Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Door deze trend zien we ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een eigen laadpaal in Neeritter aan huis. Door middel van een laadstation van jezelf ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Tesla Model 3 Standard Range Plus of Mercedes EQV 300 Lang. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is een stuk voordeliger. Op deze pagina vind je handige informatie over geschikte soorten laadpalen, bieden we een aantal handige kooptips en vind je de beste installateurs uit jouw gemeente.
- Met een particuliere elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
- Je bent niet afhankelijk van het openbaar netwerk.
- Altijd een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Nog voordeliger rijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen vanaf €905.
- Een privé laadstation aan huis heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Thema’s
- Laadpaal voor thuis laten plaatsen
- Beste laadpaal specialisten Neeritter vergelijken december 2024
- Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
- Een laadstation aanvragen via de gemeente Leudal
- Openbare oplaadpunten in de buurt
- Laadpalen voor bedrijven
- Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Neeritter
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Jouw elektrische auto opladen zoals een Audi Q4 Sportback e-tron gaat steeds eenvoudiger. Een eigen goedkope laadpaal Neeritter kopen is iets wat we steeds meer zien. Het werkt snel en veilig en je hebt dan de zekerheid van een volle accu. Overigens is het veel betaalbaarder dan een laadstation in de omgeving. De kosten bestaan uit: de aanschaf en installatie van de paal en de tarieven voor de elektriciteit (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is de beste keuze voor mij EV en woning? In het gedeelte hieronder bespreken we aantal belangrijke aandachtspunten omtrent laadpaal laten installeren in Neeritter. Op EVplan.nl lees je ook meer over Bijtelling.
Wallbox of laadpaal
Een laadstation Neeritter kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een losse paal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Achterhaal de afstand tot de parkeerplek (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase of 3-fasen apparaat
Het 1-fase laadstation maakt gebruik van de reguliere 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Dit geeft een laadvermogen van +/- 3.7 kW. Elke meterkast beschikt over minstens (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadpaal maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Dit geeft een laadvermogen van +/- 11 kW. Een 3-fase laadzuil kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Voor een paar honderd euro kun jij je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Neeritter. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.
Een oplaadstation aan huis
Voordelig opladen en nooit meer in de rij bij een laadstation
Laadkabel: los of vast
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een losse kabel. De meerwaarde van een vaste kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Ook is het goed om te weten dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, tot wel 10 meter. Het grote nadeel is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat deze sneller nat wordt (of je moet de auto binnen opladen). Wat we ook vaak horen is dat het een rommelig geheel wordt. Als laatste moet ook opgemerkt worden dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.
Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (of een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Hiervoor gebruik je de kabel die af-fabriek is geleverd. Ook ziet het er niet zo chaotisch uit en profiteer je van een langere levensduur. Het belangrijkste nadeel is dat de drempel wat hoger wordt als je wilt laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, daarna sluit je ‘m aan. Een losse kabel is vaak de beste keuze. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? Dan hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Neeritter.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Er zijn twee opties: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het enige verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 stekker aansluiting heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Dit biedt uitkomst wanneer je 2 auto’s in bezit hebt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Innovatieve functies
Laadpalen hebben tegenwoordig vaak ingebouwde slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk tref jij extra details over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
- Peak shaving: voorkom overschrijden van de maximale stroomcapaciteit van uw parkeervoorziening.
- Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
- Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
- Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.
Laadpaal installateur Neeritter vergelijken
De kosten van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De kosten van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €600 tot en met €3125. De prijs wordt bepaald door het totale laadvermogen van de installatie. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Daarnaast zijn er allerlei slimme stations met snufjes als gezichtsherkenning die een grotere investering vereisen. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Neeritter. Type laadstation Laadcapaciteit Laadtijd Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 – 12 uur €525- €615 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €515- €605 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €680- €795 3-fase laadpaal 22 kW 2 uur €880- €1050
Populaire leveranciers
- EVBox:Energieverbruik veilig verdeeld.
- Wallbox (wandlader): Geavanceerd design en maximale flexibiliteit.
- NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
- Alfen: Inzicht in gebruik en load balancing.
- Mennekes: Slimme Plug & Charge functionaliteit.
- EVhub: Betaalbare no-nonsense laadstations voor de particulier.
- Webasto: Betaalbare en krachtige laders voor thuisgebruik.
- Ecotap: Eenvoudige bediening met start/stop knop.
