Laadpaal Maurik

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is de toekomst. Dit resulteert in het feit dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Je kunt dan beter kiezen voor een handige laadpaal in Maurik aan huis. Middels een laadstation van jezelf ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw MG ZS EV & Ford Mustang Mach-E GT. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Hier lees je waardevolle informatie over betrouwbare laadpunten, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers werkzaam in jouw regio.

  • Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
  • Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
  • Je beschikt altijd over een volle accu, en dus een maximale actieradius.
  • Goedkoper autorijden als je ook kiest voor zonnepanelen.
  • Deze slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen vanaf €975.
  • Een privaat laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Maurik

Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Het opladen van jouw EV zoals een Volvo XC40 P8 AWD Recharge kan op steeds meer plekken. Een slimme eigen goedkope laadpaal Maurik kopen is iets wat we steeds meer zien. Het werkt snel en veilig en je rijdt elke ochtend weg met een volle accu. Tevens is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een publiek toegankelijk laadstation. Wel heb je te maken met de initiële aanschaf + installatie en de tarieven voor de elektriciteit (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn voertuig en mijn woning? Op deze pagina bespreken we een aantal zaken waar je rekening mee moet houden voor laadpaal laten installeren in Maurik. Op deze website lees je ook meer over Private lease elektrische auto.

Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Maurik kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een losse paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Denk vooraf na over de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation om lange dure laadkabels te vermijden.

1- of 3-fasen aansluitingen
De 1 fase installatie kan laden met een standaard 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Elk woonadres in ons land heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadzuil maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Het maximale laadvermogen is 11 kW. Een 3-fase laadzuil heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt eenvoudig jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Maurik. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.

Een oplaadstation aan huis

De goedkoopste oplossing en nooit meer wachten op een vrije plek

Vaste of losse laadkabel
Je hebt de opties voor een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een verplaatsbare kabel. De meerwaarde van de vastzittende kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Verder is het zo dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, tot wel 8 meter. Het minpunt is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(of je moet de auto binnen opladen). Daarnaast kan het zijn dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Ook is het in de praktijk zo dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.

Het gemak van een losse kabel (net als socket) is dat elke soort EV kan opladen. Hiervoor gebruik je de stekker die je in de auto hebt liggen. Bovendien is het een strakker geheel en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Een negatief aspect is dat het altijd even iets langer duurt als je de accu gaat opladen. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, daarna sluit je ‘m aan. Een laadzuil met losse kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In zo’n scenario hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Maurik.

Enkel of dubbel laadstation
We onderscheiden twee soorten: een enkele of een dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 ingang heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Heel erg praktisch als je 2 elektrische auto’s hebt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.

Slimme toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen meer en meer slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk bekijk jij extra details over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.

  • Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
  • Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
  • Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
  • Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
  • AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
  • Abonnementen & Laadpas: laadkosten automatisch te verrekenen met je baas.

Laadpaal installateur Maurik vergelijken

De huidige prijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De investering van een laadstation voor thuis varieert van €925 en €3200. Het prijskaartje hangt met name af van het vermogen van de laadpaal. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Ook zien we steeds meer slimme palen met speciale snufjes als Hub/Satellite die duurder zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Maurik.

Soort laadstationVermogenTijd volle batterijOnkosten
1-fase laadpaal3,7 kW12 uur€515- €600
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 7 uur€525- €610
3-fase laadpaal11 kW3 – 5 uur€680- €780
3-fase laadpaal22 kW2 uur€840- €1035
Kosten van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Betrouwbare producten

  1. EVBox:Standaard 3 jaar garantie.
  2. Wallbox (wandlader): Krachtige oplader met verbluffend design.
  3. NewMotion: gecertificeerde boxen die weerbestendig zijn.
  4. Alfen: Ontworpen om laadsnelheden te maximaliseren en het energiegebruik te optimaliseren.
  5. Mennekes: Ruim aanbod laadzuilen, wandladers en kabels.
  6. EVhub: Dashboard voor facturatie, verrekening en stroomverbruik.
  7. Webasto: Betaalbare en eenvoudige laadsystemen.
  8. Ecotap: Robuust en vandalismebestendig design.
  9. Blue Current: Geschikt voor 3,7 – 22 kW laden.
  10. Chargepoint: Slim systeem dat ook Backwards compatible is.
  11. Myenergi / Zappi: Geschikt voor 1-fase, 2-fase en 3-fase voertuigen.
  12. Tesla Wall Connector: Aanpasbare vermogensniveaus, compatibel met elke netaansluiting.
  13. NRGkick: Met App voor inzicht in stroomverbruik en laadkosten.
  14. Andere leveranciers: ABB, Delta, Enovates, Eaton, Etrel, Hypercharger, Flexicharge, Schneider Electric en Tritium, Xcharge, Circontrol, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatieprijzen 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Maurik schommelen tussen de € 330 en plus minus €2125. De prijs wordt bepaald door het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Des te groter deze afstand is, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.

