Laadpaal De Steeg

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Dit resulteert in het feit dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Het is dan mogelijk om te gaan voor een slimme laadpaal in De Steeg aan huis. Op basis van jouw eigen laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw MG ZS EV & Renault Zoe ZE50 R135. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is erg goedkoop. Op dit portaal bekijk je handige informatie over verschillende laadstations, bieden we een aantal handige kooptips en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit de buurt.

  • Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
  • Niet meer wachten bij een dure snellader.
  • Je beschikt altijd over een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
  • Goedkope kilometer-tarieven als je ook kiest voor zonnepanelen.
  • Deze slimme laadpaal aan huis koop je al vanaf €915.
  • Jouw eigen laadstation heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen De Steeg

Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het laden van een elektrisch voertuig zoals een Tesla Model 3 Standard Range Plus kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een slimme eigen goedkope laadpaal De Steeg kopen is iets wat we steeds meer zien. Je kunt eenvoudig laden en je rijdt elke ochtend weg met een 100% actieradius. Overigens is het een stuk goedkoper dan een publiek toegankelijk laadstation. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de laadpaal zelf, de installatiekosten en de kWh prijs voor de stroom (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit of garage. Welk laadstation is geschikt voor mijn woning (meterkast) en auto? In onze keuzehulp vind je belangrijke aspecten om over na te denken wat betreft laadpaal laten installeren in De Steeg. Op deze website lees je ook meer over Informatie over elektrisch rijden.

Wallbox of laadpaal
Een laadstation De Steeg kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of op een paal. Verder zijn er geen verschillen. Bekijk kritisch hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats om lange dure laadkabels te vermijden.

1-fase of 3-fasen systeem
Een 1-fase laadpaal kan laden met de standaardaansluiting van 230V. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. In principe heeft elke woning minstens (1x30a of 1x40a). Het 3-fase systeem biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen. De 3-fase installatie kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt eenvoudig de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in De Steeg. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.

Een eigen oplaadstation voor de deur?

Goedkoop laden en nooit meer in de rij bij een laadstation

Losse of vaste laadkabel
Je hebt de opties voor een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een losse kabel. Het grote voordeel van een vastzittende kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Wat hierbij ook handig is is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Het grote nadeel is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(tenzij je binnen laadt). Een ander nadeel is dat het een rommelig geheel wordt. Ook is het in de praktijk zo dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.

Het gemak van een losse kabel (dus met alleen een socket) is de vrijheid in het opladen. Je pakt namelijk de reguliere meegeleverde kabel. Daarnaast ziet het er niet zo chaotisch uit en blijft de kabel langer goed. Het grote nadeel is dat er een extra stap is als je wilt laden. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Het station met een losse kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? Dan hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Alternatief: bekijk ook de snelladers in De Steeg.

Enkele vs dubbele laadpaal
Jij kunt gaan voor 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 stekkeringang kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Erg handig als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.

Slimme functies
De huidige oplossingen hebben intuïtieve slimme laadfuncties. Bijgaand lees jij meer informatie over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.

  • Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
  • Peak shaving: voorkomt overbelasting van het elektriciteitsnet tijdens piekuren.
  • Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
  • Gebarenherkenning: je hebt geen pasje, tag of sleutel nodig om een sessie te starten of stoppen.
  • AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
  • Abonnementen & Laadpas: elke laadsessie wordt geregistreerd voor de administratie.

Laadpaal installateur De Steeg vergelijken

Die consumentenprijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €900 – €3400. Het prijskaartje hangt met name af van het totale laadvermogen van de installatie. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. In aanvulling hierop onderscheiden we slimme stations met features als gezichtsherkenning die een stukje prijziger zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal De Steeg.

Laadpaal typeCapaciteitTijd volle batterijPrijs
1-fase laadpaal3,7 kW10,6 uur€520- €635
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 7 uur€525- €600
3-fase laadpaal11 kW3 – 5 uur€660- €795
3-fase laadpaal22 kW1,8 – 2 uur€845- €1055
Tabel met gemiddelde kosten laadpaal aan huis (zonder installatie).

