Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Dit resulteert in het feit dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een handige laadpaal in Notter aan huis. Door gebruik te maken van een laadstation van jezelf ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Dacia Spring Electric + Audi e-tron S 55 quattro. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is erg goedkoop. Op deze pagina lees je waardevolle informatie over verschillende soorten laadstations, geven we een duidelijk stappenplan en kom je in contact met leveranciers en installateurs uit de buurt.
- Met een particuliere elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Niet afhankelijk van de beschikbaarheid van een openbare laadpaal.
- Elke dag opnieuw een volle accu, en dus een maximale actieradius.
- Extra goedkoop rijden wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
- Deze slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen voor €920.
- Jouw eigen laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.
Index
- Informatie over een laadpaal aan huis
- Beste laadpaal bedrijven Notter vergelijken december 2024
- Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
- Aanvragen openbaar laadstation elektrisch rijden gemeente Wierden
- Overzicht met alle openbare oplaadpunten
- Laadpalen voor ondernemingen
- Meer informatie in onze FAQ met veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Notter
Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Het opladen van een elektrisch voertuig als o.a. een Audi Q4 e-tron kan op diverse manieren. Een 100% eigen goedkope laadpaal Notter kopen is steeds meer in trek. Hij is altijd beschikbaar en je hebt dan elk moment van de dag een optimale actieradius. Evenzeer is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een openbaar laadstation in de wijk. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de aanschaf en installatie van de paal en de tarieven voor de elektriciteit (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een garage of eigen oprit. Welk laadstation is geschikt voor mijn EV en mijn woning/meterkast? Hierbij delen we tips en adviezen met betrekking tot laadpaal laten installeren in Notter. Of klik door voor meer informatie over Beste laadpassen.
Wallbox of laadpaal
Een laadstation Notter kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een vrijstaande paal. Verder zijn er geen verschillen. Houd rekening met de afstand tussen de auto en de laadplek, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1-fase of 3-fasen station
Het 1 fase systeem werkt met de normale 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Elke woning in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. Het 3-fase systeem is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Notter. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
Goedkoop laden en altijd verzekerd van een vrije plek
Vaste of losse laadkabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een losse stekker. Het grootste gemak van de vaste stekker is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Een ander pluspunt is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, vaak wel 6 – 8 meter. Het grote nadeel is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat er water in de kabel kan komen (tenzij je binnen laadt). Een ander nadeel is dat het een rommelig geheel wordt. Daarbij kan het zijn dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.
Het gemak van een losse kabel (ofwel een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Opladen kan altijd en overal met de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Daarbij heb je geen rommelige hangende kabels en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Een punt van kritiek is dat er een extra handeling vereist is als je jouw EV wilt laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een laadpaal zonder vaste kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Ga je een ander elektrische auto rijden? In dit geval hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Notter.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Jij kunt gaan voor één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil heeft te maken met hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een enkelvoudige paal kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Dit is praktisch wanneer je 2 auto’s in bezit hebt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Innovatieve toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben vaak ingebouwde slimme laadfuncties. Hieronder bekijk jij meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
- Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
- Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
- Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
- AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
- Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.
Laadpaal installateur Notter vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen zijn heel divers. De adviesprijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €700 t/m €3150. Het prijskaartje hangt met name af van de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Des te hoger het vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Daarnaast zijn er slimme stations met speciale mogelijkheden als Hub/Satellite die een stukje prijziger zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Notter. Soort laadstation Laadcapaciteit Laadtijd Prijs 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €510- €635 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €520- €610 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €660- €760 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 uur €875- €1040
Populaire systemen
- EVBox:De beste laadpaal voor thuis.
- Wallbox (wandlader): Hightech vermogen met een compacte omvang.
- NewMotion: ook veel opties voor zakelijke gebruikers.
- Alfen: Slimme functies tegen een aantrekkelijke prijs.
- Mennekes: Ruim aanbod laadzuilen, wandladers en kabels.
- EVhub: Optioneel integratie met slimme EVhub laadpas.
- Webasto: Volledig op afstand te beheren.
- Ecotap: Uniek ‘less is more’ design.
- Blue Current: Gemakkelijk te bedienen laadpunten.
- Chargepoint: Milieuvriendelijk en volledig recyclebaar systeem.
