Laadpaal Zeist

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Daarbij komt ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een 100% eigen laadpaal in Bunnik aan huis. Door gebruik te maken van een particulier laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw BMW i4 & Kia e-Soul 64 kWh. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en het is veel voordeliger. Op EVPlan.nl bekijk je uitgebreide informatie over populaire type laadpalen, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers uit de buurt.

  • Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
  • Niet meer wachten bij een dure snellader.
  • Elke dag opnieuw een volle accu, en dus een maximale actieradius.
  • Spotgoedkoop rijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
  • Een slimme laadpaal aan huis koop je al vanaf €990.
  • Een thuis-laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Bunnik

Elektrisch rijden is de toekomst. Het opladen van de accu van een EV zoals een Audi Q4 Sportback e-tron kan op verschillende manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Bunnik kopen is een uitstekend idee. Het is ontzettend handig in gebruik en je kunt rekenen op een 100% actieradius. Ook is het vele malen goedkoper dan een laadpunt in de wijk. De kosten bestaan uit: de eenmalige aanschafprijs, installatie en de stroomprijzen (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Het enige wat je nodig hebt is een parkeerplaats/garage of oprit. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn auto en mijn situatie? Op deze pagina check je tips en adviezen m.b.t. laadpaal laten installeren in Bunnik. Bekijk ook meer info over Laadpaal installatie.

Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Bunnik kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of je installeert het op een paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Bekijk altijd goed de afstand tot de parkeerplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.

1-fase of 3-fasen installatie
Een 1-fase laadpaal maakt gebruik van de normale 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Elk woonadres in ons land heeft ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Een 3-fase laadzuil maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Het maximale vermogen is 11 kW. Een 3-fase laadpaal is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heb je geen 3-fase aansluiting? Tegen een kleine meerprijs kan je de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Bunnik. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.

Een oplaadstation aan huis

Goedkoop laden en niet meer zoeken naar een vrij laadstation

Losse of vaste kabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel of een losse stekker. Het pluspunt van de vaste stekker is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Ook is het goed om te weten dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, vaak wel 6 – 8 meter. Waar je op moet letten is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Een ander nadeel is dat het wat rommelig oogt. Bovendien moet ook opgemerkt worden dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.

Het grote voordeel van een losse kabel (net als socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Hiervoor gebruik je de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Bovendien oogt het een stuk georganiseerder en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Belangrijk nadeel is dat het altijd even iets langer duurt als je even snel wilt laden. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een losse kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? Dan zijn er geen aanpassingen nodig. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Bunnik.

Verschil enkele en dubbele laadpaal
Jij kunt gaan voor één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 aansluiting heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Heel erg praktisch wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.

Slimme functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben meer en meer slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf check je een uiteenzetting over slimme laadpunten en de nieuwste functies.

  • Dynamic Load Balancing: voorkomt dat de stroom uitvalt.
  • Peak shaving: voorkomt overbelasting van het elektriciteitsnet tijdens piekuren.
  • Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
  • Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
  • AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
  • Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.

Laadpaal installateur Bunnik vergelijken

Die consumentenprijzen van laadpalen zijn nogal verschillend. De adviesprijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €850 en €3400. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe krachtiger het vermogen, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Verder zijn er allerlei slimme opladers met toffe snufjes als Peak Shaving die duurder zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Bunnik.

Laadstation typeLaadcapaciteitTijd volle batterijPrijs
1-fase laadpaal3,7 kW11 uur€530- €620
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 6 uur€535- €620
3-fase laadpaal11 kW4 uur€685- €800
3-fase laadpaal22 kW1,8 uur€840- €1020
Kosten van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Goede merken

  1. EVBox:Verbonden met Wi-Fi, 3G en Bluetooth.
  2. Wallbox (wandlader): Met handige App met uitgebreide statistieken.
  3. NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
  4. Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van stroom.
  5. Mennekes: Maker van moderne elektromobiliteit.
  6. EVhub: Dashboard voor facturatie, verrekening en stroomverbruik.
  7. Webasto: Populaire Pure en Live modellen scherp geprijsd.
  8. Ecotap: Stevige laadpalen met 2 mm staal ter versteviging.
  9. Blue Current: Geschikt voor 3,7 tot 22 kW laden.
  10. Chargepoint: Compact en stijlvol ontwerp.
  11. Myenergi / Zappi: 3-10 x sneller dan standaard.
  12. Tesla Wall Connector: Zelf instellen met welke max. stroom je auto geladen moet worden.
  13. NRGkick: Slimme mobiele lader die je op afstand kunt bedienen.
  14. Alternatieven: ABB, Etrel, Delta, Enovates, Etrel, Keba, Hypercharger, Flexicharge of Tritium, Xcharge, Efacec, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Prijzen voor installatie 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Bunnik liggen tussen de €420 en ongeveer €2175. De totale kosten hangen af van een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.

