Laadpaal Bern

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Dit resulteert in het feit dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Het alternatief is een eigen laadpaal in Bern aan huis. D.m.v. een particulier laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Skoda Enyaq iV 80 en/of Audi e-tron S 55 quattro. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is een stuk voordeliger. Op deze website lees je extra informatie over meerdere soorten laadstations, een handige keuzehulp en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit jouw gemeente.

  • Met een eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
  • Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
  • Altijd een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
  • Gratis rijden als je ook kiest voor zonnepanelen.
  • Een slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen voor €940.
  • Een laadstation op eigen grond verdien je al binnen 7 jaar terug.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Bern

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het laden van een elektrisch voertuig als onder andere de Skoda Enyaq iV 80 kan op verschillende manieren. Een eigen goedkope laadpaal Bern kopen biedt veel voordelen. Het werkt snel en veilig en je hebt dan elk moment van de dag een volgeladen accu. Evenzeer is het een stuk voordeliger dan bij een publiek toegankelijk laadstation. Je hebt te maken met de volgende kosten: de initiële aanschaf + installatie en de verbruikskosten (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Alles wat je nodig hebt is een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal past bij mij EV en woning? In het gedeelte hieronder vind je handige tips en adviezen wat betreft laadpaal laten installeren in Bern. Op deze website lees je ook meer over Stekkers.

Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation Bern kan op 2 manieren worden aangebracht. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een losse paal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Analyseer de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.

1-fase of 3-fasen systeem
De 1-fase variant werkt met de normale 230V aansluiting. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Elke woning in Nederland heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadpaal maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Het maximale laadvermogen is dan 11 kW. De 3-fase installatie kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt hierin investeren en de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Bern. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.

Een eigen oplaadpunt op de oprit?

Spotgoedkoop opladen en niet meer zoeken naar een vrij laadstation

Laadkabel: vast of los
Je hebt de opties voor een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een verplaatsbare kabel. Het gemak van een vaste kabel is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Een ander pluspunt is dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, tot wel 10 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(tenzij je binnen laadt). Een ander nadeel is dat het een rommelig geheel wordt. Ten derde moet ook opgemerkt worden dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.

Het handige van een losse kabel (net als een socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Je pakt namelijk de kabel die af-fabriek is geleverd. Evenzeer oogt het een stuk georganiseerder en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Belangrijk nadeel is dat er een extra handeling vereist is als je jouw auto gaat laden. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, daarna sluit je ‘m aan. Een laadzuil met losse kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In zo’n geval hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Advies: probeer ook eens de snelladers in Bern.

Enkele vs dubbele laadpaal
We onderscheiden twee soorten: een enkele of een dubbele laadpaal. Het enige verschil zit hem in hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een paal met 1 aansluiting heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Heel erg praktisch als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt maar ook voor bedrijven en kantoren.

Innovatieve functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. Bijgaand bekijk je meer informatie over slimme laadpunten en de verschillende opties.

  • Dynamic Load Balancing: beschermt tegen overbelasting van het energienetwerk.
  • Peak shaving: met Peak Shaving kunt u voor uw laadstations een maximale capaciteit instellen.
  • Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
  • Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
  • AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
  • Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.

Laadpaal installateur Bern vergelijken

De huidige prijzen van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De adviesprijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €775 t/m €3200. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van het vermogen van de laadpaal. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Bovendien zien we steeds meer slimme palen met toffe functies als gezichtsherkenning die duurder zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Bern.

Type laadstationLaadvermogenTijd volle batterijPrijzen
1-fase laadpaal3,7 kW10 – 12 uur€525- €640
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 7 uur€500- €605
3-fase laadpaal11 kW3,5 uur€650- €780
3-fase laadpaal22 kW1,5 – 2 uur€850- €925
Prijzen van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Populaire producten

  1. EVBox:Standaard 3 jaar garantie.
  2. Wallbox (wandlader): Altijd inzicht in je laadsessies.
  3. NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
  4. Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van stroom.
  5. Mennekes: Sinds 2014 de standaardstekker voor EV’s in Europa.
  6. EVhub: Laadstations van hoogwaardig slagvast polycarbonaat.
  7. Webasto: Populaire systemen al vanaf €595,00.
  8. Ecotap: Slimme stroomverdeling tussen de geschakelde laadstations met Smart Grid.
  9. Blue Current: Met innovatieve Hidden Laadpaal.
  10. Chargepoint: Zeer eenvoudige bediening en degelijk ontwerp.
  11. Myenergi / Zappi: Slimme aanpasbare maximale stroom limiet.
  12. Tesla Wall Connector: Model X, Model S en Model 3 laden met verschillende stroomsterkten.
  13. NRGkick: Met automatische maximale laadstroomdetectie.
  14. Alternatieven: ABB, Eaton, Etrel, Delta, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Keba & Tritium, Xcharge, Zaptec, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatietarieven 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Bern bedragen tussen de €400 & €2025. De prijs wordt bepaald door of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer er gegraven moet worden en hoe meer meters kabel er benodigd is.

