Laadpaal Nutter

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden zien we steeds meer. Hierdoor zien we ook dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een privé laadpaal in Nutter aan huis. Met behulp van een zelfvoorzienend laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw MG ZS EV & Renault Zoe ZE50 R135. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Op deze website tref je waardevolle informatie over populaire laadpalen, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit jouw omgeving.

  • Met een eigen elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
  • Niet afhankelijk van de beschikbaarheid van een openbare laadpaal.
  • Altijd een volle accu, en dus een maximale actieradius.
  • Goedkope kilometer-tarieven door te laden op je eigen zonnepanelen.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis bestel je al vanaf €950.
  • Een laadstation op eigen grond heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Nutter

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Jouw elektrische auto opladen zoals een Hyundai Kona Electric 64 kWh gaat steeds eenvoudiger. Een slimme eigen goedkope laadpaal Nutter kopen is steeds meer in trek. Je kunt eenvoudig laden en je bent altijd verzekerd van een volgeladen accu. Ook is het vele malen goedkoper dan een openbaar laadpunt. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de laadpaal zelf, de installatiekosten en de verbruikskosten (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal past bij mij EV en woning? Hieronder bieden wij een aantal kooptips omtrent laadpaal laten installeren in Nutter. Op deze website lees je ook meer over Laadpassen vergelijken.

Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Nutter kun je op twee wijzen aanbrengen. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een stevige paal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Houd rekening met de afstand tussen de auto en de laadplek (zo kun je besparen op de kabellengte).

1-fase of 3-fasen systeem
Een 1-fase laadpaal kan laden met de normale 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Iedere woning heeft ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Een 3-fase laadstation kan maar liefst 3x 230V leveren. Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. Een 3-fase laadpaal kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt dan dit laten aanleggen door een elektricien in Nutter. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.

Een oplaadstation aan huis

Voordelig opladen en nooit meer wachten op een vrije plek

Vaste of losse laadkabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een kabel die afneembaar is. Het gemak van een vaste kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Wat hierbij ook handig is is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, tot wel 8 meter. Het grote nadeel is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat er door wind en regen water in kan komen (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Wat je ook vaak ziet is dat het wat rommelig oogt. Tenslotte moet je er rekening mee houden dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.

Het handige van een losse kabel (net als socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Opladen kan altijd en overal met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Ook oogt het een stuk georganiseerder en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Waar je op moet letten is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een paal met een losse laadkabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Koop je een nieuwe elektrische auto? Dan ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Nutter.

Verschil enkele en dubbele laadpaal
Er zijn 2 mogelijkheden: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het onderscheid zit ‘m in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een enkele paal kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Dit is praktisch wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of voor zakelijke doeleinden.

Smart functies
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf tref jij extra details over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.

  • Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
  • Peak shaving: een maximale capaciteit instellen voor alle laadstations.
  • Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
  • Gebarenherkenning: je hebt geen pasje, tag of sleutel nodig om een sessie te starten of stoppen.
  • AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
  • Abonnementen & Laadpas: eenvoudig jouw laadpaal openstellen voor derden.

Laadpaal installateur Nutter vergelijken

De tarieven van laadpalen variëren enorm. De investering van een laadstation voor thuis ligt tussen de €675 en €3075. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door het vermogen van de laadpaal. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Verder onderscheiden we slimme opladers met innovatieve features als Peak Shaving die een grotere investering vereisen. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Nutter.

Type laadpaalLaadcapaciteitLaadtijdPrijs
1-fase laadpaal3,7 kW10,8 uur€525- €620
1-fase laadpaal7,4 kW5,6 uur€510- €605
3-fase laadpaal11 kW4 uur€685- €785
3-fase laadpaal22 kW1,5 – 2 uur€830- €1060
Kosten van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Populaire systemen

  1. EVBox:Altijd automatische software-updates.
  2. Wallbox (wandlader): Met handige mobiele en Smartwatch-app.
  3. NewMotion: ook veel opties voor zakelijke gebruikers.
  4. Alfen: Voor iedere elektrische auto.
  5. Mennekes: Sterk, duurzaam en efficiënt.
  6. EVhub: Aantrekkelijk design, stevig en relatief goedkoop.
  7. Webasto: Slimme technologie in een slank design laadstation.
  8. Ecotap: Met slimme functies als Smart Grid en Load Balancing.
  9. Blue Current: Simpel en gemakkelijk bedienen.
  10. Chargepoint: Geschikt voor alle typen elektrische auto’s.
  11. Myenergi / Zappi: Altijd en overal inzicht via de mobiele App.
  12. Tesla Wall Connector: Betaalbaar en geschikt voor Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Flexibel en eenvoudig de laadstroom aanpassen.
  14. Andere mogelijkheden: ABB, Delta, Eaton, Enovates, Etrel, Schneider Electric , Keba, Hypercharger of Tritium, Efacec, Zaptec, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatieprijzen 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Nutter liggen tussen de €360 & €1825. De prijs wordt bepaald door een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.