Heb ik een laadpas nodig?
Steeds vaker wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen bedragen circa €7,00 per maand.

  • Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
  • Automatische verrekening werkgever.
  • Eventueel kun je andere EV-bezitter bij jou laten laden.
  • Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.

Een eigen laadpaal voor thuis?

Check erkende verkooppunten uit jouw omgeving.

Kostenoverzicht elektrisch rijden

Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. De elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie heb je snel terugverdiend. Bijgaand illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1133 kilometer per maand. Op basis daarvan ramen we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. In ons voorbeeld nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Bunnik):

  • Benzine rijden 2024: €0,110/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
TypeKosten p/kmPer maandPer jaar
Benzine€0,110€124,63€1495,56
Elektrisch€0,044€49,85€598,22
Besparing€0,0660€74,78€897,34
Gemiddelde besparing van elektrisch rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Bunnik

Rijd je een elektrische auto, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? In die situaties mag je een openbaar oplaadpunt in Bunnik aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:

  • Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
  • In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
  • Je bezit een elektrische of hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.

Mits je voldoet aan de eisen zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente geeft aan of en op welke plek de laadzuil geplaatst wordt. Ze overwegen daarbij variabelen als vindbaarheid en veiligheid. Elke bewoner kan het gebruiken. Updates en informatie is ook te lezen op www.bunnik.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of er een subsidie mogelijk is. Veel gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Daar kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Zero Emission.

Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten (april 2024)

Laadstations in Bunnik zijn elke dag werkzaam. Iedereen kan daar gebruik van maken. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De onkosten variëren tussen de €0,240 – €0,565 per kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In het onderstaande kaartje check jij de openbare laadstations in Bunnik. Doorzoek daarnaast oplaadplekken en aanbieders in Zeist, De Ronde Venen, Stichtse Vecht, Utrecht en Woerden.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden bunnik-3704

Zakelijke laadpunten

Een laadpaal bij je werk biedt veel uitkomst voor bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Betreft het een bedrijf met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Volgens de laatste regelgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er een aantal subsidieregelingen. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
  • Bovendien kan je extra geld verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het opladen.


Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden

Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een laadpaal bij de woning met daarbij de installatie zit qua kostprijs tussen de €1000 en €2425. De totale investering hangt af van welk merk je kiest (additionele slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.

Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je rekent de kilowattuurprijs af bij je eigen energieleverancier zoals Essent, Eneco, Engie, NLE, Energiedirect en PowerPeers, Vandebron, Pure energie, Oxxio. Dat is om en nabij de €0,215 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €4,10 p/100 km. Ter vergelijking: een benzine aangedreven auto kost om en nabij de €10,05 p/100 km. Wanneer je het combineert met zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. De huidige EV eist 10 – 16 zonnepanelen om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Utrecht.

Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De specialist treft de nodige voorbereidingen in jouw meterkast. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Via de meterkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). Samen met de monteur bespreek je waar de laadpaal wordt geplaatst om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. Jouw laadpaal installateur in Bunnik plaatst het als wallbox aan de muur of op een paal.

Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Uiteindelijk is elke meterkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Bekijk vooraf wel of je meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De oude modellen EV’s konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De huidige types vereisen een 3-fasen aansluiting. Dit komt neer op krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Bunnik kan dit allemaal regelen. De onkosten van deze installatieservice liggen rond de €975. Let op: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.

Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Laadkabel + stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 wordt vooral gebruikt door de Europese leveranciers. De meeste gangbare elektrische auto’s in Bunnik zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook vrijwel alle openbare laadpunten hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.

Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Iedere gemeente heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Bunnik heeft op dit moment geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt vragen of het oplaadpunt in de buurt van jouw huis geplaatst mag worden. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.bunnik.nl.


Alle plaatsen in deze gemeente

Plaats een reactie