Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Door deze trend zien we ook dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. De oplossing is een eigen laadpaal in Stramproy aan huis. Dankzij jouw eigen laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Volkswagen ID.3 Pure of jouw Lucid Air Pure. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en je hebt het snel terugverdiend. Hier lees je extra informatie over velerlei soorten laadstations, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk bij jou in de regio.
- Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
- Elke dag opnieuw een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Autorijden zonder onkosten als je ook kiest voor zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis is er al voor €910.
- Een particulier laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Onderwerpen
- Een eigen laadpaal aan huis laten plaatsen
- Beste laadpaal aanbieders Stramproy vergelijken december 2024
- Klik hier voor jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
- Een laadstation voor jouw EV in de openbare ruimte aanvragen bij de gemeente Weert
- Openbare oplaadpunten in de omgeving
- Laadpalen voor kantoor
- FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Stramproy
Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het opladen van jouw EV zoals bijv. een Dacia Spring Electric is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een extra goedkope laadpaal Stramproy kopen is iets wat we steeds meer zien. Hij is altijd beschikbaar en je hoeft niet onzeker te zijn over een goed geladen accu. Daarbij is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een laadstation in de omgeving. De kosten worden gevormd door de aanschaf en installatie van de paal en de verbruikskosten (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Het enige wat je nodig hebt is een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn voertuig en mijn woning? In onze keuzehulp bespreken we een aantal kooptips rondom laadpaal laten installeren in Stramproy. Op EVplan.nl lees je ook meer over Betrouwbare laadpassen.
Laadpaal of wallbox
Een laadstation Stramproy kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of op een paal. Verder zijn er geen verschillen. Houd rekening met de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1-fase of 3-fasen station
Een 1-fase laadzuil werkt met de standaard 230 voltage. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Elke woning in Nederland heeft ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). De 3-fase variant kan maar liefst 3x 230V leveren. Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen per uur. Het 3-fase systeem kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt eenvoudig deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Stramproy. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
De goedkoopste oplossing en nooit meer wachten op een vrije plek
Losse of vaste laadkabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een afneembare/losse kabel. Het pluspunt van de vaste variant is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Verder is het zo dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij EV-box tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Een ander minpunt is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Daarbij is het in de praktijk zo dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Het gemak van een losse kabel (net als socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Het opladen gebeurt namelijk met de kabel die af-fabriek is geleverd. Verder oogt het minder rommelig en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Waar je op moet letten is dat er een extra handeling vereist is als je de accu gaat opladen. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Het station met een losse kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In dit geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Stramproy.
Enkel of dubbel laadstation
Er zijn 2 opties: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een enkelvoudige paal is geschikt om 1 voertuig op te laden, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Heel erg praktisch wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of voor zakelijke doeleinden.
Slimme functies
De huidige oplossingen hebben doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. Hierbij tref je extra uitleg over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat de stroom uitvalt.
- Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
- Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
- Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
- Abonnementen & Laadpas: eenvoudig jouw laadpaal openstellen voor derden.
Laadpaal installateur Stramproy vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De investering van een laadstation voor thuis ligt tussen de €725 t/m €3275. De prijs wordt bepaald door het totale laadvermogen van de installatie. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Tevens onderscheiden we slimme palen met toffe functies als gezichtsherkenning die een hogere verkoopprijs hebben. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Stramproy. Laadstation type Vermogen Laadtijd Prijs 1-fase laadpaal 3,7 kW 12 uur €550- €640 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €510- €610 3-fase laadpaal 11 kW 3,6 uur €685- €785 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 uur €880- €1070
Top systemen
- EVBox:Standaard 3 jaar garantie.
- Wallbox (wandlader): Geavanceerd design en maximale flexibiliteit.
- NewMotion: ook veel opties voor zakelijke gebruikers.
- Alfen: Voor iedere elektrische auto.
- Mennekes: Comfortabel, slim en veilig je elektrische auto opladen.
- EVhub: Betaalbare no-nonsense laadstations voor de particulier.
- Webasto: Populaire Pure en Live modellen scherp geprijsd.
- Ecotap: Uniek ‘less is more’ design.
- Blue Current: Geschikt voor 3,7 tot 22 kW laden.