Abonnementstarieven laadpassen
Steeds vaker wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Dit is geen vereiste, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van een laadpaal abonnement bedragen ongeveer €7,25 per maand.

  • Online inzicht in laadsessies.
  • De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
  • Zelf een kWh-prijs instellen voor gastgebruik.
  • Profiteer van 24/7 service en updates.

Een goedkope laadpaal voor thuis?

Zoek ervaren verkooppunten uit jouw regio.

Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?

Elektrisch rijden is financieel erg interessant. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. In de tabel hieronder hebben wij een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1065 km op maandbasis. Op basis daarvan begroten we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. In onze berekening zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Nutter):

  • Benzine rijden 2024: €0,125/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,045/km
AandrijvingPrijzen p/kmP/maandP/jaar
Benzine rijden€0,125€133,13€1597,50
Elektrisch rijden€0,045€47,93€575,10
Besparing€0,080€85,20€1022,40
Kosten elektrisch vs benzine rijden in oktober 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Dinkelland

Rijd je elektrisch, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? Je kunt dan een openbaar oplaadpunt in Nutter aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:

  • Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
  • Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
  • De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een minimale elektrische actieradius.

Zodra je voldoet aan deze criteria bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente beslist uiteindelijk of en op welke plek de laadzuil gemonteerd wordt. Ze checken daarvoor facetten als zichtbaarheid en technische haalbaarheid. Elke inwoner mag gebruik maken van het oplaadpunt. Updates en informatie is ook te lezen op www.dinkelland.nl. Daar lees je ook of je een subsidie kunt krijgen. Veel Nederlandse gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Via deze website kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Stekkers.

Openbare oplaadpunten in de regio (oktober 2024)

Laadstations in Nutter nemen in rap tempo toe. Elke laadpashouder kan daar gebruik van maken. De onkosten liggen daar wel hoger. De prijzen variëren tussen de €0,260 tot €0,550 p/kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In onze maps kaart check je de openbare laadstations in Nutter. Op deze site vind je ook laadplekken en verkopers in Oud Ootmarsum, Agelo, Lattrop-Breklenkamp, Tilligte en Ootmarsum.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden nutter-7638

Laadpunten voor bedrijven

Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is relevant voor bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Gaat het om een bedrijfspand met minimaal 10 parkeerplaatsen? Op basis van de huidige wetgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van meerdere subsidieregelingen. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
  • Tevens kan je iets bijverdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het opladen.


Informatie over thuis elektrisch laden

Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een privé laadpaal aan huis met daarbij de installatie zit zo tussen de €900 & €2250. De definitieve prijs komt tot stand door welk merk je kiest (met of juist zonder slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en laadstation en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.

Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. Je rekent de kilowattuurprijs af bij je eigen energieleverancier zoals Eneco, Budget energie, Engie, Energiedirect, Essent en Oxxio, Vandebron, PowerPeers, Pure energie. Over het algemeen niet meer dan €0,225 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €3,80 per 100 kilometer. Ter vergelijking: een doorsnee benzinewagen kost circa €9,75 per 100 kilometer. Als je laadt met eigen zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een reguliere EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Overijssel.

Hoe wordt het geïnstalleerd?
De specialist legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in de stroomkast in de woning. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Van de stroomkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. Samen met de monteur bespreek je waar het laadpunt het beste kan komen om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. Jouw laadpaal installateur in Nutter zet het als wallbox tegen de muur of op een speciale paal.

Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Al met al is iedere meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Hierbij is van belang of de woning met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De vroegere modellen kon men nog opladen op 220V (1-fase). Nieuwere auto’s kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. We spreken ook wel over krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Nutter kan dit uit handen nemen. De tarieven hiervan bedragen circa €1100. Bedenk wel: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.

Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Laadkabels / stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 wordt gebruikt door merken uit Europa. Veel van de bekende elektrische auto’s in Nutter dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook vrijwel alle openbare laadpunten kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.

Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere regio heeft een eigen beleid. De gemeente Dinkelland verschaft op dit moment geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt aanvragen of het openbare laadpunt nabij jouw woning geïnstalleerd kan worden. Zie ook www.dinkelland.nl.

Plaats een reactie