Laadpaal Weert

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden zien we steeds meer. Daarbij komt ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Het is dan mogelijk om te gaan voor een handige laadpaal in Weert aan huis. Op basis van een privé laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Hyundai Kona Electric 64 kWh + Byton M-Byte 95 kWh 4WD. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en de kWh prijs is voordeliger. Op dit portaal bekijk je handige informatie over populaire type laadstations, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers uit de buurt.

  • Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
  • Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
  • Elke ochtend beginnen met een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
  • Goedkope kilometer-tarieven op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis is er al vanaf €905.
  • Jouw eigen laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Weert

Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Het opladen van de accu van een EV zoals de Volvo XC40 P8 AWD Recharge kan op verschillende manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Weert kopen is een uitstekend idee. Het is ontzettend handig in gebruik en je hoeft niet onzeker te zijn over een goed geladen accu. Ook is het stukken betaalbaarder dan onderweg laden. De kosten bestaan uit: de aanschaf en installatie van de paal en de tarieven voor de elektriciteit (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Het enige wat je nodig hebt is een garage of eigen oprit. Welke laadpaal past bij mij EV en woning? Hieronder bespreken we tips en adviezen met betrekking tot laadpaal laten installeren in Weert. Zie ook aanvullende informatie over Alle elektrische auto’s.

Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Weert kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Bekijk kritisch hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats (zo kun je besparen op de kabellengte).

1-fase of 3-fasen installatie
De 1-fase variant kan laden met de reguliere 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Elke meterkast beschikt over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Het maximale laadvermogen is 11 kW. Een 3-fase laadpaal heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt tegen geringe kosten de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Weert. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.

Een eigen oplaadstation voor de deur?

Goedkoop en snel laden en nooit meer wachten op een vrije plek

Losse of vaste laadkabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een afneembare kabel. Het gemak van een vastzittende kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Een ander voordeel is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat deze sneller nat wordt (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Een ander nadeel is dat het er wat rommelig bij hangt. Bovendien noemen we nog even dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.

Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (net als socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Je pakt namelijk de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Daarbij ziet het er wat netter uit en blijft de kabel langer goed. Het belangrijkste nadeel is dat er een extra stap is als je gaat laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, daarna sluit je ‘m aan. Een paal met een losse laadkabel is doorgaans toch praktischer. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In zo’n geval hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Advies: probeer ook eens de snelladers in Weert.

Verschil enkele en dubbele laadpaal
Je hebt de keuze uit een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 ingang heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Dit is praktisch voor huishoudens met 2 EV’s maar ook voor bedrijven en kantoren.

Innovatieve functies
Laadstations hebben doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. Hieronder bekijk je extra details over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.

  • Dynamic Load Balancing: voorkom stroomuitval als je je auto oplaadt.
  • Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
  • Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
  • Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
  • AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
  • Abonnementen & Laadpas: houd overzicht over jouw laadstation(s) en laadsessies.

Laadpaal installateur Weert vergelijken

De kosten van laadpalen zijn heel divers. De kosten van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €650 tot €3200. De aanschafkosten hangen vooral af van de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe meer vermogen, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Bovendien zijn er allerlei slimme systemen met toffe mogelijkheden als Autostart die een stukje prijziger zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Weert.

Type laadstationVermogenLaadtijdOnkosten
1-fase laadpaal3,7 kW11 – 12 uur€525- €610
1-fase laadpaal7,4 kW5 uur€500- €605
3-fase laadpaal11 kW4,5 uur€680- €790
3-fase laadpaal22 kW1,5 – 2 uur€855- €925
Gemiddelde aanschafkosten laadpaal aan huis (excl. installatie).

Betrouwbare systemen

  1. EVBox:Veiligste manier van laden voor jouw auto en huis.
  2. Wallbox (wandlader): Hightech vermogen met een compacte omvang.
  3. NewMotion: toegang tot 180.000 openbare laadpunten in 35 landen.
  4. Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van de laadkosten.
  5. Mennekes: Sinds 2014 de standaardstekker voor EV’s in Europa.
  6. EVhub: De beste prijs/kwaliteit verhouding in de markt.
  7. Webasto: Flexibele laadoplossing voor thuis, bedrijf en VVE’s.
  8. Ecotap: Thuisladers met Load Balancing.
  9. Blue Current: Gecertificeerd laadpunt en voldoet aan alle Nederlandse veiligheidsnormen.
  10. Chargepoint: Koppeling aan eigen duurzame energieopwekking mogelijk.
  11. Myenergi / Zappi: Dankzij Loadbalancing blijven apparaten in huis altijd functioneren.
  12. Tesla Wall Connector: De beste keuze voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: De perfecte oplossing om te laden op de camping.
  14. Alternatieve leveranciers: ABB, Delta, Eaton, Etrel, Etrel, Hypercharger, Keba, Schneider Electric & Tritium, Xcharge, Circontrol, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Prijzen voor installatie 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Weert bedragen tussen de €390 en ongeveer €2150. Deze prijs komt tot stand door of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer er uitgegraven moet worden en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.

