Laadpaal Garderen

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Dat heeft als gevolg dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een 100% eigen laadpaal in Garderen aan huis. Door middel van een laadstation van jezelf rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Polestar 2 of bijvoorbeeld de Tesla Model Y Long Range Performance. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en je hebt het snel terugverdiend. Op EVPlan.nl check je praktische informatie over betrouwbare type laadpalen, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit de buurt.

  • Dankzij een elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
  • Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
  • Altijd een volle accu, en dus een maximale actieradius.
  • Spotgoedkoop rijden als je ook kiest voor zonnepanelen.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis is er al vanaf €990.
  • Een laadstation op eigen grond heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Garderen

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het laden van een elektrisch voertuig als o.a. een Tesla Model 3 Standard Range Plus kan op verschillende manieren. Een eigen goedkope laadpaal Garderen kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Het werkt snel en veilig en je rijdt elke ochtend weg met een perfect opgeladen accu. Daarnaast is het een stuk voordeliger dan bij een laadpunt in de wijk. De kosten worden gevormd door de initiële aanschaf + installatie en de kosten van jouw eigen stroom (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen oprit of garage. Welk laadstation moet ik kiezen voor mij EV en woning? Verderop kan je aan de slag met belangrijke aspecten om over na te denken rondom laadpaal laten installeren in Garderen. Bekijk ook meer info over Onderhoud EV’s.

Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Garderen kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of je installeert het op een paal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Denk goed na over de afstand van jouw EV en de laadplek (zo kun je besparen op de kabellengte).

1-fase of 3-fasen station
Een 1-fase laadzuil werkt met de reguliere 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. In principe heeft elke woning sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. Een 3-fase laadzuil kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt eenvoudig de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Garderen. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.

Een eigen oplaadstation voor de deur?

Goedkoop en snel laden en nooit meer in de rij bij een laadstation

Losse of vaste laadkabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een kabel die afneembaar is. Het grootste gemak van een vastzittende kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Een ander pluspunt is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij EV-box tot wel 8 meter. Het minpunt is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat deze sneller nat wordt (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Een ander minpunt is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Ten derde noemen we nog even dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.

Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (net als een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Het laadproces doe je met de kabel die af-fabriek is geleverd. Overigens ziet het er wat netter uit en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Waar je op moet letten is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je wilt laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om daarna het geheel te connecten. Het station met een losse kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In dat geval hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Advies: probeer ook eens de snelladers in Garderen.

Advies: enkele of dubbele laadpaal
We onderscheiden twee soorten: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het verschil heeft te maken met het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 stekkeringang is geschikt om 1 voertuig op te laden, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Dit biedt uitkomst wanneer je 2 auto’s in bezit hebt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.

Slimme toepassingen
De huidige oplossingen hebben doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder tref jij meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.

  • Dynamic Load Balancing: beschermt tegen overbelasting van het energienetwerk.
  • Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
  • Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
  • Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
  • AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
  • Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.

Laadpaal installateur Garderen vergelijken

De tarieven van laadpalen zijn heel divers. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €700 tot +/- €3225. De kosten worden tot stand door o.a. het totale laadvermogen van de installatie. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Ook zijn er slimme palen met leuke features als Peak Shaving die een stukje prijziger zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Garderen.

Type laadpaalCapaciteitLaadtijdPrijzen
1-fase laadpaal3,7 kW11 uur€515- €605
1-fase laadpaal7,4 kW5,5 uur€515- €610
3-fase laadpaal11 kW3 – 5 uur€665- €765
3-fase laadpaal22 kW1,5 uur€845- €1070
Gemiddelde aanschafkosten laadpaal aan huis (excl. installatie).

Top systemen

  1. EVBox:Standaard 3 jaar garantie.
  2. Wallbox (wandlader): De beste manier van elektrisch opladen.
  3. NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
  4. Alfen: Robuuste, veilige en betrouwbare laadstations.
  5. Mennekes: Altijd inzicht in je laadgegevens via de App.
  6. EVhub: Optioneel integratie met slimme EVhub laadpas.
  7. Webasto: Degelijk en krachtig, gemaakt in Duitsland.
  8. Ecotap: Montage op paal of aan de wand, degelijk design.
  9. Blue Current: Geschikt voor 3,7 tot 22 kW laden.
  10. Chargepoint: Personalisering van laadstation mogelijk.
  11. Myenergi / Zappi: Veilig laden dankzij loadbalancing.
  12. Tesla Wall Connector: Aanpasbare vermogensniveaus, compatibel met elke netaansluiting.
  13. NRGkick: Het slimme mobiele laadstation.
  14. Overweeg ook: ABB, Enovates, Delta, Etrel, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Keba of Tritium, Efacec, Xcharge, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Prijzen voor installatie 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Garderen liggen tussen de €450 en €2150. Deze prijs komt tot stand door of er iets in de meterkast omgezet moet worden en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.