- Myenergi / Zappi: Veilig laden dankzij loadbalancing.
- Tesla Wall Connector: Model X, Model S en Model 3 laden met verschillende stroomsterkten.
- NRGkick: 10 keer sneller dan standaard stopcontactladers.
- Alternatieven: ABB, Etrel, Eaton, Enovates, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Keba en Tritium, Xcharge, Circontrol, Zaptec.
Installatietarieven 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Notter variëren van €360 en plus minus €1800. Dit hangt vooral af van een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe groter de te overbruggen afstand, des te meer graafwerk er bij komt kijken en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Heb ik een laadpas nodig?
Steeds vaker wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Dit is niet verplicht, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement zijn zo’n €6,25 p/maand.
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- Automatische verrekening werkgever.
- Gastgebruik toestaan.
- Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Vind ervaren deskundigen uit jouw gemeente.
Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?
Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Op deze pagina kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1066 kilometer op maandbasis. Met dit getal berekenen we wat de verwachte kostenbesparing is. In onze berekening kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Notter):
- Benzine rijden 2024: €0,130/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,046/km
Type | Kosten p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,130 | €138,58 | €1662,96 |
Elektrisch rijden | €0,046 | €49,04 | €588,43 |
Besparing | €0,084 | €89,54 | €1074,53 |
Laadpaal aanvragen gemeente Wierden
Heb je een EV, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? In die situaties mag je een openbaar oplaadpunt in Notter aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.
Mits je voldoet aan de eisen wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente zal concluderen of en op welke locatie de laadzuil werkzaam zal worden. Hierbij bekijken zij zaken als toegankelijkheid en of het technisch kan. Elke bewoner kan hier gebruik van maken. Updates en informatie kan je bekijken op www.wierden.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of de gemeente subsidies verstrekt. Het merendeel van de gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Via deze website kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Goedkoopste laadpaal.
Lijst met openbare laadpunten (december 2024)
Laadstations in Notter kan je op meer en meer plekken vinden. Iedere EV-bezitter kan daar gebruik van maken. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De prijzen lopen uiteen tussen de €0,245 – €0,570 per kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In het onderstaande kaartje bekijk jij de openbare laadstations in Notter. Doorzoek daarnaast oplaadpunten en installatiebedrijven in Nutter, Oud Ootmarsum, Agelo, Lattrop-Breklenkamp en Tilligte.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij uw bedrijf is een extra stukje service richting je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Heb je een locatie met minimaal 10 parkeerplaatsen? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. verschillende subsidieregelingen. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Bovendien kan je iets bijverdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het opladen.
De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Een laadstation aan huis laten installeren, wat kost het?
Een eigen laadpaal voor huis inclusief plaatsing varieert kostentechnisch tussen de €1000 & €2125. De definitieve prijs wordt bepaald door het type en model (met of juist zonder slimme functies), de laadcapaciteit, het aantal benodigde kabelmeters en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals een extra groep aanleggen.
Wat kost een auto thuis opladen?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. Je rekent de kilowattuurprijs af bij je eigen energieleverancier zoals Engie, Energiedirect, Budget energie, Essent, Eneco en Pure energie, Vattenfall, PowerPeers, Oxxio. Gemiddeld is dat +/- €0,210 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €4,20 p/100 km. Even om te vergelijken: een benzine aangedreven auto kost je zo’n €10,00 p/100 km. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De huidige EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Overijssel.
Hoe werkt de installatie?
De leverancier legt een aparte stroomgroep aan in de stroomkast in de woning. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Vanaf de meterkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. Samen met de installateur overleg je wat de meest efficiënte route is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De gecertificeerde laadpaal installateur in Notter monteert het als wallbox of op een montagepaal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Doorgaans is elke meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Bekijk vooraf wel of je meterkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste elektrische voertuigen konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De actuele auto’s worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Notter zal al dit werk voor je oplossen. De onkosten van deze installatieservice bedragen circa €975. Belangrijk: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Laadkabel + stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij de Europese merken. De favoriete elektrische auto’s in Notter kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland beschikken over type 2 (Mennekes).
Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Iedere provincie vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Wierden verschaft op dit ogenblik geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Het alternatief is om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of het openbare laadpunt dichtbij jouw huis kan komen te staan. Voor extra info verwijzen we je naar www.wierden.nl.