Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Een gevolg is dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Overweeg dan zeker eens een 100% eigen laadpaal in Dorst aan huis. Met behulp van een zelfvoorzienend laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Volkswagen ID.3 Pure of bijvoorbeeld de Mercedes EQV 300 Lang. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Middels onze vergelijker lees je uitgebreide informatie over meerdere soorten laadstations, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit de buurt.
- Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
- Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, altijd 100% actieradius.
- Rijden zonder kosten als je ook kiest voor zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis koop je al voor €930.
- Een laadstation op eigen grond verdien je al binnen 7 jaar terug.
Onderwerpen
- Tips bij het kiezen van een laadpaal voor thuis
- Beste laadpaal aanbieders Dorst vergelijken december 2024
- Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?
- Laadstation aanvragen bij de gemeente Oosterhout
- Overzicht met openbare oplaadpunten
- Laadpalen voor kantoor
- De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Dorst
Elektrisch rijden is de toekomst. Het opladen van de accu van een EV zoals bijvoorbeeld de Polestar 2 is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Dorst kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Het werkt snel en veilig en je bent altijd verzekerd van een volle accu. Tevens is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij onderweg laden. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en uiteraard de verbruikte stroom (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Alles wat je nodig hebt is een garage of eigen oprit. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn EV en mijn woning/meterkast? In het gedeelte hieronder bespreken we bruikbare informatie voor laadpaal laten installeren in Dorst. Zie ook onze informatie over Onderhoud EV’s.
Laadpaal of wallbox
Een laadstation Dorst kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een speciale paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Houd rekening met de afstand tussen de auto en de laadplek (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase of 3-fasen station
De 1 fase installatie maakt gebruik van de standaardaansluiting van 230V. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. In principe heeft elke woning ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). De 3-fase installatie maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Het maximale laadvermogen is dan 11 kW. Een 3-fase laadzuil kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt tegen geringe kosten de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Dorst. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
Spotgoedkoop opladen en altijd een vrije plek!
Vaste of losse laadkabel
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een losse kabel. Het grootste gemak van een vaste kabel is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Wat hierbij ook handig is is dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, tot wel 10 meter. Het minpunt is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat er door wind en regen water in kan komen (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Wat je ook vaak ziet is dat het er wat rommelig bij hangt. Ten derde moet je opletten dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Het gemak van een losse kabel (of socket) is de vrijheid in het opladen. Je pakt namelijk de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Eveneens ziet het er niet zo chaotisch uit en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Waar je op moet letten is dat de drempel wat hoger wordt als je even kort wilt opladen. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, daarna sluit je ‘m aan. Een laadpaal zonder vaste kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In zo’n scenario zijn er geen aanpassingen nodig. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Dorst.
Enkele vs dubbele laadpaal
Jij kunt gaan voor 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het enige verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een enkele paal kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Ideaal als je 2 elektrische auto’s hebt maar ook voor bedrijven en kantoren.
Slimme toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig vaak ingebouwde slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder bekijk jij extra uitleg over slimme laadpunten en de nieuwste functies.
- Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
- Peak shaving: met Peak Shaving kunt u voor uw laadstations een maximale capaciteit instellen.
- Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
- Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
- AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
- Abonnementen & Laadpas: laadkosten automatisch te verrekenen met je baas.
Laadpaal installateur Dorst vergelijken
De prijzen van laadpalen zijn heel divers. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €800 en €3025. De prijs hangt vooral af van het vermogen van de laadpaal. Des te hoger het vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Ook kan je kiezen voor slimme wallboxen en palen met toffe extra’s als gezichtsherkenning die een hogere verkoopprijs hebben. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Dorst. Soort laadpaal Capaciteit Laadtijd Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 – 12 uur €545- €645 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €540- €610 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €690- €785 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €825- €1065
Goede leveranciers
- EVBox:Geschikt voor elke elektrische auto.
- Wallbox (wandlader): De beste manier van elektrisch opladen.
- NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
- Alfen: Een solide en hoogwaardig product voldoet aan strenge richtlijnen.
- Mennekes: Robuust, mooi van vorm, aansluitklaar.
- EVhub: Gemakkelijke installatie (ook voor doe-het-zelver).
- Webasto: Hoogwaardig en mooi vormgegeven laadstation.
- Ecotap: Robuust en vandalismebestendig design.
