Laadpaal Graauw

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Dat heeft als gevolg dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een eigen laadpaal in Graauw aan huis. Dankzij een laadstation op eigen terrein ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Polestar 2 + Mercedes EQV 300 Lang. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en je hebt het snel terugverdiend. Op EVPlan.nl tref je extra informatie over diverse type laadpalen, een handige keuzehulp en vind je ervaren leveranciers en installateurs werkzaam in jouw regio.

  • Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
  • Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
  • In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
  • Goedkoper autorijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis is al te koop vanaf €970.
  • Een individueel laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Graauw

Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het opladen van een elektrisch voertuig als o.a. een Volkswagen ID.4 1st is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een 100% eigen goedkope laadpaal Graauw kopen biedt veel voordelen. Het werkt snel en eenvoudig en je hebt dan de zekerheid van een goed geladen accu. Eveneens is het een stuk goedkoper dan een publiek toegankelijk laadstation. De kosten worden gevormd door de laadpaal zelf, de installatiekosten en de verbruikskosten (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen parkeerplaats. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn situatie? Hierbij vind je bruikbare informatie omtrent laadpaal laten installeren in Graauw. Zie ook onze informatie over Aansluitingen.

Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Graauw kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of hij komt op een aparte paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Denk vooraf na over de afstand van jouw EV en de laadplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.

1- of 3-fasen aansluitingen
Een 1-fase laadzuil kan laden met de normale 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. In principe heeft elke woning minstens (1x30a of 1x40a). De 3-fase installatie biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Het maximale laadvermogen is dan 11 kW. Het 3-fase systeem kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Graauw. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.

Een eigen oplaadpunt op de oprit?

Spotgoedkoop opladen en niet meer zoeken naar een vrij laadstation

Losse of vaste laadkabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een afneembare kabel. Het grootste gemak van een vastzittende kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Ook is het goed om te weten dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Het grote nadeel is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken door de (soms) slechte weersomstandigheden (tenzij je binnen laadt). Een ander minpunt is dat het er wat rommelig bij hangt. Daarbij is het in de praktijk zo dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.

Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (of socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Je gebruikt namelijk de reguliere meegeleverde kabel. Evenzeer ligt de kabel niet zo in het zicht en gaat jouw kabel langer mee. Het belangrijkste nadeel is dat er een extra stap is als je even kort wilt opladen. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om daarna het geheel te connecten. Een losse kabel is doorgaans toch praktischer. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? Dan zijn er geen aanpassingen nodig. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Graauw.

Enkele vs dubbele laadpaal
Er bestaan twee types: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het verschil heeft te maken met het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 ingang kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Erg handig als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.

Smart toepassingen
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door intuïtieve slimme laadfuncties. Hieronder lees je meer info over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.

  • Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
  • Peak shaving: voorkomt overbelasting van het elektriciteitsnet tijdens piekuren.
  • Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
  • Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
  • AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
  • Abonnementen & Laadpas: eenvoudig jouw laadpaal openstellen voor derden.

Laadpaal installateur Graauw vergelijken

Die consumentenprijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De investering van een laadstation voor thuis varieert van €675 en €3125. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door het laadvermogen van het systeem. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. In aanvulling hierop zien we steeds meer slimme stations met innovatieve snufjes als Dynamic Load Balancing die in aanschaf duurder zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Graauw.

Laadpaal typeCapaciteitLaadtijdOnkosten
1-fase laadpaal3,7 kW10 uur€500- €630
1-fase laadpaal7,4 kW5,6 uur€520- €650
3-fase laadpaal11 kW3,5 uur€675- €785
3-fase laadpaal22 kW1,7 uur€860- €1010
Gemiddelde aanschafkosten laadpaal aan huis (excl. installatie).

Goede systemen

  1. EVBox:De beste laadpaal voor thuis.
  2. Wallbox (wandlader): Tot 8 keer sneller opladen.
  3. NewMotion: toegang tot 180.000 openbare laadpunten in 35 landen.
  4. Alfen: Compatibel met alle elektrische auto’s.
  5. Mennekes: Slimme Plug & Charge functionaliteit.
  6. EVhub: Voor elke EV met een type 1 of type 2 stekker.
  7. Webasto: Flexibele laadoplossing voor thuis, bedrijf en VVE’s.
  8. Ecotap: Slimme oplaadsystemen met Dynamic Load Balancing.
  9. Blue Current: Veilig en robuuste laadstations.
  10. Chargepoint: Laden en afrekenen via een persoonlijke laadpas.
  11. Myenergi / Zappi: Geschikt voor 1-fase, 2-fase en 3-fase voertuigen.
  12. Tesla Wall Connector: Snelste oplaadsnelheid voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Met slimme geïntegreerde energiemeter.
  14. Overweeg ook: ABB, Delta, Enovates, Eaton, Etrel, Flexicharge, Keba, Hypercharger & Tritium, Zaptec, Efacec, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatieprijzen 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Graauw bedragen tussen de €350 & €1800. Dit is afhankelijk van de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.