- Chargepoint: Zeer eenvoudig te bedienen laadstation.
- Myenergi / Zappi: Veilig laden dankzij loadbalancing.
- Tesla Wall Connector: Speciaal voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Een unieke mobiele oplader met bluetooth.
- Andere opties: ABB, Eaton, Enovates, Etrel, Etrel, Schneider Electric , Keba, Flexicharge of Tritium, Zaptec, Xcharge, Efacec.
Prijzen voor installatie 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Stramproy komen uit tussen de €390 – €2050. Dit wordt grotendeels bepaalt door een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Des te groter deze afstand is, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Abonnementstarieven laadpassen
Vaak wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Het is absoluut niet verplicht, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal zijn zo’n €2,50 per maand.
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
- Eventueel kun je andere EV-bezitter bij jou laten laden.
- Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Zoek betrouwbare leveranciers die werken in je omgeving.
Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. In het onderstaande gedeelte bieden wij een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1030 kilometer per 4 weken. Hiermee verwachten we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. Hierbij gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Stramproy):
- Benzine rijden 2024: €0,145/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,049/km
Aandrijving | Tarieven p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,145 | €149,35 | €1792,20 |
Elektrisch rijden | €0,049 | €50,47 | €605,64 |
Besparing | €0,096 | €98,88 | €1186,56 |
Laadpaal aanvragen gemeente Weert
Heb je een EV, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Stramproy aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:
- Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
- In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
- Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een minimale actieradius.
Zodra je voldoet aan deze criteria zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente geeft aan of en op welke plek de laadzuil komt te staan. Daarbij bekijkt de gemeente invalshoeken zoals bereikbaarheid en of het technisch kan. Elk huishouden mag gebruik maken van het oplaadpunt. Meer informatie is ook te lezen op www.weert.nl. Hier lees je bovendien of er eventueel subsidie beschikbaar is. Het merendeel van de gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Via deze website kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Voordeligste laadpaal.
Kaart met openbare laadpunten (december 2024)
Laadstations in Stramproy nemen in rap tempo toe. Iedereen kan daar gebruik van maken. Het is relatief wel duur. De prijzen wisselen tussen de €0,250 tot €0,565 p/kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In het volgende schema onderzoek je de openbare laadstations in Stramproy. Doorzoek daarnaast laadmogelijkheden en leveranciers in Kelpen-Oler, Ospel, Nederweert-Eind, Sterksel en Gastel.
Zakelijke laadpunten
Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is een prettige service voor bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Bezit je een locatie met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Daarnaast kan je het laadpunt versneld terugverdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het laden.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Een laadpaal voor thuis en laten installeren varieert qua prijs tussen de €775 – €2550. De prijsindicatie hangt vooral af van het model laadzuil (eventuele slimme functies), het totale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij je eigen energieleverancier zoals Eneco, NLE, Engie, Essent, Budget energie en Vattenfall, Vandebron, Pure energie, Oxxio. Dat is doorgaans zo’n €0,250 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €3,70 p/100 km. Om een indicatie te geven: een normale auto op benzine komt uit op zo’n €9,70 per 100 kilometer. Als je het integreert met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De huidige EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Limburg.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De monteur legt een aparte stroomgroep aan in het centrale stroompunt in je huis. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Vanaf de meterkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. Samen wordt besloten waar het laadpunt het beste kan komen om de werkzaamheden binnen de perken te houden. De laadpaal installateur in Stramproy monteert ‘m in overleg tegen de muur of op een vrijstaande paal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Meestal is iedere meterkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Soms moet er wel wat aangepast worden. Belangrijk is of de meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De vroegere modellen werden geladen op 220V (1-fase). Nieuwere elektrische voertuigen worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Dit komt neer op krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Stramproy kan dit allemaal regelen. De onkosten van deze installatieservice bedragen circa €900. Disclaimer: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Laadkabel stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij de merken die binnen de EU worden gemaakt. Veel van de populaire elektrische auto’s in Stramproy dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) beschikken over type 2 (Mennekes).
Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke gemeente is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Weert verstrekt momenteel geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Je kunt wel een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt specifiek verzoeken of het laadpunt dichtbij jouw huis kan komen. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.weert.nl.