Laadpaal Veendam

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is de toekomst. Dit resulteert in het feit dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. De oplossing is een eigen laadpaal in Veendam aan huis. Via een zelfvoorzienend laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Mercedes EQA en/of Renault Zoe ZE50 R135. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en het is een stuk voordeliger. Middels onze vergelijker lees je uitgebreide informatie over betrouwbare soorten laadpalen, een handige keuzehulp en kom je in contact met leveranciers en installateurs uit jouw gemeente.

  • Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
  • Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
  • Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
  • Nog voordeliger rijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
  • Deze slimme laadpaal aan huis schaf je al aan voor €985.
  • Een individueel laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Veendam

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het elektrisch laden van een EV als o.a. een Polestar 2 kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een eigen goedkope laadpaal Veendam kopen is iets wat we steeds meer zien. Het is ontzettend handig in gebruik en je bent altijd verzekerd van een volgeladen accu. Ook is het veel betaalbaarder dan een openbaar laadpunt. Wat betreft kosten heb je te maken met de initiële aanschaf + installatie en de stroomprijzen (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen oprit/parkeerplaats. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn voertuig en mijn woning? In het gedeelte hieronder bespreken we een aantal kooptips rondom laadpaal laten installeren in Veendam. Of klik door voor meer informatie over Aansluitingen.

Wallbox of laadpaal
Een laadstation Veendam kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een speciale paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Analyseer de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation (zo kun je besparen op de kabellengte).

1-fase of 3-fasen station
Een 1-fase laadzuil werkt met de doorsnee 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Elke meterkast beschikt over minstens (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadzuil kan maar liefst 3x 230V leveren. Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadstation kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt gemakkelijk jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Veendam. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.

Een eigen oplaadstation voor de deur?

Goedkoop laden en niet meer zoeken naar een vrij laadstation

Laadkabel: los of vast
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een afneembare kabel. Het gemak van een vaste kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Een ander pluspunt is dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, tot wel 8 meter. Het minpunt is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Daarnaast kan het zijn dat het er niet zo netjes uit ziet. Tenslotte moet ook opgemerkt worden dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.

Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (als mede een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Daarvoor neem je de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Overigens ziet het er wat netter uit en gaat jouw kabel langer mee. Belangrijk nadeel is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je wilt laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. De oplossing met een losse kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In dit geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Veendam.

Verschil enkele en dubbele laadpaal
Men kan kiezen voor 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het enige verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 ingang heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Nuttig als je 2 elektrische auto’s hebt of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.

Slimme toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig intuïtieve slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk tref je extra uitleg over slimme laadpunten en de verschillende opties.

  • Dynamic Load Balancing: genoeg stroom in huis en voor je auto zonder dat de meterkast overbelast raakt.
  • Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
  • Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
  • Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
  • AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
  • Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.

Laadpaal installateur Veendam vergelijken

De tarieven van laadpalen lopen zeer uiteen. De adviesprijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €700 en €3250. De aanschafkosten hangen vooral af van de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Des te hoger het vermogen, hoe optimaler het laadproces van de batterij. In aanvulling hierop onderscheiden we slimme systemen met extra features als gezichts- en gebarenherkenning die een stukje prijziger zijn. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Veendam.

Soort laadpaalCapaciteitTijd volle batterijTarief
1-fase laadpaal3,7 kW10 uur€545- €630
1-fase laadpaal7,4 kW5,4 uur€535- €630
3-fase laadpaal11 kW3 – 4 uur€655- €790
3-fase laadpaal22 kW1,5 – 2 uur€860- €1050
Tabel met gemiddelde kosten laadpaal aan huis (zonder installatie).

Populaire systemen

  1. EVBox:Gecertificeerde installatie.
  2. Wallbox (wandlader): Realtime oplaadcontrole.
  3. NewMotion: gecertificeerde boxen die weerbestendig zijn.
  4. Alfen: Plug & Charge met optioneel slimme functies.
  5. Mennekes: Slimme Plug & Charge functionaliteit.
  6. EVhub: Smart laden met de EVhub laadpas.
  7. Webasto: Een aantrekkelijk instapmodel vanaf €595,00.
  8. Ecotap: Zeer gebruiksvriendelijk en vandalismebestendig.
  9. Blue Current: Slim en fraai design met veel vermogen.
  10. Chargepoint: Personalisering van laadstation mogelijk.
  11. Myenergi / Zappi: Houdt rekening met uw maximale capaciteit (dynamic loadbalancing).
  12. Tesla Wall Connector: De beste keuze voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Compact systeem dat je overal naartoe kunt meenemen.
  14. Alternatieve marken: ABB, Delta, Eaton, Etrel, Etrel, Keba, Schneider Electric , Hypercharger & Tritium, Zaptec, Circontrol, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Kosten voor installatie 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Veendam variëren van €410 & €2100. Deze prijs komt tot stand door een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en hoe meer meters kabel er benodigd is.