Heb ik een laadpas nodig?
Soms wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Je hoeft dit niet te nemen, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen zijn zo’n €5,50 op maandbasis.

  • Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
  • Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
  • Laat vrienden of buren ook bij jouw laadstation laden middels gastgebruik.
  • Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.

Laadpaal voor thuis kopen?

Check betrouwbare specialisten uit jouw omgeving.

Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?

Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. In de tabel hieronder illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1126 km per 4 weken. Op basis van dit gemiddelde verwachten we welke besparing er mogelijk is. In onze berekening gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Garderen):

  • Benzine rijden 2024: €0,135/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,047/km
TypeTarieven p/kmPer maandPer jaar
Benzine€0,135€152,01€1824,12
Elektrisch€0,047€52,92€635,06
Besparing€0,088€99,09€1189,06
Gemiddelde besparing van elektrisch rijden in juli 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Barneveld

Heb jij de beschikking over een EV, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Garderen aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:

  • Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
  • Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
  • Je bezit een elektrische of hybride auto met een noemenswaardige actieradius.

Als je aan deze voorwaarden voldoet zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente zal concluderen of en op welke plek de laadzuil gemonteerd wordt. Ze checken daarvoor facetten als bereikbaarheid en technische haalbaarheid. Elke EV-eigenaar kan het gebruiken. Meer informatie is beschikbaar gesteld op www.barneveld.nl. Hier lees je bovendien of er eventueel subsidie beschikbaar is. Veel gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Daar kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Blog over elektrisch rijden.

Openbare oplaadpunten zoeken (juli 2024)

Laadstations in Garderen zijn er veel. Elke laadpashouder heeft de mogelijkheid daar te laden. Let op: het is wel vrij prijzig. De kosten wisselen tussen de €0,260 en €0,565 p/kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In het onderstaande kaartje treft jij de openbare laadstations in Garderen. Check tevens oplaadpunten en leveranciers in Hoevelaken, Nijkerkerveen, Hierden, Stoutenburg Noord en Stoutenburg.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden garderen-3886

Laadpunten voor bedrijven en kantoren

Een laadpaal bij het bedrijfspand kan worden gebruikt door klanten, bezoekers en personeel. Betreft het een bedrijf met 10 parkeerplekken of meer? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
  • Daarbovenop kan je het laadpunt versneld terugverdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het opladen.


FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden

Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een laadpaal bij de woning inclusief installatie varieert qua prijs tussen de €1050 en €2125. Het tarief wordt bepaald door het type en model (softwarematige slimme functies), de laadcapaciteit, de afstand tussen meterkast en laadstation en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.

Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan jouw huidige energieleverancier zoals Energiedirect, Budget energie, NLE, Eneco, Essent en Oxxio, Pure energie, Vattenfall, Vandebron. Dit is nu ongeveer €0,225 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,55 per 100 kilometer. Ter illustratie: een benzine aangedreven auto kost je zo’n €10,40 p/100 km. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een reguliere EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Gelderland.

Hoe werkt de installatie?
De leverancier legt een aparte stroomgroep aan in de stroomkast in de woning. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Van dit stroompunt loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. Samen wordt besloten waar het laadpunt het beste kan komen om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De laadpaal installateur in Garderen zet het als wallbox tegen de muur of op een vrijstaande paal.

Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Uiteindelijk is iedere meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Belangrijk is of de meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De eerste elektrische voertuigen konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. Moderne elektrische auto’s kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. Dit kennen we ook als krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Garderen zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De kosten daarvoor zijn circa €1125. Belangrijk: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.

Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Laadkabel + stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 wordt met name toegepast bij de Europese leveranciers. Veruit de meest bekende elektrische auto’s in Garderen kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland hebben deze type 2 Mennekes stekker.

Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een eigen thuislaadpunt. Iedere regio kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Barneveld verschaft momenteel geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt daarbij het verzoek indienen of de laadzuil dichtbij jouw huis kan komen te staan. Bekijk ook www.barneveld.nl.

Plaats een reactie