Abonnementskosten laadpas
Tegenwoordig wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen bedragen zo’n €3,50 per maand.

  • Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
  • Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
  • Laat vrienden of buren ook bij jouw laadstation laden middels gastgebruik.
  • Profiteer van 24/7 service en updates.

Een goedkope laadpaal voor thuis?

Vergelijk erkende installatiebedrijven uit jouw streek.

Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden

Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie hebben een korte terugverdientijd. In de tabel hieronder vind je een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1093 km op maandbasis. Met dit aantal kilometers begroten we wat de verwachte kostenbesparing is. In het rekenvoorbeeld gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Weert):

  • Benzine rijden 2024: €0,115/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,045/km
SoortTarieven p/kmP/maandPer jaar
Benzine€0,115€125,70€1508,34
Elektrisch€0,045€49,19€590,22
Besparing€0,0700€76,51€918,12
Mogelijke besparing dankzij elektrisch rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Weert

Heb jij de beschikking over een EV, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? In die situaties mag je een openbaar oplaadpunt in Weert aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:

  • Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
  • Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
  • Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een noemenswaardige actieradius.

Op het moment dat jij hieraan voldoet bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente beslist uiteindelijk of en op welke plek de laadzuil werkzaam zal worden. Ze onderzoeken relevante zaken als bereikbaarheid en of het technisch kan. Iedereen kan terecht bij dit oplaadpunt. Alle details is te vinden op www.weert.nl. Daar kom je er ook achter of er een subsidie mogelijk is. Veel Nederlandse gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Daar kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Beste laadpassen.

Overzicht met openbare oplaadpunten (april 2024)

Laadstations in Weert zijn aanwezig. Elke weggebruiker kan terecht bij deze punten. Let op: het is wel vrij prijzig. De kosten bedragen tussen de €0,260 tot wel €0,600 p/kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In het onderstaande kaartje bekijk jij de openbare laadstations in Weert. Check tevens laadmogelijkheden en installateurs in Peel en Maas, Beesel, Venlo, Horst aan de Maas en Bergen Limburg.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden weert-6003

Zakelijke laadpunten

Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor kan worden gebruikt door je personeel en relaties. Bekijk je de mogelijkheden voor een gebouw met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Op basis van de huidige wetgeving moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. meerdere subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, met name interessant voor startende ondernemers.
  • Bovendien verdient een zakelijke laadpaal zich terug door externe gebruikers te laten betalen voor het opladen.


Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden

Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Een particulier laadpaal voor huis inclusief installatie kost +/- tussen de €975 – €2150. De definitieve prijs wordt bepaald door welk merk je kiest (eventuele slimme functies), de laadcapaciteit, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.

Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan jouw vaste energieleverancier zoals Energiedirect, Budget energie, NLE, Eneco, Essent en Oxxio, Pure energie, Vattenfall, Vandebron. Rekenen op zo’n €0,225 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,75 per 100 kilometer. Vergeet niet: een doorsnee benzinewagen kost om en nabij de €9,90 per 100 kilometer. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een basis EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Limburg.

Hoe werkt de installatie?
De installateur legt een nieuwe stroomgroep aan in je stroomkast. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Van dit stroompunt vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. In samenspraak met de vakman bepaal je waar de laadpaal wordt geplaatst om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De laadpaal installateur in Weert plaatst het als wallbox aan de muur of op een paal.

Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Uiteindelijk is elke meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Hierbij is van belang of de woning is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste elektrische voertuigen kon men nog opladen op 220V (1-fase). Moderne elektrische wagens vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. Dit kennen we ook als krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Weert zal al dit werk voor je oplossen. De tarieven hiervan bedragen ongeveer €975. Bedenk wel: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.

Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers van laadkabels heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 stekkers komen we tegen bij merken uit Europa. Veel favoriete elektrische auto’s in Weert beschikken over een type 2 aansluiting. Ook openbare laadpalen in Nederland zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).

Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Iedere gemeente kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Weert biedt momenteel geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of het openbare laadpunt nabij jouw woning geïnstalleerd kan worden. Voor meer info en aanvragen zie www.weert.nl.


Alle plaatsen in deze gemeente

Plaats een reactie