Laadpaal Gastel

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Dit resulteert in het feit dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Het alternatief is een slimme laadpaal in Gastel aan huis. Met behulp van jouw eigen laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw BMW iX3 + Tesla Model X Long Range Plus. Niet meer wachten op een vrije plek en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Op deze website check je handige informatie over geschikte type laadstations, geven we een duidelijk stappenplan en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit jouw omgeving.

  • Met een particuliere elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
  • Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
  • In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, en dus een maximale actieradius.
  • Nog voordeliger rijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
  • Deze slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen voor €980.
  • Een privé laadstation aan huis heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Gastel

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Jouw elektrische auto opladen zoals bijv. een Audi Q4 Sportback e-tron kan op verschillende manieren. Een eigen goedkope laadpaal Gastel kopen is een goede investering. Je kunt eenvoudig laden en je bent altijd verzekerd van een goede actieradius. Daarnaast is het vele malen goedkoper dan een openbaar laadpunt. De kosten worden gevormd door de initiële aanschaf + installatie en de stroomprijzen (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Het enige wat je verder moet hebben is een garage of eigen oprit. Welk laadstation is geschikt voor mijn situatie? Op deze pagina delen we belangrijke aspecten om over na te denken m.b.t. laadpaal laten installeren in Gastel. Op deze website lees je ook meer over Duurzame mobiliteit.

Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Gastel kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een montagepaal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Check de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation om lange dure laadkabels te vermijden.

1-fase of 3-fasen station
De 1 fase aansluiting is compatibel met de doorsnee 230V aansluiting. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Elke woning in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase variant maakt gebruik van krachtstroom (400V). Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadpaal kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt gemakkelijk de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Gastel. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.

Een privé oplaadpaal voor je huis?

Goedkoop en snel laden en nooit meer in de rij bij een laadstation

Losse of vaste laadkabel
Je hebt de opties voor een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een verplaatsbare kabel. Het gemak van een vaste kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Verder is het zo dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij EV-box tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel vaker gereinigd moet worden door de (soms) slechte weersomstandigheden (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Daarnaast kan het zijn dat het er wat rommelig bij hangt. Als laatste moet je er rekening mee houden dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.

Het gemak van een losse kabel (net als een socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Daarvoor neem je de stekker die je in de auto hebt liggen. Ook oogt het een stuk georganiseerder en blijft de kabel langer goed. Het grote nadeel is dat er een extra handeling vereist is als je gaat laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een laadzuil met losse kabel werkt in de praktijk vaak het best. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In zo’n scenario zijn er geen aanpassingen nodig. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Gastel.

Verschil enkele en dubbele laadpaal
Er zijn 2 keuzes: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het enige verschil zit hem in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 aansluiting kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Ideaal als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s maar ook voor bedrijven en kantoren.

Slimme functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben intuïtieve slimme laadfuncties. Hieronder vind jij meer informatie over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.

  • Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
  • Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
  • Gezichtsherkenning: een veilige functie waardoor alleen jij de paal kan bedienen.
  • Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
  • AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
  • Abonnementen & Laadpas: houd overzicht over jouw laadstation(s) en laadsessies.

Laadpaal installateur Gastel vergelijken

De aanschafprijzen van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis varieert van €675 tot en met €3050. De aanschafkosten hangen vooral af van het laadvermogen van het systeem. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Tevens heb je de keuze uit slimme stations met speciale extra’s als Dynamic Load Balancing die kostbaarder zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Gastel.

Type laadstationVermogenLaadtijdInvestering
1-fase laadpaal3,7 kW10 – 12 uur€510- €635
1-fase laadpaal7,4 kW5,6 uur€530- €605
3-fase laadpaal11 kW3,5 uur€660- €795
3-fase laadpaal22 kW1,8 – 2 uur€830- €930
Prijzen van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Betrouwbare merken