Heb ik een laadpas nodig?
Steeds vaker wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal bedragen ongeveer €4,00 per maand.

  • Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
  • Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
  • Eventueel kun je andere EV-bezitter bij jou laten laden.
  • Automatische firmware-updates.

Een eigen laadpaal voor thuis?

Check erkende adviseurs uit jouw streek.

Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?

Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. Zo’n elektrische auto en jouw thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. Bijgaand tonen we een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1154 km op maandbasis. Met dit gemiddelde als uitgangspunt berekenen we wat jouw potentiële besparing is. In het rekenvoorbeeld gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Bern):

  • Benzine rijden 2024: €0,135/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,047/km
SoortKosten p/kmPer maandPer jaar
Benzine€0,135€155,79€1869,48
Elektrisch rijden€0,047€54,24€650,86
Besparing€0,088€101,55€1218,62
Vergelijking elektrisch rijden en en benzine in december 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Zaltbommel

Heb jij de beschikking over een EV, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In deze gevallen mag jij een openbaar oplaadpunt in Bern aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:

  • Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
  • Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
  • Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.

Mits je voldoet aan de eisen neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente beslist uiteindelijk of en in welke straat de laadzuil gemonteerd wordt. Ze onderzoeken zaken als bereikbaarheid en drukte. Elke bewoner mag het gebruiken. Uitgebreide informatie vind je op www.zaltbommel.nl. Daar lees je ook of je een subsidie kunt krijgen. Het merendeel van de gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Zakelijk elektrische auto leasen.

Kaart met openbare oplaadpunten (december 2024)

Laadstations in Bern zijn 24/7 actief. Iedereen met een EV kan terecht bij deze punten. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De tarieven variëren tussen de €0,280 tot €0,600 per kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In onze maps kaart onderzoek je de openbare laadstations in Bern. Check tevens laadstations en verkopers in Nederhemert, Delwijnen, Kerkwijk, Bruchem en Nieuwaal.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden bern-5318

Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik

Een laadpaal bij het bedrijfspand is een prettige service voor bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Heb je een kantoor of bedrijf met meer dan 10 parkeervakken? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. verschillende subsidieregelingen. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
  • Tevens verdient een zakelijke laadpaal zich terug door externe gebruikers te laten betalen voor het gebruik.


Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden

Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Een particulier laadpaal voor huis inclusief installatiewerk kost tussen de €1000 – €2225. De kosten van het hele pakket hangt vooral af van het model laadzuil (additionele slimme functies), het totale laadvermogen, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.

Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan je eigen energieleverancier zoals Eneco, Budget energie, Essent, Energiedirect, NLE en Oxxio, Vattenfall, PowerPeers, Vandebron. Dat is doorgaans zo’n €0,220 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €4,00 p/100 km. Ter vergelijking: een gemiddelde benzineauto kost je al snel €10,25 p/100 km. Als je het integreert met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een EV anno 2024 heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Gelderland.

Hoe wordt het geïnstalleerd?
De leverancier integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in je stroomkast. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Via de meterkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. Samen wordt besloten wat een goede plek is om graafwerk en benodigde kabels te beperken. Jouw laadpaal installateur in Bern bevestigt het laadstation aan de muur of installeert het op een paal.

Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Doorgaans is iedere meterkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Soms moet er wel wat aangepast worden. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste elektrische voertuigen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De actuele EV’s vereisen een 3-fasen aansluiting. Dit kennen we ook als krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Bern zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De onkosten van deze installatieservice bedragen circa €1050. Belangrijk: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.

Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Laadkabel stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 is vooral te zien bij merken uit de Europese Unie. Een groot deel van de bekende elektrische auto’s in Bern beschikken over een type 2 aansluiting. Ook de openbare laadpunten in ons land hebben deze type 2 Mennekes stekker.

Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op je oprit. Iedere gemeente is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Zaltbommel heeft op dit moment geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een openbaar laadstation aan te vragen. Vraag daarbij gerust of het oplaadpunt vlakbij jouw huis kan komen. Voor extra info verwijzen we je naar www.zaltbommel.nl.

Plaats een reactie