Laadpaal Baaiduinen

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is de toekomst. Hierdoor zien we ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een handige laadpaal in Baaiduinen aan huis. Op basis van een zelfvoorzienend laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw CUPRA el-Born & Porsche Taycan Cross Turismo. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en het is een stuk voordeliger. Op deze website zoek je handige informatie over meerdere type laadpalen, vertellen we je waar je zoal op moet letten en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit jouw gemeente.

  • Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
  • Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
  • Je beschikt altijd over een volle accu, altijd 100% actieradius.
  • Goedkope kilometer-tarieven in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
  • Een slimme laadpaal aan huis schaf je al aan vanaf €970.
  • Een individueel laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Baaiduinen

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het opladen van een elektrisch voertuig als o.a. een CUPRA el-Born kan op steeds meer plekken. Een slimme eigen goedkope laadpaal Baaiduinen kopen is een goede investering. Je kunt eenvoudig laden en je rijdt elke ochtend weg met een lange actieradius. Daarbij is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een openbaar laadstation in de wijk. Wat betreft kosten heb je te maken met een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de stroomprijzen (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn woning (meterkast) en auto? In onze keuzehulp vind je tips en adviezen rondom laadpaal laten installeren in Baaiduinen. Op EVplan.nl lees je ook meer over Energieleverancier.

Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Baaiduinen kan op 2 manieren worden aangebracht. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een stevige paal. De werking is verder helemaal identiek. Bekijk altijd goed de afstand tot de parkeerplek zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.

1-fase of 3-fasen station
De 1-fase variant draait op een standaard 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. In principe heeft elke woning minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadpaal kan maar liefst 3x 230V leveren. Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. Een 3-fase laadzuil heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je geen 3-fase groepenkast? Voor een paar honderd euro kun jij jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Baaiduinen. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.

Een oplaadpaal aan huis?

De goedkoopste oplossing en niet meer zoeken naar een vrij laadstation

Losse of vaste laadkabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel of een afneembare/losse kabel. Het pluspunt van een vaste kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Ook is het goed om te weten dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, vaak wel 6 – 8 meter. Het minpunt is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat er water in de kabel kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Wat we ook vaak horen is dat het er wat rommelig bij hangt. Ten derde moet je opletten dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.

Het handige van een losse kabel (dus met alleen een socket) is de vrijheid in het opladen. Het opladen gebeurt namelijk met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Verder oogt het een stuk georganiseerder en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Het grote nadeel is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, daarna sluit je ‘m aan. Een paal met een losse laadkabel wordt door de meeste EV-gebruikers aanbevolen. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? Dan hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Baaiduinen.

Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Men kan kiezen voor een enkele of een dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een paal met 1 stekkeringang is geschikt om 1 voertuig op te laden, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Ideaal als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken maar ook voor bedrijven en kantoren.

Innovatieve functies
De huidige oplossingen hebben vaak ingebouwde slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf lees jij meer info over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.

  • Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
  • Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
  • Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
  • Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
  • AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
  • Abonnementen & Laadpas: houd overzicht over jouw laadstation(s) en laadsessies.

Laadpaal installateur Baaiduinen vergelijken

De prijzen van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €500 tot +/- €3000. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door de laadcapaciteit van het station. Des te hoger het vermogen, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Bovendien zien we steeds meer slimme opladers met extra opties als gezichtsherkenning die in aanschaf duurder zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Baaiduinen.

Laadpaal typeLaadvermogenLaadtijdTarief
1-fase laadpaal3,7 kW10,6 uur€515- €615
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 7 uur€500- €630
3-fase laadpaal11 kW3,6 uur€660- €755
3-fase laadpaal22 kW1,5 – 2 uur€870- €1050
Tabel met gemiddelde kosten laadpaal aan huis (zonder installatie).

Betrouwbare systemen

  1. EVBox:Weer- en schokbestendig.
  2. Wallbox (wandlader): Programmeer het opladen in de daluren.
  3. NewMotion: gecertificeerde boxen die weerbestendig zijn.
  4. Alfen: Slimme functies tegen een aantrekkelijke prijs.
  5. Mennekes: Altijd optimaal op de hoogte met de Charge App.
  6. EVhub: Leverancier die zich onderscheidt op prijs.
  7. Webasto: Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.
  8. Ecotap: Slimme stroomverdeling tussen de geschakelde laadstations met Smart Grid.
  9. Blue Current: Zeer gebruiksvriendelijke laadstations.
  10. Chargepoint: Opladen en terugleveren van energie via smartgridkoppeling.
  11. Myenergi / Zappi: Middels de HUB constant up-to-date.
  12. Tesla Wall Connector: Ons advies voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Maximaal inzicht dankzij slimme Smartphone App.
  14. Ook interessant: ABB, Delta, Eaton, Enovates, Etrel, Keba, Hypercharger, Schneider Electric & Tritium, Efacec, Circontrol, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatieprijzen 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Baaiduinen bedragen tussen de €390 en plus minus €1850. De totale kosten hangen af van het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Des te groter deze afstand is, hoe meer er gegraven moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.