  1. EVBox:Veiligste manier van laden voor jouw auto en huis.
  2. Wallbox (wandlader): Meest betrouwbare en veilige optie voor het opladen van je auto.
  3. NewMotion: ook veel opties voor zakelijke gebruikers.
  4. Alfen: Plug & Charge met optioneel slimme functies.
  5. Mennekes: Slimme Plug & Charge functionaliteit.
  6. EVhub: Voor elke EV met een type 1 of type 2 stekker.
  7. Webasto: Live-model met slimme Dynamic Load Balancing.
  8. Ecotap: Slimme oplaadsystemen met Dynamic Load Balancing.
  9. Blue Current: Geschikt voor alle elektrische voertuigen.
  10. Chargepoint: Verkrijgbaar met verschillende laadsnelheden, max 2x22kWh.
  11. Myenergi / Zappi: Veilig laden dankzij loadbalancing.
  12. Tesla Wall Connector: Supersnel laden van de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Compact systeem dat je overal naartoe kunt meenemen.
  14. Alternatieve leveranciers: ABB, Etrel, Enovates, Delta, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Keba of Tritium, Circontrol, Xcharge, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatieprijzen 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Gastel variëren van €370 en plus minus €1800. Dit hangt af van de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, des te meer graafwerk er bij komt kijken en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.

Heb ik een laadpas nodig?
Vaak wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Dit is geen vereiste, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal bedragen circa €3,75 per maand.

  • Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
  • Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
  • instellen van laadkosten voor gastgebruik.
  • Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.

Een eigen laadpaal voor thuis?

Achterhaal populaire adviseurs uit jouw regio.

Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?

Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt zelf heb je snel terugverdiend. Op deze pagina bieden wij een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1025 km per 4 weken. Hiermee checken we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. In het rekenvoorbeeld kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Gastel):

  • Benzine rijden 2024: €0,120/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
SoortKosten p/kmPer maandP/jaar
Benzine€0,120€123,00€1476,00
Elektrisch rijden€0,044€45,10€541,20
Besparing€0,076€77,90€934,80
Kosten elektrisch vs benzine rijden in maart 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Cranendonck

Rijd je elektrisch, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Gastel aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:

  • Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
  • Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
  • De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een aanzienlijke actieradius.

Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente neemt een besluit over of en op welke locatie de laadzuil gemonteerd wordt. Ze overwegen daarbij zaken als vindbaarheid en technische haalbaarheid. Elk huishouden kan het gebruiken. Meer informatie kan je lezen op www.cranendonck.nl. Hier kan je ook lezen of je een subsidie kunt krijgen. Meer en meer gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Betrouwbare laadpassen.

Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten (maart 2024)

Laadstations in Gastel zien we steeds meer. Iedereen met een laadpas kan daar gebruik van maken. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De tarieven bedragen tussen de €0,290 – €0,560 p/kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In onze maps kaart treft jij de openbare laadstations in Gastel. Check tevens laadstations en leveranciers in Soerendonk, Maarheeze, Budel-Dorplein, Budel-Schoot en Budel.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden gastel-6028

Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik

Een laadpaal bij je werk is een prettige service voor bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Betreft het een kantoorpand met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
  • Ook kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het gebruik.


Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden

Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een particulier laadpaal voor huis inclusief de installatieservice varieert kostentechnisch tussen de €900 & €2550. De totale investering komt tot stand door het type laadpaal (additionele slimme functies), het totale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.

Wat kost een auto thuis opladen?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan de stroomaanbieder van je huis zoals Energiedirect, Eneco, Budget energie, Essent, NLE en PowerPeers, Vandebron, Pure energie, Vattenfall. Dat is om en nabij de €0,235 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €4,00 p/100 km. Even om te vergelijken: een gemiddelde benzineauto kost je al snel €9,50 per 100 kilometer. Als je het integreert met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een basis EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Noord-Brabant.

Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De monteur integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in de meterkast. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Van dit stroompunt wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). Samen met de installateur overleg je waar het laadpunt het beste kan komen om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De laadpaal installateur in Gastel zet het laadstation vast tegen de muur of op een stevige paal.

Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Uiteindelijk is iedere meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De oude modellen EV’s konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De actuele elektrische auto’s kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Gastel kan dit uit handen nemen. De onkosten van deze installatieservice bedragen ongeveer €800. Let op: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.

Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Stekkers van laadkabels verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 zien we met name terug bij merken uit Europa. Veel van de bekende elektrische auto’s in Gastel dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben ook standaard type 2 aansluitingen.

Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke gemeente kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Cranendonck verstrekt op dit moment geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Eventueel kun je wel proberen om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt hierbij verzoeken of de paal niet al te ver van jouw huis kan komen. Voor extra info verwijzen we je naar www.cranendonck.nl.

Plaats een reactie