Laadpaal Leerdam

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Door deze trend zien we ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Je kunt dan beter kiezen voor een eigen laadpaal in Leerdam aan huis. Dankzij een particulier laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Skoda Enyaq iV 80 of Ford Mustang Mach-E GT. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en je hebt het snel terugverdiend. Middels onze vergelijker vind je waardevolle informatie over verschillende laadpunten, geven we een duidelijk stappenplan en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit jouw omgeving.

  • Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
  • Niet afhankelijk van de beschikbaarheid van een openbare laadpaal.
  • Elke dag opnieuw een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
  • Gratis rijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
  • Deze slimme laadpaal aan huis schaf je al aan voor €945.
  • Een particulier laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Leerdam

Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Het elektrisch laden van een EV zoals de BMW iX3 is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een 100% eigen goedkope laadpaal Leerdam kopen is steeds meer in trek. Je kunt eenvoudig laden en je hebt dan de zekerheid van een 100% actieradius. Bovendien is het een stuk goedkoper dan een laadpunt in de wijk. De kosten bestaan uit: de installatie, hardware, kabels en uiteraard de verbruikte stroom (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Het enige wat je nodig hebt is een garage of eigen oprit. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn EV en mijn woning/meterkast? Hieronder bieden wij een aantal kooptips wat betreft laadpaal laten installeren in Leerdam. Op deze website lees je ook meer over Elektrische auto prive rijden.

Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation Leerdam kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of hij komt op een aparte paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Denk vooraf na over de afstand tot de parkeerplek zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.

1-fase of 3-fasen apparaat
Het 1 fase systeem kan laden met de standaardaansluiting van 230V. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Elk woonadres in ons land heeft ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Het 3-fase systeem biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. Het 3-fase systeem kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt dan jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Leerdam. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.

Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen

Voordelig opladen en nooit meer in de rij bij een laadstation

Vaste of losse kabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een afneembare kabel. Het grote voordeel van de vaste variant is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Verder is het zo dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, tot wel 10 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat er door wind en regen water in kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Wat je ook vaak ziet is dat het wat rommelig oogt. Bovendien is het in de praktijk zo dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.

Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (of socket) is dat elke soort EV kan opladen. Hiervoor gebruik je de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Daarbovenop oogt het een stuk georganiseerder en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Belangrijk nadeel is dat er een extra stap is als je wilt laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om alles vervolgens aan te sluiten. Een losse kabel is doorgaans toch praktischer. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In zo’n geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Leerdam.

Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Jij kunt gaan voor een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het verschil heeft te maken met het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 ingang kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Nuttig als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt maar ook voor bedrijven en kantoren.

Slimme functies
De nieuwste laadsystemen herbergen milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder tref jij een uiteenzetting over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.

  • Dynamic Load Balancing: automatische verdeling van het totaal beschikbare vermogen.
  • Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
  • Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
  • Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
  • AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
  • Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.

Laadpaal installateur Leerdam vergelijken

De tarieven van laadpalen variëren enorm. De investering van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €750 en €3400. De prijs wordt bepaald door het vermogen van de laadpaal. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Bovendien kan je kiezen voor slimme wallboxen en palen met speciale mogelijkheden als Autostart die in aanschaf duurder zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Leerdam.

Type laadstationLaadvermogenLaadtijdInvestering
1-fase laadpaal3,7 kW10 uur€535- €600
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 6 uur€540- €650
3-fase laadpaal11 kW3,5 uur€680- €770
3-fase laadpaal22 kW1,7 uur€825- €975
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis excl. installatie.

Betrouwbare producten

  1. EVBox:Vakkundige en gecertificeerde.
  2. Wallbox (wandlader): Programmeer het opladen in de daluren.
  3. NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
  4. Alfen: Inzicht in gebruik en load balancing.
  5. Mennekes: Ruim aanbod laadzuilen, wandladers en kabels.
  6. EVhub: Leverancier die zich onderscheidt op prijs.
  7. Webasto: Flexibele laadoplossing voor thuis, bedrijf en VVE’s.
  8. Ecotap: Thuisladers met Load Balancing.
  9. Blue Current: Laden met alle gebruikelijke laadpassen via RFID.
  10. Chargepoint: Geschikt voor Plug & Play, direct laden.
  11. Myenergi / Zappi: Altijd en overal inzicht via de mobiele App.
  12. Tesla Wall Connector: Zelf instellen met welke max. stroom je auto geladen moet worden.
  13. NRGkick: Slimme mobiele lader die je op afstand kunt bedienen.
  14. Ook interessant: ABB, Delta, Eaton, Enovates, Etrel, Keba, Hypercharger, Schneider Electric of Tritium, Circontrol, Xcharge, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatiekosten 2021
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Leerdam variëren van €380 en +/- €1950. Dit hangt vooral af van of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe groter het perceel, des te meer graafwerk er bij komt kijken en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.

