Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Door deze trend zien we ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een slimme laadpaal in Bosch en Duin aan huis. Middels een laadstation op eigen terrein weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Mercedes EQA en/of Porsche Taycan 4S. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is veel voordeliger. Op dit portaal tref je extra informatie over geschikte soorten laadstations, een handige keuzehulp en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs uit jouw gemeente.
- Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
- Niet meer wachten bij een dure snellader.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Extra goedkoop rijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen vanaf €925.
- Een privaat laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Onderwerpen
Laadstation thuis plaatsen Bosch en Duin
Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het laden van een elektrisch voertuig als o.a. een CUPRA el-Born gaat steeds eenvoudiger. Een eigen goedkope laadpaal Bosch en Duin kopen is een uitstekend idee. Nooit meer in de rij bij een laadstation en je rijdt elke ochtend weg met een volle accu. Ook is het veel betaalbaarder dan een publiek toegankelijk laadstation. Wat betreft kosten heb je te maken met de initiële aanschaf + installatie en de stroom / verbruikskosten (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Het enige wat je nodig hebt is een parkeerplaats/garage of oprit. Welk laadstation is geschikt voor mijn woning en auto? In het gedeelte hieronder kan je aan de slag met een aantal kooptips met betrekking tot laadpaal laten installeren in Bosch en Duin. Bekijk ook meer info over Beste elektrische auto.
Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Bosch en Duin kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of je bevestigt ‘m op een losse paal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Denk vooraf na over de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase of 3-fasen apparaat
Het 1-fase laadstation werkt met de reguliere 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Elk woonadres in ons land heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase installatie is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadpaal kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt eenvoudig deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Bosch en Duin. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
Voordelig opladen en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Vaste of losse laadkabel
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse stekker. Het pluspunt van een vaste kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Ook is het goed om te weten dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, vaak wel 6 – 8 meter. Het grote nadeel is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Een ander nadeel is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Als laatste moet je opletten dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (ofwel een socket) is de vrijheid in het opladen. Het laadproces doe je met de reguliere meegeleverde kabel. Eveneens is het een strakker geheel en blijft de kabel langer goed. Belangrijk nadeel is dat het altijd even iets langer duurt als je jouw auto gaat laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, daarna sluit je ‘m aan. Een paal met een losse laadkabel is vaak de beste keuze. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In dat geval zijn er geen aanpassingen nodig. Advies: probeer ook eens de snelladers in Bosch en Duin.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
We onderscheiden 2 soorten: een enkel of een dubbel laadstation. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 stekkeringang heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Dit biedt uitkomst wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of juist voor bedrijven.
Smart toepassingen
De huidige oplossingen hebben steeds vaker slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder vind je meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.
- Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
- Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
- Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
- Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
- AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
- Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.
Laadpaal installateur Bosch en Duin vergelijken
De kosten van laadpalen liggen nogal uiteen. De investering van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €900 t/m €3075. De kosten worden tot stand door o.a. het laadvermogen van het systeem. Hoe hoger het vermogen, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Daarnaast zijn er allerlei slimme systemen met extra snufjes als Autostart die een grotere investering vereisen. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Bosch en Duin. Type station Laadcapaciteit Oplaadtijd Prijs 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €535- €635 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,6 uur €505- €610 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €685- €785 3-fase laadpaal 22 kW 1,6 uur €855- €970
Goede merken
- EVBox:Energieverbruik veilig verdeeld.
- Wallbox (wandlader): Compatibel met alle elektrische auto’s.
- NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
- Alfen: DEKRA (voorheen KEMA), CE en Z.E. Ready gecertificeerd.
- Mennekes: Slimme Plug & Charge functionaliteit.
- EVhub: Aantrekkelijk design, stevig en relatief goedkoop.
- Webasto: Flexibele laadoplossing voor thuis, bedrijf en VVE’s.
- Ecotap: Robuust en vandalismebestendig design.
- Blue Current: Gecertificeerd laadpunt en voldoet aan alle Nederlandse veiligheidsnormen.
- Chargepoint: Geschikt voor Plug & Play, direct laden.
- Myenergi / Zappi: Houdt al jouw laadsessies bij.
- Tesla Wall Connector: Razendsnel opladen van de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Een mobiel laadstation om mee te nemen.