Informatie over laadpassen
Vaak wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Het kan ook prima zonder, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement liggen rond de €7,00 p/maand.

  • Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
  • De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
  • Laat je gasten ook bij je thuis hun auto opladen.
  • Profiteer van 24/7 service en updates.

Laadpaal voor thuis aanschaffen?

Zoek goede specialisten uit jouw streek.

Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?

Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. In het onderstaande gedeelte kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1175 km (maandelijks). Met dit aantal kilometers calculeren we met welke kosten je rekening moet houden. Hierbij gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Graauw):

  • Benzine rijden 2024: €0,145/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,049/km
TypeTarieven p/kmPer maandPer jaar
Benzine rijden€0,145€170,38€2044,50
Elektrisch€0,049€57,58€690,90
Besparing€0,096€112,80€1353,60
Dit kun je besparen met elektrisch rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Hulst

Rijd je elektrisch, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Graauw aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:

  • Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
  • Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
  • Je bezit een elektrische of hybride auto met een minimale elektrische actieradius.

Op het moment dat jij hieraan voldoet wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente bepaalt of en op welke plek de laadzuil geactiveerd wordt. Daarbij bekijkt de gemeente variabelen als vindbaarheid en doorstroming. Iedereen mag hier parkeren en laden. Updates en informatie kan je bekijken op www.gemeentehulst.nl. Hier kan je ook lezen of je een subsidie kunt krijgen. Het merendeel van de gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Op deze website kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Elektrische auto zakelijk rijden.

Openbare oplaadpunten in de buurt (april 2024)

Laadstations in Graauw nemen in rap tempo toe. Elke laadpashouder kan daar gebruik van maken. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De prijzen wisselen tussen de €0,300 en €0,570 p/kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In de onderstaande kaart treft jij de openbare laadstations in Graauw. Op deze site vind je ook laadmogelijkheden en verkooppunten in Nieuw Namen, Clinge, Heikant, Kapellebrug en Sint Jansteen.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden graauw-4569

Zakelijke laadpunten

Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is relevant voor personeel of bezoekers. Heb je een pand met tenminste 10 parkeerplaatsen? Volgens de laatste regelgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er een aantal subsidiemogelijkheden. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
  • Tevens kan je extra geld verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het laden.


Informatie over thuis elektrisch laden

Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een particulier laadpaal voor huis inclusief installatiewerk zit qua kostprijs tussen de €925 en €2325. De totale investering hangt af van het soort laadsysteem (additionele slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals een extra groep aanleggen.

Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van je eigen energieleverancier zoals Engie, NLE, Essent, Energiedirect, Eneco en Vattenfall, Pure energie, PowerPeers, Oxxio. Gemiddeld is dat +/- €0,220 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €4,20 per 100 kilometer. Goed om te weten: een benzine aangedreven auto kost ongeveer €9,90 p/100 km. In combinatie met zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. De standaard EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Zeeland.

Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De vakman integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in het centrale stroompunt in je huis. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Via de meterkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. Samen wordt besloten waar het laadpunt het beste kan komen zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. Jouw laadpaal installateur in Graauw monteert het als wallbox of op een losse paal.

Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Uiteindelijk is iedere meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Achterhaal of de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De oude modellen EV’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De hedendaagse EV’s hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Dit komt neer op krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Graauw kan dit uit handen nemen. De totale onkosten bedragen ongeveer €1025. Let op: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.

Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Europese leveranciers en fabrikanten. Veel favoriete elektrische auto’s in Graauw hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook vrijwel alle openbare laadpunten hebben ook standaard type 2 aansluitingen.

Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op je oprit. Iedere gemeente is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Hulst biedt op het ogenblik geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt specifiek verzoeken of het laadpunt vlakbij jouw woning kan komen te staan. Zie ook de website van de gemeente www.gemeentehulst.nl.

Plaats een reactie