Laadpas bij laadpaal aan huis
Tegenwoordig wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Je hoeft dit niet te nemen, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van abonnementen voor laadpalen bedragen ongeveer €5,00 per maand.

  • Online inzicht in laadsessies.
  • Automatische verrekening werkgever.
  • Tarief instellen voor externe gebruikers.
  • Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.

Laadpaal bij je thuis installeren?

Zoek de beste leveranciers uit jouw omgeving.

Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden

Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Hieronder kan je een rekenvoorbeeld zien. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1174 km (maandelijks). Met dit gemiddelde als uitgangspunt verwachten we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. Daarbij gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Leerdam):

  • Benzine rijden 2021: €0,100/km
  • Elektrisch rijden 2021: €0,040/km
TypeKosten p/kmPer maandP/jaar
Benzine€0,100€117,40€1408,80
Elektrisch€0,040€46,96€563,52
Besparing€0,060€70,44€845,28
Dit kun je besparen met elektrisch rijden in juni 2021.

Laadpaal aanvragen gemeente Vijfheerenlanden

Heb jij de beschikking over een EV, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? In die situaties mag je een openbaar oplaadpunt in Leerdam aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:

  • Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
  • In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
  • De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een minimale actieradius.

In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente neemt een besluit over of en waar precies de laadzuil geactiveerd wordt. Ze onderzoeken zaken als toegankelijkheid en drukte. Elke bewoner kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Alle details kan je bekijken op www.vijfheerenlanden.nl. Daar lees je ook of de gemeente subsidies verstrekt. Steeds meer gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Daar kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Bijtelling EV’s.

Lijst met openbare laadpunten (juni 2021)

Laadstations in Leerdam zijn er voldoende. Iedereen mag daar in principe gebruik van maken. Het is relatief wel duur. De tarieven liggen tussen de €0,250 tot wel €0,600 p/kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In de afbeelding hieronder vind je de openbare laadstations in Leerdam. Doorzoek daarnaast laadzuilen en installatiebedrijven in Vianen, Hei- en Boeicop, Hoef en Haag, Hagestein en Zijderveld.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden leerdam-4141

Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)

Een laadpaal bij uw bedrijf kan worden gebruikt door personeel of bezoekers. Bezit je een bedrijfspand met 10 parkeervakken of meer? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. meerdere subsidieregelingen. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
  • Tevens kan je extra geld verdienen door derden te laten betalen voor het opladen.


FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden

Een laadstation aan huis laten installeren, wat kost het?
Een laadpaal bij de woning inclusief installatie kost +/- tussen de €775 en €2300. De prijsindicatie is afhankelijk van het soort laadsysteem (wel/geen slimme functies), het maximale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.

Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan je eigen energieleverancier zoals NLE, Essent, Eneco, Budget energie, Energiedirect en Vattenfall, Pure energie, Vandebron, Oxxio. Over het algemeen niet meer dan €0,240 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,50 p/100 km. Goed om te weten: een doorsnee benzinewagen kost al gauw €9,90 p/100 km. In combinatie met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. De standaard EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Utrecht.

Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De expert treft de nodige voorbereidingen in de meterkast. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Via de stroomkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. Samen wordt besloten wat een goede plek is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. Jouw laadpaal installateur in Leerdam zet het laadstation vast tegen de muur of op een speciale paal.

Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Over het algemeen is elke meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Achterhaal of de groepenkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste modellen werden geladen op 220V (1-fase). Moderne modellen kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Dit komt neer op krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Leerdam kan dit uit handen nemen. De geschatte kosten van zo’n service bedragen ongeveer €1125. Let op: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.

Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door merken uit de Europese Unie. Veel favoriete elektrische auto’s in Leerdam kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland beschikken over type 2 (Mennekes).

Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke regio kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Vijfheerenlanden heeft op dit moment geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt wel een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Vraag daarbij gerust of deze laadpaal in de buurt van jouw woning kan komen te staan. Voor extra info verwijzen we je naar www.vijfheerenlanden.nl.

Plaats een reactie