- Andere leveranciers: ABB, Eaton, Enovates, Delta, Etrel, Keba, Hypercharger, Flexicharge of Tritium, Xcharge, Circontrol, Zaptec.
Tarieven voor installatie 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Bosch en Duin liggen tussen de €440 en €2175. Dit wordt berekend aan de hand van het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer er uitgegraven moet worden en hoe meer meters kabel er benodigd is.
Laadpas
Soms wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Men hoeft dat niet af te nemen, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen bedragen ongeveer €4,50 p/maand.
- Inzicht in je dagelijks gebruik.
- De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
- Laat je gasten ook bij je thuis hun auto opladen.
- Profiteer van 24/7 service en updates.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Vergelijk de beste vakmannen uit jouw regio.
Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. Onderstaand vind je een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1103 kilometer op maandbasis. Met dit getal verwachten we met welke kosten je rekening moet houden. In ons voorbeeld kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Bosch en Duin):
- Benzine rijden 2024: €0,130/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,046/km
Type | Tarieven p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,130 | €143,39 | €1720,68 |
Elektrisch | €0,046 | €50,74 | €608,86 |
Besparing | €0,084 | €92,65 | €1111,82 |
Laadpaal aanvragen gemeente Zeist
Heb jij de beschikking over een EV, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? Op dat moment kan jij zo’n openbaar oplaadpunt in Bosch en Duin aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:
- Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
- In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een noemenswaardige actieradius.
Op het moment dat jij hieraan voldoet wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente neemt een besluit over of en waar precies de laadzuil neergezet wordt. Ze onderzoeken factoren als toegankelijkheid en of het technisch kan. Elke bewoner mag gebruik maken van het oplaadpunt. Updates en informatie is ook gepubliceerd op www.zeist.nl. Hier lees je bovendien of je in aanmerking komt voor een subsidie. Veel Nederlandse gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Daar kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Milieu.
Openbare oplaadpunten in de buurt (oktober 2024)
Laadstations in Bosch en Duin zijn elke dag werkzaam. Iedereen met een EV kan terecht bij deze punten. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De kosten lopen uiteen tussen de €0,255 tot €0,600 p/kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In onze maps kaart treft jij de openbare laadstations in Bosch en Duin. Check tevens laadplekken en installatiebedrijven in Den Dolder, Bilthoven, Austerlitz, Woerdense Verlaat en Wilnis.
Laadpunten voor bedrijven en kantoren
Een laadpaal bij je werk is een extra stukje service richting klanten, bezoekers en personeel. Gaat het om een bedrijfspand met 10 parkeerplekken of meer? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van een aantal subsidiemogelijkheden. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Ook verdient een zakelijke laadpaal zich terug door derden te laten betalen voor het gebruik.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal voor huis en laten installeren zit zo tussen de €875 – €2275. De uiteindelijke kostprijs wordt bepaald door het soort systeem (met of juist zonder slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van je eigen energieleverancier zoals Eneco, Essent, Budget energie, Engie, Energiedirect en Vandebron, PowerPeers, Pure energie, Oxxio. Gemiddeld is dat +/- €0,215 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,90 per 100 kilometer. Even om te vergelijken: een doorsnee benzinewagen komt uit op zo’n €9,75 p/100 km. Als je laadt met eigen zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. De standaard EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Utrecht.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De expert kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in de meterkast. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Vanuit dit stroompunt loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. In overeenstemming met de specialist bereken je waar het station moet komen zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De laadpaal installateur in Bosch en Duin plaatst het oplaadpunt tegen de muur of op een losse paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Uiteindelijk is elke woning aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Soms moet er wel wat aangepast worden. Belangrijk is of de meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De eerste elektrische voertuigen waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. Innovatieve elektrische voertuigen hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Dit kennen we ook als krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Bosch en Duin kan dit allemaal regelen. De totale onkosten liggen rond de €1050. Belangrijk: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Laadkabel stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 wordt vooral gebruikt door merken uit Europa. Veruit de meest bekende elektrische auto’s in Bosch en Duin zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden beschikken over type 2 (Mennekes).
Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke gemeente kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Zeist verstrekt momenteel geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt specifiek verzoeken of het openbare laadpunt dichtbij jouw woning geïnstalleerd kan worden. Een verzoek indienen kan op www.zeist.nl.