chargepoint: Koppeling aan eigen duurzame energieopwekking mogelijk.
  11. Myenergi / Zappi: 3-10 x sneller dan standaard.
  12. Tesla Wall Connector: Zelf instellen met welke max. stroom je auto geladen moet worden.
  13. NRGkick: Met App voor inzicht in stroomverbruik en laadkosten.
  14. Alternatieve marken: ABB, Etrel, Delta, Enovates, Etrel, Schneider Electric , Keba, Flexicharge & Tritium, Xcharge, Circontrol, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Tarieven voor installatie 2022
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Haarlo bedragen tussen de €440 en ongeveer €1925. Dit is afhankelijk van het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe groter het perceel, hoe meer er gegraven moet worden en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.

Heb ik een laadpas nodig?
Hedendaags wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Men hoeft dat niet af te nemen, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van abonnementen voor laadpalen bedragen ongeveer €3,75 p/maand.

  • Online inzicht in laadsessies.
  • Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
  • Gast Tarief instellen.
  • Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.

Laadpaal bij je thuis installeren?

Zoek goede deskundigen uit jouw omgeving.

Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden

Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. In de tabel hieronder illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1157 km op maandbasis. Met dit gemiddelde als uitgangspunt verwachten we wat je kunt besparen. Daarbij gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Haarlo):

  • Benzine rijden 2022: €0,105/km
  • Elektrisch rijden 2022: €0,041/km
TypeKosten p/kmPer maandP/jaar
Benzine rijden€0,105€121,49€1457,82
Elektrisch rijden€0,041€47,44€569,24
Besparing€0,064€74,05€888,58
Tabel met besparing elektrisch rijden t.o.v. benzine in augustus 2022.

Laadpaal aanvragen gemeente Berkelland

Een elektrische auto gekocht, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt In deze gevallen mag jij een openbaar oplaadpunt in Haarlo aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:

  • Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
  • In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
  • Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.

In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente neemt een besluit over of en op welke plek de laadzuil geactiveerd wordt. Ze checken daarvoor zaken als vindbaarheid en doorstroming. Iedereen kan hier gebruik van maken. Meer details is beschikbaar gesteld op www.gemeenteberkelland.nl. Hier lees je bovendien of je in aanmerking komt voor een subsidie. Veel gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Accu.

Kaart met openbare laadpunten (augustus 2022)

Laadstations in Haarlo vind je op steeds meer plekken. Iedereen mag daar in principe gebruik van maken. De onkosten liggen daar wel hoger. De tarieven variëren tussen de €0,300 tot wel €0,565 per kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In het Google Maps overzicht vind jij de openbare laadstations in Haarlo. Vind ook laadstations en aanbieders in Borculo, Mariënvelde, Ruurlo, Keijenborg en Hengelo.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden haarlo-7273

Laadpunten voor bedrijven

Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor kan worden gebruikt door klanten, bezoekers en personeel. Beschik je over een gebouw met minimaal 10 parkeerplaatsen? Tegenwoordig moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder meerdere subsidieregelingen. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
  • Daarnaast kan je iets bijverdienen door derden te laten betalen voor het opladen.


Veelgestelde vragen (FAQ) over thuis elektrisch laden

Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een privé laadpaal aan huis inclusief installatie zit qua kostprijs tussen de €1075 en €2500. De prijsindicatie wordt berekend aan de hand van het type laadstation (eventuele slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.

Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan jouw huidige energieleverancier zoals Energiedirect, Engie, Eneco, Budget energie, NLE en Pure energie, Vattenfall, Oxxio, Vandebron. Over het algemeen niet meer dan €0,250 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,65 p/100 km. Om een indicatie te geven: een doorsnee benzinewagen kost je zo’n €9,85 per 100 kilometer. In combinatie met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. De standaard EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Gelderland.

Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De monteur legt een aparte stroomgroep aan in de meterkast. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Vanaf dit stroompunt loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. In overleg met de expert wordt besloten wat de beste manier is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. Jouw laadpaal installateur in Haarlo zet het laadstation vast tegen de muur of op een vrijstaande paal.

Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Doorgaans is iedere meterkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Belangrijk is of de meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De eerste EV’s werden geladen op 220V (1-fase). De actuele modellen vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). We spreken ook wel over krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Haarlo kan het allemaal juist aansluiten. De prijzen van deze service zijn circa €875. Disclaimer: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.

Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Stekkers (van laadkabels) zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 is vooral te zien bij de Europese merken. De beschikbare elektrische auto’s in Haarlo zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook de openbare laadpunten in ons land beschikken over type 2 (Mennekes).

Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke regio kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Berkelland verstrekt op het ogenblik geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Je kunt wel een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of het oplaadpunt niet al te ver van jouw woning geplaatst mag worden. Voor extra info verwijzen we je naar www.gemeenteberkelland.nl.

Plaats een reactie