- Blue Current: Gecertificeerd laadpunt en voldoet aan alle Nederlandse veiligheidsnormen.
- Chargepoint: Milieuvriendelijk en volledig recyclebaar systeem.
- Myenergi / Zappi: 3-10 x sneller dan standaard.
- Tesla Wall Connector: Het krachtige laadstation voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met automatische maximale laadstroomdetectie.
- Alternatieve marken: ABB, Eaton, Delta, Etrel, Etrel, Keba, Flexicharge, Hypercharger en Tritium, Xcharge, Circontrol, Efacec.
Installatiekosten 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Neeritter liggen tussen de €360 – €2100. De prijs wordt bepaald door een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe groter het perceel, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Informatie over laadpassen
Hedendaags wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal liggen rond de €5,50 (maandelijks).
- Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
- Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
- Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
- 24/7 helpdesk support.
Een eigen laadpaal voor thuis?
Bekijk populaire leveranciers uit jouw regio.
Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?
Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. De elektrische auto en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. In de tabel hieronder bieden wij een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1168 kilometer (maandelijks). Op basis daarvan calculeren we wat de verwachte kostenbesparing is. In het rekenvoorbeeld gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Neeritter):
- Benzine rijden 2024: €0,135/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,047/km
Aandrijving | Prijzen p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,135 | €157,68 | €1892,16 |
Elektrisch | €0,047 | €54,90 | €658,75 |
Besparing | €0,088 | €102,78 | €1233,41 |
Laadpaal aanvragen gemeente Leudal
Rijd je een elektrische auto, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? Op dat moment kan jij een openbaar oplaadpunt in Neeritter aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
- De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een minimale elektrische actieradius.
Als je aan deze voorwaarden voldoet neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente beslist uiteindelijk of en in welke straat de laadzuil geplaatst wordt. Ze analyseren hiervoor zaken als zichtbaarheid en drukte. Elke inwoner kan terecht bij dit oplaadpunt. Uitgebreide informatie kun je terugvinden op www.leudal.nl. Hier lees je bovendien welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Flink wat gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Daar kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Smart Charging.
Lijst met openbare laadpunten (december 2024)
Laadstations in Neeritter zijn er veel. Iedereen heeft de mogelijkheid daar te laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De onkosten lopen uiteen tussen de €0,230 – €0,615 per kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In het volgende schema vind jij de openbare laadstations in Neeritter. Op deze site vind je ook laadplekken en verkooppunten in Ittervoort, Hunsel, Haler, Ell en Kessel.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij je bedrijf kan worden gebruikt door je personeel en relaties. Zoek je naar opties voor een gebouw met 10 parkeerplekken of meer? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er een aantal subsidiemogelijkheden. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Daarnaast verdient een zakelijke laadpaal zich terug door externe gebruikers te laten betalen voor het laden.
De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Een laadpaal voor thuis aanschaffen inclusief installatie kost +/- tussen de €900 & €2100. De totale investering is afhankelijk van het type laadstation (eventuele slimme functies), het maximale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en laadstation en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.
Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan jouw huidige energieleverancier zoals Energiedirect, Budget energie, NLE, Engie, Eneco en Oxxio, Pure energie, PowerPeers, Vattenfall. Over het algemeen niet meer dan €0,220 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €3,70 p/100 km. Ter illustratie: een benzineauto kost je al snel €9,75 p/100 km. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. De gemiddelde EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Limburg.
Hoe werkt de installatie?
De installateur zal enkele aanpassingen moeten doen in de meterkast. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Vanuit de stroomkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. In overeenstemming met de specialist bereken je waar het station moet komen om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De ervaren laadpaal installateur in Neeritter zet het laadstation vast tegen de muur of op een montagepaal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Meestal is elke woning aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Hierbij is van belang of de woning beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste modellen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De hedendaagse auto’s hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Neeritter zal al dit werk voor je oplossen. De prijzen van deze service bedragen circa €875. Belangrijk: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers van laadkabels verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij de merken die binnen de EU worden gemaakt. De bekende elektrische auto’s in Neeritter zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook vrijwel alle openbare laadpunten hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Iedere gemeente is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Leudal biedt momenteel geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Je kunt er wel over nadenken om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Vraag daarbij gerust of het openbare laadpunt in de buurt van jouw huis geïnstalleerd kan worden. Bekijk ook www.leudal.nl.