Laadpaal Budel-Schoot

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Een gevolg is dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een eigen laadpaal in Budel-Schoot aan huis. Via een privé laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Volvo XC40 P8 AWD Recharge of Skoda Enyaq iV 80X. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is erg goedkoop. Middels onze vergelijker bekijk je extra informatie over meerdere soorten laadpunten, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kom je in contact met leveranciers en installateurs bij jou in de regio.

  • Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
  • Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
  • Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, altijd een optimale actieradius.
  • Voordelige autorijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
  • Een slimme laadpaal aan huis is al te bestellen voor €945.
  • Een individueel laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Budel-Schoot

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Jouw elektrische auto opladen zoals bijv. de MG ZS EV gaat steeds eenvoudiger. Een extra goedkope laadpaal Budel-Schoot kopen is steeds meer in trek. Je kunt eenvoudig laden en je rijdt elke ochtend weg met een goede actieradius. Daarnaast is het een stuk goedkoper dan laden bij openbare stations. Je hebt te maken met de volgende kosten: de eenmalige aanschafprijs, installatie en de verbruikskosten (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is geschikt voor mijn woning en auto? In onze keuzehulp delen we een aantal kooptips voor laadpaal laten installeren in Budel-Schoot. Bekijk ook meer info over Informatie over elektrisch rijden.

Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Budel-Schoot kan op 2 manieren worden aangebracht. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een montagepaal. De werking is verder helemaal identiek. Onderzoek de afstand van jouw EV en de laadplek, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.

1-fase of 3-fasen apparaat
Het 1 fase systeem kan laden met de normale 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Elk adres beschikt over ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). De 3-fase installatie gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadpaal kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Voor een paar honderd euro kun jij jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Budel-Schoot. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.

Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen

De goedkoopste oplossing en nooit meer wachten op een vrije plek

Laadkabel: vast of los
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een afneembare kabel. De meerwaarde van een vaste kabel is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Ook is het goed om te weten dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, vaak wel 6 – 8 meter. Een negatief aspect is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Daarnaast kan het zijn dat het er wat rommelig bij hangt. Ten derde is het goed om je te bedenken dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.

Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (of socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Opladen kan altijd en overal met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Evenzeer ligt de kabel niet zo in het zicht en gaat jouw kabel langer mee. Het minpunt is dat je een stap extra moet uitvoeren als je even snel wilt laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om daarna het geheel te connecten. De oplossing met een losse kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? Dan hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Budel-Schoot.

Enkel of dubbel laadstation
Jij kunt gaan voor een enkele of een dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 stekker aansluiting kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Dit biedt uitkomst als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.

Innovatieve toepassingen
Laadstations hebben doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf tref je meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de verschillende opties.

  • Dynamic Load Balancing: controleert het stroomgebruik van de woning.
  • Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
  • Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
  • Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
  • AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
  • Abonnementen & Laadpas: laadkosten automatisch te verrekenen met je baas.

Laadpaal installateur Budel-Schoot vergelijken

De aanschafprijzen van laadpalen zijn nogal verschillend. De prijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €925 en €3000. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door het laadvermogen van het systeem. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. In aanvulling hierop kan je kiezen voor slimme stations met toffe snufjes als Autostart die een grotere investering vereisen. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Budel-Schoot.

Soort laadstationCapaciteitOplaadtijdPrijs
1-fase laadpaal3,7 kW10,8 uur€500- €650
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 6 uur€520- €635
3-fase laadpaal11 kW4 uur€695- €795
3-fase laadpaal22 kW1,8 – 2 uur€830- €1035
Kosten van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Top leveranciers

  1. EVBox:Altijd automatische software-updates.
  2. Wallbox (wandlader): Programmeer het opladen in de daluren.
  3. NewMotion: duidelijk inzicht door middel van online laadpuntbeheer.
  4. Alfen: Robuuste, veilige en betrouwbare laadstations.
  5. Mennekes: Wereldwijde specialist voor industriële stekkervoorzieningen.
  6. EVhub: Leverancier van betaalbare laadstations.
  7. Webasto: Populaire systemen al vanaf €595,00.
  8. Ecotap: Uniek ‘less is more’ design.
  9. Blue Current: Slim en flexibel laden voor thuis.
  10. Chargepoint: Robuuste omhulling, vandalismebestendig.
  11. Myenergi / Zappi: Middels de HUB constant up-to-date.
  12. Tesla Wall Connector: Compatibel met de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Slimme mobiele lader die je op afstand kunt bedienen.
  14. Zie ook merken als: ABB, Eaton, Delta, Enovates, Etrel, Schneider Electric , Keba, Hypercharger of Tritium, Xcharge, Circontrol, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Kosten voor installatie 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Budel-Schoot wisselen tussen de €320 – €2175. Dit wordt grotendeels bepaalt door het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe langer deze afstand, hoe meer er uitgegraven moet worden en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.

