De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Dat heeft als gevolg dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Het is dan mogelijk om te gaan voor een privé laadpaal in Austerlitz aan huis. Op basis van een particulier laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw BMW i4 & Tesla Model X Long Range Plus. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Middels onze vergelijker check je bruikbare informatie over meerdere soorten laadpunten, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit jouw omgeving.
- Met een eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Extra goedkoop rijden als je ook kiest voor zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis koop je al vanaf €910.
- Een particulier laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Index
Laadstation thuis plaatsen Austerlitz
Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Jouw elektrische auto opladen zoals bijv. de BMW i4 kan op diverse manieren. Een extra goedkope laadpaal Austerlitz kopen is een uitstekend idee. Het werkt snel en veilig en je kunt rekenen op een perfect opgeladen accu. Daarnaast is het vele malen goedkoper dan een laadpunt in de wijk. Je hebt te maken met de volgende kosten: de eenmalige aanschafprijs, installatie en de stroomprijzen (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal is geschikt voor mijn voertuig en mijn woning? Hierbij kan je aan de slag met tips en adviezen wat betreft laadpaal laten installeren in Austerlitz. Op deze website lees je ook meer over Onderhoud.
Laadpaal of wallbox
Een laadstation Austerlitz kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Houd rekening met de afstand tussen de auto en de laadplek (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase of 3-fasen systeem
De 1-fase variant werkt met de standaard 230 voltage. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Elke meterkast heeft de beschikking over ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). De 3-fase variant onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. Een 3-fase laadzuil kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt tegen geringe kosten deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Austerlitz. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.
Een eigen oplaadpunt op de oprit?
De goedkoopste oplossing en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: vast of los
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een vaste kabel of een verplaatsbare kabel. De meerwaarde van een vastzittende kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Een ander pluspunt is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, tot wel 10 meter. Het minpunt is dat de levensduur van de kabel minder is omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (of je moet de auto binnen opladen). Een ander nadeel is dat het er wat rommelig bij hangt. Bovendien is het in de praktijk zo dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.
Het gemak van een losse kabel (ofwel een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Opladen kan altijd en overal met de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Evenzeer oogt het netter en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Het belangrijkste nadeel is dat het altijd even iets langer duurt als je even kort wilt opladen. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een laadzuil met losse kabel werkt in de praktijk vaak het best. Koop je een nieuwe elektrische auto? In zo’n geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Austerlitz.
Enkele of dubbele laadpaal
We onderscheiden twee soorten: één aansluiting of twee aansluitingen. Het enige verschil zit hem in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een enkele paal is geschikt om 1 voertuig op te laden, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Dit is praktisch wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Slimme toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben intuïtieve slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder tref je meer informatie over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: genoeg stroom in huis en voor je auto zonder dat de meterkast overbelast raakt.
- Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
- Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
- Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
- Abonnementen & Laadpas: mogelijkheid om gastgebruik toe te staan.
Laadpaal installateur Austerlitz vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De kostprijs van een laadstation voor thuis varieert van €875 tot +/- €3200. De aanschafkosten hangen vooral af van de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe krachtiger het vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Daarnaast zijn er slimme palen met extra snufjes als gebarenherkenning die duurder zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Austerlitz. Laadpaal type Vermogen Oplaadtijd Prijzen 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,5 uur €545- €610 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 7 uur €525- €640 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 5 uur €655- €775 3-fase laadpaal 22 kW 2 uur €825- €980
Bekende producten
- EVBox:Vakkundige en gecertificeerde.
- Wallbox (wandlader): Hightech vermogen met een compacte omvang.
- NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
- Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van stroom.
- Mennekes: Robuust, mooi van vorm, aansluitklaar.
- EVhub: Stevige en krachtige laadpalen voor een scherpe prijs.
- Webasto: Slimme technologie in een slank design laadstation.
- Ecotap: Slimme oplaadsystemen met Dynamic Load Balancing.
- Blue Current: Zeer gebruiksvriendelijke laadstations.
- Chargepoint: Geschikt voor alle typen elektrische auto’s.
- Myenergi / Zappi: 3-10 x sneller dan standaard.
- Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: 10 keer sneller dan standaard stopcontactladers.
