Laadpaal Bavel

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Daarbij komt ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Het alternatief is een eigen laadpaal in Bavel aan huis. Dankzij jouw eigen laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Audi Q4 e-tron of Audi e-tron Sportback 50 quattro. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en het is veel voordeliger. Op EVPlan.nl lees je handige informatie over velerlei laadpunten, een handige keuzehulp en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers uit jouw omgeving.

  • Met een eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
  • Niet meer wachten bij een dure snellader.
  • Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
  • Goedkoop rijden als je ook kiest voor zonnepanelen.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen voor €960.
  • Een laadstation bij de woning kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Bavel

Elektrisch rijden is de toekomst. Het opladen van de accu van een EV zoals een Audi Q4 Sportback e-tron is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Bavel kopen is een goede investering. Het werkt snel en veilig en je hebt dan de zekerheid van een optimale actieradius. Bovendien is het een stuk goedkoper dan onderweg laden. Wat betreft kosten heb je te maken met de aanschaf en installatie van de paal en de verbruikskosten (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Alles wat je nodig hebt is een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal is nu handig voor mijn EV en mijn woning/meterkast? Hierbij bespreken we belangrijke aspecten om over na te denken voor laadpaal laten installeren in Bavel. Bekijk ook meer info over Elektrische autoverzekering.

Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Bavel kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een paal. Verder zijn er geen verschillen. Denk vooraf na over de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV om lange dure laadkabels te vermijden.

1-fase of 3-fasen apparaat
Het 1 fase systeem werkt met de standaardaansluiting van 230V. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Iedere woning heeft minstens (1x30a of 1x40a). Het 3-fase systeem maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Het maximale laadvermogen is dan 11 kW. De 3-fase installatie kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt tegen geringe kosten jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Bavel. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.

Een oplaadstation aan huis

Goedkoop laden en niet meer zoeken naar een vrij laadstation

Losse of vaste kabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een losse variant. Het grote voordeel van de vaste variant is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Een bijkomend voordeel is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, tot wel 10 meter. Het minpunt is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat er water in de kabel kan komen (of je moet de auto binnen opladen). Wat je ook vaak ziet is dat het er wat rommelig bij hangt. Tenslotte is het in de praktijk zo dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.

Het gemak van een losse kabel (alsook voor een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Je gebruikt namelijk de reguliere meegeleverde kabel. Eveneens oogt het een stuk georganiseerder en blijft de kabel langer goed. Het belangrijkste nadeel is dat er een extra handeling vereist is als je jouw auto gaat laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Een laadpaal zonder vaste kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In dit geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Bavel.

Verschil enkele en dubbele laadpaal
We onderscheiden twee soorten: een enkel of een dubbel laadstation. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 ingang is geschikt om 1 voertuig op te laden, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Nuttig als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.

Innovatieve toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf tref jij extra details over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.

  • Dynamic Load Balancing: genoeg stroom in huis en voor je auto zonder dat de meterkast overbelast raakt.
  • Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
  • Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
  • Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
  • AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
  • Abonnementen & Laadpas: elke laadsessie wordt geregistreerd voor de administratie.

Laadpaal installateur Bavel vergelijken

Die consumentenprijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De kostprijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €600 tot +/- €3075. De aanschafkosten hangen vooral af van het totale laadvermogen van de installatie. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Daarnaast onderscheiden we slimme stations met toffe snufjes als gezichtsherkenning die een hogere verkoopprijs hebben. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Bavel.

Soort laadstationLaadvermogenLaadtijdKosten
1-fase laadpaal3,7 kW10 uur€515- €600
1-fase laadpaal7,4 kW5,4 uur€545- €640
3-fase laadpaal11 kW3,5 uur€675- €765
3-fase laadpaal22 kW1,8 – 2 uur€835- €925
Prijzen van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Top merken

  1. EVBox:Makkelijk te installeren, gebruiken en onderhouden.
  2. Wallbox (wandlader): Compatibel met alle elektrische auto’s.
  3. NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
  4. Alfen: Plug & Charge met optioneel slimme functies.
  5. Mennekes: Comfortabel, slim en veilig je elektrische auto opladen.
  6. EVhub: Gemakkelijke installatie (ook voor doe-het-zelver).
  7. Webasto: Populaire Pure en Live modellen scherp geprijsd.
  8. Ecotap: Gebruiksvriendelijke en uitgebreide Ecotap managementtool.
  9. Blue Current: Slimme laadstations met vaste kabel of als socket.
  10. Chargepoint: Zeer eenvoudige bediening en degelijk ontwerp.
  11. Myenergi / Zappi: Houdt al jouw laadsessies bij.
  12. Tesla Wall Connector: Supersnel laden van de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Een mobiel laadstation om mee te nemen.
  14. Andere merken: ABB, Eaton, Etrel, Delta, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Hypercharger of Tritium, Zaptec, Xcharge, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatiekosten 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Bavel wisselen tussen de €310 – €1925. Dit wordt berekend aan de hand van of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe langer deze afstand, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en hoe meer kabels benodigd zijn.

