Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Door deze trend zien we ook dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. De oplossing is een handige laadpaal in Stoutenburg Noord aan huis. Middels een laadstation op eigen terrein ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Skoda Enyaq iV 80 of jouw Renault Twingo Electric. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en het is erg goedkoop. Op deze pagina lees je praktische informatie over betrouwbare type laadstations, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers uit de buurt.
- Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
- Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, altijd een optimale actieradius.
- Autorijden zonder onkosten door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis schaf je al aan voor €920.
- Een thuis-laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Thema’s
- Een eigen laadpaal aan huis laten plaatsen
- Beste laadpaal leveranciers Stoutenburg Noord vergelijken oktober 2024
- Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
- Aanvragen openbaar laadstation elektrisch rijden gemeente Amersfoort
- Kaart met openbare oplaadpunten
- Laadpalen bij je bedrijf
- FAQ – Veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Stoutenburg Noord
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het laden van een elektrisch voertuig als onder andere de Mercedes EQA kan op diverse manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Stoutenburg Noord kopen is een goede investering. Het is gemakkelijk en snel en je rijdt elke ochtend weg met een 100% actieradius. Daarbovenop is het veel betaalbaarder dan onderweg laden. Wat betreft kosten heb je te maken met de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de stroom / verbruikskosten (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit of garage. Welke laadpaal past bij mijn auto en mijn situatie? Verderop bespreken we inhoudelijke informatie en tips voor laadpaal laten installeren in Stoutenburg Noord. Zie ook aanvullende informatie over Elektrische auto prive rijden.
Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Stoutenburg Noord kan op 2 manieren worden geplaatst. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of je bevestigt ‘m op een losse paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Bekijk altijd goed de afstand tussen de auto en de laadplek, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1-fase of 3-fasen station
Het 1-fase laadstation maakt gebruik van een standaard 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Elke meterkast beschikt over ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). De 3-fase installatie gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. De 3-fase installatie is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt gemakkelijk de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Stoutenburg Noord. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
Goedkoop laden en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: vast of los
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse stekker. Het pluspunt van een vaste kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Een ander voordeel is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat er door wind en regen water in kan komen (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Daarnaast kan het zijn dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Ook moet je opletten dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.
Het grote voordeel van een losse kabel (of een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Hiervoor gebruik je de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Daarnaast ziet het er niet zo chaotisch uit en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Het belangrijkste nadeel is dat je een stap extra moet uitvoeren als je even snel wilt laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een paal met een losse laadkabel werkt in de praktijk vaak het best. Koop je een nieuwe elektrische auto? In dat geval hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Stoutenburg Noord.
Enkel of dubbel laadstation
Men kan kiezen voor een enkele of een dubbele laadpaal. Het verschil heeft te maken met het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een enkele paal biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Ideaal wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Innovatieve functies
Laadstations hebben steeds vaker slimme laadfuncties. Bijgaand vind jij alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: automatische verdeling van het totaal beschikbare vermogen.
- Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
- Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
- Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
- Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.
Laadpaal installateur Stoutenburg Noord vergelijken
De prijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De prijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €825 tot +/- €3075. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van de laadcapaciteit van het station. Des te hoger het vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Tevens heb je de keuze uit slimme opladers met toffe snufjes als Peak Shaving die duurder zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Stoutenburg Noord. Type station Laadvermogen Laadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 uur €535- €640 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,4 uur €515- €645 3-fase laadpaal 11 kW 3,6 uur €670- €785 3-fase laadpaal 22 kW 1,7 uur €865- €1060
Populaire leveranciers
- EVBox:Veiligste manier van laden voor jouw auto en huis.
- Wallbox (wandlader): Krachtige oplader met verbluffend design.
- NewMotion: eenvoudige en toegankelijke systemen.
- Alfen: Dynamisch loadbalancen mogelijk dankzij slimme meter.
- Mennekes: Wereldwijde specialist voor industriële stekkervoorzieningen.
- EVhub: Stevige en krachtige laadpalen voor een scherpe prijs.
- Webasto: Eenvoudig in gebruik, supersnel laden.
- Ecotap: Gebruiksvriendelijke en uitgebreide Ecotap managementtool.
- Blue Current: Simpel en gemakkelijk bedienen.
- Chargepoint: Koppeling aan eigen duurzame energieopwekking mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Altijd en overal inzicht via de mobiele App.
- Tesla Wall Connector: Snelste oplaadsnelheid voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Compact systeem dat je overal naartoe kunt meenemen.