Populaire systemen

  1. EVBox:Gecertificeerde installatie.
  2. Wallbox (wandlader): Mooi design en krachtige performance.
  3. NewMotion: gecertificeerde boxen die weerbestendig zijn.
  4. Alfen: Plug & Charge met optioneel slimme functies.
  5. Mennekes: Sterk, duurzaam en efficiënt.
  6. EVhub: Stevige en krachtige laadpalen voor een scherpe prijs.
  7. Webasto: Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.
  8. Ecotap: Robuust en vandalismebestendig design.
  9. Blue Current: Slim en flexibel laden voor thuis.
  10. Chargepoint: Slim systeem dat ook Backwards compatible is.
  11. Myenergi / Zappi: Houdt al jouw laadsessies bij.
  12. Tesla Wall Connector: Perfect voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Een mobiel laadstation om mee te nemen.
  14. Overweeg ook: ABB, Delta, Eaton, Enovates, Etrel, Keba, Flexicharge, Schneider Electric & Tritium, Efacec, Circontrol, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Prijzen voor installatie 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in De Steeg schommelen tussen de € 410 – €2175. Dit wordt grotendeels bepaalt door het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe langer deze afstand, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en hoe meer meters kabel er benodigd is.

Abonnementskosten laadpas
Hedendaags wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Het kan ook prima zonder, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van abonnementen voor laadpalen zijn zo’n €3,00 per maand.

  • Inzicht in je dagelijks gebruik.
  • Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
  • Tarief instellen voor externe gebruikers.
  • Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.

Laadpaal voor thuis aanschaffen?

Vind goede leveranciers uit jouw omgeving.

Gemiddelde besparing elektrisch rijden

Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt zelf hebben een korte terugverdientijd. Onderstaand kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1078 kilometer per maand. Met dit gemiddelde als uitgangspunt verwachten we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. Daarbij kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in De Steeg):

  • Benzine rijden 2024: €0,150/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,050/km
AandrijvingKosten p/kmPer maandP/jaar
Benzine€0,150€161,70€1940,40
Elektrisch rijden€0,050€53,90€646,80
Besparing€0,100€107,80€1293,60
Vergelijking elektrisch rijden en en benzine in maart 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Rheden

Heb je een EV, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? Op dat moment kan jij een openbaar oplaadpunt in De Steeg aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:

  • Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
  • Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
  • Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale elektrische actieradius.

Zodra je voldoet aan deze criteria neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en waar de laadzuil werkzaam zal worden. Daarbij bekijkt de gemeente zaken als bereikbaarheid en drukte. Iedereen mag het gebruiken. Uitgebreide informatie is beschikbaar op www.rheden.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of er een subsidie mogelijk is. Veel gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Op die site kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Elektrisch of benzine.

Vind openbare oplaadpunten in de buurt (maart 2024)

Laadstations in De Steeg zijn op steeds meer plekken te vinden. Iedere EV-bezitter kan terecht bij deze punten. De onkosten liggen daar wel hoger. De onkosten schommelen tussen de €0,255 en €0,620 p/kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In de onderstaande kaart treft je de openbare laadstations in De Steeg. Doorzoek daarnaast laadstations en verkooppunten in Lathum, Giesbeek, Angerlo, Tonden en Leuvenheim.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden de-steeg-6994

Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten

Een laadpaal bij je werk is een prettige service voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Zoek je naar opties voor een gebouw met meer dan 10 parkeervakken? Op basis van de huidige wetgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
  • Verder verdient een zakelijke laadpaal zich terug door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het opladen.


Lees de veelgestelde vragen (FAQ) m.b.t. thuis elektrisch laden

Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Een eigen laadpaal aan huis inclusief plaatsing kost tussen de €1075 – €2450. De totale investering wordt grotendeels bepaalt door af het type laadpaal (additionele slimme functies), het totale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en extra werkzaamheden in de meterkast zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.

Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan je stroomleverancier voor je woning zoals Budget energie, Engie, NLE, Eneco, Energiedirect en Pure energie, Vattenfall, Oxxio, PowerPeers. Dit is nu ongeveer €0,240 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €3,55 per 100 kilometer. Vergeet niet: een benzineauto kost je zo’n €9,55 p/100 km. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. Een EV anno 2024 heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Gelderland.

Hoe wordt het geïnstalleerd?
De specialist zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in je stroomkast. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Van de stroomkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. In overleg met de expert wordt besloten wat de beste manier is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De laadpaal installateur in De Steeg zet het als wallbox tegen de muur of bevestigt ‘m op een losse paal.

Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is elke meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Let er wel op dat je groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De eerste EV’s konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). Nieuwere EV’s vereisen een 3-fasen aansluiting. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in De Steeg zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De prijzen van deze service bedragen ongeveer €1075. Belangrijk: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.

Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers (van laadkabels) heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Europese leveranciers en fabrikanten. Veruit de meest populaire elektrische auto’s in De Steeg kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook vrijwel alle openbare laadpunten hebben deze type 2 Mennekes stekker.

Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere provincie kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Rheden verschaft op dit ogenblik geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt aanvragen of het oplaadpunt nabij jouw huis kan komen te staan. Bekijk ook www.rheden.nl.

Plaats een reactie