Abonnementskosten laadpas
Eventueel wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement zijn circa €3,25 p/maand.

  • Inzicht in je laadsessies.
  • Automatische verrekening werkgever.
  • Je kunt gebruik maken van betaald gastgebruik.
  • Profiteer van 24/7 service en updates.

Een goedkope laadpaal voor thuis?

Zoek aangesloten specialisten uit jouw gemeente.

Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?

Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt plus installatie heb je snel terugverdiend. Op deze pagina maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1088 km per maand. Op basis van dit gemiddelde verwachten we wat de verwachte kostenbesparing is. Hierbij kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Bavel):

  • Benzine rijden 2024: €0,135/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,047/km
TypeKosten p/kmP/maandPer jaar
Benzine rijden€0,135€146,88€1762,56
Elektrisch€0,047€51,14€613,63
Besparing€0,088€95,74€1148,93
Vergelijking elektrisch rijden en en benzine in maart 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Alphen-Chaam

Rijd je een elektrische auto, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? Je mag dan zo’n openbaar oplaadpunt in Bavel aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:

  • Jouw woning is niet geschikt om zelf een laadpunt bij te installeren.
  • In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
  • De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.

Zodra je voldoet aan deze criteria wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente beslist uiteindelijk of en op welke plek de laadzuil aangesloten wordt. Ze overwegen daarbij zaken als toegankelijkheid en geschatte drukte. Elke EV-eigenaar mag het gebruiken. Alle details kan je bekijken op www.alphen-chaam.nl. Daar lees je ook of er een subsidie mogelijk is. Meer en meer gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Op deze website kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Duurzaam rijden.

Openbare oplaadpunten in de omgeving (maart 2024)

Laadstations in Bavel zijn er veel. Iedereen kan hier laden. Het is relatief wel duur. De prijzen lopen uiteen tussen de €0,245 en €0,575 p/kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In het onderstaande kaartje check jij de openbare laadstations in Bavel. Vergelijk ook laadmogelijkheden en installatiebedrijven in Ulvenhout, Strijbeek, Galder, Dorst en Bavel.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden bavel-4859

Laadpunten bij het bedrijf plaatsen

Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor biedt veel uitkomst voor klanten, bezoekers en personeel. Heb je een kantoorpand met tenminste 10 parkeerplaatsen? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van meerdere subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
  • Verder kunnen bedrijven verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het gebruik.


FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden

Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Een laadpaal voor thuis aanschaffen inclusief plaatsing zit qua kostprijs tussen de €1075 en €2200. Het hele prijskaartje is afhankelijk van het type laadpaal (wel of geen slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en laadstation en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.

Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan jouw vaste energieleverancier zoals Budget energie, Engie, Energiedirect, NLE, Essent en Pure energie, PowerPeers, Vattenfall, Vandebron. Dat is om en nabij de €0,210 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €3,65 per 100 kilometer. Belangrijk: een benzine aangedreven auto kost ongeveer €9,80 p/100 km. Met zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een reguliere EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Noord-Brabant.

Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De installateur zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in de meterkast. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Vanaf dit stroompunt wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). In samenspraak met de vakman bepaal je wat een goede plek is om de werkzaamheden binnen de perken te houden. De laadpaal installateur in Bavel monteert ‘m in overleg tegen de muur of op een stevige paal.

Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Meestal is ieder huis aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Hierbij is van belang of de woning met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De eerste elektrische voertuigen waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De hedendaagse auto’s kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. Dit komt neer op krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Bavel kan het allemaal juist aansluiten. De prijzen van deze service zijn zo’n €925. Goed om te weten: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.

Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabels / stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij de Europese merken. Veruit de meest gangbare elektrische auto’s in Bavel dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).

Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke gemeente kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Alphen-Chaam biedt op dit moment geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt vragen of het laadpunt niet al te ver van jouw huis geïnstalleerd kan worden. Bekijk ook www.alphen-chaam.nl.

Plaats een reactie