- Andere merken: ABB, Delta, Eaton, Etrel, Etrel, Keba, Flexicharge, Hypercharger of Tritium, Efacec, Zaptec, Circontrol.
Installatiekosten 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Austerlitz lopen uiteen tussen de €350 en +/- €2100. De prijs wordt bepaald door de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Des te groter deze afstand is, hoe meer er uitgegraven moet worden en hoe meer meters kabel er benodigd is.
Abonnementskosten laadpas
Soms wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Het kan ook prima zonder, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van abonnementen voor laadpalen liggen rond de €5,25 op maandbasis.
- Online inzicht in laadsessies.
- De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
- Zelf een kWh-prijs instellen voor gastgebruik.
- Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.
Een eigen laadpaal voor thuis?
Vind erkende verkooppunten uit jouw gemeente.
Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Onderstaand bieden wij een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1100 kilometer op maandbasis. Op basis van dit gemiddelde begroten we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. In onze begroting zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Austerlitz):
- Benzine rijden 2024: €0,115/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
Type | Prijzen p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,115 | €126,50 | €1518,00 |
Elektrisch rijden | €0,043 | €47,30 | €567,60 |
Besparing | €0,072 | €79,20 | €950,40 |
Laadpaal aanvragen gemeente Zeist
Heb jij de beschikking over een EV, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In dat geval kan je zo’n openbaar oplaadpunt in Austerlitz aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente zal concluderen of en waar precies de laadzuil geactiveerd wordt. Ze analyseren hiervoor invalshoeken zoals zichtbaarheid en technische haalbaarheid. Iedereen mag gebruik maken van het oplaadpunt. Extra achtergrondinfo kun je terugvinden op www.zeist.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of er een subsidie mogelijk is. Flink wat gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Informatie over elektrisch rijden.
Overzicht met alle openbare oplaadpunten (oktober 2024)
Laadstations in Austerlitz nemen in rap tempo toe. Elke laadpashouder heeft de mogelijkheid daar te laden. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De prijzen schommelen tussen de €0,270 tot wel €0,590 p/kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In de afbeelding hieronder doorzoek je de openbare laadstations in Austerlitz. Vergelijk ook laadzuilen en leveranciers in Woerdense Verlaat, Wilnis, Waverveen, Vinkeveen en Mijdrecht.
Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)
Een laadpaal naast kantoor biedt veel uitkomst voor werknemers en klanten. Bekijk je de mogelijkheden voor een bedrijf met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder verschillende subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Tevens verdient een zakelijke laadpaal zich terug door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het laden.
Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden
Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal aan huis inclusief installatie kost tussen de €825 – €2375. De kosten van het hele pakket wordt gecalculeerd a.d.h.v. het type laadpaal (wel of geen slimme functies), de laadcapaciteit, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals een extra groep aanleggen.
Wat kost een auto thuis opladen?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan jouw huidige energieleverancier zoals Engie, NLE, Essent, Eneco, Energiedirect en Vattenfall, Pure energie, Oxxio, PowerPeers. Dat is doorgaans zo’n €0,225 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €3,75 p/100 km. Goed om te weten: een benzineauto komt uit op zo’n €10,00 p/100 km. In combinatie met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. De standaard EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Utrecht.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De installateur legt een aparte stroomgroep aan in jouw meterkast. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Van de stroomkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. In overeenstemming met de specialist bereken je waar het station moet komen om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. Jouw laadpaal installateur in Austerlitz monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of bevestigt ‘m op een losse paal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Meestal is elke stroomkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De vroegere modellen werden geladen op 1-fase stroom (220V). De huidige elektrische wagens kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Austerlitz kan het allemaal juist aansluiten. De onkosten van deze installatieservice bedragen zo’n €925. Let op: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers (van laadkabels) zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 wordt met name toegepast bij de Europese merken. Veruit de meest populaire elektrische auto’s in Austerlitz hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook de openbare laadpunten in ons land hebben deze type 2 Mennekes stekker.
Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Iedere provincie kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Zeist heeft op dit ogenblik geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt specifiek verzoeken of de laadzuil niet al te ver van jouw huis kan komen. Zie ook de website van de gemeente www.zeist.nl.