- Alternatieve leveranciers: ABB, Delta, Eaton, Etrel, Etrel, Keba, Schneider Electric , Flexicharge en Tritium, Xcharge, Zaptec, Efacec.
Installatietarieven 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Stoutenburg Noord schommelen tussen de € 320 en €2125. Dit hangt af van of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe langer deze afstand, hoe meer er uitgegraven moet worden en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.
Laadpas
Eventueel wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is geen vereiste, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement zijn circa €6,50 per maand.
- Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
- Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
- Laat vrienden of buren ook bij jouw laadstation laden middels gastgebruik.
- Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.
Een eigen laadpaal voor thuis?
Vind ervaren vakmannen uit jouw omgeving.
Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
Elektrisch rijden is financieel erg interessant. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. Onderstaand illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1122 kilometer per maand. Met dit gemiddelde als uitgangspunt becijferen we wat de verwachte kostenbesparing is. In onze begroting gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Stoutenburg Noord):
- Benzine rijden 2024: €0,115/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
Soort | Tarieven p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,115 | €129,03 | €1548,36 |
Elektrisch | €0,043 | €48,25 | €578,95 |
Besparing | €0,072 | €80,78 | €969,41 |
Laadpaal aanvragen gemeente Amersfoort
Rijd je elektrisch, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? Op dat moment kan jij een openbaar oplaadpunt in Stoutenburg Noord aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een minimale elektrische actieradius.
Mits je voldoet aan de eisen neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente zal concluderen of en waar precies de laadzuil geactiveerd wordt. Ze analyseren hiervoor facetten als vindbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Iedereen met een elektrische auto mag het gebruiken. Extra achtergrondinfo kun je terugvinden op www.amersfoort.nl. Hier kan je ook lezen of de gemeente subsidies verstrekt. Flink wat gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Op die site kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Bijtelling EV’s.
Kaart met openbare laadpunten (oktober 2024)
Laadstations in Stoutenburg Noord zijn aanwezig. Elke laadpashouder kan hier laden. De onkosten liggen daar wel hoger. De prijzen wisselen tussen de €0,300 en €0,570 p/kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In het onderstaande kaartje onderzoek jij de openbare laadstations in Stoutenburg Noord. Op deze site vind je ook laadmogelijkheden en installatiebedrijven in Stoutenburg, Hooglanderveen, Hoogland, De Glind en Achterveld.
Laadpunten voor bedrijven en kantoren
Een laadpaal bij uw bedrijf is heel praktisch voor bijv. personeel of bezoekers. Zoek je naar opties voor een kantoor of bedrijf met tenminste 10 parkeerplaatsen? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Bovendien kan je iets bijverdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het opladen.
Veelgestelde vragen (FAQ) over thuis elektrisch laden
Een laadstation aan huis laten installeren, wat kost het?
Een eigen laadpaal voor huis inclusief installatie zit zo tussen de €975 & €2375. De prijsindicatie wordt grotendeels bepaalt door af het soort laadsysteem (eventuele slimme functies), het totale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals een extra groep aanleggen.
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij je eigen energieleverancier zoals Energiedirect, Engie, Eneco, Budget energie, Essent en Pure energie, Vattenfall, Oxxio, PowerPeers. Over het algemeen niet meer dan €0,240 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €3,65 p/100 km. Ter illustratie: een doorsnee benzinewagen kost circa €9,55 p/100 km. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. De huidige EV eist 10 – 16 zonnepanelen om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Utrecht.
Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De vakman integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in de stroomvoorziening van je woning. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Van de stroomkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. In samenspraak met de vakman bepaal je waar het station moet komen om het graafwerk te beperken. De laadpaal installateur in Stoutenburg Noord monteert het als wallbox of op een losse paal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Uiteindelijk is elke woning geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Achterhaal of de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De vroegere modellen konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De actuele elektrische wagens kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. Dit kennen we ook als krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Stoutenburg Noord kan het allemaal juist aansluiten. De prijzen van deze service bedragen ongeveer €1075. Disclaimer: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel + stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 stekkers komen we tegen bij de merken die binnen de EU worden gemaakt. Veel beschikbare elektrische auto’s in Stoutenburg Noord kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een eigen thuislaadpunt. Iedere provincie heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Amersfoort biedt momenteel geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt vragen of de laadzuil niet al te ver van jouw woning kan komen te staan. Een verzoek indienen kan op www.amersfoort.nl.