Kosten van het laadpas abonnement
Bij steeds meer services wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je kunt natuurlijk zonder, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van een laadpaal abonnement bedragen ongeveer €4,50 (maandelijks).

  • Inzicht in je dagelijks gebruik.
  • Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
  • Je kunt gebruik maken van betaald gastgebruik.
  • Profiteer van 24/7 service en updates.

Laadpaal bij je thuis installeren?

Vergelijk betrouwbare leveranciers uit jouw omgeving.

Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?

Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De investering in een elektrische auto en jouw thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Op deze pagina kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1079 km per 4 weken. Hiermee verwachten we wat de mogelijke besparing zal zijn. In onze begroting zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Baaiduinen):

  • Benzine rijden 2024: €0,150/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,050/km
AandrijvingTarieven p/kmP/maandP/jaar
Benzine rijden€0,150€161,85€1942,20
Elektrisch rijden€0,050€53,95€647,40
Besparing€0,100€107,90€1294,80
Vergelijking elektrisch rijden en en benzine in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Terschelling

Rijd je elektrisch, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? Je mag dan een openbaar oplaadpunt in Baaiduinen aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:

  • Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
  • Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
  • Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.

Zodra je voldoet aan deze criteria neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente bepaalt of en waar de laadzuil werkzaam zal worden. Ze analyseren hiervoor variabelen als bereikbaarheid en technische haalbaarheid. Iedere woningbezitter mag hier parkeren en laden. Uitgebreide informatie is beschikbaar gesteld op www.terschelling.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of de gemeente subsidies verstrekt. Het merendeel van de gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Op deze website kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Laadpaal installatie.

Openbare oplaadpunten (april 2024)

Laadstations in Baaiduinen zijn er veel. Iedereen kan hier laden. Het is relatief wel duur. De kosten bedragen tussen de €0,280 en €0,575 p/kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In het volgende schema doorzoek je de openbare laadstations in Baaiduinen. Bekijk ook laadplekken en verkopers in Kaard, Hee, West-Terschelling, Midlum en Wijnaldum.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden baaiduinen-8884

Laadpunten voor bedrijven en kantoren

Een laadpaal bij het bedrijfspand kan worden gebruikt door je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Bekijk je de mogelijkheden voor een locatie met 10 parkeervakken of meer? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
  • Daarbovenop verdient een zakelijke laadpaal zich terug door andere gebruikers te laten betalen voor het opladen.


Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden

Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Een privé laadpaal aan huis incl. de benodigde installatie varieert qua prijs tussen de €800 & €2075. De kosten van het hele pakket wordt grotendeels bepaalt door af het type laadpaal (met of juist zonder slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals een extra groep aanleggen.

Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij je stroomleverancier voor je woning zoals Engie, Eneco, Essent, NLE, Budget energie en PowerPeers, Pure energie, Vandebron, Vattenfall. Over het algemeen niet meer dan €0,245 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,55 per 100 kilometer. Ter illustratie: een auto met benzinemotor kost om en nabij de €10,15 p/100 km. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. De huidige EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Friesland.

Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De expert zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in de stroomkast in de woning. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Van dit stroompunt loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. Samen met de monteur bespreek je wat de meest efficiënte route is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. Jouw laadpaal installateur in Baaiduinen zet het laadstation vast tegen de muur of op een paal.

Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Uiteindelijk is ieder huis aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Belangrijk is of de meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De vroegere modellen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). Nieuwere elektrische voertuigen worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Baaiduinen zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De totale onkosten bedragen zo’n €850. Goed om te weten: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.

Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Laadkabels / stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 wordt met name toegepast bij de merken die binnen de EU worden gemaakt. Een groot deel van de populaire elektrische auto’s in Baaiduinen dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.

Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een eigen thuislaadpunt. Iedere gemeente is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Terschelling verstrekt momenteel geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt daarbij het verzoek indienen of het oplaadpunt niet al te ver van jouw woning geïnstalleerd kan worden. Zie ook www.terschelling.nl.

Plaats een reactie