Abonnementstarieven laadpassen
Bij steeds meer services wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je hoeft dit niet te nemen, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal zijn zo’n €3,00 p/maand.

  • Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
  • Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
  • Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
  • Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.

Een eigen laadpaal voor thuis?

Vind ervaren adviseurs uit jouw regio.

Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?

Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. In de tabel hieronder illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1148 km (maandelijks). Met dit aantal kilometers becijferen we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. In ons voorbeeld hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Maurik):

  • Benzine rijden 2024: €0,135/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,047/km
SoortKosten p/kmPer maandP/jaar
Benzine€0,135€154,98€1859,76
Elektrisch€0,047€53,96€647,47
Besparing€0,088€101,02€1212,29
Gemiddelde besparing van elektrisch rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Buren

Een elektrische auto gekocht, echter beschikt je niet over een eigen oprit? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Je mag dan zo’n openbaar oplaadpunt in Maurik aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:

  • Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
  • Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
  • De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.

Op het moment dat jij hieraan voldoet bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en in welke omgeving de laadzuil geplaatst wordt. Ze overwegen daarbij zaken als zichtbaarheid en of het technisch kan. Elke bewoner kan terecht bij dit oplaadpunt. Alle details is terug te lezen op www.buren.nl. Daar lees je ook of de gemeente subsidies verstrekt. Steeds meer gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Via deze website kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Bijtelling.

Openbare oplaadpunten zoeken (april 2024)

Laadstations in Maurik zijn goed vertegenwoordigd. Iedereen mag daar in principe gebruik van maken. De onkosten liggen daar wel hoger. De kosten schommelen tussen de €0,260 tot wel €0,585 per kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In het onderstaande kaartje doorzoek je de openbare laadstations in Maurik. Bekijk ook laadplekken en verkooppunten in Kerk Avezaath, Wadenoijen, Kapel Avezaath, Zoelen en Tull en ’t Waal.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden maurik-4021

Laadpunten voor bedrijven

Een laadpaal naast kantoor biedt veel uitkomst voor bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Zoek je naar opties voor een gebouw met tenminste 10 parkeerplaatsen? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
  • Verder kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door derden te laten betalen voor het laden.


Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden

Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal aan huis inclusief installatie zit qua kostprijs tussen de €1075 – €2350. De totaalprijs komt tot stand door het type laadstation (softwarematige slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.

Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je rekent de kilowattuurprijs af bij je stroomleverancier voor je woning zoals Engie, NLE, Eneco, Energiedirect, Essent en Vattenfall, Oxxio, PowerPeers, Pure energie. Dat is doorgaans zo’n €0,220 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,55 per 100 kilometer. Belangrijk: een gemiddelde benzineauto kost circa €9,50 per 100 kilometer. Met zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een reguliere EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Gelderland.

Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De monteur legt een aparte stroomgroep aan in jouw meterkast. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Van de stroomkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). Samen wordt besloten wat de meest efficiënte route is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. Jouw laadpaal installateur in Maurik zet het laadstation vast tegen de muur of bevestigt ‘m op een losse paal.

Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is elke stroomkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste elektrische voertuigen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). Innovatieve elektrische voertuigen kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Maurik zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De geschatte kosten van zo’n service bedragen zo’n €1000. Bedenk wel: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.

Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 is vooral te zien bij merken uit Europa. Veel van de bekende elektrische auto’s in Maurik beschikken over een type 2 aansluiting. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben deze type 2 Mennekes stekker.

Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Elke regio vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Buren heeft op dit moment geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Je kunt wel een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt hierbij verzoeken of de paal dichtbij jouw huis geplaatst mag worden. Zie ook de website van de gemeente www.buren.nl.

Plaats een reactie