Laadpaal Schermerhorn

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Een gevolg is dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Je kunt dan beter kiezen voor een 100% eigen laadpaal in Schermerhorn aan huis. Op basis van een laadstation van jezelf ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Audi e-tron GT of Tesla Model 3 Long Range Performance. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Op deze pagina check je praktische informatie over verschillende type laadpalen, geven we een duidelijk stappenplan en vind je de beste installateurs werkzaam in jouw regio.

  • Met een particuliere elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
  • Niet afhankelijk van de beschikbaarheid van een openbare laadpaal.
  • Altijd een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
  • Autorijden voor gunstige tarieven als je ook kiest voor zonnepanelen.
  • Een slimme laadpaal aan huis is al te koop voor €965.
  • Een privé laadstation aan huis verdien je al binnen 7 jaar terug.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Schermerhorn

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het opladen van de accu van een EV zoals bijvoorbeeld de Audi e-tron GT kan op diverse manieren. Een eigen goedkope laadpaal Schermerhorn kopen is een goede investering. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je kunt rekenen op een goed geladen accu. Evenzeer is het vele malen goedkoper dan een laadstation in de omgeving. Je hebt te maken met de volgende kosten: een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de kosten van jouw eigen stroom (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit/parkeerplaats. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn woning (meterkast) en auto? Hieronder vind je belangrijke aspecten om over na te denken wat betreft laadpaal laten installeren in Schermerhorn. Op EVplan.nl lees je ook meer over Elektrische auto prive rijden.

Wallbox of laadpaal
Een laadstation Schermerhorn kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een montagepaal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Bekijk kritisch de afstand tussen de auto en de laadplek (zo kun je besparen op de kabellengte).

1-fase of 3-fasen installatie
De 1-fase variant gaat via de normale 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Elke meterkast heeft de beschikking over zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Het 3-fase systeem onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Dit geeft een laadvermogen van +/- 11 kW. De 3-fase installatie kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt gemakkelijk je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Schermerhorn. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.

Een eigen oplaadpunt op de oprit?

Goedkoop laden en niet langer zoeken naar een vrij laadstation

Losse of vaste kabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een kabel die afneembaar is. Het gemak van een vastzittende kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Een ander voordeel is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel een minder lange levensduur heeft door de (soms) slechte weersomstandigheden (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Een ander minpunt is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Ook is het in de praktijk zo dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.

Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (net als een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Opladen kan altijd en overal met de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Daarbovenop ziet het er wat netter uit en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Een punt van kritiek is dat er een extra handeling vereist is als je jouw EV wilt laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, daarna sluit je ‘m aan. Een paal met een losse laadkabel wordt meestal aanbevolen. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In zo’n geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Schermerhorn.

Advies: enkele of dubbele laadpaal
Er bestaan 2 types: een enkel of een dubbel laadstation. Het enige verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een enkele paal kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Ideaal als je 2 elektrische auto’s hebt of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.

Smart functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben vaak ingebouwde slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf check je extra uitleg over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.

  • Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
  • Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
  • Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
  • Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
  • AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
  • Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.

Laadpaal installateur Schermerhorn vergelijken

Die consumentenprijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €850 t/m €3125. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door het laadvermogen van het systeem. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Tevens zijn er allerlei slimme opladers met leuke snufjes als Autostart die een stukje prijziger zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Schermerhorn.

Laadpaal typeLaadcapaciteitTijd volle batterijInvestering
1-fase laadpaal3,7 kW10,8 uur€505- €640
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 6 uur€540- €645
3-fase laadpaal11 kW4,5 uur€680- €750
3-fase laadpaal22 kW2 uur€865- €960
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis excl. installatie.

Bekende leveranciers

  1. EVBox:Flexibele laadoplossingen voor kantoor en thuis.
  2. Wallbox (wandlader): Beheer meerdere gebruikers en laders met MyWallbox.
  3. NewMotion: toegang tot 180.000 openbare laadpunten in 35 landen.
  4. Alfen: Voor iedere elektrische auto.
  5. Mennekes: Overal mobiel op de hoogte.
  6. EVhub: Laadstations van hoogwaardig slagvast polycarbonaat.
  7. Webasto: Hoogwaardig en mooi vormgegeven laadstation.
  8. Ecotap: Slimme stroomverdeling tussen de geschakelde laadstations met Smart Grid.
  9. Blue Current: Met innovatieve Hidden Laadpaal.
  10. Chargepoint: Slim systeem dat ook Backwards compatible is.
  11. Myenergi / Zappi: 3-10 x sneller dan standaard.
  12. Tesla Wall Connector: Zelf instellen met welke max. stroom je auto geladen moet worden.
  13. NRGkick: Een unieke mobiele oplader met bluetooth.
  14. Ook interessant: ABB, Eaton, Delta, Enovates, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Flexicharge of Tritium, Xcharge, Efacec, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatiekosten 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Schermerhorn liggen tussen de €370 en +/- €2025. Dit hangt vooral af van een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Des te groter deze afstand is, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.

