Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Hierdoor zien we ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Overweeg dan zeker eens een eigen laadpaal in Koewacht aan huis. Middels een laadstation op eigen terrein geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Volkswagen ID.4 1st + Jaguar I-Pace EV320. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is een stuk voordeliger. Op EVPlan.nl check je uitgebreide informatie over diverse type laadstations, geven we een duidelijk stappenplan en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers uit de buurt.
- Met een particuliere elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
- Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Nog goedkoper rijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis schaf je al aan vanaf €985.
- Jouw eigen laadstation heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Index
Laadstation thuis plaatsen Koewacht
Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het opladen van de accu van een EV zoals een Volkswagen ID.3 Pure is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een eigen goedkope laadpaal Koewacht kopen is een uitstekend idee. Het werkt snel en veilig en je kunt rekenen op een 100% actieradius. Eveneens is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een openbaar laadpunt. De kosten bestaan uit: de installatie, hardware, kabels en de stroomprijzen (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Je moet wel de beschikking hebben over een garage of eigen oprit. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn EV en mijn woning/meterkast? In het gedeelte hieronder vind je inhoudelijke informatie en tips wat betreft laadpaal laten installeren in Koewacht. Bekijk ook meer info over Elektrische auto prive rijden.
Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation Koewacht kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een paal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Bekijk kritisch de afstand tot de parkeerplek zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
De 1 fase installatie is compatibel met een standaard 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. In principe heeft elke woning minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadpaal maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. Het 3-fase systeem is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt eenvoudig jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Koewacht. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
De voordeligste manier van opladen en altijd verzekerd van een vrije plek
Losse of vaste laadkabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een losse variant. Het grootste gemak van een vaste kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Een ander pluspunt is dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, vaak wel 6 – 8 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel wat sneller vies wordt door de (soms) slechte weersomstandigheden (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Daarnaast kan het zijn dat het er niet zo netjes uit ziet. Ten derde moet je er rekening mee houden dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.
Het grote voordeel van een losse kabel (of socket) is de vrijheid in het opladen. Daarvoor neem je de reguliere meegeleverde kabel. Bovendien oogt het een stuk georganiseerder en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Het grote nadeel is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je jouw auto gaat laden. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, om alles vervolgens aan te sluiten. Een losse kabel werkt in de praktijk vaak het best. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In dit geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Koewacht.
Enkel of dubbel laadstation
Er zijn twee mogelijkheden: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het onderscheid zit ‘m in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekker aansluiting heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Ideaal als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Slimme toepassingen
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk vind je meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de nieuwste functies.
- Dynamic Load Balancing: controleert het stroomgebruik van de woning.
- Peak shaving: een maximale capaciteit instellen voor alle laadstations.
- Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
- Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
- Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.
Laadpaal installateur Koewacht vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen variëren enorm. De kostprijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €950 – €3225. De kosten worden tot stand door o.a. het laadvermogen van het systeem. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Verder zijn er slimme laadpunten met toffe mogelijkheden als Peak Shaving die in aanschaf duurder zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Koewacht. Type station Vermogen Oplaadtijd Prijs 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 – 12 uur €530- €635 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €500- €645 3-fase laadpaal 11 kW 4,5 uur €655- €780 3-fase laadpaal 22 kW 2 uur €855- €940
Populaire systemen
- EVBox:Weer- en schokbestendig.
- Wallbox (wandlader): Programmeer het opladen in de daluren.
- NewMotion: toegang tot 180.000 openbare laadpunten in 35 landen.
- Alfen: Een solide en hoogwaardig product voldoet aan strenge richtlijnen.
- Mennekes: Comfortabel, slim en veilig je elektrische auto opladen.
- EVhub: Gemakkelijke installatie (ook voor doe-het-zelver).
- Webasto: Live-model met slimme Dynamic Load Balancing.
- Ecotap: Montage op paal of aan de wand, degelijk design.
- Blue Current: Zeer gebruiksvriendelijke laadstations.
- Chargepoint: Een fraaie laadpaal in 11 kW of 22 kW uitvoering.
- Myenergi / Zappi: Slimme aanpasbare maximale stroom limiet.