Abonnementstarieven laadpassen
Eventueel wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je hoeft dit niet te nemen, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal zijn circa €6,25 op maandbasis.

  • Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
  • Automatische facturering en verrekening.
  • Tarief instellen voor externe gebruikers.
  • Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.

Laadpaal thuis laten plaatsen?

Vergelijk ervaren installateurs uit jouw gemeente.

Kostenoverzicht elektrisch rijden

Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie heb je snel terugverdiend. Op deze pagina vind je een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1066 km (maandelijks). Op basis daarvan checken we wat jouw potentiële besparing is. In onze calculatie kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Veendam):

  • Benzine rijden 2024: €0,130/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,048/km
SoortTarieven p/kmP/maandP/jaar
Benzine rijden€0,130€138,58€1662,96
Elektrisch€0,048€51,17€614,02
Besparing€0,0820€87,41€1048,94
Mogelijke besparing dankzij elektrisch rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Veendam

Heb je een EV, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? Je kunt dan zo’n openbaar oplaadpunt in Veendam aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:

  • Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
  • Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
  • Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.

Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente zal concluderen of en waar de laadzuil geplaatst wordt. Daarbij bekijkt de gemeente zaken als bereikbaarheid en doorstroming. Iedere woningbezitter kan het gebruiken. Meer details is terug te lezen op www.veendam.nl. Daar kom je er ook achter of er een subsidie mogelijk is. Het merendeel van de gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Op die site kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Milieu.

Openbare laadpunten bekijken (april 2024)

Laadstations in Veendam zijn er voldoende. Iedereen met een laadpas kan hier laden. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De onkosten wisselen tussen de €0,255 tot €0,550 p/kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In het Google Maps overzicht zie jij alle openbare laadstations in Veendam. Bekijk ook laadstations en verkopers in Midden-Groningen, Borger-Odoorn, Stadskanaal, Tynaarlo en Aa en Hunze.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden veendam-9644

Laadpunten voor bedrijven

Een laadpaal naast kantoor is een prettige service voor personeel of bezoekers. Beschik je over een locatie met 10 parkeervakken of meer? Tegenwoordig moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij verschillende subsidieregelingen. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
  • Bovendien verdient een zakelijke laadpaal zich terug door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het gebruik van de palen.


Informatie over thuis elektrisch laden

Een laadstation aan huis laten installeren, wat kost het?
Een eigen laadpaal aan huis en laten installeren zit qua kostprijs tussen de €975 – €2575. Het tarief wordt bepaald door het soort systeem (additionele slimme functies), de laadcapaciteit, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals een extra groep aanleggen.

Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan jouw leveranciers van energie zoals Eneco, Budget energie, Engie, NLE, Essent en Oxxio, Vandebron, Vattenfall, Pure energie. Rekenen op zo’n €0,230 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €4,25 p/100 km. Om een indicatie te geven: een auto met benzinemotor komt uit op zo’n €9,55 per 100 kilometer. Als je kiest voor zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. De gemiddelde EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Groningen.

Hoe werkt de installatie?
De expert zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in je stroomkast. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Vanuit de meterkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. Samen met de monteur bespreek je wat de meest efficiënte route is om de werkzaamheden binnen de perken te houden. De laadpaal installateur in Veendam plaatst het oplaadpunt tegen de muur of op een losse paal.

Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Uiteindelijk is elke woning aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Let er wel op dat je groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De allereerste elektrische auto’s konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De hedendaagse elektrische wagens vereisen een 3-fasen aansluiting. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Veendam kan het allemaal juist aansluiten. De onkosten van deze installatieservice bedragen zo’n €1075. Disclaimer: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.

Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Laadkabel + stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 is vooral te zien bij verschillende merken binnen de EU. Veel van de bekende elektrische auto’s in Veendam zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).

Kan ik subsidie aanvragen als ik thuis een laadpaal plaats?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Iedere provincie is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Veendam biedt op dit moment geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt specifiek verzoeken of de paal niet al te ver van jouw woning kan komen. Voor extra info verwijzen we je naar www.veendam.nl.


Alle plaatsen in deze gemeente

Plaats een reactie