Laadpas
Doorgaans wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Men hoeft dat niet af te nemen, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal bedragen zo’n €2,50 op maandbasis.

  • Inzicht in je dagelijks gebruik.
  • Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
  • Je kunt gebruik maken van betaald gastgebruik.
  • Profiteer van 24/7 service en updates.

Laadpaal bij je thuis installeren?

Bekijk populaire installateurs die werken in je omgeving.

Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine

Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De elektrische auto en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Onderstaand bieden wij een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1112 kilometer per maand. Hiermee checken we wat jouw potentiële besparing is. In onze calculatie hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Schermerhorn):

  • Benzine rijden 2024: €0,150/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,050/km
AandrijvingKosten p/kmP/maandP/jaar
Benzine€0,150€166,80€2001,60
Elektrisch€0,050€55,60€667,20
Besparing€0,100€111,20€1334,40
Vergelijking elektrisch rijden en en benzine in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Alkmaar

Rijd je een elektrische auto, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? Je mag dan zo’n openbaar oplaadpunt in Schermerhorn aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:

  • Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
  • Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
  • Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een aanzienlijke actieradius.

Als je aan deze voorwaarden voldoet wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en in welke omgeving de laadzuil aangesloten wordt. Hierbij bekijken zij facetten als bereikbaarheid en technische haalbaarheid. Elke inwoner kan hier gebruik van maken. Uitgebreide informatie vind je op www.alkmaar.nl. Daar lees je ook of de gemeente subsidies verstrekt. Meer en meer gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Daar kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Bijtelling EV’s.

Openbare laadpunten bekijken (april 2024)

Laadstations in Schermerhorn zijn elke dag werkzaam. Elke laadpashouder kan hier laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De tarieven bedragen tussen de €0,265 tot €0,615 p/kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In onze maps kaart treft je de openbare laadstations in Schermerhorn. Bekijk ook laadzuilen en aanbieders in Scharwoude, Avenhorn, Oudendijk, Andijk en Westwoud.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden schermerhorn-1636

Laadpunten voor bedrijven en kantoren

Een laadpaal bij het bedrijfspand kan worden gebruikt door personeel of bezoekers. Zoek je naar opties voor een kantoorpand met meer dan 10 parkeervakken? Op basis van de huidige wetgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
  • Daarnaast verdient een zakelijke laadpaal zich terug door derden te laten betalen voor het laden.


Veelgestelde vragen aangaande thuis elektrisch laden

Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Jouw eigen laadpaal voor huis inclusief installatie kost tussen de €850 & €2500. Het tarief hangt af van welk merk je kiest (softwarematige slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals een extra groep aanleggen.

Wat kost een auto thuis opladen?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij jouw leveranciers van energie zoals Essent, NLE, Budget energie, Engie, Energiedirect en Vattenfall, Oxxio, Pure energie, PowerPeers. Dat is doorgaans zo’n €0,235 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,85 per 100 kilometer. Om een indicatie te geven: een gemiddelde benzineauto kost al gauw €10,40 per 100 kilometer. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een normale EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Noord-Holland.

Hoe werkt de installatie?
De vakman zal enkele aanpassingen moeten doen in jouw meterkast. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Via dit stroompunt vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. Samen wordt besloten waar de laadpaal wordt geplaatst zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De laadpaal installateur in Schermerhorn monteert ‘m in overleg tegen de muur of op een vrijstaande paal.

Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Uiteindelijk is iedere meterkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Achterhaal of de groepenkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste modellen waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De nieuwste EV’s vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Dit kennen we ook als krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Schermerhorn zal al dit werk voor je oplossen. De tarieven hiervan bedragen circa €1000. Belangrijk: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.

Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers van laadkabels kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 is vooral te zien bij Europese leveranciers en fabrikanten. Veel van de populaire elektrische auto’s in Schermerhorn zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben ook standaard type 2 aansluitingen.

Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Elke provincie kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Alkmaar biedt op het ogenblik geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt specifiek verzoeken of de paal dichtbij jouw woning geïnstalleerd kan worden. Voor extra info verwijzen we je naar www.alkmaar.nl.

Plaats een reactie