Abonnementstarieven laadpassen
Soms wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is niet verplicht, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement zijn circa €6,25 op maandbasis.

  • Online inzicht in laadsessies.
  • De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
  • instellen van laadkosten voor gastgebruik.
  • Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.

Een eigen laadpaal voor thuis?

Zoek ervaren adviseurs in de regio.

Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine

Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De aanschaf van een elektrische auto en jouw thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. Op deze pagina kan je een rekenvoorbeeld zien. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1172 km op maandbasis. Met dit aantal kilometers begroten we wat de verwachte kostenbesparing is. In ons voorbeeld gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Budel-Schoot):

  • Benzine rijden 2024: €0,100/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,040/km
SoortPrijzen p/kmPer maandPer jaar
Benzine€0,100€117,20€1406,40
Elektrisch rijden€0,040€46,88€562,56
Besparing€0,060€70,32€843,84
Gemiddelde besparing van elektrisch rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Cranendonck

Heb je een EV, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? In dat geval kan je een openbaar oplaadpunt in Budel-Schoot aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:

  • Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
  • In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
  • De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.

Op het moment dat jij hieraan voldoet bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente zal concluderen of en in welke omgeving de laadzuil aangesloten wordt. Ze checken daarvoor relevante zaken als toegankelijkheid en drukte. Iedere woningbezitter mag het gebruiken. Alle details kan je lezen op www.cranendonck.nl. Daar lees je ook of je een subsidie kunt krijgen. Het merendeel van de gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Daar kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Elektrisch of benzine.

Openbare oplaadpunten vergelijken (april 2024)

Laadstations in Budel-Schoot zien we steeds meer. Elke weggebruiker kan daar gebruik van maken. De onkosten liggen daar wel hoger. De onkosten schommelen tussen de €0,245 tot wel €0,600 p/kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In de afbeelding hieronder vind je de openbare laadstations in Budel-Schoot. Vind ook laadplekken en installateurs in Budel, Wessem, Thorn, Neeritter en Ittervoort.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden budel-schoot-6023

Laadpunten voor bedrijven en kantoren

Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor kan worden gebruikt door je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Gaat het om een pand met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Naar de nieuwste wetgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
  • Bovendien kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het gebruik van de palen.


Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden

Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een laadpaal bij de woning inclusief installatiewerk zit zo tussen de €950 – €2525. De kosten van het hele pakket is afhankelijk van het type laadpaal (met of juist zonder slimme functies), de laadcapaciteit, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.

Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van je stroomleverancier voor je woning zoals NLE, Essent, Eneco, Budget energie, Engie en Vattenfall, Pure energie, Vandebron, PowerPeers. Over het algemeen niet meer dan €0,220 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €3,85 p/100 km. Om een indicatie te geven: een auto met benzinemotor komt uit op zo’n €10,15 p/100 km. Als je laadt met eigen zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. Een normale EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Noord-Brabant.

Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De expert treft de nodige voorbereidingen in de stroomvoorziening van je woning. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Van de meterkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. Samen met de monteur bespreek je wat de beste manier is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De gecertificeerde laadpaal installateur in Budel-Schoot zet het laadstation vast tegen de muur of op een paal.

Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Uiteindelijk is elke woning geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Achterhaal of de groepenkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De eerste elektrische voertuigen werden geladen op 220V (1-fase). De hedendaagse elektrische auto’s vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Budel-Schoot zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De tarieven hiervan bedragen ongeveer €800. Belangrijk: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.

Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 is vooral te zien bij de merken die binnen de EU worden gemaakt. Veel van de populaire elektrische auto’s in Budel-Schoot zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben ook standaard type 2 aansluitingen.

Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een eigen thuislaadpunt. Iedere gemeente vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Cranendonck heeft momenteel geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt hierbij verzoeken of het oplaadpunt niet al te ver van jouw woning kan komen te staan. Voor meer informatie zie www.cranendonck.nl.

Plaats een reactie