Laadpaal Bavel

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is de toekomst. Dit resulteert in het feit dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Overweeg dan zeker eens een slimme laadpaal in Bavel aan huis. D.m.v. een laadstation van jezelf ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Citroën e-SpaceTourer XL 50 kWh of jouw Renault Twingo Electric. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is erg goedkoop. Hier lees je waardevolle informatie over populaire soorten laadstations, geven we een duidelijk stappenplan en vind je ervaren leveranciers en installateurs die werken in jouw gemeente.

  • Met een eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
  • Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
  • Je beschikt altijd over een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
  • Nog voordeliger rijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis is al te bestellen vanaf €960.
  • Een eigen laadstation aan huis verdien je al binnen 7 jaar terug.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Bavel

Elektrisch rijden is de toekomst. Het opladen van een elektrisch voertuig zoals bijv. een Volkswagen ID.4 1st kan op steeds meer plekken. Een extra goedkope laadpaal Bavel kopen is een goede investering. Het werkt snel en veilig en je kunt rekenen op een volgeladen accu. Tevens is het een stuk goedkoper dan een laadpunt in de wijk. De kosten worden gevormd door de initiële aanschaf + installatie en de stroom / verbruikskosten (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Het enige wat je nodig hebt is een eigen oprit of garage. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn EV en mijn woning/meterkast? In onze keuzehulp bieden wij inhoudelijke informatie en tips ten aanzien van laadpaal laten installeren in Bavel. Op deze website lees je ook meer over Hybride voertuigen.

Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation Bavel kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of op een speciale paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Achterhaal hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats om lange dure laadkabels te vermijden.

1-fase of 3-fasen apparaat
De 1 fase aansluiting gaat via de reguliere 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Elke meterkast heeft de beschikking over sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadzuil maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadstation kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt dit laten aanleggen door een elektricien in Bavel. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.

Een oplaadpaal aan huis?

Goedkoop laden en niet langer zoeken naar een vrij laadstation

Losse of vaste laadkabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel of een losse variant. Het belangrijkste voordeel van de vaste stekker is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Verder is het zo dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat er water in de kabel kan komen (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Wat je ook vaak ziet is dat het er wat rommelig bij hangt. Ook noemen we nog even dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.

Het grote gemak van een losse kabel (of socket) is dat elke soort EV kan opladen. Daarvoor neem je de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Verder ziet het er wat netter uit en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Belangrijk nadeel is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je jouw auto gaat laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, om daarna het geheel te connecten. Een laadzuil met losse kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Ga je een ander elektrische auto rijden? In zo’n scenario hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Advies: probeer ook eens de snelladers in Bavel.

Enkele vs dubbele laadpaal
We onderscheiden 2 soorten: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het enige verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 ingang heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Heel erg praktisch voor huishoudens met 2 EV’s of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.

Slimme toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig vaak ingebouwde slimme laadfuncties. Hierbij delen we meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.

  • Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
  • Peak shaving: een maximale capaciteit instellen voor alle laadstations.
  • Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
  • Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
  • AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
  • Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.

Laadpaal installateur Bavel vergelijken

Die consumentenprijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De kosten van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €575 tot en met €3350. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van het totale laadvermogen van de installatie. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Bovendien zijn er slimme wallboxen en palen met leuke functies als voice of gezichtsherkenning die een stukje prijziger zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Bavel.

Type laadstationCapaciteitLaadtijdPrijzen
1-fase laadpaal3,7 kW10,6 uur€520- €605
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 7 uur€535- €640
3-fase laadpaal11 kW3,5 uur€655- €780
3-fase laadpaal22 kW1,6 uur€850- €1005
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis excl. installatie.

Bekende merken

  1. EVBox:De beste laadpaal voor thuis.
  2. Wallbox (wandlader): De beste manier van elektrisch opladen.
  3. NewMotion: slimme laadservices voor thuis.
  4. Alfen: Slimme functies tegen een aantrekkelijke prijs.
  5. Mennekes: Optioneel te verbinden met zonn-energie-installatie.
  6. EVhub: Laadstations van hoogwaardig slagvast polycarbonaat.
  7. Webasto: Veilig, gemakkelijk en snel opladen.
  8. Ecotap: Optioneel leverbaar met vaste kabel.
  9. Blue Current: Slimme laadstations met vaste kabel of als socket.
  10. Chargepoint: Zeer eenvoudig te bedienen laadstation.
  11. Myenergi / Zappi: IP65 gecertificeerd voor gebruik buiten (stofvrij en sproeidicht).
  12. Tesla Wall Connector: Speciaal voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Gemakkelijk mee te nemen laadpaal.
  14. Andere mogelijkheden: ABB, Eaton, Enovates, Etrel, Etrel, Schneider Electric , Keba, Flexicharge of Tritium, Xcharge, Zaptec, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatietarieven 2022
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Bavel bedragen tussen de €420 en plus minus €2075. Dit is afhankelijk van of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.

