Laadpaal Axel

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Dat betekent ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Je kunt dan beter kiezen voor een privé laadpaal in Axel aan huis. Via jouw eigen laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw CUPRA el-Born of Audi e-tron Sportback 50 quattro. Niet meer wachten op een vrije plek en het is veel voordeliger. Hier bekijk je extra informatie over diverse laadpunten, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs uit jouw gemeente.

  • Met een particuliere elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
  • Niet meer wachten bij een dure snellader.
  • Altijd een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
  • Extra goedkoop rijden door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
  • Een slimme laadpaal aan huis is er al vanaf €895.
  • Een individueel laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Axel

Elektrisch rijden zien we steeds meer. Jouw elektrische auto opladen zoals een Volvo XC40 P8 AWD Recharge kan op verschillende manieren. Een eigen goedkope laadpaal Axel kopen is een zeer interessante optie. Hij is altijd beschikbaar en je rijdt elke ochtend weg met een 100% actieradius. Bovendien is het een stuk goedkoper dan laden bij openbare stations. Wat betreft kosten heb je te maken met de installatie, hardware, kabels en de verbruikskosten (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Het enige wat je nodig hebt is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal is geschikt voor mijn voertuig en mijn woning? In het gedeelte hieronder check je tips en adviezen voor laadpaal laten installeren in Axel. Op deze website lees je ook meer over Voordeligste laadpaal.

Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Axel kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of op een montagepaal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Houd rekening met de afstand van jouw EV en de laadplek (zo kun je besparen op de kabellengte).

1-fase of 3-fasen station
De 1 fase installatie maakt gebruik van de standaard 230 voltage. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. Elke meterkast beschikt over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadzuil kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Axel. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.

Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen

Voordelig opladen en altijd verzekerd van een vrije plek

Vaste of losse laadkabel
Je hebt de opties voor een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een afneembare/losse kabel. Het belangrijkste voordeel van een vastzittende kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Een ander pluspunt is dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, tot wel 10 meter. Het grote nadeel is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Een ander nadeel is dat het een rommelig geheel wordt. Als laatste is het goed om je te bedenken dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.

Het gemak van een losse kabel (net als een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Je pakt namelijk de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Evenzeer ligt de kabel niet zo in het zicht en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Een punt van kritiek is dat je een stap extra moet uitvoeren als je de accu gaat opladen. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om alles vervolgens aan te sluiten. Een laadzuil met losse kabel wordt meestal aanbevolen. Ga je een ander elektrische auto rijden? Dan hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Advies: probeer ook eens de snelladers in Axel.

Advies: enkele of dubbele laadpaal
We onderscheiden twee soorten: een enkel of een dubbel laadstation. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 stekkeringang biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Dit is praktisch als je 2 elektrische auto’s hebt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.

Innovatieve toepassingen
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. Hieronder vind jij extra details over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.

  • Dynamic Load Balancing: handige functie die overbelasting voorkomt.
  • Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
  • Gezichtsherkenning: een veilige functie waardoor alleen jij de paal kan bedienen.
  • Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
  • AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
  • Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.

Laadpaal installateur Axel vergelijken

De prijzen van laadpalen zijn heel divers. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €725 tot +/- €3125. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door de laadcapaciteit van het station. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Tevens zien we steeds meer slimme systemen met features als Autostart die kostbaarder zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Axel.

Soort laadstationVermogenLaadtijdKosten
1-fase laadpaal3,7 kW12 uur€540- €625
1-fase laadpaal7,4 kW5,4 uur€545- €620
3-fase laadpaal11 kW3,6 uur€660- €785
3-fase laadpaal22 kW2 uur€850- €1010
Kosten van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Bekende leveranciers

  1. EVBox:Makkelijk te installeren, gebruiken en onderhouden.
  2. Wallbox (wandlader): De beste manier van elektrisch opladen.
  3. NewMotion: duidelijk inzicht door middel van online laadpuntbeheer.
  4. Alfen: SIM-lock vrij: vrije keuze voor de aanbieder van laaddiensten.
  5. Mennekes: Ruim aanbod laadzuilen, wandladers en kabels.
  6. EVhub: Een van de voordeligste aanbieders in de markt.
  7. Webasto: Eenvoudig in gebruik, supersnel laden.
  8. Ecotap: Stevige laadpalen met 2 mm staal ter versteviging.
  9. Blue Current: Zeer gebruiksvriendelijke laadstations.
  10. Chargepoint: Personalisering van laadstation mogelijk.
  11. Myenergi / Zappi: Variabel laden tussen 6A en 32A.
  12. Tesla Wall Connector: Aanpasbare vermogensniveaus, compatibel met elke netaansluiting.
  13. NRGkick: De perfecte oplossing om te laden op de camping.
  14. Alternatieven: ABB, Eaton, Delta, Etrel, Etrel, Flexicharge, Keba, Schneider Electric en Tritium, Efacec, Zaptec, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatietarieven 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Axel wisselen tussen de €400 en plus minus €1975. De prijs wordt bepaald door de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en hoe meer meters kabel er benodigd is.

