Laadpaal Hoef en Haag

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is de toekomst. Door deze trend zien we ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Het alternatief is een eigen laadpaal in Hoef en Haag aan huis. Dankzij jouw eigen laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Audi Q4 Sportback e-tron of bijvoorbeeld de DS 3 Crossback E-Tense. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is een stuk voordeliger. Op dit portaal lees je uitgebreide informatie over populaire soorten laadstations, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs uit jouw omgeving.

  • Met een particuliere elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
  • Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
  • In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
  • Goedkope kilometer-tarieven door te laden op je eigen zonnepanelen.
  • Een slimme laadpaal aan huis schaf je al aan vanaf €955.
  • Een thuis-laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Hoef en Haag

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van jouw EV zoals een CUPRA el-Born is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Hoef en Haag kopen is een uitstekend idee. Het is gemakkelijk en snel en je rijdt elke ochtend weg met een volle accu. Daarbovenop is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een laadpunt in de wijk. De kosten worden gevormd door de initiële aanschaf + installatie en de kWh prijs voor de stroom (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal is nu handig voor mijn auto en mijn situatie? In onze keuzehulp vind je handige tips en adviezen omtrent laadpaal laten installeren in Hoef en Haag. Zie ook onze informatie over Voordeligste laadpaal.

Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Hoef en Haag installeren kan op 2 manieren. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Check hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.

1-fase of 3-fasen station
Een 1-fase laadpaal draait op de normale 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. Elke meterkast heeft de beschikking over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Het maximale laadvermogen is 11 kW per uur. Een 3-fase laadzuil is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heb je geen 3-fase groepenkast? Voor een paar honderd euro kun jij de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Hoef en Haag. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.

Een eigen oplaadpunt op de oprit?

De voordeligste manier van opladen en altijd verzekerd van een vrije plek

Laadkabel: vast of los
Je hebt de opties voor een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een afneembare kabel. Het pluspunt van de vaste variant is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Verder is het zo dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, vaak wel 6 – 8 meter. Waar je op moet letten is dat de levensduur van de kabel minder is omdat deze sneller nat wordt (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Daarnaast kan het zijn dat het een rommelig geheel wordt. Als laatste is het zo dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.

Het gemak van een losse kabel (ofwel een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Het opladen gebeurt namelijk met de reguliere meegeleverde kabel. Daarnaast ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Het grote nadeel is dat er een extra stap is als je even kort wilt opladen. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om daarna het geheel te connecten. Een paal met een losse laadkabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Koop je een nieuwe elektrische auto? Dan hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Hoef en Haag.

Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Er zijn 2 opties: één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 stekker aansluiting heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Ideaal wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.

Innovatieve toepassingen
Laadstations hebben doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. Bijgaand bekijk je alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.

  • Dynamic Load Balancing: beschermt tegen overbelasting van het energienetwerk.
  • Peak shaving: voorkom overschrijden van de maximale stroomcapaciteit van uw parkeervoorziening.
  • Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
  • Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
  • AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
  • Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.

Laadpaal installateur Hoef en Haag vergelijken

De prijzen van laadpalen zijn heel divers. De kostprijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €575 tot €3050. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door het vermogen van de laadpaal. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Daarnaast onderscheiden we slimme laadpunten met speciale features als gezichtsherkenning die in aanschaf duurder zijn. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Hoef en Haag.

Soort laadpaalVermogenLaadtijdPrijs
1-fase laadpaal3,7 kW10,8 uur€510- €635
1-fase laadpaal7,4 kW5,5 uur€545- €605
3-fase laadpaal11 kW3 – 5 uur€670- €780
3-fase laadpaal22 kW1,6 uur€845- €955
Tabel met gemiddelde kosten laadpaal aan huis (zonder installatie).

Top leveranciers

  1. EVBox:Altijd automatische software-updates.
  2. Wallbox (wandlader): Altijd inzicht in je laadsessies.
  3. NewMotion: duidelijk inzicht door middel van online laadpuntbeheer.
  4. Alfen: Een solide en hoogwaardig product voldoet aan strenge richtlijnen.
  5. Mennekes: Altijd inzicht in je laadgegevens via de App.
  6. EVhub: Hoogwaardig en slagvast polycarbonaat.
  7. Webasto: Eenvoudig in gebruik, supersnel laden.
  8. Ecotap: Montage op paal of aan de wand, degelijk design.
  9. Blue Current: Veelzijdig laadpunt met minimale afmetingen.
  10. Chargepoint: Geschikt voor alle typen elektrische auto’s.
  11. Myenergi / Zappi: Houdt rekening met uw maximale capaciteit (dynamic loadbalancing).
  12. Tesla Wall Connector: Het krachtige laadstation voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Compact systeem dat je overal naartoe kunt meenemen.
  14. Alternatieve leveranciers: ABB, Eaton, Enovates, Etrel, Etrel, Keba, Schneider Electric , Hypercharger & Tritium, Xcharge, Efacec, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Tarieven voor installatie 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Hoef en Haag bedragen tussen de €440 & €1850. Deze prijs komt tot stand door of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe hoger het aantal meters, des te meer graafwerk er bij komt kijken en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.