Abonnementsprijzen laadpassen
Optioneel wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is geen vereiste, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen bedragen zo’n €7,50 op maandbasis.

  • Online inzicht in laadsessies.
  • Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
  • Laat vrienden of buren ook bij jouw laadstation laden middels gastgebruik.
  • Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.

Laadpaal voor thuis aanschaffen?

Vergelijk betrouwbare leveranciers die werken in je omgeving.

Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?

Elektrisch rijden is financieel erg interessant. Zo’n elektrische auto en jouw thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. In de tabel hieronder illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1083 km per 4 weken. Met dit gemiddelde als uitgangspunt calculeren we wat de mogelijke besparing zal zijn. In onze begroting gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Bavel):

  • Benzine rijden 2022: €0,110/km
  • Elektrisch rijden 2022: €0,042/km
AandrijvingKosten p/kmP/maandP/jaar
Benzine rijden€0,110€119,13€1429,56
Elektrisch€0,042€45,49€545,83
Besparing€0,068€73,64€883,73
Dit kun je besparen met elektrisch rijden in november 2022.

Laadpaal aanvragen gemeente Breda

Rijd je een elektrische auto, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? Je kunt dan zo’n openbaar oplaadpunt in Bavel aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:

  • Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
  • Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
  • De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.

Mits je voldoet aan de eisen bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en waar de laadzuil gemonteerd wordt. Ze checken daarvoor invalshoeken zoals vindbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Elk huishouden kan het gebruiken. Uitgebreide informatie is ook gepubliceerd op www.breda.nl. Hier kan je ook lezen of er eventueel subsidie beschikbaar is. Veel Nederlandse gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Op deze website kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Elektrische autoverzekering.

Overzicht met alle openbare oplaadpunten (november 2022)

Laadstations in Bavel zijn dagelijks beschikbaar. Iedereen kan terecht bij deze punten. Het is relatief wel duur. De onkosten schommelen tussen de €0,240 tot €0,575 per kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In het onderstaande kaartje doorzoek jij de openbare laadstations in Bavel. Doorzoek daarnaast oplaadpunten en leveranciers in Ulvenhout, Teteringen, Wagenberg, Terheijden en Prinsenbeek.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden bavel-4854

Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)

Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor kan worden gebruikt door personeel of bezoekers. Bekijk je de mogelijkheden voor een bedrijfspand met tenminste 10 parkeerplaatsen? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij meerdere subsidieregelingen. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
  • Ook kan je iets bijverdienen door derden te laten betalen voor het opladen.


De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden

Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Jouw eigen laadpaal voor huis met daarbij de installatie kost +/- tussen de €1050 en €2475. De definitieve prijs is afhankelijk van het soort systeem (met of juist zonder slimme functies), het totale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals een extra groep aanleggen.

Wat betaal ik voor een volle accu?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van jouw leveranciers van energie zoals NLE, Eneco, Energiedirect, Essent, Budget energie en PowerPeers, Vandebron, Pure energie, Vattenfall. Over het algemeen niet meer dan €0,235 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €3,60 per 100 kilometer. Goed om te weten: een auto met benzinemotor kost al gauw €9,75 per 100 kilometer. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De gemiddelde EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Noord-Brabant.

Hoe wordt het geïnstalleerd?
De monteur legt een nieuwe stroomgroep aan in jouw meterkast. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Vanuit de meterkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. In overleg met de expert wordt besloten waar het laadpunt het beste kan komen om de werkzaamheden binnen de perken te houden. Jouw laadpaal installateur in Bavel zet het laadstation vast tegen de muur of op een bevestigingspaal.

Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is iedere meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Soms moet er wel wat aangepast worden. Bekijk vooraf wel of je meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De oude modellen EV’s kon men nog opladen op 220V (1-fase). De nieuwste elektrische wagens kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Bavel kan het allemaal juist aansluiten. De onkosten van deze installatieservice bedragen circa €825. Belangrijk: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.

Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabels / stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door de merken die binnen de EU worden gemaakt. De gangbare elektrische auto’s in Bavel kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.

Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Iedere regio heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Breda biedt momenteel geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of het openbare laadpunt vlakbij jouw woning geïnstalleerd kan worden. Voor meer informatie zie www.breda.nl.

Plaats een reactie