Abonnementskosten laadpas
Tegenwoordig wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je hoeft dit niet te nemen, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal liggen rond de €4,50 p/maand.

  • Inzicht in je dagelijks gebruik.
  • Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
  • Gast Tarief instellen.
  • 24/7 helpdesk support.

Laadpaal voor thuis aanschaffen?

Vind aangesloten specialisten uit jouw gemeente.

Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?

Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. De aanschaf van een elektrische auto en jouw thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Bijgaand kan je een rekenvoorbeeld zien. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1025 km per 4 weken. Op basis daarvan calculeren we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. Hierbij nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Axel):

  • Benzine rijden 2024: €0,150/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,050/km
AandrijvingTarieven p/kmP/maandP/jaar
Benzine€0,150€153,75€1845,00
Elektrisch€0,050€51,25€615,00
Besparing€0,100€102,50€1230,00
Tabel met besparing elektrisch rijden t.o.v. benzine in maart 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Terneuzen

Heb jij de beschikking over een EV, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? Je kunt dan een openbaar oplaadpunt in Axel aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:

  • Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
  • Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
  • De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.

Mits je voldoet aan de eisen zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente beslist uiteindelijk of en waar precies de laadzuil neergezet wordt. Ze onderzoeken relevante zaken als vindbaarheid en geschatte drukte. Elke inwoner mag gebruik maken van het oplaadpunt. Alle info is beschikbaar gesteld op www.terneuzen.nl. Hier kan je ook lezen of er eventueel subsidie beschikbaar is. Veel gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Overzicht elektrische auto’s.

Openbare oplaadpunten zoeken (maart 2024)

Laadstations in Axel zijn dagelijks beschikbaar. Iedereen met een laadpas kan daar gebruik van maken. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De kosten lopen uiteen tussen de €0,240 tot €0,580 p/kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In de afbeelding hieronder zie jij alle openbare laadstations in Axel. Vergelijk ook laadstations en leveranciers in Graauw, Nieuw Namen, Clinge, Heikant en Kapellebrug.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden axel-4571

Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)

Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is heel praktisch voor bijv. je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Beschik je over een bedrijfspand met tenminste 10 parkeerplaatsen? Naar de nieuwste wetgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er meerdere subsidieregelingen. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
  • Daarbovenop kunnen bedrijven verdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het opladen.


FAQ – Veelgestelde vragen m.b.t. thuis elektrisch laden

Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Het aankopen van een laadpaal inclusief installatie kost +/- tussen de €800 – €2100. De definitieve prijs is afhankelijk van het type en model (eventuele slimme functies), het minimale laadvermogen, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.

Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je rekent de kilowattuurprijs af bij de stroomaanbieder van je huis zoals NLE, Energiedirect, Engie, Essent, Budget energie en Pure energie, Vattenfall, PowerPeers, Vandebron. Dat is om en nabij de €0,240 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €3,55 p/100 km. Belangrijk: een benzine aangedreven auto kost ongeveer €10,20 p/100 km. Als je laadt met eigen zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een reguliere EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Zeeland.

Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De installateur treft de nodige voorbereidingen in jouw meterkast. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Vanaf de meterkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. Samen met de installateur overleg je wat een goede plek is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De gecertificeerde laadpaal installateur in Axel bevestigt het laadstation aan de muur of op een stevige paal.

Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Uiteindelijk is iedere meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Soms moet er wel wat aangepast worden. Belangrijk is of de meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De allereerste elektrische auto’s kon men nog opladen op 220V (1-fase). De nieuwste auto’s kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Axel zal al dit werk voor je oplossen. De geschatte kosten van zo’n service bedragen ongeveer €800. Goed om te weten: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.

Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Stekkers (van laadkabels) heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 zien we vooral terug bij merken uit de Europese Unie. Een groot deel van de favoriete elektrische auto’s in Axel dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) hebben deze type 2 Mennekes stekker.

Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Elke regio kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Terneuzen biedt op het ogenblik geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt daarbij het verzoek indienen of het openbare laadpunt niet al te ver van jouw woning kan komen. Zie ook de website van de gemeente www.terneuzen.nl.

Plaats een reactie