- Tesla Wall Connector: Het krachtige laadstation voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Slimme laadpaal die je kunt meenemen, tot 22kW.
- Zie ook merken als: ABB, Eaton, Etrel, Delta, Etrel, Flexicharge, Keba, Hypercharger & Tritium, Efacec, Zaptec, Circontrol.
Installatiekosten 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Koewacht schommelen tussen de € 310 & €1850. Deze prijs komt tot stand door de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe groter het perceel, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Abonnementstarieven laadpassen
Tegenwoordig wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Het is absoluut niet verplicht, maar dan mis je wel enkele voordelen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement bedragen ongeveer €6,50 per maand.
- Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
- Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
- Tarief instellen voor externe gebruikers.
- 24/7 helpdesk support.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Vergelijk populaire specialisten uit jouw regio.
Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt zelf heb je snel terugverdiend. Hieronder kan je een rekenvoorbeeld zien. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1028 km per maand. Met dit aantal kilometers begroten we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. In onze begroting zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Koewacht):
- Benzine rijden 2024: €0,110/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,042/km
Aandrijving | Tarieven p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,110 | €113,08 | €1356,96 |
Elektrisch rijden | €0,042 | €43,18 | €518,11 |
Besparing | €0,068 | €69,90 | €838,85 |
Laadpaal aanvragen gemeente Terneuzen
Een elektrische auto gekocht, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Koewacht aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een minimale elektrische actieradius.
Zodra je voldoet aan deze criteria wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en in welke omgeving de laadzuil werkzaam zal worden. Hierbij bekijken zij facetten als vindbaarheid en geschatte drukte. Iedereen met een elektrische auto kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Meer informatie is terug te lezen op www.terneuzen.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of je een subsidie kunt krijgen. Flink wat gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Bijtelling EV’s.
Lijst met openbare oplaadpunten in de buurt (december 2024)
Laadstations in Koewacht zijn er voldoende. Elke laadpashouder kan hier parkeren en laden. Let op: het is wel vrij prijzig. De onkosten schommelen tussen de €0,290 en €0,585 per kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In onze maps kaart bekijk je de openbare laadstations in Koewacht. Vergelijk ook laadplekken en leveranciers in Overslag, Zuiddorpe, Axel, Graauw en Nieuw Namen.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij het bedrijfspand is een extra stukje service richting je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Beschik je over een pand met 10 parkeerplekken of meer? Naar de nieuwste wetgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder verschillende subsidieregelingen. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
- Ook kan je iets bijverdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het laden.
Veelgestelde vragen (FAQ) over thuis elektrisch laden
Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Jouw eigen laadpaal voor huis inclusief installatie kost +/- tussen de €1025 & €2175. De totale investering wordt gecalculeerd a.d.h.v. het type en model (met of juist zonder slimme functies), het totale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en laadstation en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan je eigen energieleverancier zoals Essent, NLE, Budget energie, Energiedirect, Eneco en Vattenfall, Oxxio, PowerPeers, Vandebron. Gemiddeld is dat +/- €0,250 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,50 p/100 km. Even om te vergelijken: een normale auto op benzine kost je al snel €10,40 per 100 kilometer. Als je het integreert met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De standaard EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Zeeland.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De monteur legt een nieuwe stroomgroep aan in het centrale stroompunt in je huis. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Via de meterkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). In overleg met de expert wordt besloten wat de beste manier is om het graafwerk te beperken. De ervaren laadpaal installateur in Koewacht plaatst het oplaadpunt tegen de muur of hij komt op een aparte paal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is iedere meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Let er wel op dat je groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De eerste modellen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De actuele elektrische auto’s vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Koewacht kan jou hierin ontzorgen. De onkosten van deze installatieservice zijn circa €850. Let op: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Laadkabel stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 wordt met name toegepast bij de Europese merken. Een groot deel van de beschikbare elektrische auto’s in Koewacht beschikken over een type 2 aansluiting. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden beschikken over type 2 (Mennekes).
Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een eigen thuislaadpunt. Iedere regio is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Terneuzen biedt momenteel geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Het alternatief is om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt hierbij verzoeken of de paal vlakbij jouw woning kan komen. Zie ook de website van de gemeente www.terneuzen.nl.