Heb ik een laadpas nodig?
Bij sommige aanbieders wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Men hoeft dat niet af te nemen, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van abonnementen voor laadpalen bedragen circa €6,75 (maandelijks).

  • Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
  • Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
  • Laat je gasten ook bij je thuis hun auto opladen.
  • Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.

Een goedkope laadpaal voor thuis?

Vind ervaren leveranciers in de regio.

Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?

Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Op deze pagina kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1171 kilometer (maandelijks). Met dit aantal kilometers ramen we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. In ons geval kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Hoef en Haag):

  • Benzine rijden 2024: €0,140/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,048/km
AandrijvingKosten p/kmPer maandP/jaar
Benzine€0,140€163,94€1967,28
Elektrisch€0,048€56,21€674,50
Besparing€0,092€107,73€1292,78
Kosten elektrisch vs benzine rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Vijfheerenlanden

Rijd je elektrisch, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? In dat geval kan je een openbaar oplaadpunt in Hoef en Haag aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:

  • Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
  • Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
  • Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een aanzienlijke actieradius.

Op het moment dat jij hieraan voldoet neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente neemt een besluit over of en waar de laadzuil werkzaam zal worden. Ze checken daarvoor relevante zaken als zichtbaarheid en technische haalbaarheid. Elke EV-eigenaar kan terecht bij dit oplaadpunt. Alle info kun je terugvinden op www.vijfheerenlanden.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of er een subsidie mogelijk is. Het merendeel van de gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Via deze website kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Overzicht elektrische auto’s.

Overzicht met alle openbare oplaadpunten (april 2024)

Laadstations in Hoef en Haag zijn veel beschikbaar. Elke laadpashouder heeft de mogelijkheid daar te laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De prijzen schommelen tussen de €0,295 tot wel €0,610 per kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In de onderstaande kaart check jij de openbare laadstations in Hoef en Haag. Op deze site vind je ook laadplekken en verkopers in Hagestein, Zijderveld, Everdingen, Ravenswaaij en Erichem.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden hoef-en-haag-4125

Laadpunten voor bedrijven

Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is een extra stukje service richting je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Bezit je een kantoorpand met tenminste 10 parkeerplaatsen? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van een aantal subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
  • Tevens kan je iets bijverdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het opladen.


Informatie over thuis elektrisch laden

Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Een laadpaal voor thuis aanschaffen inclusief installatie varieert kostentechnisch tussen de €1075 & €2475. De prijsindicatie hangt af van het type laadstation (met of juist zonder slimme functies), het minimale laadvermogen, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.

Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij jouw vaste energieleverancier zoals Energiedirect, Essent, Eneco, NLE, Budget energie en Vandebron, Vattenfall, Pure energie, Oxxio. Dat is doorgaans zo’n €0,240 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €4,35 per 100 kilometer. Om een indicatie te geven: een benzineauto kost ongeveer €10,10 p/100 km. Als je het integreert met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een basis EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Utrecht.

Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De installateur legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in het centrale stroompunt in je huis. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Van dit stroompunt loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. In overleg met de expert wordt besloten waar het station moet komen om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De laadpaal installateur in Hoef en Haag monteert ‘m in overleg tegen de muur of bevestigt ‘m op een losse paal.

Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Meestal is elke meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Let er wel op dat je groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De allereerste elektrische auto’s werden geladen op 220V (1-fase). Nieuwere elektrische voertuigen vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Hoef en Haag kan dit allemaal regelen. De kosten daarvoor bedragen circa €925. Goed om te weten: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.

Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Laadkabel stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Europese leveranciers en fabrikanten. Veruit de meest beschikbare elektrische auto’s in Hoef en Haag zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben ook standaard type 2 aansluitingen.

Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke gemeente vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Vijfheerenlanden verschaft op dit moment geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Je kunt wel een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt vragen of deze laadpaal in de buurt van jouw huis geïnstalleerd kan worden. Zie ook de website van de gemeente www.vijfheerenlanden.nl.

Plaats een reactie