- Blue Current: Laden met alle gebruikelijke laadpassen via RFID.
- Chargepoint: Opladen en terugleveren van energie via smartgridkoppeling.
- Myenergi / Zappi: Geschikt voor 1-fase, 2-fase en 3-fase voertuigen.
- Tesla Wall Connector: Razendsnel opladen van de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: De perfecte oplossing om te laden op de camping.
- Andere opties: ABB, Eaton, Delta, Etrel, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Keba of Tritium, Efacec, Xcharge, Zaptec.
Installatiekosten 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Dorst variëren van €400 en €1850. Dit wordt grotendeels bepaalt door of er iets in de meterkast omgezet moet worden en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe groter de te overbruggen afstand, des te meer graafwerk er bij komt kijken en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.
Abonnementskosten laadpas
Soms wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Het is absoluut niet verplicht, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal liggen rond de €5,50 per maand.
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
- Tarief instellen voor externe gebruikers.
- Profiteer van 24/7 service en updates.
Een eigen laadpaal voor thuis?
Bekijk betrouwbare specialisten uit jouw omgeving.
Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
Elektrisch rijden is financieel erg interessant. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Op deze pagina bieden wij een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1084 km per maand. Met dit getal calculeren we welke besparing er mogelijk is. In onze berekening gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Dorst):
- Benzine rijden 2024: €0,115/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
Type | Prijzen p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,115 | €124,66 | €1495,92 |
Elektrisch rijden | €0,043 | €46,61 | €559,34 |
Besparing | €0,072 | €78,05 | €936,58 |
Laadpaal aanvragen gemeente Oosterhout
Heb je een EV, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Dorst aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:
- Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een minimale elektrische actieradius.
In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente zal concluderen of en op welke locatie de laadzuil werkzaam zal worden. Ze overwegen daarbij facetten als toegankelijkheid en of het technisch kan. Elk huishouden kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Uitgebreide informatie is ook te lezen op www.oosterhout.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of er een subsidie mogelijk is. Steeds meer gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Daar kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Blog over elektrisch rijden.
Kaart met openbare oplaadpunten (december 2024)
Laadstations in Dorst zijn elke dag werkzaam. Elke laadpashouder heeft de mogelijkheid daar te laden. De onkosten liggen daar wel hoger. De onkosten variëren tussen de €0,230 tot wel €0,590 per kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In het Google Maps overzicht doorzoek je de openbare laadstations in Dorst. Check tevens oplaadpunten en leveranciers in Bavel, Ulvenhout, Teteringen, Wagenberg en Terheijden.
Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)
Een laadpaal bij uw bedrijf is een prettige service voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Bezit je een parkeerterrein met 10 parkeerplekken of meer? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, met name interessant voor startende ondernemers.
- Bovendien kunnen bedrijven verdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het opladen.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal aan huis met daarbij de installatie zit zo tussen de €875 & €2000. Het tarief wordt berekend aan de hand van het type laadpaal (eventuele slimme functies), de laadcapaciteit, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en extra werkzaamheden in de meterkast zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij jouw vaste energieleverancier zoals Budget energie, NLE, Engie, Energiedirect, Eneco en Vattenfall, Pure energie, PowerPeers, Oxxio. Rekenen op zo’n €0,225 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €4,15 per 100 kilometer. Om een indicatie te geven: een benzineauto komt uit op zo’n €10,20 per 100 kilometer. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De standaard EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Noord-Brabant.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De expert legt een aparte stroomgroep aan in het centrale stroompunt in je huis. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Van de stroomkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. In overleg met de expert wordt besloten wat een goede plek is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. Jouw laadpaal installateur in Dorst monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een losse paal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Al met al is elke meterkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Achterhaal of de groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste modellen konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De nieuwste elektrische wagens vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Dit noemen we ook wel krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Dorst kan jou hierin ontzorgen. De tarieven hiervan liggen rond de €1075. Let op: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Stekkers (van laadkabels) kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij de Europese merken. Veel van de gangbare elektrische auto’s in Dorst kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook vrijwel alle openbare laadpunten kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Kan ik subsidie aanvragen als ik thuis een laadpaal plaats?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op je oprit. Iedere provincie kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Oosterhout biedt op dit moment geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Je kunt wel een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt vragen of deze laadpaal in de buurt van jouw huis kan komen te staan. Bekijk ook www.oosterhout.nl.