Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Een gevolg is dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Je kunt dan beter kiezen voor een eigen laadpaal in Cothen aan huis. Via een laadstation van jezelf ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw BMW iX3 of bijvoorbeeld de Mercedes EQV 300 Lang. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is veel voordeliger. Op deze website lees je extra informatie over meerdere type laadpalen, geven we een duidelijk stappenplan en vind je de beste installateurs die werken in jouw gemeente.
- Met een eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
- Niet meer wachten bij een dure snellader.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, altijd 100% actieradius.
- Goedkoper autorijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Een slimme laadpaal aan huis is al te koop vanaf €905.
- Jouw eigen laadstation heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Inhoudsopgave
- Een eigen laadpaal voor thuis installeren
- Beste laadpaal installatiebedrijven Cothen vergelijken december 2024
- Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
- Publiek laadstation aanvragen via de gemeente Wijk bij Duurstede
- Overzicht met alle openbare oplaadpunten
- Laadpalen voor ondernemingen
- Meer informatie in onze FAQ met veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Cothen
Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Het opladen van de accu van een EV zoals bijvoorbeeld de Dacia Spring Electric kan op verschillende manieren. Een 100% eigen goedkope laadpaal Cothen kopen is iets wat we steeds meer zien. Nooit meer in de rij bij een laadstation en je hoeft niet onzeker te zijn over een volgeladen accu. Daarnaast is het een stuk goedkoper dan een laadstation in de omgeving. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de aanschaf en installatie van de paal en de stroomprijzen (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Alles wat je nodig hebt is een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal is nu handig voor mijn situatie? Hierbij bespreken we belangrijke aspecten om over na te denken voor laadpaal laten installeren in Cothen. Op deze website lees je ook meer over Elektrische autoverzekering.
Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Cothen kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Analyseer de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV (zo kun je besparen op de kabellengte).
1- of 3-fasen aansluitingen
Een 1-fase laadpaal werkt met de normale 230V aansluiting. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Elk adres beschikt over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadstation kan dus veel sneller een auto opladen. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt dan deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Cothen. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een eigen oplaadpunt aan huis
De goedkoopste oplossing en nooit meer in de rij bij een laadstation
Laadkabel: los of vast
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse stekker. Het pluspunt van de vastzittende kabel is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Wat hierbij ook handig is is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, tot wel 10 meter. Een negatief aspect is dat de levensduur van de kabel minder is door de (soms) slechte weersomstandigheden (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Wat je ook vaak ziet is dat het een rommelig geheel wordt. Daarbij kan het zijn dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.
Het gemak van een losse kabel (ofwel een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Je gebruikt namelijk de reguliere meegeleverde kabel. Tevens ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en gaat jouw kabel langer mee. Het belangrijkste nadeel is dat de drempel wat hoger wordt als jij de EV even snel wil bijladen. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Een losse kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? Dan ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Cothen.
Enkele of dubbele laadpaal
We onderscheiden twee soorten: één aansluiting of twee aansluitingen. Het onderscheid zit ‘m in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een enkele paal kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Erg handig als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Innovatieve toepassingen
Laadstations hebben doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder check jij meer info over slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
- Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
- Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
- Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
- Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.
Laadpaal installateur Cothen vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen laten een grote variatie zien. De kosten van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €875 en €3250. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan het totale laadvermogen van de installatie. Hoe meer vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Tevens onderscheiden we slimme systemen met innovatieve opties als Hub/Satellite die in aanschaf duurder zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Cothen. Laadpaal type Capaciteit Laadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 uur €510- €625 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,4 uur €535- €605 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €670- €795 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €870- €925
Goede merken
- EVBox:Vakkundige en gecertificeerde.
- Wallbox (wandlader): Met handige mobiele en Smartwatch-app.
- NewMotion: slimme laadservices voor thuis.
- Alfen: Een solide en hoogwaardig product voldoet aan strenge richtlijnen.
- Mennekes: Slimme Plug & Charge functionaliteit.
- EVhub: De beste prijs/kwaliteit verhouding in de markt.
- Webasto: Hoogwaardig en mooi vormgegeven laadstation.
- Ecotap: Eenvoudige bediening met start/stop knop.
- Blue Current: Geschikt voor 3,7 – 22 kW laden.
- Chargepoint: Koppeling aan eigen duurzame energieopwekking mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Slimme daltarief instellingen mogelijk.
- Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Meest compacte en gemakkelijke systeem.
- Alternatieve leveranciers: ABB, Eaton, Enovates, Delta, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Schneider Electric & Tritium, Efacec, Zaptec, Xcharge.
Prijzen voor installatie 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Cothen komen uit tussen de €330 en €1850. De prijs wordt bepaald door de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe groter het perceel, hoe meer er gegraven moet worden en hoe meer meters kabel er benodigd is.
Abonnementskosten laadpas
Hedendaags wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen zijn zo’n €7,50 (maandelijks).
- Inzicht in je laadsessies.
- Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
- Gast Tarief instellen.
- Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Vergelijk betrouwbare installatiebedrijven uit jouw gemeente.
Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De elektrische auto en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Op deze pagina vind je een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1130 km (maandelijks). Op basis daarvan checken we wat de verwachte kostenbesparing is. In ons geval gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Cothen):
- Benzine rijden 2024: €0,100/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,040/km
Aandrijving | Kosten p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,100 | €113,00 | €1356,00 |
Elektrisch rijden | €0,040 | €45,20 | €542,40 |
Besparing | €0,060 | €67,80 | €813,60 |
Laadpaal aanvragen gemeente Wijk bij Duurstede
Heb jij de beschikking over een EV, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? Je kunt dan een openbaar oplaadpunt in Cothen aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:
- Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
- Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een aanzienlijke actieradius.
In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente neemt een besluit over of en in welke omgeving de laadzuil geplaatst wordt. Ze onderzoeken aspecten zoals bereikbaarheid en parkeerdruk. Iedereen met een elektrische auto mag het gebruiken. Alle info is te vinden op www.wijkbijduurstede.nl. Hier lees je bovendien of er een subsidie mogelijk is. Veel Nederlandse gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Duurzaam rijden.
Kaart met openbare laadpunten (december 2024)
Laadstations in Cothen vind je op steeds meer plekken. Elke weggebruiker heeft de mogelijkheid daar te laden. Het is relatief wel duur. De prijzen schommelen tussen de €0,295 en €0,585 per kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In de afbeelding hieronder bekijk je de openbare laadstations in Cothen. Doorzoek daarnaast oplaadpunten en installatiebedrijven in Doorn, Elst, Uddel, Garderen en Hoevelaken.
Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)
Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is een extra stukje service richting klanten, bezoekers en personeel. Zoek je naar opties voor een bedrijfspand met minimaal 10 parkeerplaatsen? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er meerdere subsidieregelingen. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
- Bovendien kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het laden.
FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Een laadstation aan huis laten installeren, wat kost het?
Een eigen laadpaal aan huis inclusief installatie varieert qua prijs tussen de €925 & €2275. Het tarief hangt af van welk merk je kiest (additionele slimme functies), de laadcapaciteit, de afstand tussen meterkast en laadstation en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals een extra groep aanleggen.
Wat kost een auto thuis opladen?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan jouw huidige energieleverancier zoals Engie, NLE, Essent, Budget energie, Energiedirect en Vattenfall, Pure energie, Vandebron, PowerPeers. Over het algemeen niet meer dan €0,210 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,55 per 100 kilometer. Ter illustratie: een gemiddelde benzineauto kost circa €10,10 p/100 km. In combinatie met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. De gemiddelde EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Utrecht.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De installateur plaatst een aardlekautomaat en een nieuwe stroomgroep in de stroomvoorziening van je woning. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Via dit stroompunt legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. In overeenstemming met de specialist bereken je waar het station moet komen om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De laadpaal installateur in Cothen monteert ‘m in overleg tegen de muur of hij komt op een aparte paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Doorgaans is elke woning geschikt voor het laden van een elektrische auto. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Belangrijk is of de meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De vroegere modellen waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De huidige types hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Dit kennen we ook als krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Cothen kan dit uit handen nemen. De prijzen van deze service bedragen ongeveer €1075. Let op: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Laadkabel stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 zien we met name terug bij de Europese leveranciers. De bekende elektrische auto’s in Cothen beschikken over een type 2 aansluiting. Ook de openbare laadpunten in ons land zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Kan ik subsidie aanvragen als ik thuis een laadpaal plaats?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een eigen thuislaadpunt. Iedere regio is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Wijk bij Duurstede verstrekt momenteel geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt aanvragen of het oplaadpunt in de buurt van jouw woning kan komen. Voor meer info en aanvragen zie www.wijkbijduurstede.nl.